Jump to content

Begynne med pistolskyting


Target

Recommended Posts

Jeg har lenge leflet med tanken på å begynne å skyte med pistol.

 

Jeg ser egentlig ikke for meg å konkurrere men heller kunne skyte for skytingens del, akkurat slik jeg gjør med rifleskytingen (her ligger riktignok et jaktmotiv bak også).

 

Utfordringen er at jeg er helt blank på pistoltype og kalibervalg.

 

Ser jo at mange sterkt anbefaler at man begynner med 22 cal, men jeg ønsker vel noe heftigere saker uten å bli helt Dirty harry.

 

Dessuten er min garderobe helt full, og da er det vel uansett bråstopp for en pistolkarriere (har ingen planer om å kvitte meg med de våpna jeg allerede har).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du har full jaktvåpengarderobe, så betyr det INGEN ting jf håndvåpen :-)

Håndvåpen er jo ikke til jakt, men kun til konkurranse/treningsbruk, så det er ikke noe hinder.

 

Når de fleste vil anbefale en .22 til begynnervåpen er det pga at det er billigere å skyte mye med og mengdetrening er jo viktig.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den lokale pistolklubben, gå dit, begynne å skyte litt, så finner du nok ut av hva slags våpen som passer best for deg å starte med ;-)

 

Lykke til med en spennende sport !!

Link to comment
Share on other sites

Jaktgarderoben din har ingenting å si for hva og hvor mange håndvåpen du kan få godkjent.

 

Anbefaler sterkt å begynne med .22 for å lære teknikken, riktig mengdetrening er det som beviselig over tid gjør deg til en god skytter ... de fleste sier de ikke har ambisjoner om stevner og konkurranser men bare vent, det kommer av seg selv ... start med noen klubbstevner, er kjempegod mental trening å stå der sammen med andre når det virkelig gjelder!

 

Men aller først må du finne deg en pistolklubb, trene fast i 6 måneder, bruk de månedene på å bestemme deg for om du kun vil skyte for litt moro på siden av jakta eller om du vil satse litt mer seriøst ... prøv litt forskjellige våpen du kommer over i prøveperioden før du bestemmer deg ...

 

Hvor i landet bor du eller vet du om en pistolklubb i nærheten?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De aller fleste klubber krever sikkerhetskurs før du slipper til på banen alene, men som regel arrangeres ikke sikkerhetskurs for kun en person og de samler gjerne opp noen deltakere først. Du får helt sikkert skyte frem til kurset holdes, dog er noen veldig strenge... Når du begynner på banen og blir litt mer kjent med de andre som jevnlig dukker opp kan du helt sikkert få prøve ulike våpen innen flere kaliber.

Man starter alltid med .22 som de aller fleste klubber har som klubbvåpen.

Som jeg nevnte tidligere i tråden er det av betydning at du finner en klubb der de har folk som kan instruere deg, det er mange ting å huske på før skuddet går...

Link to comment
Share on other sites

Vi har laget et rullerende sikkerhetskurs som går hele tiden.

 

Når det kommer en ny skytter og vil begynne så kan den det med en gang på ukentlige designerte nybegynnerdager der Skyteleder tar seg ekstra av de nye skytterne.

 

Når de har vært gjennom minst fire av nybegynnerkveldene kan de begynne å skyte program sammen med de andre medlemmene. Totalt må de ha 20 aktiviteter i klubbregi, deriblant skyte programmer et visst antall ganger. Etter det så kan de ta en teoretisk prøve og bli fullverdige medlemmer.

 

Dette systemet fungerer veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Mulig eg misforstår det dere skriver, men er det slik at en delta i stevner,konkurranser o.l iløpet av de 6 første medlemsmånedene i klubben for å tilfredsstille kravene til å kjøpe eget våpen?

 

Eller holder det å delta på de faste treningene til klubben minst 2 ganger i mnd iløpet av denne 6mnd perioden?

 

Har alltid vært "forvirret" på dette punktet :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Det heter seg slik at behov gir erverv, så dersom du på sikt onsker å ha våpen i en haug med klasser og grener vil du nok måtte finne deg i litt stevnevirksomhet :) Gøy er det lell!

 

Uansett... Noe ingen nevner her er de grenene som finnes. Bane, Felt, PPC og Dynamisk. Du kan hoppe rett på alle (eller én) når du vil.

 

Vil du ha "action og bevegelse", PPC eller Dynamisk. Litt mer laidback stil? Felt og Bane. Du får ta en titt på youtube så finner du mye morro.

 

 

Du nevner at du har lyst på noe grovere til å begynne med. Jeg ser ikke noe galt i det, men det fordrer nok litt mer øvelse og høyere utgifter for å bli "god". Vil du ha grovt, så går du for grovt... Er ingen vits med en .22 i skapet som ikke blir brukt ;)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte klubber har faktisk obligatorisk deltakelse i minst ett stevne som en del av nybegynnerkurset. Fordelen med dette er at det på en måte "ufarliggjør" det å skulle delta på stevne. Og de nye oppdager hvor sosialt og trivelig det faktisk er å bli kjent med skyttere i andre klubber.

Link to comment
Share on other sites

Sånn var det når jeg tok Dynamiskkurset tidligere i år, måtte ha et level 2 stevne også (uten DQ) for at kurset skulle gjelde/være helt ferdig. Synes det var helt flott jeg, da får man et skikkelig spark i ræva til å komme seg ut og med med en eneste gang. Og så fort man har gjennomført et stevne, uansett skytegren, så ser man hvor ufarlig det faktisk er. Jeg tror nok at de som synes stevner generelt er "skumle" er de som aldri har deltatt på ett.

Link to comment
Share on other sites

Ja helt enig, det er litt skummelt å være nybegynner og veien til eget våpen synes nok iblant lang, dessuten er det fint å forsøke noe annet enn kun presisjonskyting også.

Hos oss ble det også arrangert en enkelt feltløype slik at man skulle få teste noe annet, nå arrangeres det eget kurs i felt og det er vel også western og dynamisk tilgjengelig.

 

Madammen har nylig ervervet 9mm og har deltatt på sitt første lille klubbstevne der hun lånte pistol.

Veldig skeptisk i starten, men når hun først sto der og knallet løs var alt bare moro og hun vil gjerne på feltkurs. Hun fikk bursdagsgave av meg, en AR24 som er overraskende ok. Nå har ikke jeg mest erfaring med pistol, men den samlet da jaggu godt nok da jeg testet den.

 

Så nuh blir det trening utover sommeren vil jeg tro, hun er i alle fall superklar!

Link to comment
Share on other sites

At nybegynnarar er ofte litt redde for å delta på stemne stemmer. Eg sjølv var litt nervøs for det i si tid. Vi har ein gong i månaden terminfesta stemne da vi har trening. Da gjer eg det veldig enkelt og informerer dei nye om at i dag er det stemne og dei skal vere med! Ingen som har nekta så langt :-) Og da finn dei fort ut at dette er ingenting å vere nervøs for. Og så går det ikkje så lang tid før dei lurer på kva resultatet blei.

Link to comment
Share on other sites

Stevner er faktisk den beste treningen man kan få, står man å pumper skudd nedover 25 meteren på trening så har det lett for å bli kjedelig og man kan miste fokus , på et stevne derimot så MÅ man skjerpe seg for da er det plutselig litt mere alvorlig og det er jo artig å se hvordan man skyter i forhold til de andre.

Link to comment
Share on other sites

Å starte med små uhøytidelige klubbstevner må jo være helt i riktig retning.

Selv har jeg ikke deltatt på noe med eget våpen ennå, men må vel hoppe i det.

Er sykelig svak for revolver og da ble det en 586 med 6" løp. Har filt og pusset skjeftet og resten er ganske ok :D DAO og kule på avtrekkeren...så kan bli en ok sommer dette da formålet er å delta!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være pirkete, men hvor står det at man må ha et bestemt antall oppmøter de første seks månedene før man kan søke? Så vidt jeg kan se av våpenforskriftens §13 og rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2.3 står det bare "6 måneders aktivt medlemskap". "Aktivitetsmatrisen" sier riktignok under "nybegynner": "Minst 2-3 ganger på banen pr mnd under opplæringsperioden før eget våpen kan erverves" som gir et minimum på 12 ganger hvis man regner opplæringsperioden som seks måneder. Er det andre regler enn forskriften og rundskrivet å ta hensyn til? Antagelig bare et teoretisk problem, er man såpass interessert at man har bestemt seg for å anskaffe sitt eget våpen, vil man normalt være jevnlig på banen uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

"Minst 2-3 ganger på banen pr mnd under opplæringsperioden før eget våpen kan erverves" dvs 12-18 i minimum

 

Kilde https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank side 24

 

Kjenner til søking der nybegynner har hatt 10 treninger bare og det har blitt referert til min 12 treninger og fått søknaden avvist, også der antallet har vært 14, men det har vært f.eks. pause fra treningene og dokumentasjon, personen fikk da beskjed om at han måtte ha 6mnd jevnlig aktivtet, 3 mnd aktiv, så 3mnd som student i utland holdt ikke selv om han hadde over 12.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...