Jump to content

Mårfangst 0809


knutis

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei! Jeg har hatt ei haugen slagfelle for mår ute nå i over en måned, men jeg er plaget med at åta forsvinner :x jeg har gjort fast åta med nylon av forskjellige tykkelser men den har BESTANDIG koment seg avgårde med maten. Jeg lurer på om det er andre som har erfaring innen det som kan komme med noen råd. :)

Jeg er bra sikker på at det ikke er noen nøtteskriker som har tatt det for nylonen er borte.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt opp et sett mårfelle, min aller første. Ønsker kommentarer ang dette oppsettet fra dere som har erfaring med dette. Til åte har jeg helt honning ned i en nylonstrømpe og hengt den øverst i kassen. Har også hatt noe løk i en annen strømpe og hengt den på siden av honningstrømpen. Tok også å hadde honning på trestammen, litt på felle og kassen. Hadde litt hundefor som jeg dyppet i honning og la under treet og noe få biter ble kastet litt rundt på bakken. Kommer dette til å funke? Så på filmingen av reveåta at måren hadde vært der fra kl 05:00 til kl 06:00, den drev på å plukket hundefor. Han en mår som er stor der også, den ser gedigen ut.

 

28022009256.jpg

Slik ser oppsettet ut på litt avstand.

 

28022009257.jpg

Litt nermere.

 

28022009258.jpg

Fra undersiden. Var ikke noen så store trær der så kassen gikk litt utenfor stammen, hvor stor betydning har det? Har lagt godt med greiner rundt. Det dryppet honning ut fra strømpen, tror det vil avta når den har hengt en stund og blitt litt kaldere.

 

28022009259.jpg

Fra siden.

Link to comment
Share on other sites

Du bør nok prøvekjøre oppsettet ditt etter å ha satt det opp Utløs det med ei avis e.l. Vær obs på noen ting:

Fjærene skal slå helt fritt. De skal ikke nå bunnen av slissene de står i slik at fella hopper framover. Da treffer slaget fort for langt bak. Spikrene som en annen også nevnte er plassert helt feil. De hindrer bøylen i å slå! Tverrplanken bør som du selv også konkluderer med bort. Helt ok å ha en tverrplanke, men da må åpningen på kassa være høyere slik at den ikke hindrer fella i å slå igjen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med den første. Og en skikkelig stor en attpåtil!

 

Jeg sjekka fellene i dag. 5km med motbakke på ski uten å se et eneste spor til tross for gode sporforhold med en uke gammel snø. Tok ned to feller for å plassere dem lenger opp, men uten noe spor gidda jeg ikke det. De andre fellene fikk stå der de var. Har jo vært spor her tidligere. Etter litt grubling over en kaffe hjemme endte det med at jeg dro til et helt nytt område. Her kryssa jeg vel 10-12 mårspor på de to kilometerne jeg gikk innover. 4 Feller ble plassert her. Alle flaskesett med conibear.

Men gjorde en tabbe. Honningglasset står igjen ved øverste felle. Sannsynligvis uten lokket på. Det kan bli party og mageknip for den måren som finner fram dit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også en tur å sjekket feller i går og fikk en liten mår til den ble veid til kun 980 gram.

 

Er vel en års unge tenker jeg. Tatt på honning og rå løk.

Sliter litt med å få mår i synningfellene, har nå prøvdt å montere dem sidelengs i trea for å se om måren går i nå.

 

Så nå har vi 4 stk denne sesongen

Link to comment
Share on other sites

http://www.fangstutstyr.no/luktestoff/bottom-mar-lukt.htm Noen som har noe erfaring? Vanskelig å velge når 'alle er å anbefale' Hvis det er andre steder dere kjøper, så gjerne sleng ut en link :)

 

Fikk blod på tann når jeg fikk måren denne sesongen, så skal utvide med flere feller og luktestoff. Har søkt litt på forumet her, men kom ikke akkurat fram til et luktestoff som det så ut til å virkelig anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Har vært og endret oppsettet på fella mi i kveld. Dere hadde helt rett. Hadde ikke blitt mye mår om den hadde prøvd seg. Jeg utløste fella slik den sto og den klappet ikke mye sammen. Tror den er mye bedre nå. Utløste den etter at jeg var ferdig med endringene, da klappet den skikkelig sammen. Så nå skal den bare komme. Var forresten mår på åta natt til i dag også kl 03:00. Har satt fella ca 40 m nedenfor reveåta.

Link to comment
Share on other sites

01032009260.jpg

Mitt oppsett etter endringen.

01032009265.jpg

Dette må da fungere?

01032009263.jpg

Pga av at stammen var så tynn så måtte jeg tette godt på baksiden. Satte kvestene fast mes stifter. De jeg festet i går hadde vinden allerede klart å fjernet.

01032009264.jpg

Slik ser oppsettet ut. Skal dra å sjekke på Onsdag`s kveld.

Link to comment
Share on other sites

Strålende at du legger ut bilde slik at vi kan plukke av feilene

 

Kom deg ut i skogen igjen før måren går i. Du har gjort to alvorlige feil!. Fella må trekkes lenger ut av kassen slik at fjærene kan slå fritt begge veier (dette er bemerket før), dette for å hindre at fella hopper fremover. Fella må du også snu slik "dogen"/utløser peker mot måren ikke inn mot agnet. Slik fella står nå kan du i risikere at fella treffer over magen og måren vil henge å pines i flere dager. Anisfrø lukter de? hvis ja så er det ok det også. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Troll: Det er en av grunnene til at jeg legger ut bilder slik at de som har peiling på oppsett kan gi meg kommentarer/veiledning. Når det gjelder å trekke fellen lenger ut av kassen: jeg utløste fella i går og den hadde god plass oppover, var ikke borti kassen i det hele tatt, men jeg skal flytte den lengre ned for sikkerhetsskyld. Når det gjelder hvilken vei den skal stå så var jeg usikker på hvordan den best skulle plasseres. Jeg tenkte som så at hvis utløserpinnene var først så ville den gå av når måren stakk hodet i de, og at felle da ville treffe over nakken. Men jeg skal få disse tingene endret etter anbefaling. Jeg har jo selvfølgelig ingen ønsker om at måren må lide. Døden skal inntreffe momentant. Takker for råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

Uff jeg ser at jeg nesten virket sint når jeg skrev svaret. Når det gjelder fjærene så synes jeg utfra bilde at de står lovlig langt oppi slissene du har laget, men har du testet det så er vell det ok.

Utløser pinnene skal stå først slik at måren får slaget over nakken, slik de står nå på bilde vil måren i verste fall få slaget veldig langt bak.

Link to comment
Share on other sites

Uff jeg ser at jeg nesten virket sint når jeg skrev svaret

Neida du virket ikke sint bare kort og direkte men sån skal det være. Skal få snudd fellen i løpet av dagen. Jeg er opptatt av at ting skal være rett når vi har med dyr "liv" å gjøre. Takker for rettledning. Flott det.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal gi en kommentar, må det være at jeg ville være forsiktig med å bruke spiker/stifter i levende trær. Akkurat her ser det kanskje ikke ut som direkte drivverdig skog, men på generell basis - hvis en slår en liten spiker eller en liten stift i et tre, og dette treet havner på sagbenken på et sagbruk, blir det vraka, med påfølgende økonomisk tap for skogeieren. Det er ikke sikkert det er like lett å komme tilbake å henge opp feller neste år hvis rett grunneier finner et slikt fellesett...

 

Jeg bruker hesjeband som jeg knyter passe løst rundt treet like over fella, og så stapper jeg fullt med kvist opp under dette. Da henger det godt nok, og vil ikke ødelegge treet. Vanlig snor gjør også samme nytten, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Dette treet som fellen henger i er et gammelt, nesten dødt tre. Det foregår heller ikke noe uttak av skog der. Jeg fjerner uansett allt av stiffter/spiker når fella tas ned for å være på den sikkre siden. De er satt bare litt inn i treet, så vidt de holder fast de løse greinene. Detter er også gjordt med tanke på å ikke overse noen når fella taes ned.

Link to comment
Share on other sites

Nå er fella ordnet etter anbefalinger. Nå skal den stå perfekt. Flyttet den ned samt at jeg snudde den slik at utløserpinnene står ytterst. Var også innom en helsekostbutikk å kjøpte anisolje. Den lokkter jo no veldig i forhold til anisfrø. Nå skal den få stå i fred noen dager. Var og hadde mere for på reveåta i kveld. Ca 1 time etter så var faktisk måren på plass på åta. Den kan jo ikke være så veldig skvetten på menneskelukt, eller? Jeg lurte meg ut av hytta for å se hvor skvetten den var. Kom meg helt ut og på høyden rett over åta, måren satt der og koste seg med hundefor, jeg stod en god stund og så på den til jeg måtte dra hjem. Har vært mår på reveåta hver natt denne uken. Ser ut som hundeforet er god knall for måren her hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår veldig godt at det er litt mer spennende å få måren i fella når du ikke har gjort dette før. Men få den opp i fella når den spiser seg god å mett på reveåte er nok en utfordring. Den spiser hundefor, har du det som åte i fella? hva med å slutte med med hundefor på åte og ha det som åte i fella? Det er ikke alltid riktig med honning. Men mener ikke at du skal spinne ut å forandre IGJEN på settet :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager tar du ikke å skyter måren på åta da, i stedet for å se om den kanskje går i fella

Hvorfor jeg ikke skyter? Ja det skal jeg fortelle deg. Jeg vil ikke bryte norsk lov. Problemet er at den bare er på åta etter mørkets frembrudd. Å skyte mår på åte med lys er ikke tillatt. Det er kun rev du kan skyte på åte med fastmontert lys. Derfor skyter jeg den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Troll: jeg har litt hundefor ved fella. Har satt noen biter fast opp etter trestammen der fella står og dyppet disse i honning. Tok også noen få biter, dyppet dem i honning og la under treet samt kastet noen biter der jeg så den har en mulig fast innfartsåre til reveåta. Vi får se. Skal få den opp tidligere neste sesong. Har ikke den helt store forhåpningen denne sesongen. Skal også ha den lengre unna reveåta, men det blir neste sesong. Inne i skogen der jeg har sett mye mårspor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...