Jump to content

Hjelp med prisvurdering


375Dakota

Recommended Posts

I den grad den mannevonde grevlingen har noen poeng (som jeg tildels muligens kan være enig i), bør man kunne beherske et visst etikette når man omgås sine våpenbrødre.

Jeg er muligens sentimental som husker tonen vi hadde da Sluttstykke enda fantes. Mulig vi kranglet, men vi var ikke direkte vemmelige. Begynner å dra på åra, så husken er ikke så god, men tonen var definitivt bedre, og humoren satt løsere

 

Til TS vil jeg si at du har gjort en meget bra jobb for å lage en custom rifle, til en tilfreds kunde ( deg :wink: ).

Du virker til å være en åpen, diplomatisk, ærlig type. Akkurat slik en børsemaker bør være.

Bare husk å lære kalender, og klokke. Det står nok ikke på timeplanen til børsiser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle og TS virker å være en sympatisk fyr - men jeg skjønner ikke helt hvorfor han vil ha en prisantydning på noe han kommer til å beholde for alltid, og atpåtil noe som bærer preg av å være veldig skreddersøm for TS selv?

 

custom-prosjekter får man sjelden noe særlig igjen for her på berget...

Link to comment
Share on other sites

Var ei fin børse det. Ikke ta deg ned av folk som sutrer, for de finnes overalt i alle sammenhenger :)

 

Hvorfor TS spør om prisvurdering er vel hva vi ville betalt for den om det var ei slik ei noen av oss hadde bestilt. Det som skulle vært anerledes for min del var et annet kaliber (308) og lengre løp, så hadde jeg nok gitt en 14-16K og brukt den som ei langholdsbørse. Nå er nok verdien høyere, men så er jeg ekstremt gjerrig.

 

Har veldig sans for den stokken der :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor TS spør om prisvurdering er vel hva vi ville betalt for den om det var ei slik ei noen av oss hadde bestilt.

Prisvurdering for salg og byggekostnad er 2 helt forskjellige ting.

 

Byggekostnad, betyr feks at man bestiller et custombygg etter egne ønsker, behov og smak. Det kan fort bli dyrt.

 

Pris ved salg trenger ikke gjenspeile byggekostnad i det hele. Nettopp fordi kjøper ikke nødvendigvis har samme ønsker, behov og smak som han som fikk børsa bygd. Det er slettes ikke sikkert man får igjen prisen for delene engang. Når man skal selge slikt kommer det ofte an på hvor god tid man har. Om man må selge kan man risikere å måtte selge for skambud, om man derimot kan sitte på børsa i uker, månder, år før den må selges så har man tid til å vente på den rette kjøperen. Det gjelder å treffe på den rette kjøperen. En som er villig til å betale det du vil ha, og som faktisk har de penga ;)

 

Ombygde mausere er et godt eksempel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for svar.

 

Jeg har skjønt at det var feil av meg å legge ut denne tråden, i og med at jeg stiller et spørsmål som er bortimot umulig å svare på når jeg har laget et våpen til meg selv for helt eget bruk. Men på en annen side har dette vert en meget spennende diskusjon hvor jeg har tatt til meg både kritikk og ros, i tillegg til nermest rørende kommentarer. Jeg har også bestemt meg for å legge ut en tråd med bilder og forklaringer fra prosjektet mitt hvor jeg har bedt om hjelp fra personer som har skrevet i denne tråden.

 

Jeg vil atter en gang takke alle for svar og for deres meninger. Har vert en artig opplevelse. Har dessverre ikke tid til å svare hver og en av dere, men er det noe spesielt dere lurer på så ikke nøl med å send en pm. så skal jeg svare så fort jeg kan! :)

 

Ang. min neste tråd, så kan jeg ikke love at det bli noen utfyllende greier. bare en liten kikk inn i arbeidet jeg har gjort på våpenet mitt! kan heller ikke svare på når den er ferdig, men håper dere tar en kikk på den og ser på måten jeg gikk frem på og sier hva dere synes om den.

 

Håper alle har en fin dag.

 

mvh. TS

Link to comment
Share on other sites

I min verden ser den rifla ut som den kunne være god å skyte med...designmessig altså.

 

Om .375 Dakota er noe videre smart å drasse rundt i Norske skoger er heller tvilsomt.. men om vedkommende er kompetent til å skyte virkelig godt med .375 Dakota så hvorfor ikke.

 

Tofot på elgjakt er vel egentlig litt "stæsj" som ser gromt ut, noe særlig bruk for det er også tvilsomt.

 

Hva som virkelig er et makkverk er i mitt syn "safaririfler" dvs klassisk rett stokk og nærmest engelsk skjefte, fraværende kinnkontakt osv... Ok det ser fint ut, men er helt bedritent å skyte virkelig godt med..

Link to comment
Share on other sites

Er norske jegere så svake et de ikke makter å bære våpen som veier 5kg rundt i skogen :lol:

Jeg har valgt å bruke tunge våpen på jakt der det er lange transporter til fots. ikke noe problem det.

Vær stolt av geværet ditt. Skulle Grevling1 bestille børse av deg en gang så kan du jo lage noe lett til han, da han tydligvis ikke klarer å løfte ei 5kg rifle 8)

Link to comment
Share on other sites

Hva som virkelig er et makkverk er i mitt syn "safaririfler" dvs klassisk rett stokk og nærmest engelsk skjefte, fraværende kinnkontakt osv... Ok det ser fint ut, men er helt bedritent å skyte virkelig godt med..

 

Kjekt om du kan presisere og gjerne vise med bilder til oss som fortsatt er i læremodus når det gjelder våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi diskutere hva slags våpen den vanlige jegeren i Norge vil ha så er det følgende: Den skal ikke veie mer enn en pistol, løpet skal helst være under minimumskravet og det skal være flutet og ikke mange mm'rne tykt, den skal ha demper, kikkerten skal koste 5x så mye som våpenet, kaliberet er 6,5x55 (om det er en eldre kar så skal det være 308 og er det en gammel gubbe, .30-06). Stokken skal selvsagt ha null ergonomi og kinnkontakt vet de ikke hva vil si for noe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kikkerten skal koste 5x så mye som våpenet,:
faktisk mange gode spesifikasjoner her. Jeg velger å trekke fram den viktigste. Om du har en børse til 1000 kr så bør du han en kikkert som er 3-5 ganger dyrere. Og montasjene bør og være gode. Har sett alt for mange gode rifler med dassrullkikkerter oppå, noe som gir resultat i dårlig presisjon, bomskudd på jakt, osv.
Link to comment
Share on other sites

Hva som virkelig er et makkverk er i mitt syn "safaririfler" dvs klassisk rett stokk og nærmest engelsk skjefte, fraværende kinnkontakt osv... Ok det ser fint ut, men er helt bedritent å skyte virkelig godt med..

 

Kjekt om du kan presisere og gjerne vise med bilder til oss som fortsatt er i læremodus når det gjelder våpen.

 

 

Tja.., her er et godt eksempel; fin å se på, helt totalt feil å skyte med...skytter har jo ikke grep med avtrekshånd som gir en bevegelse i pekefinger som tilsier et bra avtrekk.

2uh1jz7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle og TS virker å være en sympatisk fyr - men jeg skjønner ikke helt hvorfor han vil ha en prisantydning på noe han kommer til å beholde for alltid, og atpåtil noe som bærer preg av å være veldig skreddersøm for TS selv?

 

custom-prosjekter får man sjelden noe særlig igjen for her på berget...

 

Som jeg har skrevet tidligere så var det ut av nysgjerrighet! tema som kom opp rundt middagsbordet! men har også skjønt at det ikke er det beste valget jeg har gjordt! :)

Link to comment
Share on other sites

Føler at vi kupper tråden din litt nå 375 Dakota, men temaet er kanskje interessant alikekvel for en blivende børemaker :wink:

 

@flyfisher.

Sitat: "Bedritent å skyte virkelig godt med", og: "ikke grep med avtrekkshånd som gir en bevegelse i pekefingeren som tilsier bra avtrekk" : sitat slutt.

Med andre ord, ganske så kategoriske uttalelser.

 

Illustrasjonen minner sterkt om den design som er min favoritt når ded gjelder "working rifles" til storvilt.

Har, og har hatt flere i denne og lignende kategori, og kan aldri si at designet har vært til hinder under praktisk jakt hverken her hjemme eller ute.

 

Ikke det beste for å ligge på bane og prikke innertiere på papp, men denne type riflestokker var vel heller aldri designet med det for øye.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virker bare som at det er det dere vil frem til.

 

Selv har jeg ei tålig dyr rifle men med rimelig glass på. Rævskyter folka med Blaser og Zeiss til 2-3 månedslønninger.

 

Kanskje de ser litt bedre enn med dine glass når lyset svinner?

 

Ingen her som har hevdet at men blir en bedre skytter med dyrt utstyr. Det er noe du har fått for deg helt på egenhånd.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Faktum er vel det at skal man kombinere jaktrifle og banerifle må man inngå kompromisser, det finnes også andre jaktformer en elgjakt.

De fleste hjort blir felt i dårlig til svært dårlig lys, presisjonsmessig klarer du deg med en HV mauser, kikkertmessig klarer du deg også med noe ræl, men det er i kikkerten det er fornuftig å legge pengene hvis man skal koste på seg litt. Skal man ha det ypperste i rifle og kikkert snakker vi fort 30 lapper +.

 

Skal rifle primært brukes på bane fordrer det tykk pipe og ergonomisk stokk, dette fører til økt vekt og blir unødvendig drask i bratte fjellsider etter hjort, eller på fjellet etter villreinen.

 

Er det primært ei jaktrifle lønner det seg med en lettvekter, det hender at jeg sleper med meg langholdsrifla på hjortejakt, da er det ofte i forbindelse med postvalg som erfaringsmessig ofte gir litt avstand.

 

Jeg synes dere generaliserer og snakker vel mye ned om "gamle gubber" her inne. Ifølge enkelte treffer de ikke låvedøra innenifra, de er livsfarlige å oppholde seg rundt og våpene deres, samt kalibervalg er høyst tvilsomme..

Mange av disse "gubbene" deres er svært dyktige jegere med masse erfaring, prøv heller å oppholde dere rundt dem, se å lær, vær ydmyk så får man ofte respekt tilbake også. Børse og kalibervalg har ingen sammenheng med hvor dyktig jeger man er.

 

Edit: Forrige avsnitt var ikke ment til enkeltperson i denne tråden.

 

Rausheim, skyter man dårligere av skikkelig utstyr ?

Synes den rifla flyfisher la ut bilde av var en pen rifle, kanskje ikke optimalt for prikkskyting mot papp, men et godt jaktvåpen. Personlig hadde jeg ikke turt å tatt med en så pen stokk ut i drittvær. Har mer sansen for våpen som "verktøy" da. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med å drasse med meg ei børse på 10kg om så er (masse annet unødvendig man kan gi blaffen i om vekta er et problem). Man blir ikke dårligere av et dyrt våpen, men jeg ser både på riflebanen og pistolbanen der de har kjøpt det ypperste man får for ei månedslønning og de klarer ikke å treffe vollen en gang... Men nok om det.

 

Har ingenting i mot gamle gubber (så lenge det ikke er snakk om gretne gamle gubber) da jeg rett og slett elsker historiene og "visdommen" fra den tida det var litt villere på jakt og sånt :)

Våpna og tvilsomme kalibre er et fett for meg da jeg liker alle våpen, dessuten må man tenke på hva den gamle HV-Mauseren med diverse fiksinger og sånt har opplevd sammen med den gamle jegeren. Nå DET er historie det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men var bare det jeg ville frem til :D Folk blir ikke bedre å skyte med dyrt utstyr og spesielt ikke om de har en flaskehals, f.eks ei rifle som kaster etter 1-2 skudd.

Nettopp, men jeg ser oftere kikkerter som gør at rifla "kaster etter 1-2 skudd" enn jeg ser rifler som gjør det samme.

Om rifla "klapper sammen" betyr det som oftest at løpet er slitt og sprer helt ut i 8ern eller 9ern. Om løpet ligger an i skjeftet medfører det ofte spredning ut i 7-8 enplass når rifla blir varm. Om derimot kikkerten klapper sammen treffer man som oftest ikke skiva selv på førsteskuddet.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra bildene, syntes jeg du har fått til en flott rifle til ditt bruk 375 Dakota .

 

Jeg har null peiling på pris og kailberet , men jeg har nå meninger om hva jeg ville gitt for den.

 

Slik den står nå, hadde jeg gitt absolutt ingenting for den. Av den grunn at jeg er links . Men om den er presis og god til alt av storvilt ,samtidig som ammo er greit å få tak i og den hadde vært links, så hadde jeg nok fint kunne betalt 6-7 tusen. Opp i 8 tusen med demper og ringer.

 

Men som flere nevner, så handler vell en eventuell salgspris mer om hva den rette vil gi.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Pris skal jeg ikke uttale meg om, det er øynene som ser.

Den store norske stat har bestemt at det er best å gå design og håndverk før du starter vg2 børsemaker. Med kryssløp fra TIP.

Håper mesteparten kommer fra TIP.

Vg3 kan gjøres i skole.

La oss anta TS går vg2. Det betyr at gutten har ca 5 mnd med våpenrelatert utdanning. Det er mye mer enn å lage stokker, og "snurre" bøssepiper. Og noe må du jo trene på.

Synes det er godt arbeid du har utført Hans Gunnar. Vg2 eller vg3, for den saks skyld.

Og som noen har skrevet før, det ser ut som du har en fin personlighet.

Stå på, og hvis du ikke fikk deg en altfor stor nedtur på forumet. Kan du legge ut noe om hva dere må gjennom på skolen, ikke sikkert alle er klar over pensum du skal gjennom, før du går ut i lære.

Link to comment
Share on other sites

Pris skal jeg ikke uttale meg om, det er øynene som ser.

Den store norske stat har bestemt at det er best å gå design og håndverk før du starter vg2 børsemaker. Med kryssløp fra TIP.

Håper mesteparten kommer fra TIP.

Vg3 kan gjøres i skole.

La oss anta TS går vg2. Det betyr at gutten har ca 5 mnd med våpenrelatert utdanning. Det er mye mer enn å lage stokker, og "snurre" bøssepiper. Og noe må du jo trene på.

Synes det er godt arbeid du har utført Hans Gunnar. Vg2 eller vg3, for den saks skyld.

Og som noen har skrevet før, det ser ut som du har en fin personlighet.

Stå på, og hvis du ikke fikk deg en altfor stor nedtur på forumet. Kan du legge ut noe om hva dere må gjennom på skolen, ikke sikkert alle er klar over pensum du skal gjennom, før du går ut i lære.

 

 

Hei!

Er helt enig i det at det er helt på bærtur at det blir foreslått at man skal ta design og håndverk i VG1. Men på tross at TIP står står som kryssløp så er de fleste som starter på børsemakeren fra TIP VG1. (Inkludert meg selv.) Selv så går jeg nå VG3. I utgangspunktet så skal man gå VG2 på støren for så å gå videre 2 år i lære. Men i og med at det er så få læreplasser i norge (1 plass i 2013) så får elevene gå vg3 på støren i stede!

 

skal også sies at jeg ikke på langt nær har fått meg en nedtur av å legge ut denne tråden! (såpass må man tåle, hehe.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...