Jump to content

Kikkertsikte til langhold


tokka69

Recommended Posts

Grattis med lekker børse!!

 

Det finnes mye god optikk. Kommer litt ann på hvor stor forstørrelse du ønsker, vekt mm. Schmidt und Bender PMII 5-25X56, og ikke minst den nye 3-27X56, Kahles K624i 6-24X56, March 3-24X52 og 5-40X56. Hensoldt kan du også se på.. IOR er en mulighet..tja hva har jeg glemt?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny rifle, har en mistanke om hvilke det er å den går stygg bra :mrgreen:

 

Min favoritt kikkert til langhold er Vortex Razor 5-20 , den har alt man ønsker bortsett bra litt forstørrelse i toppen, har klart å spotte mine treff på over 1600 meter så er nok men det er det eneste negative å si.

Godt retikkel. FFP . Zero stopp akkurat der du ønsker. cm knepp og retikkel. Mye elevasjon 36 mil pluss 8 mil i retikkel så man kommer langt ut, type mulighet for å ratte seg ut forbi 2000 meter.

Gode ratt som går rette vei :wink:

Den har også meget bra garanti, livstid , man får ny uten å måtte vente i flere mnd som mange andre merker.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Han har vel fått god hjelp til å velge børse, så nå er det opp til oss og hjelpe han med kikkert.

 

Vortexen som Niclas nevnte er mye kikkert for pengene, Hadde jeg skulle valgt kikkert i dag og hadde hatt råd til det, hadde jeg valgt en March 5-40x56

 

Uansett, grattis med grom rigg.

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Skremmer liv i denne tråden igjen, og kupper den litt, da den egentlig aldri ble avsluttet. :shock:

 

Jeg har vurdert å pensjonere min Shepherd 6-18x40 V2 (dual reticle) kikkert, å kjøpe noe annet da jeg gjerne skulle hatt noe med mer forstørrelse i toppen.

Kikkerten jeg har er genial, men savner som sagt litt (mye) forstørrelse på toppen, og et litt finere/smalere retikkel.

Jeg har kikket litt på Vortex'en Niclas nevner, men den er litt dyr for mitt budsjett, samt at jeg kunne tenkt meg mer enn 20 i topp-forstørrelse...

Noen viktige punkter å ha i bakhodet når dere kommer med råd/anbefalinger.

 

*Skal kun brukes til blinkskyting på lange hold, IKKE jakt.

*Jeg tenker ikke på vekt. Den kan være tung som bly.

*Jeg trenger ikke noe for skumringsjakt, kun en god dagslyskikkert.

*Jeg tenker ikke på størrelse. Stort er greit.

 

Noen som har erfaring med rimeligere kikkerter med greie egenskaper?

 

Jeg sikler på en Sigthron SIII 10-50X60.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Oki. Takker!!

Kikka litt på 8x32'en også, ja, og den holder vel ut dit jeg skal regner jeg med...

Glemte å si at rifla som skal parres med kikkerten spytter ut 7,62/.30 kuler fra 378-hylser fra Weatherby.

Målet er 1000 meter pluss....

Vet ikke om jeg klarer jobben, men 30-378 Wby'en burde klare det med god margin.

 

Har kikka litt på Nightforce Benchrest-serien også. Hhv 12x42x56 og 8x32x56, men de har svært få brukbare retikler å velge mellom....

Link to comment
Share on other sites

Slår et slag for Falcon Optics her jeg. Mye kikkert for pengene, valgmuligheter på retikkel, FFP og SFP, tunge. Største ting folk har å utsette på disse er stort sett størrelsen og tyngden, men hvis det ikke er noe issue så vil jeg tro du blir fornøyd.

 

http://www.falconoptics.com/modelrange.php

 

Er veldig fornøyd med min 5.5-25x50, men hvordan disse stiller seg opp mot Leupold, Nightforce, Zeis, etc. kan jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Tja, rekyl fra "brutale" kaliber er jeg usikker på, men de er kjent for å være solide. Har sett de montert på .308, 6.5, 30-06 iallfall. Mener jeg så et par Falcon kikkerter på noen bilder jeg så i langholdsforumet, så det er sikkert noen her som har førstehånds erfaring.

Forøvrig nevnt fra Falcon sin side: "All model types are factory and real world tested to a recoil standard up to and including .338LM"

 

Pris:

4-14x44 FFP: 199 GBP

5.5-25x44 FFP: 249 GBP

10-50x60: Har ikke pris.

 

Både retikkel og tårn er i MRAD hvilket er et stort pluss i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Sightron 10-50x60 0,5 cm å mil dott :winke1:

 

Flott kikkert til sitt bruk, til F-class å BR skyting helt topp men til langhold så er jeg ikke helt fornøyd.

Grunnen er litt dårlig retikkel men fungerer og 0,5 mm knepp.

Bruker man kun 0,5 cm så er det greit men jeg liker ikke å måtte tenke når jeg ratter kikkert å de andre har 1 cm så da har det hendt det har blitt kluss.

Når jeg tiltet skinna så jeg fikk brukt alle knepp så kom jeg til ca 1300 med 6,5 min .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...