Jump to content

Halvautomatisk pumpehagle?


Nooby

Recommended Posts

Hei

For noen år siden var jeg innom en våpenforretning hvor de solgte en halvautohagle som også kunne opereres med pumpemekanisme. Dette var et veldig allsidig jaktvåpen, men akk så dyrt. Så jeg lot det bli med drømmen.

 

Nå har jeg vansker med å finne en hagle med slike spesifikasjoner, og lurer på om noen her på kammeret som vet hva de heter? Eller noen som har (hatt) en slik, og som kan komme med noen anbefalinger/frarådninger?

Link to comment
Share on other sites

Benelli M3 har dette

Haglen kan fås med std stokk og jaktstokk samt stål bøylekolbe som går over rammen med lås i bakre pipedel.

Litt tung hagle,men funker alltid

Hadde en slik tidligere

Jeg vet om en forhandler som har en ny for salg

Send pm så får du info ;-)

Link to comment
Share on other sites

Og spas12 er vel forbudt å kjøpe / selge? om jeg husker rett!

 

Kan nok gå an å få kjøpt en dersom den har fast kolbe uten [frittstående] pistolgrep og du reduserer magasinkapasiteten til fem stk kaliber 12/70mm-patroner. Hadde sett direkte j@vlig ut og vært vond å holde uansett i den konfigurasjonen.

 

Jeg skal la andre vurdere om den er egnet til jakt, jeg personlig syns det blir kun tøv og unødvendig bruk av penger. Stor, tung, hagle ment for bruk av politi og mil.pers., og jeg tviler på at det dersom en får tak i en utgave med tidlig sikringsfløy er mulig å få endret denne til faktisk fungerende skyvesikringen.

 

Benelli M3 er vel et solid valg, vil jeg tro? Finnes jo drøssevis av utgaver av dem, og mange er jo ment for jegere/sportsskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Spasen ble nevn kun fordi jeg vet den er pumpe/halvauto :) er også pistolgrep på den, så er nok mere enn bare kolben og magasin som må bygges om. Synes selv ingen av dem ser ut som gode jaktvåpen vs en dobbeltløper. En trangboring. Fortsatt bare lov med 2 skudd. Plukking av tomhylser under jakt. Værre å "knekke" når man feks skal klatre over steiner osv. Personlig ser ingen fordeler med pumpe/halvauto vs dobbeltløper til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og så det kjedelige, men fornuftige, spørsmålet: Hvorfor?

Ja, det er kult å ha noe spesielt. Men akkurat denne/disse har vel ingen fordeler til lovlig sivilt bruk i Norge?

Hadde det vært lov å ha 2 i magasinet og tomt kammer, ville det vel kunne være litt praktisk for noen å ha tomt kammer når de går og så bare ta ett kjapt ladegrep når det dukker opp vilt, men med dagens krav 1+1 på jakt blir vel dette en upraktisk, og dyr, enkeltskuddshagle?

Ikke er det noe særlig med sivile bruksområder for "beanbag"/"lessl-lethal" i kammeret (som ikke har rekyl nok til en halvauto) og skarpe i magasinet heller.

Så hva er det denne skal brukes til?

Link to comment
Share on other sites

Tja, og det åpenbare svaret er: Hvorfor ikke?

 

Man må få bruke sine penger som man vil, og så lenge dette ikke er objektivt "farligere" enn alternativene ser jeg ikke problemet. Så lenge sikkerhetsreglene overholdes må det være lov å ha det litt moro på skytebanen når man ikke er på jakt.

 

Trickskyting med hagle er det jo også noe som heter.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange og gode innspill!

 

For min del blir nok Benelli M3 mest aktuell, jeg er på jakt etter et jaktvåpen som sagt.

Den du linker til, MarcusJohansen, - den var jo lekker, jo!

 

 

Ja, så hvorfor et slikt våpen?

Primært fordi det er gøy.

OG: Fornuftsmessig har jeg erfart at de våpnene jeg kjøper med hjertet, de blir brukt mest :!: .

 

Jeg er ivrig riflejeger, men merker etterhvert behov for ei hagle. Derfor må jeg la ei rifle utgå til fordel for ei hagle. Jeg vil altså bruke færrest mulig plasser i jaktvåpengarderoben til hagle. Når jeg da vil ha både pumpe- halvautohagle, tenkte jeg: Må jeg velge?

 

Jeg har tidligere hatt O/U, men det ble for komplisert med to trangboringer på en gang, jeg er rifleskytter som sagt... :lol:

Øverst på ønskelista står ei halvauto hagle. Både fordi den er snillere i rekylen, og fordi den husker å lade for meg. -Jeg trener stort sett bare med halvautovåpen, og siden oppfølgingsskudd er vanligere med hagle enn med rifle, så er faktisk dette viktig.

 

Halvautohagler er uansett dyre. Så om jeg må legge i noen ekstra tusenlapper er det relativt sett ikke så mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har sakt at halvautoer trenger å være dyr?

Gjør som meg, kjøp en gammel browning auto 5(min er fra 1935 :D) Betalte kunn 2000,- pluss ca 700,- for å åpne trangboringen(1/2). Funker som en drøm med alt av ammonusjon, bare å lese deg opp på hvordan friksjonringen skal plasseres. Og pass også på at du ikke skyter stål med den! Kun 24g lærdue patroner, hvis du absolutt må. Og pass også på at du kjøper en i 12/70 og ikke 12/65, eller så er halve morroa vekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dersom vi ser litt bort fra det taktisk tøffe hagler, så hadde faren til en kompis ei tilsynelatende vanlig pumphagle for jakt.

 

Vi fiklet litt med den som barn på 80 tallet, husket sluttstykket slo igjen når grepet var i bakre posisjon. Har flere ganger i ettertid lurt på hva dette var for noe.. Sannsynligvis halvauto, men muligens også noen form for fjærbelastet retur av sluttstykket.

 

Hva kan det ha vært?

Link to comment
Share on other sites

Både kolben, grepet, og magasinet er vel mest sannsynlig verboten..
Kolben er forbudt mm den er låst (sveiset) fast i utfoldet stilling. Magasinet må eventuellt være tilsvarende permanent modifisert til kun å ha plass til maks 5 patroner. Grepet er immidlertid uansett forbudt.

 

Ja, du har rett i at det kan være gjort. Derfor skrev jeg "mest sannsynlig" :)

Link to comment
Share on other sites

hei jeg mener at baikal produserer en slik eller at de har produsert

hvis halvautoen til baikal heter mp 153 såtror jeg pumpe halvautoen heter mp 154

 

mvh kilden

Tusen takk, kilden! Jeg skal ringe Landrø på mandag, spørre pris og høre om han kan ta inn en på spesialbestilling :D

Link to comment
Share on other sites

Vet det ble solgt to brukte Franchi SPAS-12 i 2012/2013. For rundt 15.000.- pr stk. Snadder hagle å skyte slugs med.

Vekten som er mye samme som en Golf eller en Fiesta gjør den vel ikke egnet til å drasse rundt i skogen etter harepus.

 

Det gjør ikke nødnvendigvis salget legalt på noen måte, med mindre det er innvilget en spesifik dispensasjon. Det er jo fler eksempler på inndragning av våpen som har vært feilaktig innvilget av bergen PD. Det er jo søkers ansvar å særge for at det han søker på og kjøper er lovlig etter gjeldende regler ognforskrifter.

Link to comment
Share on other sites

Det legges ut "masse" hagler på finn, som er blitt ulovlige med den nye forskriften. Når det gjelder SPAS, så mener jeg å hisle den var "forbudt" i et eller annet rundskriv, som nå muligens er ute av sirkulasjon.

 

De tilbakekallingene, hvor Bergens Politet har innvilget våpen på manglende kunnskaps grunnlag, handler om andre våpen typer.

Link to comment
Share on other sites

En ting er om de fortsatt har til hensikt å forby hagler med foldekolber og liknende, det kan jeg kanskje forstå, men alle tvetydige formuleringer som diskuteres i det uendelige håper jeg de kvitter seg med.

 

Er det noe automatikk i at nye forskrifter må utarbeides ved en ny lov? Er det ikke "fort gjort" (les: mindre arbeid) å bare hive inn de som allerede eksisterer?

 

Er det på noen felter å anta at loven vil bli "mildere"?

Link to comment
Share on other sites

Er det noe automatikk i at nye forskrifter må utarbeides ved en ny lov? Er det ikke "fort gjort" (les: mindre arbeid) å bare hive inn de som allerede eksisterer?
Noe arbeid må nødvendigvis gjøres, ellers er det jo i prinsippet ingen vits å endre loven. Forskriften er en spesifisering av hvordan regjerningen tolker lovens intensjon.

 

En viktig ting vi jo ønsker er at innholdet i begrepene i forskriften blir mer tydelige.

Link to comment
Share on other sites

Som flere nevner, så sier ikke hva som er til salgs, noe om lovligheten pr dd.

Kan som eksempel nevne at det finnes en Franchi SPAS 15 til salgs er i Trondheim, men kjøpere med ervervstillatelse er det værre med.

Det finnes mange våpen her i landet som enten må bli hos sin nåværende eier, plomberes, eller bli til spiker.

Link to comment
Share on other sites

[...]alle tvetydige formuleringer som diskuteres i det uendelige håper jeg de kvitter seg med[...]

Ja, vi får virkelig håpe (og arbeide for) at forbudte våpen/egenskaper på våpen kun dekker det de er ment å dekke. Nåværende forskrift var jo en stund såpass elendig formulert (repeter- og pumpehagler) at f.eks "Marlin goosegun" og lignende bolt-action hagler var forbudte.

Er det noe automatikk i at nye forskrifter må utarbeides ved en ny lov? [...]

Nja, er ikke uvanlig med overgangsbestemmelser der gammle forskrift(er) gjelder frem til nye er på plass. Og noen deler av forskriftene kan nok bare kopieres inn (f.eks "godkjennt-listene" over halvautorifler). Men så lenge en ny lov delegerer noe/mye/alt til "kongen betemmer" isteden for å ha alle detaljene i selve loven må det nesten nye forskrifter til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...