Jump to content

Dillon spray hylsefett, revolusjon...!


xc70

Recommended Posts

Tenkte jeg måtte dele en ny erfaring. Har brukt smørebrett mer RCBS smørefett til nå under pressing av hylser. Skulle presse 1000 hylser og gruet meg til å rulle desse på smørebrettet 5 og 5 hylser.Fikk nyss i denne sprayoljen fra Dillon. Djiiises for en revolusjon! La 150-200hylser i en isboks, sprayet to trykk med Dillon lube på spray rørte litt rundt for så å presse. Mye jevnere pressing og uendelig mye raskere enn smørebrettet ja. :D

Link to comment
Share on other sites

Har nylig lada 45-70 med dillon son spray. Veldig misnøgd, ein må ha rikeleg med nysmurt feitt for å presse utan problem med at hylsa sit klistra på veg uppat av dia. Mi erfaring er at hylsefeittet størknar raskt og blirfor seigt. Pressa ei ladning med hylser, neste dag eg skulle lade sat patronane klistra i dia! Skruva ut hetteutstøtaren og reingjorde dia innvendig med sprit. Gjekk over til rcbs case lube og problemet var løyst

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm....kansje jeg har vert steike heldig jeg da....kansje du har brukt for mye dillon lube..? Jeg brukt som sakt 2 dysj på 150-200 stk cal 223 hylser. Presset hylsene med meget godt resultat. Mye jevnere enn når jeg brukte RCBS luben. Ikke en av tusen som lugget i dien.

 

Har vurdert det dit hen at det ikke er nødvendig med å fjerne det lille av fett som er på hyllsa. Pusser kammer etter ca 300 skudd. De gangene je tar meg tid å vaske hylsene bruker jeg rødsprit på en fille.

Link to comment
Share on other sites

Alkoholen som tynner det ut og gjør det spraybart(lanolinen), fordamper, man venter 15-20 min for max effekt, tar man det for tidlig fungerer det ikke som tiltenkt.

 

Fungerer tipptopp tommel opp, som sagt andre tråden, bruke tid på å tørke det av forstår jeg ikke, send skiten i hylsetrommelen.

 

Fett og dritt i kammer vil jeg ikke ha noe av, så av må det, worst case kan det være uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig lada 45-70 med dillon son spray. Veldig misnøgd, ein må ha rikeleg med nysmurt feitt for å presse utan problem med at hylsa sit klistra på veg uppat av dia.

Jeg smører ikke 45-70 (bruker carbid die) så jeg har aldri hatt problem det. 44-40 lades på en 650, og der er det ikke carbid sizer. En sprut med dillon oppe i hylsemateren i ny og ned gjør jobben lekende lett. (ok, hylse materen ser ganke ekkkel ut... men det funker)

Link to comment
Share on other sites

Tromlar du hylsene etter heilpressing? Bor du i bakvendtland?

 

 

Jeg tromler hylser etter helpressing, men føler ikke jeg bor i bakventland.. Tromler for å fjerne hylsefett slik at hylsene er tørre før de skal skytes. Kammeret skal være tørt og rent, og da har jeg også hylsene tørre og rene

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg bor i bakvendtland, for jeg kan finne på å tromle hylser både før og etter pressing. Det funker effektivt for å fjerne hylsefettet, så hvorfor ikke? Det kan være litt jobb å pirke ut korn fra tennhullet, men ellers ok. Det funker for meg som lader typisk 30 patroner pr. gang. Skulle jeg lada 1000+ så kanskje jeg hadde revurdert metoden. Ved større mengder har jeg brukt glovarmt Zalo-vann i et bøtte, men da må hylsene tørke lenge. Det er ikke alltid jeg har tid til det. Våt mikrofiber funker også fint for rengjøring og fjerning av fett. Jeg bruker samme type som jeg buffer av bilvoks med. De koster blod hos bilrekvisitaene, eller de kan kjøpes i stabler på til en symbolsk sum på f.eks Ebay.

 

@Poacher: Hvis du ikke har smurt på 15 år så har du vel heller ikke helpresset på 15 år? Hva slags puseladninger er det du skyter? ;) Jeg har også brukt Redding type s neck-sizer mye, samt Lee collett. Etterhvert har jeg fått mer og mer sansen for helpressing med skikkelig kontroll på innstillingene av diene. Det betinger måleutstyr og smurte hylser. Det er mer jobb, men jeg syns resultatet blir bedre.

 

Før brukte jeg RCBS hylsefett på smørepute, nå har jeg konvertert til Lee på tube som jeg smører med på fingrene. Det er mykt ut fra tuba men størkner fort og blir nesten klebefritt. Etter min erfaring er smøreegenskapene akkurat like gode selv om det har størkna, og jeg syns det sklir merkbart bedre enn RCBS. Derfor skal jeg prøve Dillon-spray. Det er lanolin oppløst i isopropanol, altså samme virkestoff som Lee-tuben. Ut fra mine erfaringer vil jeg tro det er best å la sprayen tørke lengst mulig, helt til det er "tørt". Isopropanol har neppe særlig gode smøreegenskaper, så den bør få lov å fordampe fullstendig før pressing.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg lader ammo i store mengder i 223Rem er Dillon sitt spray fett det eneste jeg er fornøyd med.

 

Min rutine for preparering er som følger:

 

1. Kjapp runde i Dillon sin største trommel.

2. Sentrifugerer ut kornene.

3. Slenger ca 100 hylser i slengen i en isboks, 2 spray og rist.

4.Etter 10 min blir hylsene slengt oppi Dillon 650 hylsemateren.

5. Første runde på 650n: Lee universal decap die, fjerner hette og evt korn. Dillon carbid full length sizer. Dillon motorisert trimmer. Custom utpresser (swager) for hettelommene.

6. Ny runde i hylsetrommel for å fjerne hylsefett og evt spon etter trimming.

7. Sentrifugering og lagring.

Bruker å kjøre slik preparering på et stort antall hylser. Lagres i ammokasser fra forsvaret.

 

Lading:

1. stasjon: Lee universal decap die. Fjerner evt korn i tennhullet.

2. Kruttfylling

3. Krutt kontroll

4. Redding Match micrometer seater

5. Lee factory crimp.

 

Med denne metoden er arbeidet batch basert og det går relativt fort.

Siden jeg skyter med AR15 halvauto er jeg avhengig av å trimme hylsene hver gang og helpresse dem for funksjonssikkerhet.

Det er ikke alltid at alle hylsene jeg lader opp er skutt i mitt våpen, de ramler i bakken osv.

Link to comment
Share on other sites

Tromlar du hylsene etter heilpressing? Bor du i bakvendtland?

Ja selvfølgelig, gidder ikke hylser med fett som trekker skit som en magnet og er som å be om bråk å skyte de i halvauto, tørke av manuelt utgår p.g.a tidsbrukt, jeg tar ca 8-10KG hylser samtidig, på skutte hylser er det 1 time, er det bare fett og lommer jeg vil ha rent, ca 15 min.

 

Si hver hylse da har 1 time og 15 min i "trommeltid" totalt i snitt.

 

Når jeg tar av fett etter helpressing av rifle/vanlig size/decap av kortpang klarer jeg da si rundt oppunder 40KG hylser i timen, det holder for meg, jeg klarer ikke presse de noe raskere enn det.

 

Lagrer da store mengder ferdig vaska og eller ferdig decappa, avhengig av kaliber.

 

.40S&W er vel eneste kaliberet jeg rett og slett er for lat til å kjøre 2 trinns + trangt kammer + rettvegga kort hylse, så er minimalt med effort som skal til. samt det jeg skyter av 6,5 har jeg tendens å bare skyte i eget kammer og necke herfra til evigheten før jeg kaster de

 

De fleste kortpang hylser er en drøm å snurre igjennom med smøring + carbide dier.

 

Som tika drar jeg igjennom "større volum" i batcher vanligvis. Rene tomme siza hylser uten hette er en drøm å lade med, og det går radig å dra ut 2-3-4-500 før trening.

 

Fordel med å håndtere rene hylser 2 ganger er også at det er lettere å se om en hylse har feil ved seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det ja. Null problem. Men jeg bruker ikke en flaske Dillon på 100 hylser. Som sakt to dysj på 150 stk hylser og "nøve rundt" ned i isboksen slik at flest mulig hylser får litt lube på seg. Etter å ha pressa dem er det av min oppfattning ubetydelig fett på hylsene. Kan ikke si jeg merker noe når jeg fyller krutt og kuler noen dager senere....

Link to comment
Share on other sites

Hehe...samme her... Vi er ingen like og heldigvis... :D Noen liker å bruker tiden til forberedelder mens andre liker å bruke den på skytebanen. Kan ikke se at dette har noen sikkerhets risiko og da velger jeg å bruke mest tid på skytebanen. :D Er man i tidsklemmen så er man i tidsklemmen...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har man dårlig tid og trenger å få vekk Dillon fettet i en fei så pleier jeg og helle hylsene i ei 3L bøtte med lokk og heller på 1/2 - 1dl rødsprit og rister hylsene godt og heller av rødspriten og gjentar det en gang til og heller av igjen.

Deretter legger jeg hylsene på et håndkle eller ei avis og blåser med en hårtørker på de i 2 min. Da fordamper rødspriten rekord fort og hylsene er helt tørre for fett.

Funker knallbra og raskt. Bare å begynne å lade med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg startet å bruke Dillon hylsesmøring har jeg ikke smurt innvendig i halsen. Legger hylsene på ett brett og sprayer litt fra flere kanter. Viktig å vente litt før du starter ladingen slik et smøringen får trekke litt inn i halsen på hylsene. La heller ikke ferdigsmurte hylser ligge for lenge. Smurningen vil bli klebrig og klebe i diene.

Link to comment
Share on other sites

Brukt den og fikk 60 30.06 hylser med en liten bulk i "nakken".

Tydelig at luften ikke evakuerte og gav el liten bulk under sizing.

Regner med at hylsene er safe å bruke alikevel?

Jeg regner med at det er brukerfeil. For mye for lenge?

Fungerte ellers mye bedre enn pad.

Greie å bruke på lange pistolhylser(magnum) også?

P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...