Jump to content

Er rifleløp herdet ?


Smygen

Recommended Posts

Sitter med et løp jeg vil ha av de åpne siktene på.

Rett før jeg hentet gassbrenneren, ble jeg usikker....

 

Tror jo ikke løpet er herdet. Men, vet ikke. Er det herdet, tar jeg heller den tiden det tar å slipe (forsiktig) av siktene. Vil jo ikke tilføre varme som kan tulle til noe

Link to comment
Share on other sites

Riflepiper er ikke herdet. Løp betår av luft, og er iallefall ikke herdet :wink:

 

Typiske riflepiper laget 4140 eller 4150 krom-molybdenstål (eller derimellom, "50", for 0.5%C) som blir glødd ut ved 5-600° før boring av løp, og ofte etter også. Rustfrie piper er laget av 416, 416S eller R eller RS, eller 410, eller sikkert andre legeringer også. Såvidt jeg vet blir også rustfrie løp glødd ut, men jeg vet ikke temperaturområdet. Jeg har aldri hørt om at de blir herdet, selv om stålene er herdbare. Fyr opp Metallurgen, så får vi svar.

Etter boring blir pipene polert og riflet.

 

- skårne piper er ikke stort sett "spenningsfrie" etter dette

- knapptrekte er det spenningeri, og ved for mye oppvarming kan de slå seg, eller endre indre diameter (minimalt), noen

- kaldhamrede piper er fulle av spenninger, og ujevn oppvarming vil avspenne deler, mens andre ikke blir avspente, og de vil slå seg, litt eller mye

 

De er som det sies arbeidsherdet i den prosessen. Ved ujevn oppvarming, for varmt, vil de først og fremst kunne slå seg, ved oppvarming til 5-600° vil de bli mykere - like myke som andre piper... En av slitasjemekanismene er faktisk at stålet herder og blir sprøtt i området rett foran kammeret, pga. innlegering av N og C mener jeg, men er slett ikke sikker.

 

Tinnlodding er ikke noe problem, bare en ikke overdriver temperaturen. Pipa tålte jo at siktene ble loddet på forresten, så den tåler nok at de blir loddet av, men som sagt, hold det til "tinn-temperaturer". Piper blir uansett mye varmere enn det under skyting.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

... Fyr opp Metallurgen, så får vi svar.

 

Jeg har ikke satt meg så godt inni dette, men oppfatningen er at de fleste er avspenningsgløda på ~600 C. Det er sikkert noen som har noen konkrete temperaturer.

 

Samme temperaturen kan brukes i anløpningstemperatur ved seigherding, men da må løpene ha blitt varma opp til herdetemperatur (~850 C) og bråkjølt først, noe jeg ikke har hørt vært gjort.

 

I begge tilfellene er det i prinsippet trygt å varme opp til rett under gløde/anløpningstemperaturen, men det vil skade blånering og gi litt glødeskall. Varmen bør være så lokalt at det ikke fører til deformasjoner. Kapping og filing vil være det sikreste.

 

En prosess som blir brukt på noen løp for bedre levetid er nitrering. Dette er bl.a. brukt på Blaser. Sjiktet i seg selv skal tåle ~500 C, men dette er sprøtt og kan sprekke opp ved ujevn oppvarming.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke satt meg så godt inni dette, men oppfatningen er at de fleste er avspenningsgløda på ~600 C. Det er sikkert noen som har noen konkrete temperaturer.

 

Samme temperaturen kan brukes i anløpningstemperatur ved seigherding, men da må løpene ha blitt varma opp til herdetemperatur (~850 C) og bråkjølt først, noe jeg ikke har hørt vært gjort.

De blir avspennigsglødd mellom 500 og 700°C iht. pipeprodusentene, hos pipeprodusentene. De forskjellige operer med forskjellige temperaturer, sikkert tider, og noen dypkjøler dem også - det er helt sikkert noen som leser over dem også :wink:

 

Stålene er produsert, og trolig kjølt i vann, fra over 850°C hos stålprodusentene. De oppgir typisk 32-36Rc som hardhet, mens pipeprodusentene maskinerer dem ved 25-30Rc. Oppgir pipeprodusentene...

 

.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er originalt (8x57) mauserløp fra krigens dager, som er kappet og satt på nytt front sikte, før min tid.

Hadde det vært urørt/helt originalt, hadde jeg aldri tenkt på å gjøre noe med det

 

Har gjort jobben med oppvarming og fjerning av siktene på 8x57 M98'en, før børsemakeren kappet og gjenget for demper.

Sist jeg satt meg i benk og forsøkte å skyte gode grupper endte jeg med flere grupper under 25mm på 100 meter(hvis ikke elektronikken lyver) så jeg tror ikke oppvarmingen har gjort noen skade.

Link to comment
Share on other sites

De fleste piber i ikke rusthæmmet, er lavet af sejgherdet CrMo stål. Typisk nordeuropæisk er SS2244(42CrMo4) en ståltype som oftest bruges med en anløbningstemperatur på ca 625 grader, og dermed giver en hårdhed på omkring 28-29 HrC. Koldhamrede anvender oftest et lidt mere plastisk materiale, som i udgangspunktet er anløbet til en hårdhed på ca 20-25 HrC, og som under hamringsprocessen opnår en hårdhed på mellem 23-30HrC.

Modrene hamrede piber er ret omhyggeligt afspændt efter hamringen, og har derfor kvittet mange af de gamle fordomme om hamrede piber, og spændinger.

 

Hvis man skal lodde på et riffelløb, kan det anbefales at anvende så jævn varme som muligt. Dette på grund af at en for lokal og for intensiv opvarmning vil medføre skævhed og kast. Lokal opvarmning er faktisk så effektivt, at det ofte kan anvendes til retning af stålemner.

Denne teknik indebærer at man punktvarmer den side af emnet som man ønsker skal blive kortere. Punktvarmning medføre at materialet lokalt vil udvide sig. Dette forhindres det af det omkringliggende stadigt kolde materiale. Hvorfor det komprimeres, eller fortykkes. Når så det begynder at køle, genvinder det fuld styrke samtidigt med at det trækker sig sammen på grund af afkølingen. Denne proces medføre en permanent formforandring.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle som har svart. Morsomt at det ble litt diskusjon også.

:smile:

 

Har selv vært med å både rette og bøye stål med punktvarming, som Ignorant skriver om. Respekten for varmen er der, etter mange år med jobbing med stål.

Ble skremt av videoer på youtube, hvor løp var rødglødende, etter at sikter ble fjernet. Men, kom jo på at på den tiden jeg var beordret kledd i grønt, ble jo løp skutt like røde, uten at jeg kunne se at det ble noe dårligere presisjon etterpå.

 

Gleder meg til å prøve i morgen, nå.

Er ikke så bekymret for blåneringen. Den er uansett slitt. Holder på å bygge pistol. Når den skal få overflatefinnish, tar jeg løpet også.

Link to comment
Share on other sites

Ignorant,

Kan du si noe om hva som vil skje om en varmer på en kaldhamret pipe? Her er vel stålet i utgangspunktet noe komprimert, og vil avspennes/utvide seg om en varmer det nok? Eller?

K

 

Ved kaldhamring skjer det ingen komprimering, men man innfører "defekter" i atomstrukturen som fører til økt styrke/hardhet og man får også spenninger i materialet. Ved oppvarming forsvinner noen av disse defektene og spenningene igjen. Det som gir formendring først og fremst er utvidelsen og sammentrekningen som skjer i materialet pga varmen. Materialet rundt som ikke blir varmet vil ikke gi etter, så det oppvarmede området må tilpasse seg plastisk, og ved nedkjølingen får man endringen i form.

Har man mye spenninger i materialet kan det føre til ujevn oppløsning av disse spenningene som fører til at det bøyer seg.

 

Ved (termisk) herding utvider faktisk stålet seg noe.

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert har jeg fått litt erfaring i å trekke nye rifler i utskutte Sauer-løp. Jeg regner med at det stilles store krav til stålkvaliteten på disse pipene, men forskjellene er store. De fleste er greie, men andre er svært vanskelige. . Noen har små harde punkter som ødelegger riflesneiet, andre er tvers igjennom håpløse. De aller beste til mitt bruk er det som vi kaller HV- mauser piper. Andre gamle Kongsberg-piper og Schulz & Larsen er også fine. I dag en gml. Winchester opprinnelig 7 mm til .30 - en drøm.

Link to comment
Share on other sites

Noen har små harde punkter som ødelegger riflesneiet

Nå er jeg fritt på husken her - men jeg har lest noe sånt som dette, flere steder:

 

Det er lettere, bedre, å kamre om rustfrie piper enn CrMo piper fordi de sistnevnte kan få en glasshard herding i de mest varmepåkjente områdene i løpet. Dette kommer av varmebelastningen og atmosfæren under avfyring, og kan gjøre kamring mindre presis, eller skade brotsjen.

 

Det høres omtrent ut som det du opplever med riflesneiet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man lokalt kommer opp i ~800 C vil man få friksjonsmartensitt, som da blir små områder med herda, uanløpt stål.

Dette er ikke usannsylig i et rifleløp, og vi ser det også på plogdeler som går i harde, tørre omgivelser.

Har man dette vil man nok merke det ved bearbeiding innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...