Jump to content

Krater på tennhetter


Lindskog

Recommended Posts

Er dette farlig? Hva bør man eventuelt gjøre med det?

Ta med våpnet til en våpensmed.

 

a) I utgangspunktet ser det ut som om, det er for høyt kammertrykk. Vet ikke om det er noe spessielt med den lotten av ammo. Eller om ditt kammer/løp er unormalt trangt.

b) Hender at tennåla har for liten dim., i forhold til hullet i støtbunn og det kan gi slike krater. Det har jeg sett før.

 

Har aldri hørt om at flytene tennåler (på pistoler), skulle være for harde (eller for lange). Men, kanskje en mulighet. Da er det vel en justering av fjera. Men undelig.

 

Jeg har hatt værre krateringer, men da har jeg vært litt over annbefalt kammertrykk på hjemmeladd. Da i våpen med normale annslag, på fabrikk ammo og vanlig ladde patroner.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det vært en ide å demontere en ny patron fra denne batchen, ta vekk kulen og tømme ut kruttet og bare få pistolen til å slå av fenghetten uten å bygge opp trykket og se om fikk samme deformeringen bare pga. tennålen. Da vil man vel få en indikasjon på om det er fare for overtrykk eller bare tennålen som skaper dette.

Link to comment
Share on other sites

Hettene på bildene er etter min mening problemfrie.

 

Ja de indikerer at hettene kanskje er for myke, at tennstiftåpningen i sluttstykket kanskje er for stort, at tennstempelfjæra kanskje er for svak, at det kanskje er for høyt trykk, eller noe annet. Tennstiften skaper ikke krater i selv, det er det trykket som gjør derosm hetta er myk og har noe å flyte inn i.

Det er kanskje ikke meningen at det skal være akkurat slik. Men uten andre tegn på at noe er galt så gjør det faktisk ikke noe som helst.

 

Forresten så ser man vel greit rundt kanten av hettene (og forsåvidt på hele støtbunnen) på bildet at trykket neppe er alt for høyt iallefall.

Hadde det vært en superduper custom race-pistol til tyvetusenkronersvis så hadde jeg labba til selgeren og sagt at hør nå her til denne prisen skal den være perfekt (eller noe i den duren), men på en vanlig fabrikkslarkete 9mm...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok våpenfeil, hullet for tennstempel er for stort og for rundt i kantene.

Det er litt mer deformasjon enn det bør være, og sansynligheten for hull i hetten og lekkasje er for stort til å være akseptabelt.

Jeg mener dette er grunnlag for reklamasjon, og pistolen bør undersøkes av børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen er en Grand Power K100 Dynamic Mk12. Flere forskjellige typer ammo er testet i denne og andre pistoler, det er ikke ammoen sin feil. 100% funksjonering. Virker være liten tennål eller stort hull. Ble nysgjerrig, ikke vært borti lignende før. Ikke kronografert enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...