Jump to content

Bruk av banekrag


1811Eirik

Recommended Posts

Hei

Har arvet ein fin banekrag 6,5x55 med steyr kasse og funne ut att den må jo holdest vedlike 8)

 

Tanken er å montere kikkert, fjerne "overstokk" og bør vel bedde stokken.

Blir eit såkallet lavbudsjett prosjekt :winke1:

Noen så har noen råd og tips?

 

Og hvilken ammunisjon er å ambefale til jakt og blink?

Noen spesielle ting å ta til etteretning ved puss og stell av krag?

 

Ja har søkt og funne ut mye, men mangen av trådene er av eldre dato, bilder i tråder som ikkje vises. Eg blir berre forvirret :oops:

 

Mvh

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Om den er i god stand så bruk den (for faen) som den er, den blir aldri mer enn i halvdårlig langholds, jakt, whatever-rifle, dårlig med montasjer og stash er det til dem, kikkert liker de ikke (loddrett utkast) og i det hele tatt - men den er ei relativt god banerifle som den er - og det blir ikke flere av dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager jakt karabin av min. Blir ikke brukt på bane uansett. Fjerner alt overflødig treverk, og det er det mye av. Kapper pipa maks og dreier ned så mye det går. Rødpunktsikte montert på pipa, ved kassa. Litt spent å se hvor lett den kan bli. Rådyr og blink, kanskje et jaktstevne. Bedre å bruke kassa enn å la den råtne på rot. Steyrkassa er jo bare deilig.

Link to comment
Share on other sites

[...] Bedre å bruke kassa enn å la den råtne på rot. Steyrkassa er jo bare deilig.

Hvis du skal bruke den så.... Å "forbedre" den med litt filing, litt borring, litt epoxy, en kikkertmontasje, litt sag og hammer, noen bilder i en "prosjekttråd", 15 skudd på banen, ett år eller 5 i ett våpenskap og så en finn.no annonse om "tactical krag" er ikke "å bruke den".

Hva folk gjør med eiendelene sine får være deres problem, men ikke forvent at jeg skal synes det er noe annet enn teit, trist og unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært enig med deg hvis det hadde vært snakk om en original langkrag. Å slakte en slik ville vært totalt uaktuelt. En banekrag derimot, er allerede slaktet ombygd og herjet med, og har i mine øyne ingen "historisk" verdi av betydning. Så ja, jeg bruker (opp) den hvis jeg klarer, heller enn å ha en 2"x4" stående i skapet.

Link to comment
Share on other sites

 

Og hvilken ammunisjon er å ambefale til jakt og blink?

Mvh

Eirik

 

Norma rekrutt, kjøpeammo til blink, jaktammo må lades selv. Men nå skal jeg ut å se etter bukken. Uten kragen siden den ikke er klar. Det bli et 7-8 kg tungt langholdsvåpen på slikt foreløpig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med det tempoet banekrager (og lang-Krager for den del) skrotes i vil de fort bli interesante i sin "rette" utførelse.

 

Det er riktig. I USA ble Krag brukt militært i rundt 10 år og tilbud og etterspørsel gjorde at disse riflene ble vanskelige å få tak i i original utførelse lenge før andre verdenskrig.

 

I dag ligger prisen på en original .30-40 US Krag karabin som er så herjet med at det er liten vits å skyte med den på godt over tusen dollars. For både rifler og karabiner i VG+ grad snakker vi om tusenvis av dollars per våpen i dag.

 

Man betaler glatt over 500 dollars for et jeger-voldtatt "jern" - kun for å bygge våpenet tilbake til en kvasi-samlergrad Krag med gamle overskuddsdeler, deler fra slaktede våpen og replicadeler.

Link to comment
Share on other sites

Overtreet reduserer mirage og gjør det lettere å bære/holde våpenet uten å brenne fingrene når du har skutt løpet skikkelig varmt.

 

Har du tenkt å leke deg som høbbybørsemaker? Kjør på, men tviler på at særlig mange blir imponert over resultetet.

 

Skal du ha "lett og hendig jaktkarabin", "tactical krag", "langholdsrigg", etc så blir resultatet nesten helt sikkert dyrt, plundrete og bare sånn passe brukbart

 

Vil du ha en billig og helt grei rifle så bruk den som den er, evt med en rødpunkt montert forran utkasteråpningen. Rifler går ikke fra "ubrukelig" til "fantastisk" av å fjerne 150 gram og å få på litt maling....

Link to comment
Share on other sites

Hehe, lite posetiv tilbakemeldinger, mulig eg legger det på is og bruker den på bane med dioptet :winke1:

 

Får kjøper meg ei "ny" brukt rifle til jakta i år då, isteden for å fikkle med kragen:)

 

Noen ambefalinger der?

Hvilket kaliber bør eg velge, jakt på rådyr, hjort og litt elg?

Bør vere lett å få tak i på butikk.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, lite posetiv tilbakemeldinger, mulig eg legger det på is og bruker den på bane med dioptet [...]

Hvorfor ikke bruke den på jakt også? Stålsikter er helt greie til storviltjakt, hvertfall om du har sånn passe normalt syn og ikke har tenkt å jakte i mørket/skumringen.

Bør vere lett å få tak i på butikk.

Da er det veldig enkelt å komme med råd: 6.5x55, .308win eller .30-06, gjerne i en moderne konstruksjon. Bør være lett å finne en fiks ferdig til bruk for under 5000.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke den på jakt også? Stålsikter er helt greie til storviltjakt, hvertfall om du har sånn passe normalt syn og ikke har tenkt å jakte i mørket/skumringen.

 

Det er greit nok det, men forsto det slik att jakt ammo må lades, og eg har ikkje tenkt å rote meg borti hjemme lading :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ah, var noe med det også ja.

 

Men får man da uansett jagd opp en 6,5-kule til å klare energikravet uten å gå over anbefalte trykk for Krag?

 

(Vi siger kanskje litt off topic her?)

 

Ja, du klarer det med N170/N570, tung kule og lang pipe. Dette er for hjemmeladeren. Ikke ferdigammo.

Link to comment
Share on other sites

Det du må passe på er om låskassa er utslitt. Ta er svart tusj og tegn bak på låsklakkene og bak hevarmen og ta noen ladegrep. Hvis tusjen slites bort på klakkene og/eller på hevarmen er kassa utslitt. Da må du gå kraftig ned på ladning og bare bruke den til koseskyting. Det tyder da på at den har gått ganske mange tusen skudd. Jeg må gjøre det med min da låskasse er utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Det du må passe på er om låskassa er utslitt. Ta er svart tusj og tegn bak på låsklakkene og bak hevarmen og ta noen ladegrep. Hvis tusjen slites bort på klakkene og/eller på hevarmen er kassa utslitt.

 

Nå følger jeg ikke med på argumentet her. Hvis du sliter av tusjen BAK på låseklakken, betyr det at klakken gjør inngrep og låser. Dette er da helt nødvendig og normalt etter mitt syn. Får du låsing (slitt tusjmerke) både på låseklakken forran og under, så betyr det at begge tar likt, enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Dette var nytt for meg, og måtte sjekkes. joda kontakt på begge.. Jeg trodde da alltid at krag hadde 2 klakker, og at siden en var ned (fremme) og en til høyre bak, så forklarte det treffpunkt endring opp og til venstre.. Er dette kjent info du har fra? Betviler deg ikke, så mye kunskap om krag som du har vist her inne.. bare.. -shit jaktkragen min..

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ingen ekspert men slik jeg har fått det forklart og vist av et par børsemakere skal det ikke være kontakt mellom bakre klakk og kasse; har en det betyr det at klakk og anlegg framme er slitt på noe vis. Bakre klakk er ment å skulle stoppe sluttstykket om det kommer bakover, ikke ta opp krefter under vanlig bruk.

 

Men tar mer enn gjerne korreksjon på dette om jeg har feil!

Link to comment
Share on other sites

Us krag er i utgangspunktet relativt lik, men har blant annet ikke den bakre låseklakken vi har på norsk krag har jeg alltid hørt. (ble litt usikker googla us krag og sjekka bilder..) der finner du bilder av us krag sluttstykker uten den bakre låseklakken. (også noen med som utgir seg for å være us, så om noen av de fikk det senere eller om dette er norske ombygde er meg ukjent.) der har vel vært nevt noen ganger en eller anna test på us krag hvor de har kappa vekk klakken og skutt - da er det bolten som får hele julinga.. kragen ble jo tatt i bruk i us før her, så det er muligens en del av utviklinga av låskassa at de hadde en og vi har 2?

Link to comment
Share on other sites

Us krag er i utgangspunktet relativt lik, men har blant annet ikke den bakre låseklakken vi har på norsk krag har jeg alltid hørt. (ble litt usikker googla us krag og sjekka bilder..) der finner du bilder av us krag

 

Glemte den lille detaljen i farten. :mrgreen:

 

US Krag låser på styreribben når klakken ryker.

Link to comment
Share on other sites

Der ga sjefen meg egentlig svaret jeg var ute etter.. Og noe mer nettsøk ledet meg til en bok som sier som du. Låsklakk nr 2 skal ha klaring. (utav andre rariteter jeg fant, var at noen tilpasset de slik at de tok likt og tilpassa kammer i den tanke at den da ble sterkere. Andre sier at presisjon ble dårlig når klakk nr2 gikk imot) Det er det med krag; ofte mye tror og har hørt... derfor tar jeg ikke alt som god fisk med en gang. men, shit, det var dårlig nytt for min krag. som ikke det var nok, når jeg tok ut kragen for å sjekke oppdaga jeg at døra på våpen skape hadde tatt knekken på tårnet på kikkerten.. Ja, ja da lærte jeg to ting i dag. Takk sjef!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...