Jump to content

Jaktradio - ødeleggende for jakten?


Bris

Recommended Posts

Hadde en opplevelse i dag som fikk meg enda mer inne på en tanke jeg har med jevne mellomrom:

Etter et drev var ferdig skrudde jeg av jaktradioen min og ti meter bortenfor satt en jaktkammerat som hadde radioen på. (Han satt med øremusling) Hver gang noen var inne og pratet hørte jeg det "tydelig", spesielt idet man sluttet å snakke kom et tydelig og skarpt "klikk"...

Tanken blir selvfølgelig at hvis jeg hører dette såpass tydelig på ti meter, så må jo hjorten iallefall høre det på 50 meter(hvis ikke mye lenger)!

Drivere "må" bruke radioen med jevne mellomrom for å ha best mulig kontroll på drevet og drevlinjen, så derfor er det jo en del trafikk innimellom...Neste drev da jeg satt på post, skrudde jeg av hele radioen. Hjorten kan jo i stille dager ha "full kontroll" med hvor postene er, tenker jeg....

 

Noen som har erfaringer og synspunkter på i hvilken grad slik radiobruk skremmer dyrene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur uansett det skjedde en stor forbedring da jaktlagene bytta ut walkie talkiene sine som bare sto og skurra på italiensk, med jaktradioer med øremusling. Har ikke inntrykk av at det blir noe lyd av de jaktradioene jeg har vært borti hvis man bruker øremusling. Men dette er absolutt noe man bør teste ut...

Link to comment
Share on other sites

Såpass mykkje som folk preiker på jaktradioen er det jo et mirakel at det felles noe :)

Når forholdene er gode for radiomottak må jo radioen bare slås av, for det preikes jo i ett kjør.

Hjorten hører folk som prater lavt ganske langt, hvis forholdene ligger til rette..

der er jeg enig. enkelte er veldig pratesyke på radioen.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er meget snedig sånn at man er forberedt på å få dyr og ikke minst HVA man får. sitter man fks. på en post der man har 5sek på å se og avfyre skudd så kan det være kjekt om nabo-posten eller driverne har en formodning om hva som kommer.

 

for 2 år siden løsna jeg skudd på ei voksen ku (skulle ha fjorku) som hadde vært innom naboposten i 5min men posten varslet ikke og da ble jeg ikke noe videre fornøyd. heldigvis ble det bom da :wink:

 

men så lenge man har øreplugg og står litt fra hverandre og snakker lavt så må det vel gå greit.

Link to comment
Share on other sites

"enkelte er veldig pratesyke på radioen."

 

Kan ikke være mer enig :)

 

Det prates om kona, hvordan kvelden i går var osv. - til kjempeirritasjon når man ønsker å si noe/høre noe fra "egne".

 

Men så er det litt underholdning også :) - når man sitter på en post - og ingenting skjer :( .

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at i mange terreng, så er det veldig tett og man sitter ofte på post i de delene av terrenget det er litt åpnere. Hvis det er slik at hjorten kan høre skurring fra radioen på 50 meter ++, så kan den jo stå inne i tetten og bare velge en annen vei eventuelt bare stå i ro uten å komme ut....

Er nok det sikreste å skru av radioen i forhold til å få dyr på post. Men noen ganger er det jo nyttig å vite hva som skjer i drevet også.

 

Jeg har en lafayette radio og den har et irriterende høyt og skarpt klikk i det noen er ferdige med å prate (selv på helt lavt volum). Er det noe å gjøre med dette? Er det slik på andre merker også?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en opplevelse i dag som fikk meg enda mer inne på en tanke jeg har med jevne mellomrom:

Etter et drev var ferdig skrudde jeg av jaktradioen min og ti meter bortenfor satt en jaktkammerat som hadde radioen på. (Han satt med øremusling) Hver gang noen var inne og pratet hørte jeg det "tydelig", spesielt idet man sluttet å snakke kom et tydelig og skarpt "klikk"...

Tanken blir selvfølgelig at hvis jeg hører dette såpass tydelig på ti meter, så må jo hjorten iallefall høre det på 50 meter(hvis ikke mye lenger)!

Drivere "må" bruke radioen med jevne mellomrom for å ha best mulig kontroll på drevet og drevlinjen, så derfor er det jo en del trafikk innimellom...Neste drev da jeg satt på post, skrudde jeg av hele radioen. Hjorten kan jo i stille dager ha "full kontroll" med hvor postene er, tenker jeg....

 

Noen som har erfaringer og synspunkter på i hvilken grad slik radiobruk skremmer dyrene?

 

Mulig det er litt ødeleggende for selve jakten for hver enkelt jeger, men det er en positiv ting for organiseringen og ikke minst sikkerheten. At noen trenger minst en mastergrad i radiokotyme er helt sikkert, men jaktradioen har så mange fordeler at det overveier ulempene spør du meg. Som hundefører kan jeg alltid varsle posten om at jeg nærmer meg. Det syns jeg er en stor fordel. Men når jeg smyger på los forteller jeg kort at hunden står der og der, og så skrur jeg den av :D .

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører jaktradioen inn på sordin pro hørselverna, da hører hjorten garantert ikke noe av innkomne samtaler, utgående snakk fra meg er jo like høyt da.

 

ellers så fikk jeg sjokk i fjor da en kompis skulle gå en runde rundt i terrenget og evt drive dyr ut på et åpent hogstfelt ca 250m vekk fra meg, når han kom ut i åpna der så kom det er skikkelig sterkt glimt, og det var den blanke klisterlappen som er på utsiden av endel muslinger, den var skikkelig reflektor. Røyk tvert av etter på ja.

Link to comment
Share on other sites

Ser - og leser at vi bekymrer oss for radiolyder - og det kan sikkert være godt å ta med seg.

 

Imidlertid - har jeg opplevd mange ganger - at dette ikke betyr allverdens.

 

Lukter - derimot - er tydeligvis "satans verk" :)

 

Det jeg er forsiktig med på jakten - er at ansikt og hender er tildekket, og at jeg tar hensyn til vindretning.

 

Men tar sikkert feil igjen :(

Link to comment
Share on other sites

Ser - og leser at vi bekymrer oss for radiolyder - og det kan sikkert være godt å ta med seg.

 

Imidlertid - har jeg opplevd mange ganger - at dette ikke betyr allverdens.

 

Lukter - derimot - er tydeligvis "satans verk" :)

 

Det jeg er forsiktig med på jakten - er at ansikt og hender er tildekket, og at jeg tar hensyn til vindretning.

 

Men tar sikkert feil igjen :(

 

 

første jeg gjør når jeg kommer på post er å fyre opp en sigarett av aller mildeste slag.

 

fjerner all menneskelukt og røyklukta aner de ikke hva er 8)

Link to comment
Share on other sites

"første jeg gjør når jeg kommer på post er å fyre opp en sigarett av aller mildeste slag."

 

Tja - jeg har ikke med med div. tobakk - så jeg fyrer Petterøe`s 2 hele tiden :?

 

Er vindretningen slik at dyrene kan lukte en ikke-røyker - gjør det ingenting om de får litt tobakkslukt i nesen heller.

 

Men at tobakkslukten fjerner annen lukt - er selvsagt et humoristisk innslag fra deg (he-he) :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ser - og leser at vi bekymrer oss for radiolyder - og det kan sikkert være godt å ta med seg.

 

Imidlertid - har jeg opplevd mange ganger - at dette ikke betyr allverdens.

 

Lukter - derimot - er tydeligvis "satans verk" :)

 

Det jeg er forsiktig med på jakten - er at ansikt og hender er tildekket, og at jeg tar hensyn til vindretning.

 

Men tar sikkert feil igjen :(

 

Neida, jeg har samme erfaring som deg. Bortsett fra at jeg ikke er så nøye med tildekking av ansiktet. På hendene har man jo gjerne hansker. Så du er ikke alene om det. :D

Link to comment
Share on other sites

"første jeg gjør når jeg kommer på post er å fyre opp en sigarett av aller mildeste slag."

 

Tja - jeg har ikke med med div. tobakk - så jeg fyrer Petterøe`s 2 hele tiden :?

 

Er vindretningen slik at dyrene kan lukte en ikke-røyker - gjør det ingenting om de får litt tobakkslukt i nesen heller.

 

Men at tobakkslukten fjerner annen lukt - er selvsagt et humoristisk innslag fra deg (he-he) :D

 

fjerner var kanskje feil ord men kamuflerer da :)

Link to comment
Share on other sites

"fjerner var kanskje feil ord men kamuflerer da"

 

Jeg tror faktisk at den ikke kamuflerer så mye heller.

 

Dyrene har en luktesans som er oss uforståelig.

 

En hund som går spor - benytter seg av alle luktelementer som ligger i sporet.

Forsvinner noen (f.eks. blod, skifter sko) - benytter den seg av alle de andre elementene.

 

Derfor er jeg ganske så overbevist om at vi to kan sitte på post og røyke til vi blir blå - uten å være gjenstand for kamuflering eller hva røyken skulle være godt for :) - luktmessig sett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lafayette radio og den har et irriterende høyt og skarpt klikk i det noen er ferdige med å prate (selv på helt lavt volum). Er det noe å gjøre med dette? Er det slik på andre merker også?

 

Fant frem mine to Zodiac TeamPro.. Ikke noe klikk eller annen støy ut fra øremuslingen ved sending. Tror det er veldig forskjell på hvilken øremusling man har. Personlig liker jeg best den som går litt "inn" i øret kontra den som henger utenpå.

Link to comment
Share on other sites

"fjerner var kanskje feil ord men kamuflerer da"

 

Jeg tror faktisk at den ikke kamuflerer så mye heller.

 

Dyrene har en luktesans som er oss uforståelig.

 

En hund som går spor - benytter seg av alle luktelementer som ligger i sporet.

Forsvinner noen (f.eks. blod, skifter sko) - benytter den seg av alle de andre elementene.

 

Derfor er jeg ganske så overbevist om at vi to kan sitte på post og røyke til vi blir blå - uten å være gjenstand for kamuflering eller hva røyken skulle være godt for :) - luktmessig sett :wink:

 

Men om NOE positivt skal sies om røyken, så kan jeg si at jeg har skutt utallige elger i los, med sneipen i kjeften!

Av flere årsaker;

Jeg rulla meg altid en røyk og røkte mesteparten av den før jeg begynte å still innpå losen, OG ikke minst; Når jeg hadde den i kjeften så hadde jeg altid kontroll på vinden.

Nå begynner det å bli noen år siden jeg slutta å røyke, og jeg har skutt mndre elg de siste åra. Om det er pga minkende kvoter eller røyken er uvisst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic.......På min Icom F3GS, så er det ikke noe spesielt høyt klikk eller skurring ved slutt på sending. Veldig behagelig sånn sett. Og igår var det trafikk som pokker. Men hvis de andre er litt for langt unna, så skurrer det noe for jævlig. Det må være god kontakt....altså sånn at jeg hører dem klart og tydelig.

 

Icom F3GS er den eneste radioen jeg har brukt siden de gamle jeg kjøpte i '90. Zodiac P4000, trur jeg den ene het, også var den andre noe annet rart. Hadde man ikke makne radioer, så fikk man ikke lytta. Fattern, jeg og 3 kompiser hadde makne, for vi jakta sammen støtt. Men dem hadde jo makseffekt på 0.7W, så avstanden ble litt begrensa. Selv med ei teleskopantenne på 1.5 meter. Men da gikk det an å føre en "privat" samtale. Idag kan jo hvem som helst høre på i andre enden.

 

Jeg ble "litt" paff da jeg fikk høre mitt navn på radioen i en samtale "fremmedfolk" hadde seg i mellom. Jeg veit hvem flesteparten av dem er, men har aldri jakta med dem, og prater heller aldri med dem, men vi hilser alltid på hverandre da vi møtes. Jeg brøyt selvfølgelig aldri radiotausheta, så ingen av dem veit at jeg hørte dem snakka om meg. Men det var en merkelig følelse gitt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld radio bruk i nerheita av hjort,har eg gjort meg den erfaringa at det går an å sende og mota sjølv om den står under 10 meter i frå meg (tvilar på om storbukkane er så uredde)!

Eg trur at vis ein er forsiktig så kan det gå.

Det som er verst synest eg, er vis du er klar til å skyte eller held på å smyge på dyr og virkelig konsentrerar deg, og nokon då snakkar på radioen.... :evil:

 

Eg røyker ikkje sjølv,men eg tviler på om det om det hadde vore nokon suksess på hjortejakt,fordi hjorten styrer vekk i frå lukter som ikkje den er vandt med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...