Jump to content

416 vs 458....


8mmJeger

Recommended Posts

Har lyst på noe nytt....Noe stort noe.

Kan jo tenkes turen går til Afrika en gang å. :smile:

 

458 Win.Mag eller en 416 Rigby. Er to til salg her, begge er bra rifler, med mauser lås. Men, hva skal en velge?

Blir som røde eller grønne epler.....Hylser og kuler koster det samme...416`n har noe bedre kulebane. Men, dette er jo ikke lage for lange hold åkke som.

 

God helg :smile:

Link to comment
Share on other sites

jaktkuler koster kanskje det samme men .458 kan du bruke billige 45/70 rem til trening. Og utvalget av blykuler er også bedre.

Og hvor finner du Rigby hylser til samme pris som 458?

Hos Alvestad koser Hornady 416 Rigby ca 25 kr stk. 458 win mag er 16,50

 

Så økonomisk sett er nok 458 greiere.

og det var grunnen til jeg valgte 458 (dog en Lott) istedenfor 416

Link to comment
Share on other sites

Wolverine67, hvorfor velger du Rigbyen, om jeg kan spørre?

Ja, 458 har fått mye pepper....Så, da kom 416`n inn i bilde. Noe mer nostalgisk å...Om en skal tenke på den. (Men, ER det noen som gjør det da.... 8) )

Men, om 458 er rett ladet, med gode kuler, så gir den jo det samme som de orginal 450/470 NE ga.

Men, rett ladning og gode kuler må til i alle kalibere.

Link to comment
Share on other sites

.416 Rigby er en meget god patron....men det er vel mye nostalgi inne i bildet ved å velge den.....et .458 prosjekt vil alltid bli rimeligere....krever ikke låskasse med magnum-lengde, billigere ammo osv...

 

Når det er sagt....så lovprises .416 Rigby mht. penetrasjon....historisk så skyldes nok det at Rigby sine helmantler var bedre enn Kynoch/Eley....tykke stålmantler..

 

Personlig synes jeg rekylen fra .416 er verre/krappere enn .458, har hatt begge, det skyldes høyere utgangshastighet.

 

.416 Rigby har også lavt kammertrykk (betyr mindre i dag enn når de ladet med korditt)...men den ligger dog over de "magiske" 5000 foot-pounds som liksom var standarden for stort farlig vilt i det engelske imperiets storhetsdager..med hyggelige kammertrykk..

 

Jeg liker .416 Rigby.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er kjerringa mot strømmen som sier 416 Rem.

 

Hakket snillere rekyl enn fulle 458 ladninger med samme magasin kapasiteten. Med moderne kruttsorter er Rigby ett historisk kapittel, hyggelig å snakke om, men ganske så avleggs. MYE heller en 5/6skudds 458/416 Rem enn en 4 skudds Rigby.

 

Om du får den til å mate skikkelig er en Lott veien å gå for de aller aller største.

Link to comment
Share on other sites

Tja...skal ikke krangle med deg...men har både lest og hørt om tegn på overtrykk i 40 graders varme i Afrika...med .416 Rem....ikke gøy og måtte bende bolten opp midt i en jakt på farlig vilt....mulig dette er overdrevet.....men det skjer ikke med Rigbyn...

Link to comment
Share on other sites

Tullerykter basert på første lot'n fabrikkammo fra Remington som gjorde ca 2550 istedenfor 2400f/s. Overlader du en Rigby eller en annen patron tilsvarende er problemene akkurat like. Overladning er overladning......

 

Blir som tullet rundt 220 Swift at den er døden for løp, mens 22-250 er gull, at 17 Rem er umulig, 243 er utrolig kilen på presisjon, at 30mm kikkertrør er bedre for lysgjennomgang og alle de andre tulletingene som blir gjentatt som sannheter mange nok ganger til at alle har hørt om dem....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg ville valgt .416 Rigby et klassisk og godt storvilt kaliber. :smile:

 

Det ligger stadig noen brukte eksemplarer på Finn.no så det er bare å følge med. :winke1: Rifler i slike kalibre har som oftest en tendens til å ligge lenge ute så litt pruting kan resultere i svært gode handler.

 

En annen mulighet er jo å kjøpe en flunkende ny M98 Magnum eller bestille en Original Rigby. :smile:

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan jo tenkes turen går til Afrika en gang å. :smile:

 

Det blir jo helt på jordet å si dette siden du nevner 416 og 458, men så sant du ikke planlegger å jakte elefant og da kanskje fler enn en, så er jeg farlig nær på å råde deg til å skaffe deg ei god rifle i 375 eller 404.

 

Jeg lover deg at opplevelsen ikke blir bedre eller større av å bruke noe grøvere og 375 og 404 er litt mer allsidig og håndterlig enn grøvere patroner.

 

Beklager hvis du syntes dette ble veldig ot.

Link to comment
Share on other sites

hehe...stemmer det @Cardinal...Jeg nappet denne tråden frem fra søkemotoren pga sitt interessante innhold :)

Trådstarter har sikkert kjøpt seg en eller flere rifler siden trådens opprinnelse, men det er kanskje flere der ute med lignende spm...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rino, synes du er veldig OT når du sier opplevelsen ikke blir større... TS spør ikke hva som er nødvendig men ønsker seg grovt kaliber. Nei, trenger nok ikke noe større enn .375h&h, men du verden så gøy. Trenger heller ikke noe annet enn 6,5 x 55 eller aller nådigst 308 win for norsk elg, trenger vel heller ikke BMW så lenge man får kjøpt Mazda osv.

Link to comment
Share on other sites

Rino gir vel heller råd. Mange har kjøpt grovkaliber og funnet ut att det blir litt voldsomt.

375H&H og 404 er litt mildere på rekyl og bedre å begynne med på vegen dit.

Samt att fex 375 er utrolig tilgjengelig i Afrika, du får ammo overallt.

Den er god å skyte med, en litt dreven 30-06 skytter har ingen problemer med den.

Jeg er meget sugen på en 375, det er kanskje det mest "allsidige" kalibret du finner.

Det er lovlig på allt (på denne planeten).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...