Jump to content

Holdbarhet på krutt


Linduvarri

Recommended Posts

Kruttet har normalt veldig god holdbarhet, forutsatt at det er lagret tørt og svalt. Har man håndtert litt krutt vil nesa fort fortelle deg om det er OK. Når det er sagt, man må ta høyde for at kruttet ikke oppfører seg heeelt som da det var nytt, tap av løsemidler og endring i fukt vil kunne påvirke brennhastighet noe.

Link to comment
Share on other sites

Har selv ladet med krutt fra 1985, ingen problemer i det hele tatt. Men kruttet mitt hadde blitt oppbevart tørt og mørkt i forseglet beholder.

Men som siste taler skriver, det kan endre litt egenskaper, så ikke gå rett på maxladninger !

Link to comment
Share on other sites

Ja, men for å vera korrekt ladde eg med 7,8 grams kuler. Dei neste som står for tur er 9,3 gram Rano D spiss og då skal eg justere ned til 2,9 gram. Det bør vel vera trygt, det er kun oppgitt 2,9 og 3,0 gram ladevekt på boksen. Også for krag der ladninga er 2,9 gram for 9 og 9,3 gram kule.

Link to comment
Share on other sites

Ok, den høyeste ladningen på NC96 boksen er vanligvis 800msek (står "for mauser ") mens den laveste ladningen er 770 msek (står "for krag") begge er for 9/9,3 grams kuler. Kruttet varierte noe fra lot til lot, og mauser ladningene pleide være mellom ca 2,8 og 3 gram (ca 43,5 grain og 46 grain) mens krag ladningene pleide ligge ca et par grain lavere.

 

NC96 var et bra krutt som var i salg fram til en gang første del/midten av 90 tallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nevnte krutt er ganske så likt mellom forskjellige lot'er, men ligger du på maxladning kan det være greit å starte litt lavere. Jeg har alltid lagt midt på treet med N150 og bare ladet med samme ladning når jeg har byttet lot. Svært lite forskjell i hastighet

Link to comment
Share on other sites

Krutt er "ferskvare" i den forstand at det kan endre karakter ved feil lagring. Svalt, uten lys og med stabil normal fuktighet er vel det perfekte. I praksis kan krutt vare mange tiår om en ikke gjør noe alvorlig feil, men litt endring i brennhastighet bør en ta høyde for. Hvis en går rett på maxdata kan en jo prøve litt lavere på de første skuddene for sikkerhets skyld etc. Lader man med litt fornuftige marginer bør en vel være trygg nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en boks med N110 stående. Når boksen var ny, fylte jeg kruttet over på en Norma boks.

Dette da disse er tettere en orginalboksen.

Kruttet ble kjøpt rundt 1990 og om det da var "nytt" vet jeg ikke.

Åpnet boksen for et par år siden, og da kom det ut brun/rød røyk fra boksen.

Så kruttet hadde nok startet nedbryting/spalting. Dette fenomenet er forøvrig omtalt i enten VJ eller ladeboken.

Det ble brent opp, og patronene jeg hadde liggende ble offer for kuletrekking... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange her med meg som har god erfaring, men:

Jeg har nå holdt på med ladning i noen år og sett litt av hvert, en gang kjøpte jeg en uåpnet metallboks med VihtaVuori. Pistolkrutt.

Den ble kjøpt hos klubbens materiellforvalter, kruttet var rustrødt siden den hadde rust på innsiden av boksen. Dette fenomenet har jeg sett før også fra eldre metallbokser.

Jeg overtok en boks med Vv-340 (plastboks) av en bekjent som hadde sluttet å skyte og solgt alt han hadde. Denne boksen var nok 10 år ++++. Kruttet hadde endret karakter og viste ujevn fart, det virket litt som om den også hadde mistet litt av futten. Det endte med at jeg brant det opp. Alle disse boksene jeg her nevner har blitt oppbevart i boder uten isolasjon, eller utsatt for store temperatursvingninger gjennom en viss tid.

 

Stikkordet her er nok lukket/forseglet boks i romtemperatur/stabil temperatur. Ikke utsatt for fuktighetssvingninger m.m.

 

Jeg var på besøk hos en bekjent:

Han har krutt i kruttmålet på en Dillon-presse i kjelleren. Kruttet og pressa er ikke rørt de siste ti årene. Jeg rådet ham til å brenne kruttet før han startet på nytt. Det er to år siden nå, alt er fortsatt urørt. I utgangspunktet hadde ikke tanken streifet ham om kruttets tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt rart er at folk bekymrer seg over 10 år gammelt krutt. Ja, det kan selvsagt bli ødelagt på 10 år, men så godt som ingen er bekymret over å skyte patroner som er både 30 og 40 år gamle... Og enda gamlere

Link to comment
Share on other sites

Folk er ikke mye skvetne for eldgammel ammo:

normal_Hotchk_.JPG

Hadde jeg hatt en 8mm.Lebell rifle ville jeg droppet disse patronene for skyting.

Dette er en ladeskinne til Hotchiss MG (8mm. Lebell). Den har hatt en ymse oppbevaring siden 30 tallet. Jeg kommer til å tømme disse patronene for krutt, jeg ønsker kun å samle på ladeskinnen med patroner i, de trenger ikke å være skarpe for min del. Jeg har ved ulike anledninger og behov tømt gammel ammo for krutt og sett noen tvilsomme objekter. Nå er det egentlig slik at en patron ofte er en god forsegling av kruttet, godt lukket for fukt bl.a. Det handler om godt lukket oppbevaring av kruttet.) Når en bruker eldre ammo så er det ikke uvanlig at tennhetten svikter. Med 6,5x55 og eldre engelskprodusert .303 Brit. har jeg opplevd klikk og et eller to tilfeller av en liten ettertenning. .30US patroner holder seg veldig godt, selv etter 70 år.

 

En gang fikk jeg fornøyelsen av å skyte med en gammel misslagret Krag med stygt løp innvendig og ammo fra 20-30 tallet. Det smalt hver gang og utrolig nok ikke så ille samling på 60 meter. Kragen skulle destrueres og skytingen var ment for en test. Personlig har jeg mer respekt for krutt som åpent er eksponert for varierende klima og kjellerfukt enn eldre patroner. Likevel har jeg også en viss kritisk holdning til eldre ammo siden jeg har sett mye rart.

normal__303_Krutt.JPG

Dette er krutt fra en tømming av .303Brit. Patronene kommer fra en uåpnet eske Winchester prod. 1943. Kruttet er ikke det samme fra patron til patron. Dette kunne sikkert vært ubemerket hvis man valgte å skyte med disse. Hylsene var pene innvendig, jeg valgte å skifte ut tennhette og krutt for å skyte hylsene en gang for skyt og kast.

Link to comment
Share on other sites

 

NC96 var et bra krutt som var i salg fram til en gang første del/midten av 90 tallet.

 

Huff ja, tenk hvor gammel man er blitt :winke1:

 

Men til trådstarters spørsmål. Og som "alle" andre sier, det er stort sett ikke noe problem.

Jeg har litt krutt igjen fra tidlig 90 tallet og den er god som ny. Ikke alle krutt typer det går like mye av tydeligvis..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ladet opp noen patroner i .308win før helgen, og begynte å tenke i etterkant...

Jeg bruker Lyman 6gen kruttmål og vekt, i beholderen til denne har kruttet stått i 7-8 måneder, med lokket på, vel og merke...

 

Hva sier folket her? Mørkt og relativt kjølig har det vært oppbevart, men ikke helt mørkt, heller ikke i sollys! Er dette noe å tenke på og bekymre seg for?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...