Jump to content

Ingen etterspørsel etter det mest egnede


Snapphane

Recommended Posts

Jeg har i flere år sett etter kikkertsikter av den enkle typen, en liten og relativ lett sak med fast forstørrelse. Slike var vanlige i gamle dager, før produsentenes kappløp mot juletrelignende utgaver med knotter og batterier, varabel forstørring

og andre former for justering både framme og bak. Dette øker prisen, og forhandlerne må selvsagt innbille kundene at slike utgaver er det eneste en skikkelig jeger kan være bekjent av å ha på børsa si. Så da jeg spurte en tysk fabrikant om de ikke kunne lage noe enkelt, var svaret "Keine Nachfragen" . Nei takke for det, den onde sirkelen er jo sluttet. Det finnes jegere som ikke er så skrekkelig optatte av siste skrik og mote, men vil ha noe pålitelig, og det er det samme som enkelt. Noe som gir den minste risiko for fukt og lekkasje. Ingen batterer som kan daue. Jo jeg vil ( må i min alder :trist: ) gjerne ha okularinnstilling, + - men den kan også lages enkel. Jeg vil ha fast forstørrelse, det gir færre bevegelige deler. Hvor mange bruker variabelfungsjonen i praksis ? Legg heller pengene i en god, vanlig kikkert ! Jeg vil ha et kikkertsikte som dekker mitt behov, relativ lav forstørrelse og dermed større synsfelt. Og til en pris som tåler at den blir knust om jeg skulle gjøre et rundkast og lande med børsa som airbag.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mye brukt, billig og brukbart i dette segmentet.

Selv har jeg alltid hatt fast forstørrelse, men har ved en enkelt anledning opplevd at fast 6x ble alt for mye i krattskogen; skulle hatt 4x. Den elgen man ikke treffer i vitale deler med 4x er uansett for langt unna.

 

For småviltjakt med rifle derimot, hvor målet kan være bittelite, er nok mer forstørrelse å foretrekke.

 

For tiden sikler jeg litt etter en gammel kompakt og enkel Weaver med fast 4x.

Link to comment
Share on other sites

Meopta har en 6x42, Leopold har drøssevis (inkl. 4x32) etc. Men skjønner jo at dette er ett lite attraktivt marked. Vi som kjøper sånnt kjøper jo en kikkert og har den i 40 år, mens "sniper tactical" markedet nok har en trofast skare av "bare må ha det nyeste"...

Link to comment
Share on other sites

Leupold har som nevnt her et par modeller med fast forstørrelse. Om man ikke får disse her i Norge, så går det an å bestille fra f.eks Opticsplanet i US. Weaver har også noen modeller med fast forstørrelse.

Ellers, så ser jeg at Meopta også har noen sikter med fast forstørrelse, men det ser kun ut til å være 6x og 7x.

Blandt de andre kjente europeiske merkene, så ser det nok dessverre litt mer bedrøvelig ut.

 

Men, hvis man tenker at det skal være lett og solid, og prismessig slik at det ikke er så farlig om det får seg en trøkk og må byttes, så er kanskje Leupold noe å se på?

 

rettelse: Schmidt&Bender har noen modeller med fast forstørrelse, men også der starter det med en modell med 6x forstørrelse. Altså ingen med f.esk 4x.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Leupold er nok det nærmeste. De har lette og kompakte modeller. I grunnen rart at ikke tyskere og østerikere har kopiert noe av dette. I forrige årtusen, da jeg selv drev mere profft, kjøpte jeg 1000 HV-Mausere som for en stor del ble bygget om til jaktbruk. Kikkertsiktet jeg monterte i Weaver og solgte var for det meste av det rimelige merket "Miroku" 2,5 x forstørrelse. Optiske sikter var ikke så vanlige den gangen, og mange var skeptiske til at synsfeltet kunne bli noe snevert i farten. Nå er kikkertsiktets fordel til storviljakt ikke forstørrelsen i seg selv, men det at en får sikte og mål i et plan. For det menneskelige øye er jo ikke slik at en kan få fullt fokus på både baksikte, framsikte og mål - tre avstander på en gang. Jo da, jeg har min egen Miroku ennå, montert på min egen gamle HV-Mauser. Det nærmer seg 40 år med årlig bruk !

Link to comment
Share on other sites

Ellers, så ser jeg at Meopta også har noen sikter med fast forstørrelse, men det ser kun ut til å være 6x og 7x.
I følge heimesiden til "Vaabenhuset Nygaard", her Meopta fortsatt sin 4 x-kikkert (4x32, 38 mm er ytre diameter).

4X32 Synsfelt 10,5/100m Objektivdiameter 38 mm Lengde 272 mm Vekt 400 g Veil. kr 4.440,-

 

Litt tung, med 400 g, det skyldes vel at denne serien er i stål.

Link to comment
Share on other sites

Til militærbruk finnes mange slike alternativer, men de er kanske ikke så estetisk riktig på et jaktgevær?

https://www.trijicon.com/na_en/products/product1.php?id=ACOG

http://www.ior.ro/Details/3x25-CQB-IL-Scope/

 

 

 

IOR har fortsatt fast 4x

http://www.ior.ro/Details/Hunting-scope-4x32/

 

 

Tråden burde kanskje heller ha ligget under optikk?

 

Ja, helt klart - jeg følger vanligvis trådene i "siste innlegg", og ser derfor ikke hvilket kammer de ligger i. Flyttet den. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...