Jump to content

Kjøpshjelp revolver


Gullvingen

Recommended Posts

Slik jeg har forstått bestemmelsene kan jeg dersom jeg kjøper riktig våpen benytte revolver i både

grovfelt og revolverfelt. Jeg har skutt med pistol og revolver og trives meget godt med revolver.

 

Så tenker jeg at dersom jeg handler .357 kan jeg skyte i begge klasser?

Hvilken revolver er mest egnet, tenker da på litt frisering av avtrekk etc. Hanen er jo bare i veien og jeg

tenker i retning DA som bygges om til f.eks å være egnet til også duellskyting.

 

Føler meg svært grønn i revolverens verden og trenger innspill slik at jeg søker om et våpen jeg kan

bruke i flere klasser.

 

Ligger noe på finn, men modelltypene sier meg ikke stort.

Link to comment
Share on other sites

Den og et fjærsett til 249,-, så har du en kjempegod feltrevolver.

 

Det er alt jeg har gjort med min 686, bytta fjærer. Er nok ikke den som fyller feltløype etter feltløype, men jeg er meget godt fornøyd med min revolver.

 

 

Du kan godt spenne hanen i grovfelt om du klarer avtrekksvekta på SA (men du har neppe tid til det).

Kan hanen spennes så skal revolveren uansett veies med hanen spent. Dette kan du greit fikse med en strip(s) ytterst på hanen.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke kaliberet som avgjør om man må holde med ei hånd eller kan holde med to?

Som sagt er dette ukjent farvann og etterlyser ekspertise!

Grunnen er fordi jeg ikke vil bruke penger på et våpen jeg ikke får brukt fullt ut og at

jeg gjerne vil stille på stevner i gjerne to klasser med samme våpen. Ser på det som en fordel på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke kaliberet som avgjør om man må holde med ei hånd eller kan holde med to?

 

Magnum klassene skytes tohånds, i grov, fin, militær og revolverfelt er det den som har satt løypa som bestemmer skytestilling på de forskjellige standplassene.

Ved min. 1 standplass skal følgende skytestilling brukes : Liggende fri på magen, Stående enhånds hånd, Stående fri(begge hender om du vil). Ved resten av standplassene kan det velges fritt innenfor de forannevnte stillinger. Knestående kan også forekomme.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si om den revolveren holder faktorkravet, det varierer fra revolver til revolver, ammo som klarer kravet i min 586 bør nødvendigvis ikke klare det i din, det har litt med klaring mellom tønne og løpskonus å gjøre bla

 

MAGNUM 1 (.357-.40 cal) Faktorkrav 190 minimum kulevekt er 140 grains.

 

MAGNUM 2 (.41-.455 cal) Faktorkrav 275 minimum kulevekt er 210 grains.

Link to comment
Share on other sites

Faktorkrav 190 på magnum 1, er ikke alle fabrikksammo som klarer det faktisk, så sjekk gjerne, uansett ikke noe problem da man bare sjekker først.

 

Kjøper du "riktig" revolver og målet er flest mulig klasser velger du noe med .357 med 6" løp kan du kjøre den i 3! klasser, magnum1, revolverfelt, og grovfelt, bare husk at du har litt hardere avtrekk i grovfelt enn nødvendig

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Å bruke den samme revolveren til revolverfelt og magnum 1 er en ok ide, fordi det blir ganske like premisser, men å stille med DA revolver i grovfelt blir helt på trynet etter min mening...

 

Du stiller da i en konkurranse der du skyter mot gsp, pardini, og lignende racer-pistoler i .32 swl. Da blir revolver med DA et alvorlig handicap. Skiver og skytetider er stort sett om de er på finfelt og da bruker du rett og slett for lang tid med revolver...

 

Mitt råd: kjøp deg gjerne en kombirevolver til revolver og mag1, men skaff deg en grovpistol til grovfelt, eller dropp den grenen :-)

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en S&W 686 med 6-tommers løp og full lug.

I revolverfelt skyter du .38. Her er det sedvane med ca en standplass enhånds, en standplass liggende (tohånds) og 8 standplasser tohånds. Petimeter trenger ikke korrigere meg på dette. Jeg vet at det finnes variasjoner.

I Magnum 1 skyter du .357 M og her er det kun tohånds.

 

I grovfelt skyter du .38. Her er sedvane "omvendt" av revolverfelt. Ofte 8 enhånds, en tohånds og en liggende. De som sier at du har et handicap med revolver, de har helt rett. Men i påvente av at du har råd til en pistol i .32, kan du fint skyte revolver. Det er uansett fin trening.

 

Uansett trener du deg på å skyte DA på alle standplasser og i alle øvelser. Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Rogsom, jeg tror da visserligen at NM i grovfelt har blitt vunnet med revolver. Mener det var Stenvaag som gjorde det for noen/en del år siden. Så helt ubrukelig kan det ikke være. :winke1:

 

Gullvingen, en S&W 586 eller 686 (blånert eller rustfri) kan brukes i både grovfelt og revolver med .38, og i Magnum 1 med .357, så det er totalt tre klasser du kan skyte med en slik en.

Link to comment
Share on other sites

Er vel Norên som presterer med revolver og antakeleg vant grovfelt med ein revolver for ei stund sidan. Elles meiner eg og Mr. Baumann var i ein omskyting med rev.

Begge litt over gjennomsnittet :)

 

Men du skal gjennomføre ein del trening med revolver for å komme dit.

Er uansett ein klar fordel med pistol til grovfelt.

 

Men at det er mulig med revolver. Sjølvsagt :)

Link to comment
Share on other sites

Må nok trene en del for å vinne NM uansett våpen :wink:

Revolver i grov er ikke så uvanlig i Sverige, men der er det lov med .32 i revovlerfelt. Men avtrekk er jo avtrekk uansett kaliber.

 

Ikke så nøye Gullvingen, kjøp deg en revolver og kom deg på stevner og ha det gøy og sosialt sammen med alle oss andre idioter der! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Å bruke den samme revolveren til revolverfelt og magnum 1 er en ok ide, fordi det blir ganske like premisser, men å stille med DA revolver i grovfelt blir helt på trynet etter min mening...

 

Du stiller da i en konkurranse der du skyter mot gsp, pardini, og lignende racer-pistoler i .32 swl. Da blir revolver med DA et alvorlig handicap. Skiver og skytetider er stort sett om de er på finfelt og da bruker du rett og slett for lang tid med revolver...

 

Mitt råd: kjøp deg gjerne en kombirevolver til revolver og mag1, men skaff deg en grovpistol til grovfelt, eller dropp den grenen :-)

 

- Roger

 

Enig i ditt resonnement, men om trådstarter har XX kroner, og målet er flest mulig klasser og morro.. ;)

 

Sjangsen for å vinne grovelt med en revolver er jo mindre, men er jo utrolig god trening, og er jo gøy! jeg har vekslet på å skyte grovfelt med 9mm og revolver, har også rykket opp til C med dette, målet er B for 2014...

 

Ref ruger GP100 vs S&W 686, prøv begge, gjerne med litt forskjellige grep, dette er og blir en smakssak

Link to comment
Share on other sites

Jeg har model 14, 27 og 29 - .38 Special, .357 Magnum og .44 Magnum.

Litt usikker på hvor mye ammo jeg har til .357 men har da litt, så vi får finne en dag det passer med en tur på banen så skal du få se litt på mine wheelguns om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk!

 

Som det nevnes over er en 686 det jeg føler blir mest riktig...men den følelsen kan fort endre seg dersom kjenner jeg meg selv rett. Fordelen med .357 blir slik jeg ser det muligheten for å skyte .38 i samme våpen.

Jeg har ingen ambisjoner om å eie mange, iallefall ikke fler enn 5...tror jeg.

 

For harde ladninger vil ikke være noen stor fordel for min del da jeg i en annen tråd her inne spurte om råd hvordan

trene opp håndledd. Etter en mc-ulykke i 2008 hvor jeg føk over styret har jeg hatt problemer med begge håndledda

og merker dette godt når jeg skyter. Problemet er mindre med revolver. Mindre masse som beveger seg? De har jo ingen bevegelige deler som forflytter seg....er nå min tro på greia. Iallefall skyter jeg bedre med revolver enn pistol.

Link to comment
Share on other sites

NHD, du har linket til feil 686 revolver....

 

Jepp, men TS har selv linket til en maken (eldre) seksskudds 6" 686 han har funnet på finn.no, så han har vel selv funnet rett revolver.

 

Modellen på finn.no er nok en 6" 686-3 (etter det jeg kan se), pre-MIM hane med tennstempel/nål på hanen. Mange foretrekker denne modellen fremfor de nye bla pga:

- Den gamle hanen er etter manges meing bedre/sterkere enn de "moderne" MIM-hanene.

- Den har ikke det der idiotiske låseraklet (fjernet på min etter at det begynte å krangle i ei feltløype!!) som nyere modeller har.

 

686'ens historie og utvikling:

- 686 no dash, introduced model

- 686-1, 1986, radius stud package, floating hand

- 686-2, 1987, changed hammer nose, bushing and associated parts

- 686-3, 1988, new yoke retention system

- 686-4, 1993, change rear sight leaf, drill and tap frame, change extractor, hogue grips

- 686-5, 1997, change frame design to eliminate cylinder stop stud, eliminate serrated tangs, change to MIM hammer with floating firing pin, change to MIM trigger, change internal lockwork

- 686-6, 2001, internal lock

Link to comment
Share on other sites

I fjor da Finnsnes Pistolklubb hadde NNM spesialpistol var det en standplass på 100m i magnum1 løypa.

Usikker hva som er største avstand,mulig det er 200m.

 

Fikk nydelig avtrekk på min S&W 586-3 med dette fjær settet uten å gjøre noe annet,ingen polering.Lett å montere var det også.

Står akkurat vekt kravet på 1360gram på singleaction i min revolver med den letteste returfjæren.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141C7763" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Du kan risikere å måtte begynne å lade ammunisjon selv med f.eks Federal tenhetter hvis du ettermonterer et fjærsett med redusert kraft.

Federal hettene er myke nok.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, Gullvingen, du gjør ikke noe feil ved å kjøpe en 686 (med mindre den er fullstendig utskutt).

 

Lettere fjærer er ikke et must i første omgang, du kan godt slakke de originale fjærene. Avtrekket bruker være "helt ok" rett ut av eska, om enn noe tungt, men det fikses ved å bytte/justere slagfjæra.

 

Revolerene er jo produsert "in The US of A", og der er jo alt "self defence" og fjærene er så stramme at man på ingen måte vil få klikk uansett hva man putter i den... her på berget bruker vel de fleste hjemmerulla ammo med Federalhetter (de trenger ikke rare kakket for å gå av).

Jeg gjør det, og har så slappe fjærer at det er bingo om kjøpeammo går av... :roll: ikke noe problem da min 686 kun fores med hjemmebakst.

Link to comment
Share on other sites

En 686 med 6" pipe er vel noe av det tryggeste du kan kjøpe. Funker flott i feltløypa, helt kurant å skyte med, og de kan moddes så det holder. Skulle du plutselig finne ut at du vil ha noe annet er det heller ikke noe problem å få solgt den igjen.

 

Jeg har en 686-4 som jeg er kjempefornøyd med, og ble dessverre nettopp snytt for en 686-3 i pen stand som jeg gjerne ville ha. Det er som Tom sier, man får lett lyst på en til. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det må ombygging til kun DA være en stor fordel?

Drive å tukle med å spenne hanen er bortkastet tid (duellprogram) og ved felt har man vel rett og slett ikke tid.

To knepp og bang...Eller er det skyteprogrammer som fordrer SA?

SIkkert en stor fordel ved presisjonskyting, men jeg ser ikke helt fordelen ved hurtig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del NAIS med .22 revolver, og i duelldelen der så setter jeg stor pris på muligheten til å spenne hanen i mellom skuddene. I duell har man jo god tid til det. Ellers er jeg vel enig, blir jo fort mer DA enn SA bruk sånn totalt sett, så et godt DA blir jo det aller viktigste. Blir prioriteringer som alt mulig annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser selvsagt fordel ved å lovlig kunne spenne hanen mellom hvert skudd i vanlig duellskyting.

Meningen med denne tråden var å få innspill og erfaringer fra dere gutta som "kan dette" da jeg er ren amatør innen revolver/pistol. Jeg har etter 1,5 time pr telefon funnet ut/avgjort at en Smith i .357 er et bra valg og mine ønsker om skyteprogram blir fortrinnsvis revolverfelt og mag1.

 

Jeg bøyer hodet i ærbødighet for de som har tatt seg tid til å svare i denne tråden og vil påpeke at alt som er skrevet er lagret inni huet mitt. Å stå å knalle mot ei pappskive uten mål og mening er ikke greia for meg.

Spredning i innertieren derimot er et mål og fullt oppnåelig...(selv om jeg vet at det er et stykke dit.)

 

Smith&Wesson virker som et naturlig valg.

(Er fysen på en .45 Colt pistol også...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...