Jump to content

Nøkkelboks med kodelås for oppbevaring av våpenskapnøkkel?


SofaBamse

Recommended Posts

Kom til å lure på om det vil være innenfor om man oppbevarer nøkkelen til våpenskapet i en slik boks med kodelås. Ser at disse er FG-godkjent for oppbevaring av husnøkler. Antar da at boksen står relativt synlig i nærheten av skap (ikke aktivt forsøkt gjemt) og naturligvis at skapet er godkjent i seg selv.

 

Hvem skal man eventuelt skrive til for å få greie på dette?

Link to comment
Share on other sites

Skulle mene det er lovlig oppbevaring av nøkler, Politiet kan sikkert gi et utfyllende svar Sofabamse.

 

Nøklene til våpenskapet innlåst i en safe med både nøkkel og kodelås, nøkkel henger på knippet med husog bilnøkler, amt at koden kan bare jeg.

Den er antakeligvis idiotsikker, Skapet og safen må være festet til gulv/vegg med dimensjonerte bolter, sånn at hvis em skal ha med skapet må dem først rive huset

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg oppbevare mine nøkler i en slik boks i samme rom som skap, skrudd og limt med tek 7, har nøkkelboks skjult bak klær i garderobe. Skap er skrudd og limt gulv/ vegg med 8 franske treskruer mot spikerslag i gulv og vegg. Har aldri tenkt tanken att dette ikke er godt nok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ja tek 7 er vel noe av det beste du kan lime ting med, hvis noen vil ha mitt skap ut må dei nok sage opp gulv og vegg. Ja eg veit, eg får ikke skapet/ nøkkelboks med meg når eg en gang skal selge huset. Men det står ivertfall fast.

Link to comment
Share on other sites

Så lett lar man seg lure av folkesnakk. Nesten så jeg er flau.

 

Leste litt mer rundt, og fant ut at det faktisk ikke finnes noen FG-godkjenning for nøkkelbokser. Så da er man jo like langt rent juridisk. At forsikringsselskapene godtar oppbevaring av nøkler fra 60-tallet i slike, er jo noe ganske annet.

 

Edit:

16.2 Vurdering av gjeldende rett

(...)Det må imidlertid understrekes at dette forutsetter at også nøklene til våpenskapet oppbevares på en sikker måte. Regelverket oppstiller ingen regler for oppbevaring av nøkler, men det følger naturlig av kravet om forsvarlig oppbevaring at også disse må oppbevares sikkert slik at uvedkommende ikke enkelt kan åpne skapet.

 

"Ikke enkelt kan åpne skapet", hva nå enn det skal bety. Om nøkkelen ligger i en bøtte sagspon, og du har en magnet i en hylle på samme rom, skal du jo være litt gløgg for å finne nøkkelen med målbevisst innsats. Men når du først har nøkkelen er det plutselig enkelt igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en biometrisk safe som er skrudd fast inni nattbordet mitt med nøkler til fire eldre våpenskap i pluss en tre-fire pistoler jeg har bruk for ofte. Med et lass fagbøker som dekker fronten er den ikke lett å få øye på.

 

Man kan sikkert dra med seg hele nattbordet, på rundt 50 kg, etter man har kommet seg forbi et par låser som selv låsesmeder må borre, tre bikkjer, et nytt, meget avansert, alarmsystem og politiet, som jeg klokket til under 5 minutters responstid når alarmselskapet dreit på draget under installasjonen.

 

Selvsagt har jeg ingen krav til oppbevaring av våpen eller noe annet, men jeg synes uansett det er greit å holde en viss standard. Jeg sluttet med nøkler for mange år siden. De to nyeste skapene mine har kun digitale kombinasjonslåser og samtlige pistolsafer jeg har i kjøretøy er biometriske. Det har aldri vært noen innbrudd i nabolaget mitt, men jeg akter ikke å bli førstemann.

 

Alt i alt blir dette så mye jobb at de aller fleste tjuvradder finner seg enklere ofre. Er man så teit at man prøver seg er samtlige innganger og fellesrom video-overvåket med off-site lagring ... Smiiil!

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet ja.

 

Å slette våpen i norsk register er en smal sak. Problemet heter BATFE.

 

Alle våpen man importerer under immigrasjon må ha separat importtillatelse og alt som ikke er i henhold til Gun Control Act of 1968 eller en av de senere importbegrensningene, som omhandler militære og militærliknende våpen, blir nektet.

 

Dette gir slike morsomme utslag som at en lang rekke våpen som er produsert og solgt i USA ikke kan importeres igjen etter at de er eksportert til Norge.

 

I tillegg gjelder statlige og lokale begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

ved å legge nøkkelen i en lett synlig "nøkkelboks" reduserer du i praksis sikkerheten på fg-skapet ditt til sikkerhetsnivået på "nøkkelboksen", så det er det vel sikkert tryggere å gjemme den på et lurt sted.

Link to comment
Share on other sites

ved å legge nøkkelen i en lett synlig "nøkkelboks" reduserer du i praksis sikkerheten på fg-skapet ditt til sikkerhetsnivået på "nøkkelboksen", så det er det vel sikkert tryggere å gjemme den på et lurt sted.

Har du prøvd å åpne en slik nøkkelboks, eg har. Tror ikke den besøkende har så god tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en biometrisk safe som er(...).

 

Om eg nokongong dreg til Texas, ikkje sjå vekk frå at eg spør om eg får kome på besøk, for det der oppsettet vil eg verkleg sjå. :D

 

Ontopic; kor mykje kostar slike biometriske safer?

Link to comment
Share on other sites

Husk at de som eventuelt kommer på besøk ikke har de samme sperrene som vanlige mennesker.

Varj`s poeng om reduksjon av sikkerhetsnivået er et godt poeng ovenfor denne typen nøkkelbokser.

Med vanlig håndverktøy vil jeg anta at det tar de ca. 30sec. og få nøkkelen ut av en slik boks, med slager og brekkjern.

Link to comment
Share on other sites

18v vinkelsliper er seriøst effektive saker, vurderer nesten kjøpe en liten nøkkel for demonstrasjonsformål.

 

 

Hadde mistet nøkkelen tilhørende stor hengelås i vannet, 1cm diameter stål typ stor hengelås med 1mm blad er ikke mange sekunder. Jeg ble skremt av hvor raskt det gikk, har sluttet låse båten og har bare sporingsenheter i alt mulig, testet også på "sikkerhetswire" og det gikk også som smør.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ved å legge nøkkelen i en lett synlig "nøkkelboks" reduserer du i praksis sikkerheten på fg-skapet ditt til sikkerhetsnivået på "nøkkelboksen", så det er det vel sikkert tryggere å gjemme den på et lurt sted.
Var det jeg også kom frem til i runde to. Når jeg bygger hus en dag blir det våpenrom med kodelås. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes FG godkjente nøkkelbokser til oppbevaring av nøkler. Securitas brukte det, samt hytteeiere som ikke er til stede når du leier hytte. De oppgir kun kode som skiftes etterpå.

 

Husker ikke produsent, jeg sjekket dette selv en gang. Gikk for nøkkelsafe med sabotasje alarm fra Securitas

Link to comment
Share on other sites

Ontopic; kor mykje kostar slike biometriske safer?

 

Prisene er ikke uoverkommelige lenger: http://www.gunvault.com/multivault-biometric-gvb2000.html er et typisk eksempel på en safe som tar tre-fire pistoler og annet dill.

 

Dette er en safe som egner seg for bil, hotellrom osv: http://www.gunvault.com/catalog/product/view/id/21/s/microvault-biometric-mvb500/category/21/. Setter man en stopper på wiren inne i safen og plasserer safen litt taktisk blir det vanskelig å komme til med en grov nok avbiter.

 

I utsalg ligger de fra ca. $250 til $600. Sistnevnte tar langvåpen.

 

De store skap-produsentene kommer som regel med biometrisk lås som en tilleggsopsjon, men jeg synes det er like greit med kode og tastatur for skap jeg har god tid til å åpne med rommet for meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...