Jump to content

Superlett 223?


enuriak

Recommended Posts

Hva bør man se etter for å finne ei superlett 223 børse? hviss du vet noe, fortell om våpendet, fordeler og ulemper:) lurer også på hvilken kikkert som er lett og go:)

 

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg vil ha ei ekstra børse på rypejakta nå som det er flekker. Men vil også ha ei børse som er egna til rev etc. , så derfor er ikke 22. et alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Er 2.8kg lett nok, så er Tikka T3 Lite et meget godt alternativ.

 

Presis , løpsstigning egnet til tyngre kuler, silkefin&god sluttstykkegange samt godt avtrekk.

Minuset er plastmagasin som av og til kan føre til at bolten ikke fører patronen frem ved lading.

Link to comment
Share on other sites

En TC Contender som rifle burde kunne fylle kriteriene. Delbar og tar liten plass i sekken. Ulempen kan jo være at det er et enkeltskuddsvåpen. Men til rype så spiller vel det ikke så stor rolle. Star baikal enkeltskudd kan også være et alternativ. Løp kan kappes og stokk lettes. Soleklart billigste alternativ vertfall.

Link to comment
Share on other sites

OlavM er inne på noe. En TC contender, i feks rifleutgave må prøves for at du skal kunne tro det.

Presis, lett. Ikke prøv, du blir hekta.

Har en med bla 14", 223 pipe(joda, en gang for lenge siden var det ikke krav til løpslengde), det er dokterdugi, på fjellrypa.

Kombinert med en hendig hagle, kan det bli mange minnerverdige turer.

Ellers eksisterer det mange andre hendige våpen. Kommer nok innspill, skal du se.

En 22lr, har også sin plass i fjellgarderoben, funker egentlig overraskende bra.

Link to comment
Share on other sites

Bedre egnet på rev? enn hva?

Det meste duger jo også på rev med en lett varmintkule i høy fart.

Jeg digger f.eks. min 6.5 grendel til småvilt.

Til reven gir den 900m/s med 85 sierra varmint i 46cm pipe.

fordel med litt større kuler til rypa også da, for da trenger du ikke noe som ekspanderer.

bruker 123 scenar på rypa. Rundt 700m/s.

 

Men, fabrikksammo er det dårlig med der.

Da er kanskje 223 OK, det må noen andre svare på?

Link to comment
Share on other sites

223 må vel anses som "den store lille" når det gjelder tilgang på fabrikkammo, spesielt da om en tenker på rimelig treningsammo. Du får et ganske greit spekter av jaktammo med brukbare kuler (Barnes, Oryx, trophy bonded, V-max og sikkert en haug andre) også. Angående større kuler/kaliber så tror jeg nok ei rype har lite å stille opp med mot en 223 fmj.

223 duger også i massevis til rådyr.

Men uansett hvordan en ser på det så jo fabrikkammo kun fremtidige hylser for lading :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tror ikke på en "magisk" grense, der en ved å være på feil side får vrengt fugl og på den andre siden får fin fugl. Har skutt en god del fugl og småvilt langt over "magisk" grense uten å få vrengt fugl i de aller fleste tilfeller. Type 900 m/s-1100 m/s. Har brukt Norma 55 FMJ og Lapua FMJ i samme vekt, og bruker nå Sako 50 grain FMJ. Har brukt de i kaliber 223 og 5,6x50R Mag.

 

Min erfaring er at skuddplasering og valg av kule er viktigere enn hastighet. Har dårligst erfaring med å skyte rypa bakfra.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte meg ( i 2008) ei sånn "ekstrabørse" for å ha med i ryggsekken. En Merkel kipplauf (enkeltskuddsrifle) i 223. Veier bare ca 2.3 kg (ekslusive en svært zeiss-kikkert og den orginale sadelmontasjen). Gikk lut lei skogsfugl/rypejakta, etter vekselsvis å ha brukt både en drilling (12/12 x 6.5-55) og en kombi(12-222) i de siste 30 sesonger. Jakter kun skogsfugl, og litt rype, hele sesongen. Kipplaufen kan deles på 15 sekunder, og tar liten plass i ryggsekken. Men bruker nå bare en Eberlestock riflesekk. Og kan så ha skuddklar hagle i hånda. Og rifla trenger ikke deles.

 

Presisjonen er bra den, og så går det nokså kjapt å lade om, dersom det blir bom på førsteskuddet, og fugler sitter. Hadde også en baikal kipplauf i 223 (pris kun 1.600 kroner) rett før merkelen. Grei presisjon her også, men ei veldig kjedelig børse, sammenligna med merkelen. Pris og vekt blir omtrent likt for kipplauf av både merkel og blaser. Ville nok kjøpt Blaser K95 idag, hvis jeg skulle hatt slik type rifle. Men kjøpt ny blir jo prisen i 25 tusen kroners klassen, så de må nok brukes mye, skal det svare seg å kjøpe noe sånt. Selv bruker jeg min bare 6-7 dager i året, til toppjakt. Men er ihvertfall ei børse du blir glad i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...