Jump to content

Enda en enten eller tråd, Sako vs Browning


morpho79

Recommended Posts

jo mener det om jeg ikke husker feil var det vel noen browning våpen som fikk løpene sine fra Belgia også?..

får låne en video som ble postet her inne som viser hvordan Browning og Sako reagerer på våpen spregning

igrunn et godt eksempel på hvorfor jeg aldri ville valgt Browning ovenfor en Sako

 

Link to comment
Share on other sites

Neste gang dere ser en Sako 85 i butikken, be om å få håndtere den; klem pipa sideveis og legg merke til hvordan ting oppfører seg.. Gi den pent tilbake til diskenspringeren, gå hjem og finn en Sako75 på finn.no istedet.

 

 

Legger div sprengningsvideoer og sånt til grunn for våpenkjøp bør en heller samle frimerker...

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp dette som er så pussig med sako 85; noen vil ikke ha annet, mens andre ikke tåler stokken, rekylklakken, beretta eller magasinet. Fleks i løp var en ny, men såvidt meg bekjent er det få som har problemer med presisjon og pålitelighet. I det hele tatt en underlig opplevelse å gjøre research på temaet. Vanskelig å få fatt på hva som egentlig er galt når langt de fleste børsene tilsynelatende gjør det de skal?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde valgt x-bolt. Bedre pris, gode løsninger, presisjon, kåra til "Rifle of the year" osv osv. Å påstå at amerikansk kvalitet ikke er til å stole på vitner om total uvitenhet, og vedkommende bør snart våkne opp og gå litt gjennom "sine råd" på dette forumet :roll:

Sako har ikke hengt med i utviklingen synes jeg, og ville som nevnt over, funnet en brukt 75 i stedet for ny 85.

Link to comment
Share on other sites

Utentvil Sako..stoler rett og slett ikke på "amerikansk" kvalitet..

Støtter den.

Amerikansk kvalitet har vært veldig ymse opp igjennom tiden. Vi husker AMT Hardballer som hadde kammeret loddet til pipen. Den fantastiske AutoMag pistolen. Skepsis er helt på sin plass. De som hevder noe annet har bare ikke fulgt med i timen og anbefales å ta støtteundervisning i våpenhistorie. Nesegrus beundring kompenserer ikke for manglende kunnskap (her heller).

Link to comment
Share on other sites

Er så herlig med folk som MÅ enten elske eller hate...

 

Alt fra Amerika er hverken gull eller søppel, akkurat som alt fra Finland heller ikke er kun én av delene. De fleste (tør ikke si "alle" på dette forumet) land har både gode og dårlige produsenter, og de fleste produsenter har eller har hatt både gode og dårlige modeller, serier, eller årganger.

 

Sako 75 er vel forøvrig et hett tips, jeg tror Chiefen er inne på noe. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig ville heller hatt en Sako 85 framfor en 75. Mens 75 er en traust bunnsolid rigg er den også tung som BLY. Ergo uaktuell som jaktrifle i min verden.

 

Browningen er produsert i USA, mens design og rettigheter er eiet av Browning USA, så alle har vel egentlig litt rett i akkurat det spørsmålet.

 

At de 2 nevnte i spørsmålet ville jeg nok hellet kraftig mot en 85, men en X-Bolt Nordic Light er ei hendig fin rifle.

 

Bare så synd Browning prisene i Norge er 30% høyere enn i hele resten av Europa. Om en bestemmer seg for en Browning er det 30% å spare på en harry/Danmarks tur. De største svenske/danske forhandlerne får levert direkte fra Browning, mens i Norge må en veien om Moi og der stiger prisene kraftig innen de går videre ut til forhandlerne

Link to comment
Share on other sites

Et veldig veldig enkelt og spm og svare på for meg, jeg har Browning X-bolt i 308Win, med heavy barrel 62cm løp, og Sako 85 Finnlight 308win med 51,5cm løp.

 

Kaliber .243 har jeg ingen forutsetning for og svare på, da jeg har absolutt ingen erfaring med det. Løpet til Browning X-Bolt er produsert i Japan av Miroku, når det gjelder presisjon, skyter jeg best jevnt over med Browningen, men med veldig små marginer.

 

Mtp pris og kvalitet og presisjon, kunne jeg ikke vært mer fornøyd med Browningen, kort oppsummert, jeg føler en stor glede bare ved og tenke på og ta den med ut på tur, jeg føler meg alltid meget sikker på at sammen gjør vi jobben, hver gang!

 

Jeg kan nevne avtrekk, herlig stokk, jeg har ikke hatt noe og utsette på den. Sakoen er annerledes, den veier bare 2,8kg, pluss ekstrautstyr...

Veldig kort løp, det blir noe helt annet, og det var nettopp derfor jeg kjøpte dem begge, pga deres ulikheter. Jeg ønsket meg en bø rifle, som kunne gjøre jobben med god presisjon på litt avstand, og som kunne være en rifle som jeg kunne ta med på mindre turer. Sakoen kan selvsagt og fungere som en bø rifle, men den tiltenkt oppgaver hvor vi snakker om disse bratte vestlandsliene.

 

Om jeg skulle velge en av disse...jeg er kanskje litt gammeldags og motstrøms på endel ting, men basert på min erfaring med disse, ville jeg valgt Browningen.

Men det er mer et personlig valg, enn et fornuftig valg, mange ønsker lette korte rustfrie rifler, da stiller jo Sakoen i en klasse for seg.

Link to comment
Share on other sites

Liker browning x-bolt sykt godt. Vanskelig å velge mellom 223,243 og 6,5x55. Minst sannsynlig er sist nevnte. Spørs om man ikke lander midt i mellom. 243 er i hvertfall et fantastisk kaliber.

 

Ikkje for å vera kritisk er berre litt forviten, kva er det så er så fantastisk med .243 win? Er vel ett relativt lite brukt kaliber her til lands og ein av årsakene er jo åpenbar. Men kaliberet kan jo vera bra for det.

Link to comment
Share on other sites

Neste gang dere ser en Sako 85 i butikken, be om å få håndtere den; klem pipa sideveis og legg merke til hvordan ting oppfører seg.. Gi den pent tilbake til diskenspringeren, gå hjem og finn en Sako75 på finn.no istedet.

 

 

Legger div sprengningsvideoer og sånt til grunn for våpenkjøp bør en heller samle frimerker...

 

Jeg er helt enig.

Jeg vil mye heller kjøpe ei brukt 75 enn ei ny 85.

 

Men om jeg skulle kjøpt ei rifle i 243 idag, så hadde nok valget falt på en Winchester Model 70 Extreme Weather SS :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en rifle i 6,5x55 :wink: ,den gjør det meste bedre enn .243!

 

Et tips når det gjelder Sakoen er å tenke på hvilken kikker som skal stå på toppen. Vil du ha en lavt monter kikker med store tårn (eks. S&B PMII), er det bare å glemme. Sako har tullet det til med utkast av hylser. Hylsene kastes med for stor vinkel oppover, som fort medfører krasj i kikkerten om den er stor og står lavt. Jeg fatter ikke helt hva designeren har tenkt da han/hun lagde denne løsningen.

 

Når det gjelder Browning synes jeg avtrekket er dårlig. Sammenlign med Sako så får du en Aha opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt en del om utkastproblemer med Sako85, men aldri opplevd dette selv på mitt eksemplar. Har ekstra lave optilock ringer på en 50mm zeiss og har aldri opplevd hylser som tar borti mellomrøret.

 

Browning vs Sako er et enkelt valg i min verden, vurderte selv Sauer202 i samme prosessen men har ikke angret et sekund på Sakoen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man holder seg til Sako montasjer og "normale" kikkertsikter, tipper jeg at det stort sett går bra. Har man lyst på en picatinny skinne bør en tenke på en annen model.

Nå er det også slik at ekstra lave Sako montasjer er rimmelig høy. En 40mm kikkert står på stylter i en slik :wink:

Link to comment
Share on other sites

jo mener det om jeg ikke husker feil var det vel noen browning våpen som fikk løpene sine fra Belgia også?...

 

Og hvorfor skulle det være noe problem?

Belgia har lang tradisjon for våpenproduksjon. Og ikke så rent lita av det de har produsert har også hatt svært hyggelig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Browningen er produsert i USA

 

På min ett år gamle X-bolt står det "Browning Arms Company Morgan Utah Made in Japan Miroku" på løpet. Vil da anta at den er produsert i Japan og ikke i USA. Hvor delene kommer fra og hvem som eier rettighetene til merke osv, bryr jeg meg katta om, så lenge den virker som den skal.

 

Ellers, jeg har også en gammel Sako i heimen, en AII fra 1980 i samme kaliber, .308. Sakoen virker som et mer solid håndtverk enn Browningen på alle måter. X-bolten virker litt billig egentlig, i og med at det er spart litt på metall med tanke på vekt, med plastmagasin og underbeslag i aluminium, og sluttstykkegangen er ikke like godt på denne, men det slites vel kanskje til litt. Er imidlertid svært fornøyd med X-bolten. Den er superpresis og har veldig god ergonomi til meg. Ellers liker jeg veldig godt at det er sikring på kolbehalsen.

 

Nå vet jeg ikke hvordan en Sako 85 er sammenlignet med gamle AII, men om det er ganske likt, ville jeg nok valgt Sakoen på grunn av følt kvalitet, men bare dersom prisen hadde vært noenlunde lik. Den koster jo noen tusenlapper mer. Om det å føle kvalitet er verdt noen tusenlapper mer, kan vel diskuteres. Elgen gir en god dag i hva som smeller... Jeg kjøpte X-bolten pga pris og pga ergonomi og er strålende fornøyd. Sakoen henger som et klenodium på veggen. Hadde jeg ikke meldt overgang til links, hadde jeg aldri pensjonert den.

 

Har forresten en Sako til og, en Vixen, fra ca 1977. Gir akkurat samme godfølelse som AII'en. Nyyydelig børse. Sammenlignet denne med en Brno Fox. Det er som BMW mot Lada... Synd den ikke er venstrestyrt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå blir det en finnlight 85 i. 308 med planer om løpsmoffe og. 243-løp til neste år. Planen var andre veien, men min gamle elgvelter er ikke hundre prosent til å stole på lenger, så det blir slik. Kort og lett rifle er akkurat det jeg vil ha, og jeg innbiller meg at med demper så kan denne brukes til alt. Så får det bare være at enkelte er noe skeptisk til et 'fortre' i plast som beveger seg hvis man prøver å få det til å bevege seg. Nå er det jo ikke det jeg skal bruke børsa til, så det går vel bra, men jeg skal innrømme at jeg er spent på om jeg er mann for å skyte ryper på 150 meter og gås og rev på 200 med et så kort og lett våpen. Det er vel bare å øve, som med alt annet. Xbolt var veldig fin den også, men finnlight passet meg bortimot perfekt i butikken, og da prisforskjellen for meg ikke ble noe å snakke om, så var valget enkelt. Da var det verre med kikkert, men det ordnet seg det også. Takk til alle bidrag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...