Jump to content

Søknadspliktig??


kruttlappen2

Recommended Posts

Det er den. Alle luftvåpen i grovere kaliber enn 4,5mm/.177 er registreringspliktige. Halvt søknadsgebyr, og ren formalitet å få innvilget.

 

 

Nesten riktig, det skal betales kvart rettsgebyr ved søknad om luftvåpen.

 

Forøvrig kan jeg fortelle at det finnes bedre alternativer mht avtrekk og presisjon som ikke koster skjorta.

Crosman 2240 er kraftig og må avtrekkstunes (tar fem minutter) og er svært glad i drivmiddel (CO2)

Den kan justeres ned noe i effekt (også opp)

Den er enkelskudds med bolt.

 

Sjekk HW40, den har et meget godt totrinns avtrekk, er også enkeltskudds og bruker pneumatic, dvs et pump der man tilter sleiden, legger i ei potte og klemmer den igjen. Som regel klyper du fast genseren...men pytt.

Link to comment
Share on other sites

I en luftpistol til trening (eller hvasomhelst) etter at luft er oppfunnet - er ikke CO2 nokså, vel, tåpelig nesten? Bare et spørmål fra en uten peiling. .22 virker og som bortkasta når en ikke trenger energien i ei .22-kule?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nesten riktig, det skal betales kvart rettsgebyr ved søknad om luftvåpen.
...Og søknadsgebyret når man har våpen fra før er et halvt rettsgebyr, så vi er enig om summen 8)
Bare et spørmål fra en uten peiling. .22 virker og som bortkasta når en ikke trenger energien i ei .22-kule?
Her har du min fulle støtte.
Link to comment
Share on other sites

Da var den bestilt,en crosman 2300T:

 

http://game-on.no/products/crosman-2300t-45mm" target="_blank

 

Så nå blir det trening,har hatt lyst på en crosman siden jeg så dem på gamle sluttstykket mener det var Gullvingen som viftet med sine :D

Det ble faktisk billigere enn å kjøpe den i fra pyramid air totalt sett,uvant

 

MEN,jeg kunne også tenke meg en rifle til trening en pcb eller co2 men vil ikke gå høyere enn 5000 max.

Med pcb må en ha fylling i tillegg og da snakker vi + 1500-2000.

Har kikket litt på disse men regner med at de ikke faller i smak :lol:

 

http://game-on.no/products/850-air-magnum-xt-45mm" target="_blank

 

http://game-on.no/products/hatsan-at44- ... al-long-lw" target="_blank

 

Eller hva med en Wahlter Dominator;er disse noe??

 

tar gjerne i mot råd og vink,her er også sikte og avtrekkstrening det viktige,selv om morrofaktoren også vil være tilstede :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke viftet med mine på sluttstykket, men har hatt et par 2240, den ene kraftig modifisert.

 

Så antar jeg du mener pcp?

Du kommer neppe under ca 3000.- til 3500.- for flaske og fillkit med mindre du kjøper brukt, vel og merke dykkerflaske.

 

Satt forøvrig å plinket blikkbokser med en 2240 fra terrassen tidligere idag.

Tredde hundematbokser på et par busker ca 20m unna og det slo iallefall igjennom på begge sider.

Fremdeles fin fres i den gamle Crosmanen.

Fant så frem en Colt Government og en annen liten compactsak i 4,5mm, men det var stusselige saker, lagde knapt bulk.

Godt avtrekk på den Colten da, fin tyngde da den er i helmetall, litt småsær på kulene.

Fin pistol som jeg antagelig selger sammen med compacten, en Gamo PT80 tror jeg den het.

 

Beholder Crosmanen da den er fin til trening.

Har begynt med krutt og det egner seg dårlig innendørs.

 

Du får si ifra når pistusen er i hus!

Link to comment
Share on other sites

Mener det var den sterkt modda jeg så,men kan ta feil :D det er jo noen år siden.

Ja,skal si fra når den kommer i hus ja :lol:

Hva mener du om de riflene jeg la ut link til,bare skit? og den Walther Dominator'en kan den være noe.

Lurer også på om den waltheren må ha en egen pumpe til 3-4000 eller om en kan bruke andre typer.

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

AirMagnumen hadde jeg droppa, dyr å skyte mye med og oppgitte hastigheter er helt i det blå dersom du skal benytte kuler som samler....

Hatsanen er fancy, kjøpe isåfall heller en vanlig at44, men blir dyrt med flaske. Pumpe er helt grusomt.

 

 

Den ene Crosmanen hadde langt løp og var modda med sterkere hammerfjær, ny ladebolt og litt annet snavs.

Den jeg har nå er helt standard.

Link to comment
Share on other sites

Ja dersom kompressoren klarer opp til 200 bar eller mer...og har filtrering av lufta.

En vanlig kompressor klarer ikke det.

Å fylle flaska på f.eks en brannstasjon koster sjelden over 50.-

 

Alle flasker må kontrolleres/trykktestes typisk hvert 5 år.

Produksjonsåret står på flaska

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Crosman 2240, denne ble kjøpt for flere år siden. Og husker da at det var snakk om registrering, denne ble kjøpt sammen med en annen luftpistol(4.5mm). Forsto det slik den gangen at jeg ikke trengte å registrere den, dermed ble den ikke registrert.

Og lurer nå på om jeg kan eller bør registrere den i dag?

 

Ikke har jeg våpenskap heller, er dette nødvendig/påkrevd?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Et slikt våpen inngår ikke i noen våpengarderobe og bør registreres.

Du får da utstedt eget kort på den og i skjemaet for erverv fyller du ut i rubrikken "Andre opplysninger": Etteregistrering av luftvåpen ervervet før 1/7-09.

Registreringen er da gratis.

 

Loven krever således at du da har et godkjent våpenskap/boks til registrerte våpen og det koster da selvsagt fem ganger mer enn hva pistolen er verdt, så for mange medfører dette til at våpenet ikke blir registrert.

 

Mange vil synes det er dustete å registrere et slikt luftvåpen da evnt salg senere vil blir vanskeligere da ikke mange "gidder å ta seg bryderiet" med å søke erverv.

Evnt videresalg uregistrert er selvsagt ulovlig, så mange slike "går under bordet"

Kanskje nettopp en fordel å registrere da enkelte ikke burde ha henda på så mye som

en kruttlapprevolver.

 

Nyregistrering av luftvåpen koster kvart rettsgebyr, da altså 215.-

men er jo ikke aktuelt her, husk å påpek at etterregistreringen er gratis!

 

Registrer i vei, det finnes faktisk forhandlere som krever våpenkort uansett hva du skal handle ammo til, uvitenhet er noe herk!

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig godt svar!

 

Pistolen i seg selv var veldig billig, men ser for meg flere våpen med tiden. Derfor vil jeg ikke få noe trøbbel pga en feil jeg kunne unngått. Med andre ord kan jeg bare registrere den?

Enda ett "lurt" spørsmål, dette gjøres på politistasjon?

 

Igjen, takk! :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du kan hente skjema på ditt nærmeste lensmannskontor/politistasjon og fylle det ut hjemme.

Unødvendig å drasse med seg tuten inn til politiet.

Skjemaet du skal ha heter

"Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler"

Det er da GP-6121-B Våpenblankett nr.1

 

Fyll ut hjemme og lever hos politiet, betal 215.- til statskassen og vent.....

Trenger du hjelp med utfylling kan du bare spørre i denne tråden når du har skjema og våpen foran deg, jeg bor her inne....

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften § 79, første ledd:

§ 79.Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985).

Du skal altså oppbevare våpenet i våpenskap, og dette må være på plass før du søker.

Link to comment
Share on other sites

@greb: Jeg er usikker på hva du egentlig mener med det? Våpenskapet skal og må være på plass før når du får våpenet i hus. Se forøvrig mitt forrige innlegg. Uansett er status slik at TS faktisk har et uregistrert, registreringspliktig, våpen, anskaffet før registreringsplikten kom på plass. At det er uregistrert betyr ikke at TS er fritatt for kravet om oppbevaring i våpenskap.

 

Edit: Forøvrig kan våpenkontoret nekte å innvilge en søknad som ellers passerer kravene, inntil søker dokumenterer å ha et forskriftsmessig våpenskap. Jeg er klar over at våpenkontorene rundt om i landet som regel ikke etterspør slik dokumentasjon, men de har altså anledning til å gjøre det, og det gjøres i enkelte tilfeller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at forskriftens paragraf 79, hvis første ledd er sitert over, gir denne hjemmelen, og videre at søknad settes i bero (altså at den ikke avvises, men heller ikke innvilges) i påvente av dokumentasjon av at våpenskap er på plass overleveres våpenkontoret.

 

Poenget er at kravet om våpenskap er absolutt, fra første våpen. Dersom man ikke har våpenskap, oppfyller man heller ikke kravene som stilles til en som våpeneier.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg vanskelig akseptere. Kravet er at våpen skal oppbevares i våpenskap fra første dag. At du må investere i et skap på forhånd, før du besitter våpenet faller på sin egen urimelighet. Har aldri hørt om noen som er blitt avkrevet dette, men diverse våpenkontor rundt forbi har jo apparte tolkninger.

Link to comment
Share on other sites

At det er uregistrert betyr ikke at TS er fritatt for kravet om oppbevaring i våpenskap.

 

 

Jo.

Luftvåpen ervervet før den nye loven kom tillater at de oppbevares utenfor skapet.

Straks de er registrert er det rett inn.

 

For øvrig er det et spørsmål i skjemaet som spør om man har skap eller ikke.

Skriver man X for nei der blir søknaden satt på vent til søker kan dokumentere skap.

Juger man og krysser for ja kan det hende våpenkontoret spør om dokumentasjon, enten kvittering for kjøp av skap/boks og/eller fg-nummeret som står inni.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig er det et spørsmål i skjemaet som spør om man har skap eller ikke.

 

Nei, det er det ikkje. Ordlyden er formulert omtrent slik (men på dansk sjølvsagt): "Eg oppbevarer mine våpen i godkjent våpenskap. [Ja|Nei]". Då eg søkte på mine første våpen kryssa eg sjølvsagt "Ja" på dette, sjølv om eg ikkje hadde kjøpt skap enno. Dama i skranken ville ha kvittering på kjøpt skap då eg leverte søknadane, dette hadde eg naturleg nok ikkje. Dette var ikkje noko problem, verken hos Politiet eller hos våpenkontoret. Dei kan ikkje kreve at du kjøper skap når du ikkje har noko å putte i dei.

 

(For ordens skuld: Skapet vart innhandla og montert i god tid før våpna kom i hus.)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er det ikkje. Ordlyden er formulert omtrent slik (men på dansk sjølvsagt): "Eg oppbevarer mine våpen i godkjent våpenskap. [Ja|Nei".

 

 

 

Altså, det var nesten da...men den delen er fra før det nye påbudet kom, de har ikke endret stort på disse skjemaene på en god stund. I dag burde det da stå "Har du fg-godkjent våpenskap".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Våpenforskriften:

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...