Jump to content

Oppbevare våpen hos slektning?!


Bullmastiffen

Recommended Posts

Først og fremst hei.

Ny bruker, en hundegal mann med friluftsinteresse!

 

Starter Jegerprøvekurs til uka, med håp om en lang og innholdsrik jaktkarriere.

 

Problem 1: jeg dreit meg ut og ble dømt for trussler for 7 år siden (yngre og dummere, har holdt min sti gullende ren siden)

sånn jeg forstår det så er det 5 år absolutt karantene på våpenkjøp, denne er jo utgått for lengst, så forhåpentligvis ikke noe problem! (slå meg i hue og kall meg Kari om jeg tar feil)

 

Problem 2: jeg bor i helt ny leilighet med skipsgulv, og har liten lyst til å borre hull/sette 150kg+ på dette gulvet. Kan jeg da bolte fast et våpenskap i min fars kjeller? hvordan er loven rundt dette?

 

 

På forhånd takk, og beklager noe rotete innlegg!

 

 

 

Raymon M

Link to comment
Share on other sites

Skap under 150kg må boltes fast. Skap over må ikke boltes fast.

Oppbevaring hos din far går i utgangspunktet ikke, men har han selv våpen etc. Kan man av særlige grunner få lov til oppbevaring hos andre. Din grunn er ikke en slik grunn, og med din bakgrunn er jeg ikke så sikker på om å styre på med slikt lønner seg.

 

Som nevnt tidligere, du kan kjøpe t. d det minste Raufoss skapet (henges på vegg). Og oppbevare vital våpendel i dette (t.d sluttstykke), mens resten av våpenet står i ett klesskap (fortrinnsvis slik at ingen i husholdningen uten videre når tak i det og leker cowboy og indianere med det (med påfølgende væpnet politiaksjon osv som følge). Eller du kan henge våpenet på veggen (fullt lovlig, men ikke alltid så lurt).

Link to comment
Share on other sites

Du kan, men nei. Lager du nye hull en dei som produsenten har laget, er skapet ikke lenger godkjent.

 

Hmm, kan du utdype det eller vise til en plass dette står..?

Høres rart ut at det ikke skal være lov å borre et par ekstra hull sånn at skapet kan festes skikkelig.

Hadde forstått det om det fra produsenten var sveiset inn ekstra forsterking der di orginale hullene er, men når stålet er like tjukt over alt, ser jeg ikke problemet..

Link to comment
Share on other sites

Du kan, men nei. Lager du nye hull en dei som produsenten har laget, er skapet ikke lenger godkjent.

 

Hmm, kan du utdype det eller vise til en plass dette står..?

Høres rart ut at det ikke skal være lov å borre et par ekstra hull sånn at skapet kan festes skikkelig.

Hadde forstått det om det fra produsenten var sveiset inn ekstra forsterking der di orginale hullene er, men når stålet er like tjukt over alt, ser jeg ikke problemet..

 

Hei.

Jeg tror nok at det er meningen at det skal være mulig å feste skapet skikkelig med originalhullene. Dersom dette ikke går så må produsent/selger kontaktes for avklaring... evt. vegg/gulv utbedres...

 

Grunnen til at jeg mener dette er at i min jobb, som byggingeninør så dimensjonerer jeg en spesifik bjelke til å tåle en last/lasttype. I denne bjelken er det muligens også beregnet hull til ventilasjonsrør.

 

Dersom tømmermann/byggeleder velger å endre på plasseringen av hullet eller belastningsgrunnlaget etter at jeg har beregnet lastene bjelken blir utsatt for, så er ikke dette noe jeg kan ta ansvar for. Dersom endringer oppstår så må jeg kontaktes for avklaring. Noe som skjer ofte, og utfallet er som regel positivt, men jeg tar ikke ansvar for noe jeg ikke har grunnlag for å ta ansvar for. Selv om bjelken er like tjukk over alt.

 

Det tror jeg ikke våpenskapprodusenter kan heller..

 

Forøvrig så står det i monteringsbeskrivelsen som fulgte ned skapet mitt at det .

 

Du spør også om Aimin kan utdype eller vise til en plass hvor det står at du ikke kan borre nye hull. Det er vel egentlig omvendt, det står ikke noen plass at du har lov til å borre hvor du vil sånn uten videre (i min monteringsanvisning i alle fall).

 

Mulig jeg tar feil, men dette er i allefall min tanke.

Link to comment
Share on other sites

Et våpenskap er dimensjonert etter "sveis sammen stålplater"-metoden. To nye hull svekker ikke skapet på noe vis (isåfall må Duun-skap være verdens dårligste-de ser fra fabrikk ut som de er skutt på med hagle..).

 

FGs regler sier at produsentenens anvisninger for montering skal følges, at de forborrede hullene skal brukes og at evt ubrukte hull skal blendes; så får en velge da; om en skal feste skapet skikkelig eller sette det "fast" i 13mm gips eller spon...

Jeg vet hva jeg ville valgt og føler meg sikker på at en ikke vil komme i trøbbel på noe vis selv om en treffer på politietatens største regelrytter.

Link to comment
Share on other sites

sånn da hang "dritten" fast.... lagde meg noen brakketer i bår så jeg fikk feste i stenderverk....

 

10X70 Fransk i 2"x4" og skulle noen fra "øvrigheta" kome på kontroll så skal de få utlevert brekkjern, og en kopp kaffe med beskjed om: Får dere det løst kan dere få innholdet, (som for øyeblikket er ca 20000 dominikanske peso og passet mitt)

 

 

takk for svar alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Fg nemda har svart konkret på dette spørsmålet, det er ikke under noen omstendighet lov å bore nye hull i ett våpenskap. Med mindre disse plasseres på steder angitt av produsent, og var fysisk til stede ved testing til Fg godkjenning.

Dvs at om produsent har markert i bruksanvisning for steder for ekstra festehull, kan disse bores om de var boret på testskapet. Sier produsent ok, uten at en har det skriftlig er det ikke godt nok, produsent har ansvaret for at info stemmer med testskapets utforming/godkjenning. Gir de feil info lander ansvaret hos produsent. Men har en det ikke skriftlig i form av brev eller bruksanvisning, sitter en der uten bevis for dette. Ikke en god situasjon om spøsmål om dokumentasjon kommer på bordet.

 

 

En liten digresjon: I følge FG nemda er grunnen til at ett fastboltet skap er godkjent, at det er regnet til å ha lik vekt med det skapet er boltet til (Altså husets vekt i dette tilfellet).

Alle krav går mot fastsetting i bygningskonstruksjon/del av bygning, dvs: Bolter man på lekter ol på veggen, for så å skru skapet i disse. Er det fastbolting mellom skap og bygningsdelen som reguleres, ikke mellom bygningsdelene. (Forutsatt at konstruksjonen kan regnes som en del av bygget). Med skjulte skruer er en 2"4" klart en del av bygget, Selv om det forsåvidt er skapet som skjuler skruene. (Men det kan være lurt å lage en ramme som hindrer bruk av brekkjern ved eventuell tilkomst bak skapet).

 

Likeså er det ikke noe som hindrer en i å bygge en konstruksjon (Forsvarlig festet i bygning, slik at den kan regnes som en del av bygning) for å sette skap på/mot, og feste skap i. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har "øvrigheta" kompetanse og oversikt over alle hull i skap som selges i Noreg?

Jeg tviler MEGET på om de henger seg opp i at det kunne finnes et par ekstra bolter i f.eks sidevegger eller bakvegg. De lar seg uansett lett skjule bak en hylle, brakett eller hva som helst.

Et par 10mm hull svekker ikke skapet, det blir bare et par gram lettere...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant, de kan sikkert finne på å gi avkortning fordi man har grønn bil og gul parasoll også.

 

En tube Tech7 under skapet i tillegg til bolter samt litt planlegging av plassering er sikkert ikke dumt. Nå vet jeg ikke om det er verdt å få rasert hele huset fordi man har vært svært flittig når man eventuelt boltet og sikret skapet sitt, men dersom noen har bestemt seg for å få tak i det man har inni der og vet sånn noenlunde på forhånd hvordan det er sikret så får de tak i sakene..

Så får man heller vurdere hvem som har tilgang til den informasjonen....og om innholdet i skapet er verdt å sikre bedre enn kravet fra politi og forsikringsselskap og deretter se om de klager fordi man satte i et par ekstra bolter eller jern.

 

Har jo hørt om en som fikk røska skapet ut av huset der tjuvraddene brukte en bil og kjetting/vaier...så alt er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen for min del ble og lage 2 "L" braketter med 3 hull i bakkant og 2 i bunn, gjenget opp 1 i bakkant og 2 i bunn.

Skrudde brakettene fast i stenderverket i veggen, og skrudde skapet fast i brakettene, kan ikke se for meg at løsningen ikke er lovlig....

 

Og jeg slapp å skru så mye som en 5x40 i gulvet..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er ingen krav til at det skal være festet i gulvet, men har du endret skapet er det per definisjon ikke FG-godkjent lenger.

 

Det er en helt firkantet vurdering; er skapet modifisert i f t slik det var når det ble godkjent er ikke lenger godkjent. Det gjøres ingen realitetsbehandling, av forsikringsselskapet, om hvorvidt din modifikasjon reelt sett har styrket eller svekket skapet.

 

Om politiet ved et eventuelt hjemmebesøk hadde lagt merke til det, eller hadde brydd seg i praksis, er derimot et åpent spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Forsikringsselskap har som godt kjent ofte helt andre regler enn politiet.

Du KAN bli frikjent i en eventuelt rettsak i f.eks en skade/ulykke, men f-selskapet kan si at du har skyld. Et allment problem for alle som har hatt f.eks innbrudd eller vært utsatt for noe der politi og f-selskap er innblandet.

F-selskap tilpasser sine regler slik at de taper minst penger, om det er urettferdig eller annet driter de i da du som kunde/motpart er totalt underlagt deres spissfindigheter og umoralske handlinger.

Link to comment
Share on other sites

Skapet er ikke endret har satt 2 feite (100x12mm) stålvinkler fast i veggen med franske treskruer (tror ikke di var franske jeg, snakket i allefall ikke fransk) så har jeg skrudd skapet fast i disse vinklene med alle skapets 6 originale hull.....

 

Så mannen fant en løsning!!!

 

 

 

Skapet sitter nå bedre fast enn det ville gjort ved å bruke bare originale hull, da jeg nå har 4 skruer i stenderverk, kontra 4 i spon og 2 i gips....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...