Jump to content

2 skott limit för halvauto i Norge ?


culot

Recommended Posts

Stämmer det ?? jag såg några filmer på sjöfågel från norge och Danmark och det såg ut som att 2 skott var max ?

 

 

PS: Benelli M90 lär väl sälja bra i Norge & Danmark ( går att lägga en patron på skeden) :wink:

 

Vi i sverige får numera ha 1+2 patroner i pump och halvauto,

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det kun tillatt med to patroner i hagler under jakt. På halvautomat og pumpe vil det da si et i kammer og et i magasin. Magasinet skal være plombert så det ikke er plass til flere enn en patron, det skal være en fysisk sperre der. Det vil i praksis si at du ikke kan gå med to patroner i magasinet og tomt i kammer.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det kun tillatt med to patroner i hagler under jakt. På halvautomat og pumpe vil det da si et i kammer og et i magasin. Magasinet skal være plombert så det ikke er plass til flere enn en patron, det skal være en fysisk sperre der. Det vil i praksis si at du ikke kan gå med to patroner i magasinet og tomt i kammer.

 

Andreas

magasin plomberingene skal gi plass til to patroner

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det kun tillatt med to patroner i hagler under jakt. På halvautomat og pumpe vil det da si et i kammer og et i magasin. Magasinet skal være plombert så det ikke er plass til flere enn en patron, det skal være en fysisk sperre der. Det vil i praksis si at du ikke kan gå med to patroner i magasinet og tomt i kammer.

 

Andreas

magasin plomberingene skal gi plass til to patroner

 

 

Slutt å spre feilaktig informasjon finnmarkingen. Plomberingen skal fysisk sperre for muligheten til å ha mer enn 1skudd i magasinet.

 

Min hagle er ulovlig på jakt fordi plomberingen bare sperrer for 2 av de 4 plassene i magasinet, håper Winchester kommer med den "norske" plomberingen snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ni i Norge får skjuta med kaliber 10 , men Det får vi inte i Sverige .

Men vi få ha 3 skott i halvautomat och pumphagel

Vi kan nyttja bly , ni måste ha stål

 

Jag tror att vi fick 3-skott efter att England gick fr 5>3 skott.

 

Blir ni kontrollerade någonsin ?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

@culot: Jeg har aldri opplevd å bli kontrollert, og det kan hende at risken er lik null. Jeg har likevel ikke tatt sjansen, pga jeg regner med at OM man skulle gjøre det og bli tatt, så er det et brudd på våpenloven og da tømmes skapet fort tror jeg.

 

Når det er sagt så har jeg hytte i Sverige så jeg har en halvauto hagle som tar 2+1, men den jakter jeg aldri i Norge med. Har også kjøpt 2 skudds magasiner til halvauto rifla for svenskejakt :-)

 

Det er ellers 2+1 som gjelder for halvauto rifle til småviltjakt i Norge som i Sverige, men til rådyr, elg og hjort får vi ha 3+1. På villrein er det bare 1+1 som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

@culot: Jeg har aldri opplevd å bli kontrollert,

Har blitt kontrollert en drøss av ganger: Jegeravgift (sjekkes mot våpen, halvauto/magasinvåpen sjekkes), Jaktkort, Våpenkort, Ammo (bly/ ikke bly)

Std. lekse som går igjen. Har du skutt noe så vil de se det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På villrein er det bare 1+1 som gjelder.

 

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313#KAPITTEL_5

 

§ 15.Våpen under jakt og felling

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Internasjonal avtale.

 

Men med vilka länder då ?? Danmark är mig veterligen utöver Norge som har 1+1 kvar ( vi hade det förut i sverige )

 

Finland har väl 3 skott ? om ni nu är tvingade enligt lag att skjuta stål så borde ni kämpa för minst 1+2 skott

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Dette ville vel være lett å få politikerne til å gjøre om på. Spesielt om man kun ønsker å ha to skudd i magasinet og tomt kammer. Tror det må være et lite problem siden ingen har tatt det opp gjennom NJFF..

 

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@culot Vi har ikke stålhaglpåbud i Norge. Vi har riktignok blyhaglforbud, men det finnes flere haglmaterialer som er bedre enn stål. Ikke mange som er bedre enn bly. Prisene på gode haglpatroner er hinsides det prisene var på blypatroner.

 

Håper ikke dette blir en avsporing, men du har jo allerede fått svar på det du spurte om.

 

Jeg har aldri blitt kontrollert på jakt, men jeg jakter mest på private terreng.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kanske har fått svar , men detta är ju ett diskusionsforum :wink: och jag är

Nyfiken hur saker och ting fungerar i mitt grannland. Sen minns jag själv ifrån 1+1 tiden

Att det tog bort charmen med halvautomat, men jag har ändå haft 11 st och 2pumpar.

Link to comment
Share on other sites

Remington sine pumpe halvauto hagler leveres med 2+1 magasinplugg i plast med en flat og en avrundet side. Det går å bestille en til sånn plugg og kutte bort kun avrunden på den ene, og så kutte rett lengde på den andre, slik at de limes sammen til en lengre plugg. Nærmere original enn fjøsmekk kommer man ikke. Må bruke araldit lim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...