Jump to content

Ett lite Hodor-øyeblikk. Vortex.


MagnusM

Recommended Posts

Ehm. Kan noe være så vennlig å forklare hvorfor Vortex velger å sette på piler i rettning opp og høyre på sine tårn, men ved å skru på disse så flytter treffpunktet det motsatte av hva pilene indikerer? Føler jeg absolutt mangler en elementær brikke for å forstå dette.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmmmm, ser vel egentlig ut som det er S&B som går på tvers av normen her...

Langt de fleste sikter er merket med hvilken retning du flytter treffpunktet når du skrur, og dette er referert til høregjenging. Det blir motsatt retning av hvor du flytter trådkorset. Men, som nevnt over, S&B og endel andre europeiske sikter er motsatt.

Link to comment
Share on other sites

E det ikke slik det skal være? Up: så skal trådkorset ned og treffpunkt går opp. right : så skal trådkors til venstre og dermed treffpunkt til høyre. ( Ta i betraktning at jeg knapt har fått i meg to kopper kaffe og påsken sitter fortsatt i)

Link to comment
Share on other sites

SuB er da merket akkurat likens? Med skråbakke istf. pil rett nok, og tall som øker når en skrur opp. Men på de fleste tyske sikter skrur man motsatt vei av "kanerene" - de er selvsagt da merket motsatt også.

Om du vil ha komplett forvirring så få deg et Busk diopter, der er høyden amerikansk, og siden tysk...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Måtte se etter å min Razor er merket riktig type M67 sin forklaring, ser ikke etter til hverdags , litt av det fine med razeren er at man behøver ikke tenke når man ratter, store fine tall å bra klikk.

Når du vrir høyderattet opp går treffpunkt opp ?

Sightronen uten zero stop og 0,5 cm knepp der må jeg tenke hardt for å ikke rote meg bort etter flere hold og korigeringer.

Trur nok det blir en Razor til på meg så har noen en til overs så send PM :wink:

Link to comment
Share on other sites

Falconen min er også slik ("----> R" og "----> UP" merker retninga man flytter treffpunktet).

 

Samme er de åpne siktene på Stock II'en og 22/45'en.

 

Derimot er siktene på GSP'en og FWB mod 65 merket med "bei L" og "bei H" (hvis venstre og hvis høy), altså hvilken retning du skal skru hvis treffpunktet "er til venstre" ikke "skal til venstre". Og ja, jeg hater dette. Det tvinger meg til å tenke. Dette gjør vondt fordi det er uvant.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...