Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

Er det noen som vet om forhandlere som har Haugenfeller inne? Evt noen som selger brukt.

 

Fikk forresten en liten hunnmår i helga. Syningfelle ladet med rypehode, honning og fiken. Anisolje som luktestoff og et par rypevinger i ei gran rett i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekka fellene jeg satte opp på søndag. Fulgte en skogsbilvei. For å komme opp til andre fella tok jeg av og gikk 100m oppover. Her kryssa jeg spor. Ingenting i fella. Gikk paralellt med skogsbilveien en bit før jeg gikk ned igjen. Etter å ha sjekka resten av fellene uten resultat og plukka opp det gjenglemte honningglasset dro jeg ned igjen. Nå fulgte jeg skogsbilveien i stedet for å gå omveien om fella. Ingen spor. Måren må altså ha vært inne i ringen jeg gikk. Maks 100m unna! Artig å vite at den er i nærheten!

Link to comment
Share on other sites

Håper det! Fant et ferskt spor til lenger oppe. Tydelig at det er flere dyr i området. Prøvde ellers noe nytt. Slepte en orrfuglskrott etter meg inn mot to av fellene. Tanken er selvsagt at måren skal kjenne lukta og følge sporet rett til fella. Har lest at andre har gjort lignende ting for å loke rev til åte. Noen som har testa dette på mår? Et honningspor kunne også vært artig å prøve. Å fylle en strømpe med honning og slepe den bortover burde gi et interresant spor.

Link to comment
Share on other sites

tre gonger har eg tatt ein pose anisfrø og strødd frøa ette meg frå fella og så langt pakken rakk, kvar gong etter dette har det hengt ein mår i fella. Det kan vere tilfeldig, har tenkt å teste dette ut fleire gonger så får vi sjå. (tenkte tredje gangen at dersom det virkar no og, så kan det ikkje vere tilfeldig, og jammen hang det ein veka etterpå,men er ikkje heilt overbevist likavel)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt inn de fleste av mine feller, men dere andre da?

 

Fellene blir tatt inn 15 mars ;) Faenskapen skal beskattes til siste sekund :twisted:

 

Ikke at jeg har tro på at vi får flere i år men nedspente feller fanger hvertfall ikke :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Ingen mår her foreløbig. Sjekka fella i går kveld.NULL. Men på reveåta er det full fart med måren. Strødde resten av en anisfrø pose fra felle til den var tom. Samtidig så tømte jeg glasset med anisolje etter meg. Får ikke sjekka fella før på Onsdag nå, må ut å reise.

Link to comment
Share on other sites

Vi er og blir amatører!

pvas1.jpg

(sakset fra Stavanger Aftenblad)

Disse to pensjonistene har fanget respektable 45 mår + litt rev og mink. Om mann har fanget 2 eller 20 så det blir liksom litt puslete, men så er vi ikke pensjonister heller da.

 

Jeg bøyer meg i støvet!!

Link to comment
Share on other sites

ja da er min første mår et faktum.vært ute og sjekka fellene mine idag og i en ene haugens fella hang det ei mårtispe på akkurat 1 kg :P det var akkurat den vitaminsprøyta en fersk mårfanger trengte :D med fornyet motivasjon er jeg klar til neste sesong.glemte selvfølgelig kammera :( fikk også ei nøtteskrike i den ene conibear fella.dette var gøy og jeg så flere mårspor i dag så det er nok flere der ute :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Denne sesongen har vært preget av lange perioder med sterk kulde.

Når først kulda har sluppet taket, har snøen lavet ned.

Den siste uka har det hverken vært kulde eller snøvær, men varmegrader og våt snø hver dag.

 

Og det er ikke slutt på klagingen enda..........i dag satt det et ekorn i den CB-fella jeg hadde størst trua på :-(

2 mårer er det blitt i år. Sliter med å få dem til å gå i fellene, i 3 områder har måren gått forbi fellene gang på gang nå.

I dag ble det foretatt justeringer. Nå står det dobble sett på 3 steder.

Så får vi se om den siste uke bringer noe.

Håp så lenge fellene er ute.......

Link to comment
Share on other sites

Skulle ta inn fellene i et område i dag. planen ble fulgt helt til siste felle. Der hadde måren vært uten å gå i. med sekken full av feller ble fristelsen for stor, så nå står det 4 feller på et lite område!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt inn de fleste av mine feller, men dere andre da?

 

Fellene blir tatt inn 15 mars ;) Faenskapen skal beskattes til siste sekund :twisted:

 

Ikke at jeg har tro på at vi får flere i år men nedspente feller fanger hvertfall ikke :)

 

Rune

:?: Mår er jo ikke noen uting men ett verdifullt og spennende fangstobjekt syns jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja enig i det. Måren er et dyr som hører hjemme i skogen. Et spennende dyr å drive fangst på. Hvis det er mye av den er det nok også god viltpleie. Her er stammen realtivt tynn, så har ikke den helt store trua på at den gjør de største innhogga i fuglebestanden. Der tror jeg reven, som det er mye av her, er verre!

Hvis jeg fangster i et område en vinter og tar noen mår der og ikke finner spor der neste vinter, vil jeg si at jeg har mislyktes. Er ikke ute etter å fjerne måren fra et område, men kun å ta ut en del. En flott og spennende aktivitet synes jeg. Og et realt spark til å komme seg ut og holde formen noenlunde vedlike! Dypsnøvassing i lange motbakker er fin trim!

Link to comment
Share on other sites

Det var planleggingsdag i barnehagen i dag. Dette i kombinasjon med mulighet for en fridag gjorde at guttungen ble invitert med på felletur. Jentungen hadde ikke lyst til å dra på SFO når vi skulle på tur, så dermed ble hun også med. Litt tungt å gå på truger med to unger på slep i pulken, men trim skader da ikke. De gikk forøvrig en hel del sjøl også. Og ned igjen gikk det jo av seg selv.

I det vi nærmet oss første fella fikk jeg se velkjente spor i snøen. Rett mot fella! Var det virkelig fullklaff så kjapt? Men nei. Fella sto urørt. Snøen på skråstokken viste at måren hadde vært halvveis oppe, men snudd igjen.

 

77036_s.jpg

 

Den neste fella sto litt oppe i skogen ovenfor veien vi fulgte. Ungene ga uttrykk for at det var på tide med kakao og sjokolade, noe de visste befant seg i sekken. De ble derfor etterlatt med oppdrag å finne fram godsakene mens far vassa opp bakken i djupsnøen. Etter 10m pila en hare fram fra under et velta tre. Krydder! I det jeg fikk se skråstokken fella sto på skimtet jeg noe brunt under. Så sannelig. Mår. Ekstra artig når ungene er med! Den var delvis nedsnødd og må ha gått i før siste snøfall. Kanskje rett etter at jeg sjekka fella sist. Da var det meget ferske spor i nærheten. Fangsten ble lagt til beundring og feiret med kakao og smågodt. Lua til guttungen er forøvrig laget av lokale mårskinn!

 

77037_s.jpg

 

De to siste fellene var urørte, men det var ferske spor litt ovenfor den ene.

 

77038_s.jpg

 

Turen ned ble en fornøyelse. Måren fikk sitte i fanget og ble etterhvert kalt Maiken!

 

Ta med ungene ut folkens! Fangst er en flott introduksjon til jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt inn de fleste av mine feller, men dere andre da?

 

Fellene blir tatt inn 15 mars ;) Faenskapen skal beskattes til siste sekund :twisted:

 

Ikke at jeg har tro på at vi får flere i år men nedspente feller fanger hvertfall ikke :)

 

Rune

:?: Mår er jo ikke noen uting men ett verdifullt og spennende fangstobjekt syns jeg. :wink:

 

Hvis det betyr mere hare så utrydder jeg den gjerne....

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Fikk en mår i dag, første måren jeg har tatt. Tatt i connibear kassesett, hadde ikke med kamera så er ikke bilde av det. Men morro var det! :D

 

Tok inn fellene for i år, så det blir ingen fler før til høsten. Men prøver igjen da!

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

:?::?::?::?: Det hadde vært synd da. sefølgelig skal man fangste etter mår på grunn av småvilt, men ikke utrydde den. jakt moral

 

Vel moral og moral... Jeg er lidenskaplig harejeger. Jeg sitter med 2 terreng som jeg kan jakte på, det ene er på ca 5000 mål mens det andre er på ca 2500 mål..

 

Vet du hvor mange harer det er i de terrengene til sammen??? TRE stykker!!!!! Med så lite hare så sier jeg fuck jaktmoral å utrydd ALLE rovdyr..

 

3 harer på 7500 mål er laaangt fra normalt når det for 5 år siden var ok( 10-12 stykker) med hare å jeg nå ser mer og mer mårspor, hønsehauk å ikke minst kongørn så legger jeg to og to sammen!

 

Revespor ser jeg fremdeles ikke så ofte så den kan ikke få skylda.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...