Jump to content

Hvor tykke stålplater?


Papi

Recommended Posts

Hvor tykke må stålplater være for å holdes noenlunde intakte ved anslag, på 100, 200, 300 meter, og oppover? Aktuelle kaliber er .223/5.56, 6,5x55, .308/7,62x51, 30.06, .338 LM, typiske jakt-kaliber.

 

Selvsagt regner jeg med de må byttes ut med tid og stunder, men ser gjerne at de varer lengst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke gjort noe om vi fikk samlet litt info her ang. Produksjon av gonger. Jeg har nettop skaffet litt 10mm stål fra svigers sitt mekaniske verksted, og lurer på hvilke maling som er egnet?? Noe som tåler litt, og ikke forsvinner helt ved første skudd og er som er synlig. Blir .308 på 100-200m

Link to comment
Share on other sites

Fin artikkel om stålmål og skyting.

Bla en del om valg av kvalitet og fare ved rikosjetter.

http://www.actiontarget.com/wp-content/uploads/2010/10/pt_Steel_Target_Resource_Guide.pdf

 

Ang spray til plater så synes jeg merkesprayen til Biltema er best.

Dekker godt, sitter bra og er forholdsvis rimelig. Kjøp 6 bokser i slengen.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Spraylakk/Merkespray-360006/

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke gjort noe om vi fikk samlet litt info her ang. Produksjon av gonger. Jeg har nettop skaffet litt 10mm stål fra svigers sitt mekaniske verksted, og lurer på hvilke maling som er egnet?? Noe som tåler litt, og ikke forsvinner helt ved første skudd og er som er synlig. Blir .308 på 100-200m

 

 

Ingen maling holder når man skyter, men har sandblåst gongene mine, og malingen holder bedre da.

Men enklest å bare spraye litt lakk over hver gang man skal skyte

Link to comment
Share on other sites

Den malingen skulle holde i massevis. Hva er det? Regner ikke med at maling skal tåle skutt, såpass lærte jeg i fysikken på høgskolen... Men sprayvarianten tenker jeg på. Vil ikke at den skal flasse av eller miste store flak, bare sitte;-) Blir gongen sveitserost bruker jeg dettil 22lr. Og finner noe mer solid. Ståltilgang er ikke no problem. Ville 30mm holde?

Link to comment
Share on other sites

Den malingen skulle holde i massevis. Hva er det? Regner ikke med at maling skal tåle skutt, såpass lærte jeg i fysikken på høgskolen... Men sprayvarianten tenker jeg på. Vil ikke at den skal flasse av eller miste store flak, bare sitte;-) Blir gongen sveitserost bruker jeg dettil 22lr. Og finner noe mer solid. Ståltilgang er ikke no problem. Ville 30mm holde?

 

Vanlig stål blir gnagd opp etterhvert. Det å kompensere for dette med tykkere plate er ikke nødvendigvis alltid en kjempeidé. Plata blir tyngre og det må mer til for å gi skikkelig tilbakemedling, om ikke den er liten.. Ei tung plate i mykt stål absorberer energien på en helt annen måte enn en som tåler treffet og både lyd og visuell tilbakemelding blir mindre enn av noe laget av skikkelig stål. Den blir jo også værre å få med ut der den skal henge om man må bære, og opphenget må vær tilsvarende solid. Det absolutt beste er som mange allerede har sagt.

Sandblåsing er et triks for å få malinga til å sitte bedre der det ikke treffes. I treffet holder ingenting. Når malinga får mange mange bittesmå groper å feste seg i har den mikroskopisk "dekning" for noe av spruten fra innslaget. Da holder det lenger enn blank og glatt plate.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra og kloke responser her. Det faller ikke på døve ører. Blir en test får å se toleranse(vet jo ukke hva slags stål jeg har) så blir det oppgradert og nye plater blir bestilt;-) blir spraymaling på først run! Deretter sandblåsing;-) takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...