Jump to content

Glock-praten


SKO1338

Recommended Posts

Som sagt på sms. Grattis med jern Malle :wink:

 

Strengt tatt mer tupperware enn jern, men takk!

 

Jeg er kjent med at polygonrifling angivelig ikke skal fungere med bly, men jeg er vel ikke helt overbevist om at glockløp -til tross for at det er betegnet som sådan- faktisk er polygonløp.

 

Etter en tur på banen kan jeg konkludere med at testladningene bestående av N320 og 200 grs Lee SWC funker og at det ikke ser ut til å være blyrester i løpet. Presisjon? Mjaaa... la meg si det slik: det gjenstår å se. De originale (justerbare) siktene skal vekk til fordel for helsvarte sikter i stål!

Link to comment
Share on other sites

Bly i Glock fungerer helt fenomenalt!!!

Det hender at presisjonen blir litt laber dersom kulene ikke fyller løpet og riflene skikkelig.

Skikkelig hissige landninger i 9mm legger av og til igjen litt bly nærmest kammeret dersom kulene er uvanlig bløte.

 

Lader 9mm til en G17, 10mm til en G20 og .45acp til en G36:

I 9mm bruker jeg 101 grs SWC, 124/125 grs RN og 147 grs RN

I 10mm bruker jeg 190/200 grs SWC

I .45acp bruker jeg 200 grs SWC og 230 grs RN

 

230 grs SWC er den jeg sliter mest med presisjonen på, det skal nok noe mer testing til før jeg forkaster den for godt...

De neste prosjektene blir .357SIG og .40sw med blykuler, de vil bli skutt i IGB løp, så da er det ikke polygone løp på de to kalibrene :-)

 

Spesielt i 9mm har jeg fått testet en del forskjellige ladninger siden jeg skyter en god del tusen skudd i løpet av året, mens i de to andre andre så er erfaringene en del mer begrenset siden volumet jeg skyter ikke er like stort som i 9mm

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjent med at polygonrifling angivelig ikke skal fungere med bly, men jeg er vel ikke helt overbevist om at glockløp -til tross for at det er betegnet som sådan- faktisk er polygonløp.

 

Bare å titte inni det.

 

Øystein Larsen, jeg har hørt om flere som har fått flott presisjon med Glock og bly ihvertfall. Nå er jo uansett ikke rævva presisjon den helt store sikkerhetsrisikoen, såfremt man står på riktig side av pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Kantene skal ikke være helt rette, hvis det er det du tenker på. :winke1:

 

Alle originale løp til Glock som jeg har sett har hatt polygon rifling ihvertfall.

 

Mmm... ikke enig i at profilen ser ut som et polygon, men det blir uansett bare flisespikkeri. Glockløp er som de er, men jeg stiller meg fortsatt tvilende til at de skal utgjøre en fare dersom man skyter saklige ladninger med blykuler gjennom dem.

 

I min G17 fikk jeg, etter litt prøving og feiling, absolutt brukbat presisjon med N340 og kuler fra Kulegrosisten. Ikke så bra som med Hornady XTP, men definitivt bra nok til trening.

 

I morgen skal jeg sende flere blykuler gjennom 41' en og se hva jeg får til. Har ikke de helt store forventningene pga siktene, men de skal bort!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt rene blykuler i mine Glocker, men ganske mange (5k?) Berrys belagte kuler og kanskje like mane H&N belagte kuler og det uten problem med blying. H&N får jeg god nok presisjon til felt med men min G17 og G19 ikke er kjempeglad i Berrys. G26 funer fint med alt men da jeg ikke har Ransom rest bruker jeg vanlig støtte når jeg skyter for å sjekke spredningen så det er jo ikke 100% fakta.

 

Sjekket min G17 nå, den har gått minst 500 skudd med Berrys og H&N siste to ukene, ikke noe tegn til blying.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har problemer med blying av H&N kuler i min CZ og ikke heller i revolverne .38spl, 357mag og 44mag heller.

Link to comment
Share on other sites

Tror du trygt kan skyte bly Malle, polygonløp av moderne design er glatte og tror ikke du blir plaget med blying om kulene passer løpet og er av god kvalitet. Kjøpte 3500 kuler fra den nye kuleprodusenten, halvparten 45 218 grn og 44 209 grn rn som har blitt testet tungt i revolver(44mag), min flotte Remington R1SE og en glock 21. uten å se spor av blyrester i løp. Jeg har skutt 2-250 skudd på banen hver gang med hvert kaliber. Glock har gått varm innimellom selv da er det filla igjennom og rent løp. finn kuler som er litt harde og rette dimensjonen og.....fyr løs :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt den ferdig bygget. Det er Lone Wolf pipe, Carver custom 4ports comp, Fulcrum avtrekk, SJC micro dot montasje. Avtrekket er etter sigende 1.8 kilo og ga meg ingen problemer med å treffe alfa på de lengre holdene.

Jeg er ikke så begeistret for Doctersiktet, synes linsa er liten. Det ble mye jaging etter prikken i går når jeg testa den første gang så jeg ser på alternativer, men det er vel ikke annet å forvente når man er helt amatør openskytter.

Det skal også forskes frem en .40ladning som gir gass til compen, i går skøyt jeg med fabrikkammo. Det fungerte forsåvidt bedre enn jeg hadde forventet, men det er jo ikke optimalt.

 

Link to comment
Share on other sites

Får skryte på meg å være konstruktør av open glock til slemmo :mrgreen:

Fantastisk pistol, gått videre til open cz selv.

 

Den er satt opp med lone Wolf pipe. Carver custom comp, sjc montasje, docter II, carver 12lbs fjærstyring og fulcrum avtrekk. Zev tung magasinbrønn.

 

Magasinene er taylorfreelance +8 bunner i. 40. Så 23-24 skd i dem

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å treffes i går. Så ut som du har gjort et bra kjøp der.

 

Jo selv takk, jeg kjenner ingen som er nye i praktiskpistolmiljøet de siste 3 årene, men jeg blir vel mer til stede der nå fremover.

 

Magasinene er taylorfreelance +8 bunner i. 40. Så 23-24 skd i dem

 

Det var det jeg trodde det skulle være også, men det er kav umulig å få inn mer enn 20. Jeg får åpne opp og ta en titt inni.

 

Den ser da ut til å fungere etter hensikten Slemmo :D ! I alle fall om man skal bedømme ut i fra utbruddet på slutten av videoen ;-).

 

Det hadde ingen ting med skytingen å gjøre, jeg fikk jo til flip and catch!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk til flip and catch en gang jeg også, men det var ingen som filmet. :trist:

 

Morsomt å se rimeligere pistoler i Open klassen. Production Optics ser vi nok ikke med det første, så da er kanskje noe slikt veien å gå. Hver 2011 man klarer å legge bak seg blir jo en liten personlig seier med Glock. :mrgreen: Stå på.

Link to comment
Share on other sites

Malle skrev:

Den ser da ut til å fungere etter hensikten Slemmo :D ! I alle fall om man skal bedømme ut i fra utbruddet på slutten av videoen ;-).

 

Det hadde ingen ting med skytingen å gjøre, jeg fikk jo til flip and catch!

 

Jaaahhh... er det ikke nettopp det som er hensikten med en slik Glock...? ;-)

 

Uansett - jeg hater videoene dine dypt og inderlig ;-) ! De får meg til å lure på om ikke jeg skulle slengt meg med på "dynamisk-/ praktiskkjøret", og det har jeg verken tid eller råd til!

Link to comment
Share on other sites

Hver 2011 man klarer å legge bak seg blir jo en liten personlig seier med Glock. :mrgreen: Stå på.

 

Jeg har absolutt ambisjoner om å legge noen 2011er bak meg, men kanskje ikke nødvendigvis å vinne NM open. Men har planer om å vinne NM two gun :mrgreen:

 

 

 

Forresten, sitter glockmagasiner på magnet?

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg tenkte å spare penger rett og slett, har en 650 satt opp for .40 allerede. På den annen side, jeg leste en eller annen plass noen som hadde kalkulert ut hvor mange ekstra magskift man trengte med .40 kontra 38 super i en eller annen nationals eller world shoot som hadde vært, og det var snakk om 3-4 totalt i hele matchen. Jeg er ikke sikker på at magasinkapasiteten er et så enormt issue som mange skal ha det til.

På internstevnet jeg skøyt på onsdag så vil jeg gjette på at jeg hadde akkurat like mange magskift som den andre openskytteren som hadde optimalt openoppsett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolutt ambisjoner om å legge noen 2011er bak meg, men kanskje ikke nødvendigvis å vinne NM open. Men har planer om å vinne NM two gun :mrgreen:

 

Forresten, sitter glockmagasiner på magnet?

 

Det høres ut som en god plan. Derfor jeg på sikt også vil ha en Openpistol, fordi når rifla en gang kommer i hus blir det selvsagt 2 gun, og jeg tror en ikke-optimal, rimelig Open pistol en mye bedre enn en Production pistol.

 

Ja, de sitter på magnet, men nødvendigvis ikke like godt som rene stålmagasin siden det er litt plastikk imellom.

Link to comment
Share on other sites

Malle skrev:

Den ser da ut til å fungere etter hensikten Slemmo :D ! I alle fall om man skal bedømme ut i fra utbruddet på slutten av videoen ;-).

 

Det hadde ingen ting med skytingen å gjøre, jeg fikk jo til flip and catch!

 

Jaaahhh... er det ikke nettopp det som er hensikten med en slik Glock...? ;-)

 

Uansett - jeg hater videoene dine dypt og inderlig ;-) ! De får meg til å lure på om ikke jeg skulle slengt meg med på "dynamisk-/ praktiskkjøret", og det har jeg verken tid eller råd til!

 

Litt godt å se malle gnistre litt, jo svartkrutt og praktisk/ dynamisk klarer du :-)

Link to comment
Share on other sites

He he - me får no nett sjå på da ;-). Vet du når det arrangeres praktiskkurs der borte på vrangsiden blackhawk? Jeg regner med at mitt "Canadian Black badge - kurs" fra 1994 kan regnes som utdatert. På den tiden hadde IPSC- skivene fortsatt en politisk ukorrekt "boks" på toppen :wink: ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har uansett ikke snøring på hvor kursbeviset er -dersom jeg i det heletatt fikk noe- men kanske NFPS kan ha det i sine registere? Kurset ble avlagt i Bergen Skytterunion. Jeg mener å huske at han som hadde kurset het Andersen og at han var formann i BSU og sjef i Bergen parkeringsseelskap.

 

Det er likevel så lenge siden jeg syslet med dette at det neppe hadde vært dumt å ta et nytt kurs.

Link to comment
Share on other sites

De sitter på magneter, altså de er magnetiske. Å fylle de fulle, smekke de på en magnet og løpe seg en tur er jeg nok enig i ikke er en god idé. Tomt eller nesten tomt magasin på magnet etter UASC funker. Han sa ikke hva han skulle bruke magnet til, derfor svarte jeg bare på spørsmålet. De er magnetiske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg sikkert like mye som slemmo til at han får hemmelig pakke til uka, har litt trua, selv om det er utrolig surt å bli slått av glockfolk ;)

 

Nå får jeg snart magnetic race master, belte og 4 magoucher også. Hvis jeg ikke blir norges beste openglockskytter nå så vet jeg ikke hva som kan gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg sikkert like mye som slemmo til at han får hemmelig pakke til uka, har litt trua, selv om det er utrolig surt å bli slått av glockfolk ;)

 

Nå får jeg snart magnetic race master, belte og 4 magoucher også. Hvis jeg ikke blir norges beste openglockskytter nå så vet jeg ikke hva som kan gjøres.

 

Husk locktite!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...