Jump to content

Nytt mulig prosjekt: Lage elghenger ala jernhest til ATV?


ersa

Recommended Posts

Jeg har de siste dagene gått rundt å lekt med tankene om å lage min egen elghenger.

Det hele begynte med en diskusjon om hva som var best av jernhest og 4/6 hjuling til og kjøre i terrenget/ dra ut elg.(den diskusjonen skal IKKE tas her!) Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å lese meg litt opp på jernhesten før jeg dreit med totalt ut i en diskusjon siden jeg ikke har erfaring med denne doningen :mrgreen:

jeg så jo en del videosnutter av jernhesten å kom frem til at den elghengeren som man får som ekstrautstyr til den er jo helt genial!

jeg kjører litt i skogen med firehjulingen å jeg har da kjørt ut noen dyr nå og da har vi brukt henger eller bare dradd dem ut på skinnet, men ingen av disse metodene er i nærheten av å være ideelle.

i terrenget hvor jeg kjører er ganske kupert med mye opp og ned og alt fra steinurer hvor til myrer som må forseres for og komme seg frem og ut av skogen med byttet.

når vi drar dyret ut på skinnet så har jeg som sjåfør god kontroll på dyret som henger bak der, og bratte bakker som heller i alle mulige retninger er ikke noe problem, men når dyret først kommer ut er skinne ubrukelig og ofte hullete.

når vi bruker henger så er det alltid for det første ett svare strev å få elgen de 40-50 centimeteren opp i kassa , men når lasten først er kommet oppi kassa så ligger vekten så høyt oppe at den velter veldig lett. men man slipper og skade byttet på noe som helst måte.

 

så over til det egentlige prosjektet. Denne elghengeren til jernhesten virket som en genial løsning, man får beskyttet viltet mot steiner osv samtidig som man har ett lavt tyngdepunkt, den flyter greit over myrer og er stabil og grei og kjøre med på slep etter en firehjuling både oppover og nedover og sideveis.

 

Det finnes slike Canada pulker, men å ha en plastbalje hengenes etter i tau nedover i steinur, med 200 kg last i er uaktuelt.

 

Planen var og lage den veldig lik de elg hengerne du ser her bare med hengerfeste og en håndvinsj montert.

http://www.jernhesten.no/jh_jakt.html

 

Tror dere jeg er helt på jordet eller har det noe for seg de tankene jeg leker med om dagene?

 

Men jeg har begrenset erfaring i slike prosjekter, og skal ikke på noe måte si at jeg har masse erfaring med verken å kjøre 4 hjuling i terreng eller å lage hengere :) så innspill og tips tas imot med stor takknemlighet :)

PS: begynner å bli sent nå, så feil eller ting jeg har glemt retter jeg opp i, i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Okei, men nå er jeg så godt i gang med prosjektet at nå fortsetter jeg tror jeg :P

jeg tror heller ikke at plast holder mål til mitt bruk siden det er mye grus og steinrøyser som skal forseres så jeg tror slitasjen blir stor. så litt bilder av versjonen med drag, og jeg syns det ser veldig spinkelt ut. jeg har sikkert skyhøye krav til robusthet, men jeg har lyst til og legge noen timer i å lage en som jeg kan ha glede av i 10 år + :)

Link to comment
Share on other sites

Tenker du at hengeren skal ligge på bakken som en pulk, eller skal hjulene helt bak og hengerfestet bære vekten? Ser i sistnevnte tilfelle for meg ut som at du får store problemer med understyring. Har forresten Canada pulken både med og uten drag. Det fungerer, men har noen svakheter i bratt terreng.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe av det beste jeg har vært borti til elgtransport med 4-hjuling i terrenget, er en avkappa plastikk kano med stivt drag.

En Petter Smart på laget vårt som lagde den og vi brukte den til å kjøre ut over 100 elger.

 

Var en del kjøring på traktorvei og over stein, så det blei liggende igjen bra med plastikk strimler. Men holdbarheten var overraskende bra.

 

Kanoformen var gunstig mtp å sno seg rundt tuer, stubber og stein. Fungerte også bra på myrer og i bløtt terreng.

 

Det blei tungvindt å laste om når vi kom til grusvei, derfor bruker vi nå en boggihenger som vi kjøre helt fram til slaktebua.

 

Et nedsenkbart hjulsett for transport langs grusvei kan jo være en ide.

Link to comment
Share on other sites

Planen var og bare ha hjul bak ja, men jeg har også tvilt noe på at dette kommer til å fungere, så jeg tror nok at det må jobbes med en ide for og legge hele kasse nedpå slik at den bare blir slept etter, også ha nedfellbare hjul eller noe slikt for transportering på vei :)

Jeg holder på og tegne skisser nå, så jeg legger ut bilder når jeg er ferdig. det er helt supert at folk med mer peiling og evner enn meg gidder å komme med tips :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på og lage hengeren ganske lik en canadapulk men større og mye mer solid.

Jeg har altså kommet frem til at jeg slipper hele planet ned på bakken og drar det etter firehjulingen.

Jeg tekte og legge inn kulelager eller noe slikt mellom draget og kassen slik at kassen kan skifte vinkel etter terrenget( bare opp og ned, ikke sideveis). De av dere som trykket på linken som Cruiser la ut, la kanskje merke til at i enden av draget var det festet en sylindrformet tingest( jeg har ingen anelse hva denne kalles) som gjør det mulig for draget og snurre 360 grader rundt sin egen akse( mulig jeg er ut å kjører med endel utrykk her nå :mrgreen: ).

Det gjør at kassen eller kall det en slede om du vill kan bevege set etter terrenget helt uavhengig av firehjulingen. Ihvertfall vist jeg var tenkt riktig. Det er mulig forklaringen ble. ledig innviklet og dårlig, men da får jeg forklare bedre i morgen.

det er en del andre ting som må endres på nå, men de tar vi i morgen, god natt ;)

Link to comment
Share on other sites

her kommer bilde av første skissa, alle mål er oppgitt i milimeter.

hva tror dere om målene, virker de fornuftige?

jeg tror jeg kommer til og lage en ramme som jeg kler med plater for og spare vekt. hvis ikke jeg går for ramme så ender jeg opp med å bruke 8mm plate eller noe slikt, og det blir tungt...

nl96c2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg prøvd og tegne tre forskjellig former på fronten med tanke på hva som glir lettest i terrenget og ikke bare blir stående mot en stubbe eller steiner men hva som faktisk lar seg greit dra over slike ting.

 

Skisse nr 1 var slik jeg egentlig tenkte å lage den, men når jeg innså at den måtte legges på banken så utgår denne. Så jeg kommer nok til og vinkle hele fremre del av bunnen på kassa oppover. For å ikke få så bratt vinkel, Hva tror dere om det? :)hs2ush.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis konstruksjonen blir for stiv, vil den være vanskelig å trekke etter en atv i terrenget. Den vil sansynligvis også endre form permanent når du trekker 300 kg elg over stein og rundt furulegger. Får litt inntrykk av at du egentlig trenger en Canadapulk :winke1: Men jeg har sansen for å lage selv hvis resultatet blr bra, så der blir spennende å se hva du får til.

Link to comment
Share on other sites

Fin henger, så ut som dere hadde mye å gå på i forhold til lufttrykket på atv'n. Så ut til å være vel høyt i forhold til terrengkjøring

 

Har akkuratt bestillt meg ein Can am 6x6. Har brukt mye jernhest og firehjuling tidligere. Går også med tanker om å lage en henger eller drag som er lett å ta med seg og helst få den på bilhenger sammen med sekshjulingen. Kom over denne som såg veldig grei ut
" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

ja, jeg er vel egentlig ute etter en canadapulk men i stål...

jeg har sittet og tenkt litt nå og jeg begynner og tvile litt på om det går, si hele greia havner på 100 kg. også har jeg 200 kg med elg oppi der igjen. i skogen så vil det ikke være noe stort problem og dra dette, men når jeg kommer ut på traktorveier og grusveier, så vil jeg vell slite noe veldig med og dra dette pga all friksjonen?

 

jeg har egentlig vurdert og lage ramme og kle den med plater på begge sider, men jeg tror ikke jeg tjener noe kilo på det uansett.... for i bunnen så må jeg har litt tykkelse, minimum 4mm plate også oppi kasse så nytter det ikke med mindre enn 2mm plate, da er vi oppe i 6mm bare i plater, pluss ramma og drag. er det ikke da begre og lage utav bare en 6mm plate?

 

og dette som du skriver cruiser med at den fort vil bli permanent deformert stemmer nok, men mindre den blir laget solid nok( tenkte også og bruke den til og kjøre litt tømmer i), men blir den solid nok så blir den for tung og dra med seg?

 

og lage en slede bare av tynne lett bøyelige plater som bare er bøyd til hadde jo gitt mye bevegleighet i hvert fall. men jeg tror denne hadde blit smadret av steinrøysene som man må over i en del av traktoveiene jeg kjører på...

Link to comment
Share on other sites

Lager du den så lett at den blir praktisk å bruke, tror jeg du får problemer med vangene (sidene) på pulken. De vil hindre pulkens fleksibilitet og trolig bli deformerte når pulken blir bøyd. En Canadapulk tåler mye juling og er slitesterk som den er, men hva med å bøye til å feste en tynn galvanisert stålplate under buken på en?

http://www.hsx.no/images/stories/PDF/MO ... 20PULK.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vert en mulighet, men jeg hadde faktisk lyst til å lage noe selv. det er alltid gøy med litt utfordringer og faktisk se at det man har laget fungerer bra i bruk og at man kan si seg fornøyd med det :)

 

hadde jeg vert fornuftig så hadde jeg heller jobbet de timene jeg hadde brukt på og lage noe slikt og kjøpt noe som funket, men det var liksom ikke helt det jeg var gira på :)

sikker på at en 5 ish mm plate med enten vandelig rør eller firkantrør vil bøye seg så mye? jeg skal jo ikke kjøre den sideveis inn i stammer heller...

Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig og ikke vet bedre :)

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg vert fornuftig så hadde jeg heller jobbet de timene jeg hadde brukt på og lage noe slikt og kjøpt noe som funket, men det var liksom ikke helt det jeg var gira på :)

De fleste som har produsert noe bra, har vel på et tidspunkt hatt samme holdning som deg.

Kjør på! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du kan vurdere langsgående slitestål i bunnen og tynnere plater. I tillegg trenger du vel strengt tatt bare plate i bunn. Sidene kan være åpne. Tror det er mye vekt å spare slik. Den kan også lages mye kortere enn en elgskrott, dersom du setter håndvinsjen på et tårn og får hodet på elgen høyere opp. Om bakenden på elgen skulle stikke ut bak er vel ikke det noe kjempeproblem?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på velting og det å sno seg rundt hindringer i terrenget, så synes jeg både Canada pulken og skisse di er noe for butt framme.

Har trua på en form som baugen på en kano.

 

Trur jeg skjønte hva du mente med " rørkonstruksjon" for vridning, før hengerfestet. Det var det på den vi bruke og det fungerte meget bra.

 

Mulig bakre delen av pulken/sleden ikke trenger å ha vanger. Kan kanskje bruke en hengsla plate feks forskalingsfiner, eller et stykke banemembran. Det viktigste her er jo å begrense friksjonen og skåne skinnet for slepeskader.

 

Hadde kanskje vurdert også kutte ut vinsjen, hvis du ikke henter elg aleine. Skal ikke mye til for å dra innpå en elg når sleden ligger på bakken.

Link to comment
Share on other sites

på verkstedet i dag gikk jeg rundt og tenkte og sjekket litt forskjellig. og jeg kom egentlig frem til at hvis jeg lager ramme med avstivere hit og dit så trenger ikke platen og være så veldig tykk, så jeg er begynt å vurdere ramme igjen. hvis jeg lager rammen ganske "tett" så bør det holde med en 3mm plate( kanskje forsterke i fronten der den verste trøkken vil komme) også kle den med tynn plate innvendig(1-2mm)

læreren min mente at det kunne fungere godt også kanskje bolte fast meier/plater av hardplast eller kanskje til og med tre under bare for og ha noe å slite på( billigere å bytte meiene enn hele stålplaten.

hva tror dere om å kombinere stål og aluminium for og spare vekt?

og hvordan er prisen på aluminium kontra stål? vet den er dyrere, men hvor mye er det?

 

 

 

jeg vet det er utrolig mye frem og tilbake her nå, men jeg håper dere bærer over med meg.

 

 

jeg er for øvrig veldig med på det å lage den enda spissere enn det jeg har tegnet til nå.

 

jeg trenger jo egentlig ikke sider, men jeg tror den blir veldig mye mer praktisk med sider på. og jeg hadde egentlig ønske om og ha den lang nok så jeg slapp å heise elgen noe særlig opp, for da blir den med en gang mer ustabil(tenker jeg meg i hvert fall) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at min sønn har foreslått at jeg skriver litt om hvordan jeg lagde henger til ATV. Jeg begynte med å bytte til meg et gammelt understell til en combi camp mot ei flaske likør. Så gikk vi på den med vinkelsliper og kappet opp ramma i mindre deler. Vi hadde ingen arbeidstegninger, men hadde kikket litt på Espegårds hengere på nettet. Vi sveiset sammen ei ny ramme med omtrent samme fasong som den du har tegnet. Vi kjøpte 30 mm kanaljern og kappet i 35 cm lengder og sveiset på som sidestøtter for karmene. Det gikk litt sport i å bruke materialer som vi allerede hadde på garden, bl.a. terrassebord og strekkmetall. Bordene brukte vi til karmer og strekkmetallet som bunn i hengeren. Baklemmen er også laget av de samme kanaljernene og strekkmetallet.

 

Etterhvert fant vi ut at hjulene på combicampen var for spinkle.. Det ble en ny runde med vinkelsliper og et besøk hos en bilopphugger. Der kjøpte vi to bakakslinger fra to gamle VW Golf, med hjul. Akslingene ble kappet (vinkelsliper igjen) og vi tok bort ca en meter for å spare vekt. Deretter komponerte vi en egen patent for vippeboggi med mere kanaljern og en ståsylinder med en sterk stålaksling inni.

 

Baklemmen er festet med stabelhengsler slik at den enkelt kan vippes ned, og også lett tas av hengeren. Understellet er forsterket med to langsgående kanaljern. En håndvinsj ble skrudd på et litt kraftigere jern og festet med skruer på draget.

 

Pga VW hjulene er hengeren ganske tung, men veldig stabil. Den er to meter lang, innvendig er den 75 cm bred og 35 cm høye karmer. Hjulbredden målt fra ytterpunkt til ytterpunkt er 150 cm. Jeg har ikke kjørt elg med den, men har tatt av baklemmen og kjørt ca 3/4 m3 med rå bjørk. Det blir omtrent samme vekta som en voksen elg. Vi bruker den til alt mulig på gården og er noe av det lureste jeg har gjort. En slik slede som du beskriver er sikkert fin til elgtransport, men ikke til noe særlig mer.

 

Jeg klarte ikke å legge ved bilder, men min sønn vil legge ut et par stykker etterhvert. Dersom du vil gå for denne løsningen, kan jeg ta flere bilder og flere mål og sende deg på e-post. Lykke til med prosjektet uansett hva du går for.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for beskrivelsen ibex :) det er som du sier at den nok vil fungere til å dra elg og slikt ut av skogen men neppe noe særlig annet :)

tilhenger til firehjulingen til vandelig gårdsarbeid har vi jo i tillegg til traktor med det som trengs av utstyr :)

vi har en slik henger som dette: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=16260532 men den liker jeg altså ikke å kjøre i terrenget med, den er god til sitt, men ikke å ha etter en firhjuling i skogen når du står så skrått at du må stå på stigbrettet på den ene siden for ikke å velte :)

 

så dette blir en slede kun for og kjøre i skogen med, dra ut dyr, små mengder tømmer og lignende :)

 

Jeffery: jeg lurer litt på og bruke aluminium til ramme og plate på innsiden og stål på utsiden :) men her støter vi på et nytt problem, hvordan feste stålplatene til aluminiumsrammen? jeg mener at vi har lært at det finnes spesielle elektroder for å sveise sammen to forskjellige materealer, stemmer det? :) hvist ikke så kunne det vert ett alternativ og nagle eller skru fast platene.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jo gått ann, men jeg ville egentlig lage noe stivt som elgen ligger skikkelig oppi. Men jeg vet om flere som bruker den løsningen men lunnehenger og som er veldig fornøyd :)

 

 

Snakka med en annen lærer i dag som mente jeg kunne lage hele greia i Alu Og bare legge sliteplater foran og lage"meier" av noe slag under som tar det meste av slitasje på undersiden, kan det fungere? Jeg sparere ihvertfal veldig mye vekt på det :)

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode ville jeg hatt slitemeier langsetter, kanskje så mye som fem cm høye. Enten treverk, slites fort men byttes lett og billig, eller slitestål, dyrt men holder lenge. Dersom steinuren er grov ras-stein er det kanskje vanskelig med hjul, men en patent for å smette på et hjul på hver side når du kommer til vei er vel ikke rare utfordringen.

 

I farten kom jeg til å se for meg en buet bunn, eventuelt at hele saken er konisk, men det ville kanskje bli ustabilt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet og tegnet og tenkt i kveld. Jeg vurderte å lage rammen av 40mm tykkvegget alumilium rør, men under tegneprosessen fant jeg ut av at det blir veldig tungvint med tanke på tilpassing og sveising. så jeg tror det blir firkantrør. Men jeg har litt forskjellige dimensjoner og velge i. De aktuelle er: fra 20x20x2mm til 40x40x2mm de har også 40x20x2mm. Skal jeg opp i mer enn 2mm tykkelse så må jeg helt opp i 50x50x3mm, noen som hR noen tanker om hva som er kraftig nok til rammen? Slenger med et bilde av skissen til rammen bare av bunnen. Det er gjort noen justeringer fra forgje skisse.

2wbt0eh.jpg

 

Noen som har noen tanker eller meninger rundt rammen og dimensjoner på rammen og rørene? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er denne på tilbud: http://www.jula.no/search-result/?q=T%C3%98MMERHENGER%20TIL%20ATV%201000%C2%A0KG

Med en 2 meters sveist kasse i 4 eller 6mm dørkaluminium og nedfellbar bakluke, er det plass til ett par elger :-)

En manuell vinsj i front, og en er hjulpen i de fleste situasjonene.

Etter litt klabb fikk jeg inn et par bilder også :-)

 

September2012055_zps86ebf47e.jpg

Henger_zps0f60794c.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk linken til å fungere, men det var tømmerhengeren til 5995.- som kom opp.

Men den så veldig grei ut med uavhengige boggier på hver side og med kran bom til 1295.- og en elektrisk vinsj eller hånddrevet vinsj til 399.- så blir det da den nette sum av 7689.-

Dette må da være ett godt utgangspungt for å bygge en kasse etter eget ønske slik at det blir en kombinert henger for frakt og skogbruk, eller kanskje bedre med en spesial tilpasset avtagbar kasse for jakt... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har vert stille i tråden her i det siste, men jeg har fått gjort en del faktisk :)

Rammen begynner og ta form og nå er det bare kanter foran og drag igjen som mangler så er rammen ferdig.

har gjort noen endringer i forhold til tegningen, men det er ikke noen store greier. om jeg skal ha hjul på eller ikke har jeg ikke bestemt meg for enda :)

 

1z90ex.jpg

o58bb8.jpg

eq9k49.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jøss... :D

Den der ser ut til å bli en kraftig konstruksjon og det er artig å se at ideer blir reslisert og produsert.

Tror jeg ville gått for å laget hjulaksling til den for det letter transport etapper på hardt underlag.

En kjenning bygde om en enkeltakslet ramme til boggie ved å lage to triangel formede stålplater med lengre nedside der han boret hull i øvre hjørne på platene som passet til hjulboltene og skrudde dem fast for deretter å sveise på nye hjulbolt spindler fra Biltema i hver nedre ende og satte på hjul der. Vips så ble det boggie som pendlet om den gamle akslingen.

Håper dere skjønte hva jeg prøver å beskrive :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...