Jump to content

Fikse sprekk i kolbe - Tips ønskes.


Recommended Posts

Har blitt forespurt av en bekjent om hjelp til å fikse en sprekk i kolben på ei gammal hagle. Er en gammel sliter, så det er billig og selvgjort som gjelder. Det estetiske er totalt irrelevant, det handler kun om å få det solid nok til at den kan gå i noen år til.

 

Sprekken er langsgående fra kassa og bakover. Jeg kan bøye litt i treverket og utvide sprekken litt, men det vil nok bli vanskelig å tyte inn lim der. Treverket virker ikke som om det vil utvide seg eller sprekke ytterligere når jeg bender litt forsiktig på det, men det er jo et usikkerhetsmoment som ikke er noe koselig å ha der.

 

Hva gjør man? Å tyte inn lim tror jeg som sagt blir vanskelig. Det slo meg at det kanskje hadde vært like greit å brekke opp hele greia og så lime sammen igjen, da får man ihvertfall nok lim inn. Men det er jo litt radikalt, så jeg ville ikke gjøre noe slikt får jeg hadde spurt her om gode råd.

 

Hva gjør man?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikset en nogen lunde lik sprekk på min hagle. Løsningen blir egentlig den du har slått fra deg: bende opp slik at du får åpnet sprekken en halv mm. Da kan du helle inn Zap-a-gap rosa. Denne er nesten like flytende som vann, så den renner godt inn..! Jeg ble utrolig fornøyd med resultatet mitt!

 

Selvfølgelig lurt å avfette godt med aceton el. før du limer. Presse sammen med en skrutvinge el.

 

Legg gjerne ut bilde! :)

 

EDIT: zap-a-gap er et lim ofte brukt av radiostyrt-entusiaster, så selges på RC-butikker!

Link to comment
Share on other sites

Kan jo kanskje frese ut ja, det hadde jeg ikke tenkt på. Må i så fall bli med dremel, da det er det eneste jeg har som passer seg til en slikt. Det blir jo en del mer jobb, men jeg skal ihvertfall skrive meg det bak øret hvis det ikke funker å lime.

 

Hovedgrunnen til at jeg slo fra meg å bende opp og lime var at jeg automatisk tenkte trelim. Med noe skikkelig tyntflytende lim og ei passelig sprøyte kunne det jo kanskje gå. Zap-a-gap binder bra med treverk altså? Tåler det noe særlig da? Alltid trodd dette var en type superlim jeg, altså cyanoakrylat.

 

EDIT: @Snus: Med trelim eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte aralditt. Prøvde først hurtig limen. Hele dritten ble ei seig masse og jeg skjøt sprøytespissen tvers gjennom rommet. :mrgreen:

 

Skulle tro at en egnet trelim skulle være bra.

 

Hvis du skal lage spor for så å lime er vel skjærfil brukbart å lage ett spor med.

Link to comment
Share on other sites

La hele stokken stå i Lynol, slik at hele sprekken er dekket. La den stå ett par dager, slik at den blir avfettet. Bøy sprekken så mye fra hverandre og sprøyt inn tyntflytende lamineringsepoxy, slik som brukes til glassfiber. Jeg har med godt resultat brukt den fra Biltema.

Link to comment
Share on other sites

Rådet over med sprøytespiss og en PU lim som du jobber inn i sprekken er min anbefaling. Utvide sprekken Max, inn med lim ti det tyter og jobbe treet ( åpne/lukke) slik at du får limet til å gå i tilgjengelig rom, fyll på med lim, og sett under press.

 

Limer vil utvide seg i sprekken og bør fjernes før det er hedret.

Link to comment
Share on other sites

Her er mange gode tips om limteknikk ser jeg, men et vesentlig moment er utelatt:

 

Årsaken til at slike sprekker oppstår på gamle børser er ofte at treverket er krympet litt med alderen, slik at det blir for trangt rundt stålet. Ståldelene virker da som en slags klyvekile, spesielt hvis tangen er avsmalnende bakover. Liming uten andre tiltak fører da ofte til at det bare sprekker på nytt ved siden av limfugen. Etter liming bør man kontrollere og eventuelt utbedre tilpasningen tre/stål slik at ikke problemet vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Her var mangen måter å gjøre det på ,men holder de? Jeg hadde samme "skaden" på min sideligger.Sprekker på begge sider.Boret to små hull ovenfra og ned på begge sider. Dvs jeg boret på tvers av sprekkene.Kappet hodene av 4 skruer med maskingjenger. Filte spor i skruene slik at jeg kunne senke de nen i hullene med et lite flattjern.Senker skruene litt inn i kolben og plugget igjen med små trepropper. Problemet var løst. NB : Brukte lim på skruene og hadde press på i mens jeg satte inn skruene.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her, takker for det.

 

Vargen, poenget ditt er jo veldig godt, nemlig at det ikke holder bare å behandle symptomer; man må også se på årsaken. Men, pasningen mellom kasse og kolbe virker ikke trang i det hele tatt, det virker rimelig korrekt, selv når jeg klemmer sammen treverket slik at sprekken blir helt usynlig. Hvis jeg begynner å fjerne materiale her så er jeg redd det blir slark imellom kasse og kolbe, for det er som sagt ikke antydning til trangt nå.

 

Kolben er lakket utvendig, og tørr som knusk innvendig. Etter at jeg har limt og gjort meg ferdig, bør jeg olje den opp fra innsiden? Ser for meg at treet vil ha godt av det. I så fall, noen anbefalinger på hva? Ser for meg noe relativt tynt som jeg kan ha på en god del av, slik at det trekker inn. Har jo ikke muligheten til å smøre på lag på lag siden det er innvendig. Å pusse ned hele kolben og legge ny oljefinish er ikke aktuelt.

 

Mange gode tips her, takker for det. Skal få tatt meg en tur inn på Biltema i morgen og handlet litt, og så rett og slett prøve og se om det holder. Han som eier børsa sa at han ga faen i om det ikke ble så pent, så lenge det ble solid og billig. :mrgreen: Det blir derfor handling av epoxy på Biltema, og så får jeg bare se om det blir solid nok. Kommer nok til å lime inn et par små skruer eller trepinner e.l. i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lime inn en forsterkning, så er ei tynn gjengestang grei. Bor litt tynt hull, kapp stanga litt for lang slik at du kan bøye ytterste del og bruke som håndtak når du skrur den inn, , sett den inn med lim før du skrur den inn, kapp inntil treverket og puss litt etterpå. Blir ikke pent, men funksjonelt.

Årsaken til sprekken kan like gjerne være at noen skruer ikke har vært tilstrekkelig tiltrukket eller at eieren har vært litt uvøren og gitt den en litt for kraftig kakk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde lignende skade på en kolbe.

 

Jeg flekket kolben helt for å få lim alle veier og i alle sprekker (kunne flekke den siden skaden gikk mot kanten, og ikke tvers gjennom hele kolben). Så kjøpte jeg tokomponent epoxy fra biltema, noe som lignet på denne:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksy-supersterk-362421/

 

Så la jeg flatene sammen rundt selve geværet, med noe papir imellom for å hindre at alt ble limt sammen, slik at krympingen kommentert over er tatt høyde for (epoxyen fungerer også som fyll masse). Tørket av overflødig lim og holdt de på plass med skrutvinger til hele sulamitten var herdet. Fix-ferdig og everlasting! :)

 

Problem med overnevnte epoxy er at den er hvit... Siden sprekken nesten passet perfekt kan man ikke se den så godt, men dette blir litt skjemmende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det gikk bra. Jeg viet ut sprekken så mye jeg turte, rengjorde med aceton (mest for prinsippets skyld, det virket tørt og rent ut), og brukte den tynne lamineringsepoxien fra Biltema som ble nevnt over her. Lot det herde i 3-4 døgn sånn for sikkerhets skyld, og da var det ihvertfall tørt. Virket solid, og eier er fornøyd. Så får tiden vise om det holder, jeg har ihvertfall trua.

 

Takk til alle som kom med tips og anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...