Jump to content

Uklart syn på slutten av serier.


jenyk

Recommended Posts

Jeg er optiker og har jobbet en del med skyttere som har problemer med synet, flere av dem har klaget over at synet blir uklart på slutten av serier... De fleste av dem har godt tilpasset skytebrille så det har ingen ting med korrigeringa av synet. Det som har vist seg å være problemet er tårefilmen. Ved konsentrasjon over litt tid senkes blunke refleksen. Dermed "tørker" hornhinna ut og vi ser uklart. Samme problem har de som sitter mye med data... Når tårefilmen blir dårlig gir hjernen beskjed til tårkjertelen at nå må du produsere mere tårer og dermed fylles øye med veske, og da blir synet "blury".

 

Hva kan man gjøre med det.....

 

Det finnes en god del preparater og få kjøpt både på apotek og hos optiker, det som er min erfaring er at ofte må man prøve flere typer før man finner det som passer.

 

For meg passer et preparat som heter Blink Intensive tears uten konserveringsmiddel..

 

Er det andre som har hatt samme problem og funnet løsninger som fungerer, fortell oss hva du får til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Ingen er i stand til å konsentrere seg 100% gjennom ein heil serie (kanskje med unntak av lynraske seriar i feltpistol, eller ein runde felthurtig). Kunsten er å lære seg å "gradere" konsentrasjonsnivået. Konsentrasjonen skal vera 100% samtidig med at avtrekkarfingeren pressar med 1,5 kg og svarten er midt i holkornet (DFS)! Etter at skotet har gått "slepper" ein konsentrasjonsnivået, pustar roleg etter fast mønster og aukar konsentrasjonen fram mot neste skot. Da kan ein blunke under pustesekvensen, og problemet er kanskje litt mindre :-)

 

Lett sagt, men går an å få til med målretta trening!

Link to comment
Share on other sites

Alt som er sagt i tråden så langt er viktige ting, men ha også tårefilmen i bakhode, den er veldig viktig får å ha et klart skytebilde. Alle som kjører bil har vel opplevd at motgående bil har troffe ei vasspytt og spruta ner frontruta, det ekke helt enkelt å se ut med engang da :roll:

 

Problemet er vell størst for oss 45++++ :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dette problemet. Skyter DFS og er i aldersgr 45 ++

Problemet er ikke bare i hver serie. Men også at synet blir "dårligere" og siktebildet "gråere" jo lenger ut i programmet man kommer.

For å prøve å bøte på dette har jeg gått opp i hullkorn. Skyter nå med 4,2. Hjelper litt, men ikke helt.

Spesielt på liggende har jeg en tendens til å sikte for lenge. Det er den fordømte "pressinga" som tar sånn tid. :-)

Bruker ikke skytebrille. Har tatt synstest hos flere, inkl mr J. Brekke. Har ikke behov for brille, selv om jeg er litt langsynt(+,25)

Bruker mye data på jobb, og bruker der "databrille" eller avlastingsbrille som det også vel kalles. Det hjelper veldig. Bruker jeg ikke den får jeg vondt i øyner og hodet etter kort tid.

 

Så finnes det et supermidel mot dette er jeg ikke vanskelig å overtale. :-)

Link to comment
Share on other sites

For å prøve å bøte på dette har jeg gått opp i hullkorn. Skyter nå med 4,2. Hjelper litt, men ikke helt.

Spesielt på liggende har jeg en tendens til å sikte for lenge. Det er den fordømte "pressinga" som tar sånn tid. :-)

Er "fan" av store holkorn, men det er gjerne lettare å skyte fort med små, så slik sett verkar det kanskje mot sin hensikt? Prøv å "gå på" litt hardare, med berre litt avtrekksvekt igjen til finsiktinga. Det hjelper vanlegvis :-) Får heller sjanse på at eitt og anna skotet går av for tidleg i starten...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg merker mer enn tendenser til dette på skyting i BR50 :roll: Men her tror jeg problemet er mer sammensatt. Med 25 liggende skudd på 30 minutter tror jeg både liggestilling og tidvis bratt nakke klemmer på nervebanene på en måte som ikke er heldig for verken syn eller konsentrasjon. Jeg pleier å ta noen mikropauser mellom hvert femte skudd for å løse opp nakken. Uansett er det fint at Paracet ikke står på dopinglista for skytesport.

 

Problemet er større på BR50 enn på F-class og UNL (10 skudd/12 minutter), og det skyldes antakelig at man i BR50 forsøker å holde lettere i rifla og skyte med godt anlegg og fri rekyl. Da løfter man seg fra kolben, og da blir det gjerne spenninger som øker utover i serien. Fiksen på dette er nok å lage seg en benk å skyte fra. Ved grovkaliber er det solid kinnkontakt og godt og konsistent grep om rifla som gjelder, og er det som gir meg best resultater.

Link to comment
Share on other sites

Ingen er i stand til å konsentrere seg 100% gjennom ein heil serie (kanskje med unntak av lynraske seriar i feltpistol, eller ein runde felthurtig). Kunsten er å lære seg å "gradere" konsentrasjonsnivået. Konsentrasjonen skal vera 100% samtidig med at avtrekkarfingeren pressar med 1,5 kg og svarten er midt i holkornet (DFS)! Etter at skotet har gått "slepper" ein konsentrasjonsnivået, pustar roleg etter fast mønster og aukar konsentrasjonen fram mot neste skot. Da kan ein blunke under pustesekvensen, og problemet er kanskje litt mindre :-)

 

Lett sagt, men går an å få til med målretta trening!

 

Tror det HK sier her er viktigere enn å bruke evt preparat ol.

Ser det samme i flere sporter hvor det å trene på "av/på" bryteren for konsentrasjon er like viktig som selve evnen til å konsentrere seg. Det har med utholdenhet å gjøre, enten det nå dreier seg om blikk eller rå styrke. Der hvor andre merker brå oppbygging av melkesyre så merker dere problem med øyene, og felles for begge er at i konkurranse-sammenheng så er man da "føkka".

Link to comment
Share on other sites

Er veldig ening i det både "H.K." og "jps" skriver, ingen tvil om at det å trene på konsentrasjon er viktig og det kan gå utover hvordan man ser, MEN situasjonbetinget tørre øyne er noe som mange har, uten at de har andre plager enn de føler de ser dårlig. Høyst sannsynlig er problemet kombinasjon av konsentrasjon og tørre øyne. Tørre øyne kan man enkelt prøve øyedråper og se om det blir bedre, hvis det ikke blir bedre, må man trene mer på konsentrasjon.

en link om tørre øyne hva øyelegene sier om det. http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-oftalmologisk-forening/Fag/nasjonal-kvalitetshandbok-for-oftalmologi/torre-oyne/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Joda, som blant våpeninteresserte flest så er også denne tråden preget av at ingen vil si seg enig og alle har opplevd noe annet og unikt.

 

Jeg har vært utsatt for det TS skriver om siden midten av 20-årene, likt med at synet ble gradvis dårligere. Etter 15 skudd må jeg ta en god pause med stengte øyne før jeg føler meg i stand til å skyte videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noen relativt rimelige, og hvertfall forholdsvis gode råd, også for synet:

 

Både netthinnen (retina) og nervene har bruk for fettstoffer - i riktig blanding omega 3/omega 6 (ca. 1:2). Omega 6-fett får vi vanligvis nok av - for å sikre nok omega 3, bør en starte dagen med etpar spiseskjeer tran. Da får man også A- og D-vitaminer, også bra for synet.

 

Blåbær inneholder et stoff som heter myrthillin (?), som visstnok skal være bra for (natt-)synet. En brødblings med blåbærsyltetøy om dag gjør hvertfall ikke skade, særlig hvis det er sjølplukkete bær, og heimelaget syltetøy, uten så mye sukker som i kjøpesyltetøyet. Sukker, ja - hvis man har lavt blodsukker, blir også synet sløret. De som har tendenser til det, kan jo ta en sjokoladebit i høvelig tid før skyting (ikke på dopinglista, foreløpig!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...