Jump to content

russisk støver/"våres" hareunder


cita

Recommended Posts

Sitter å leker litt med tanken om en harehund som også går å bruke på rev/gaupe.

Tenker da først og fremst på russisk støver,hvordan er de som harehunder/jakthunder i forhold til

våres vanlige raser??

Har bare funnet ett sted og lese om de og virket jo som en spennende rase :P

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du greier noe med en russisk støver som du ikke greier med en av de vanlige rasene.

Hvis du skal jakte rev med den så er det vel en fordel og ha hihund når det går så fort som de skryter av.

Det påstås at de jager i en snitt fart på 23-24km/t. hvis de greier det så jager de i hjæl haren ganske fort, og vil jeg no ikke si at er noe humant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med hamilton. Men jeg tror at en hund som jager hare i den farta, fort kan rote det til om haren gjør avhopp. Uansett er vel både finsk støver og hamilton også i stand til å jage i hjel en hare.

 

Greier nok det de fleste hundene, men de må holde på mye lengre når de jager i halve farten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvordan er "vanlige" rasene på rev og gaupe i forhold :?:

 

Det kommer vel ann på hva du preger hunden på. har vært med å skutt utalige rever og nesten 10 gauper, og det er kunn med hamiltonstøver og finsk støver. skal innrømme at jeg ikke har vært på jakt med russer. russeren har jo en fordel når det er mye snø.

Link to comment
Share on other sites

er finnen eller hammilton mest egnet til hare og rovilt hund og er det noen spesielle linjer man burde se etter

eller er alle "kombi"hunder?

 

Er vel ikke store forskjellen på finne og hamilton der. skal du ha en kombi hund så er det vel ikke så nøye med hvilken linjer du kjøper. jeg vil tro at du får alle hunder til å jage rev og gaupe, men noen må du bruke mer tid på. Jeg har en hamilton av rene hare linjer og den jager rev den, men den er mest ivrig på haren enda. planen er at det skal bli revhund av den etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg bare skulle skrive såvidt om mine spede erfaringer med harehund. Russerene har jeg ikke noen erfaring med, men derimot Schweitser kan jeg si litt om. Jeg var ute etter en hund, kun i det øyemed å jage rev på vinteren etter rådyrjakta. Noe må en gjøra...

 

Kom over en annonse på en slik en hvit og brun. Jeg må si at makan til jaktlyst, losføring og mer hardfør hund enn denne lille tispa har jeg aldri før sett. Der går det for full guffe fra start til stopp. I og med at jeg ikke jakter hare så har jeg prøvd å sno meg unna dem mest mulig, men man kommer jo over dem. Hun er ikke noe dårligere der.

 

Rev og gaupe jager hun så det griner og forrige vinter var en enorm opplevelse fra jaktstart til jaktstopp. Masse knallfine loser, både rev og gaupe. Flere ganger jaget hun gaupa opp i treet. Det tror jeg er pga hennes evne til å presse jagdyret såpass som hun gjør. Det høres helt vilt ut når hun tar i gang. Moro!

Reven jager hun stort sett oppå bakken. Det var kun et fåtall ganger at vi måtte hente hihunden når hun jaget.

 

Aldri såre poter. Kjempelynne, kjempejaktlyst! Kjempehund.

 

Så det jeg kanskje har konkludert litt med er at man trenger ikke å finne det rare og sære for å få en kombi. Vi har nok mere bra blod her enn vi aner. Jeg kjenner blandinger av de nordiske som jager alt, halden støver(hun er knallgod), hamilton, finner... ja, jeg mener vi har et godt utvalg her!

Allikevel må jeg innrømme at jeg av relativt stor jaktinteresse og litt nyfiken av meg har bestilt meg noe anna rart... Som jeg trur blir skikkelig Tøft!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med noen russere..skjønner ikke hva som skal være noe mer spesielt med dem en våres nordiske hunder her.Tror mange har kjøpe for at det er en ny rase her over og man fikk ett bilde av den som "superhunden".De fleste er til nå meget skuffa.. :lol::cry:

Mye likere å bruke pengene og tiden på en støver du kjøper her i skandinavia..

Jeg jakter veldig mye rovvilt,da mest rev og gaupe.

Har selv av støvere: 1 Halden støver og en blaning mellom Engelsk foxhound og Schillerstøver..

Er meget godt fornøyd med disse som rovvilt hunder.. De jager opp gaupe og rev i hi.. Og når det kommer til fart

så har jeg skutt flere rever i stå los, så det går fort nok med våres hunder også:)Og hvis det er mørke los målet som gjelder..kom å hør min blandigs støver :P

Jeg jakter mye med bullstaff's sin Schweizer også,meget bra til å jage den..

Så om du velger finne,hamilton eller Halden støver eller en anna rase.. så er det mye opp til deg og hvor du preger den og hvor mye tid du bruker på den. Skjelden en hund blir god på egenhånd.

Jeg vet det virker som når en vis person her i landet selger og talar på russerene sin så er bare å gå å slippe og du har verdens beste jakt hund:) Men du vill nok merke at det ikke er sanningen..

Så hvorfor bruke mellom 15.000 og 20.000 på en "mote" hund når du kan få en like god hund til mye mer hyggelig pris :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Ungtispe med STOR jaktlyst. Skal brukes med laika på gaupe. Det er superkombinasjon, holder samme fart i terrenget og støvern loser under drevet, mens laikaen er taus. Og når laikaen først gir lyd fra seg, vet du at gaupa står, er tresatt eller gått i berg.

 

Bobbcat123 her på forumet har også en slik russer, omtrent like gammel som tispa mi, og han felte bjørn for den i los for et par uker siden.

 

Men jeg sier ikke at russeren er bedre eller dårligere enn våre egne raser. Men skuffa er jeg ikke, ikke ennå i hvert fall. Jeg har hatt flere "norske" støvere enn jeg har tall på, og kunne sikkert skaffet meg en til av samme slaget. Men, som det er nevnt over her, så er det moro å prøve noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal bable litt mer(veldig mye denne uka synes jeg), så tror jeg ikke jeg er alene om erfaringene jeg har gjort meg når det gjelder individuelle forskjeller i samme rase og ofte i samme kull! En må nok jaggu væra litt heldig med bikkja å.

Er utgangspunktet bra, og jobben er gjort med bikkja, og den fortsatt er en middels god hund... ja da er det vel bare en middels god hund. Det må være både toere og treere og de som skal ha jumboplassen i OL også... Og der er vel de fleste i utgangspunktet gode.

 

Kjøp den bikkja som fenger deg, sjekk bakgrunn, gjør jobben og vær litt heldig så trur jeg du får god bikkje je!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

russern er en like god hare, rev og gaupehund . :D

eier selv norges 1 harechampion + hunden er også revechampion. 8)

det er en hund tilhørende i trondheim som også er revechampion. 8)

motehund skrives det av halden støver. vil ikke si det.

pris er no som hos andre harehund raser . :shock:

er det noe dere vil vite om russer støver så ta gjerne kontakt ! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Ungtispe med STOR jaktlyst. Skal brukes med laika på gaupe. Det er superkombinasjon, holder samme fart i terrenget og støvern loser under drevet, mens laikaen er taus. Og når laikaen først gir lyd fra seg, vet du at gaupa står, er tresatt eller gått i berg.

 

Bobbcat123 her på forumet har også en slik russer, omtrent like gammel som tispa mi, og han felte bjørn for den i los for et par uker siden.

 

Men jeg sier ikke at russeren er bedre eller dårligere enn våre egne raser. Men skuffa er jeg ikke, ikke ennå i hvert fall. Jeg har hatt flere "norske" støvere enn jeg har tall på, og kunne sikkert skaffet meg en til av samme slaget. Men, som det er nevnt over her, så er det moro å prøve noe nytt.

 

hallois truls

nå tror jeg at jeg vet hvem du er .

har du hatt en vestlaika som het bronto. og du har ei russer tispe med navnet ackers ville vittre eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Det var en her som nevnte mote hund... henger meg på der... det var vel import av hunder fra jugoslavia en stund? hører ikke no til det lenger. har en liten misstanke og at russern er en sånn en...

 

Sikkert en grei rovdyr hund men ser ikke poenget med og dra flere raser hit når vi har mange GODE raser i Norge :!: da disse rasene sliter med innavl og det trengs flere kjøpere av disse :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Brukes ikke russeren først å fremst på rovdyr da? Er to russere i nabokomunene som jeg veit om og begge jager rev/gaupe meget bra har jeg forstått.

Det er jo spennende med noe nytt da, se på Petit basset det er ikke så lenge siden den meldte seg på for fullt, gode bikkjer har vi bruk for uansett rase :D

Link to comment
Share on other sites

Så kommer jo det naturlige spørsmålet om hvorfor en skal importere enda ei harebikkje, når nordiske raser sliter med registreringstall på tross av at de har sanket førstepremier på hareprøver i snart hundre år... :wink:

Hmmmmm

Hvorfor har du plotthund for bruk te revjakt da , jibrag.

Finnes da bra støvera av alle de rasan du nemner! eller ka ? skyt dæ itt sjøl i foten no !!!!!

Plotthund er å blir ei utprega bjønnhoin, det va derfor den ble inntatt te sverige !

Har jo ellers kunna ha skøtti bjønn fer de nordiske spetsan å !

Link to comment
Share on other sites

Dette er OT - men i Sør-Afrika, hvor vi har skutt endel gaupe for hunder - brukes det meste av det som kan krype og gå :) - med godt resultat.

 

Om hundene er plott, russer, norsk gammel standard, renraset eller ikke - betyr det noe?

Har det ikke noe med jaktlyst/hodekapasitet å gjøre?

 

(Jeg har ikke vært på gaupejakt med hund i Norge - så dere får ha meg unnskyldt)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men nå snakker du om plotthunden som bjørnehund. Det innlegget jeg svarte på i utgangspunktet, var om russerstøveren som harehund. Og spørsmålet i så henseende var om hensikten med russerstøveren var å innføre enda mer konkurranse til de nordiske støverrasene, eller om hensikten var å innføre en rase med spesielle egenskaper som tilfører den nordiske jakta noe.

 

Og dette er ikke ment som noe kritikk mot russerstøveren som rase - de individene jeg har vært borti har vært flotte bikkjer med gode jaktegenskaper, og flere av dem har jo også utmerket seg under gaupejakta de siste åra. Men jeg mistenker kanskje at mye av suksessen handler like mye om hvilke jegere de havner hos, som egenskapene til rasen. Når de mest ihuga rovdyrjegerne handler russerstøver "så det kost etter", vil det bli en del gode rovvilthunder blant rasen...

 

At plotthunden, som rasetype (altså en støvertype med stålosegenskaper) tilfører bjørnejakta en ny dimensjon, er det ingen tvil om. Men hva om Bostrøm hadde fått kontakt med en svartbjønnjeger i østlige deler av USA istedet, og hadde tatt inn louisiana leopardhound istedet - hadde vi da sittet her og snakket om leopardbikkja på samme måte som vi snakker om plotten i dag - eller er det noe helt spesielt med plotten?

 

Det er jo ikke så stor forskjell på religiøsiteten i jegermiljøene i dag, kontra det vi så når redbone Ben herja i gaupestammene for noen år tilbake... Forskjellen ligger vel først og fremst i at plotten har fått et utvida bruksområde med den svenske bjønnjakta, og valper er etterhvert forholdsvis godt tilgjengelige. I allefall frem til at plotthundfolket oppdager at det ikke er verken storken eller canada airways som kommer med plotthundene... :twisted::lol::twisted:

 

Min konklusjon er i allefall å avvente med halleluja, og å si amen først den dagen jeg vet at vi har fått det vi alle ber om... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor de ivrigste til å snakke om russisk støver, faktisk er de som selv sier de har lite erfaring med denne rasen. Det virker nesten som om folk er har noe i mot denne rasen :?:

Skjønner at det frustrasjon rundt det minskende interessen for våre klassiske harehunder, men er det verdens undergang om noen raser erstatter andre?

Jeg mener det er umulig å holde på alle disse rasene i lengden så lenge det finnes så få individer (sweiser, luzerne, halden, dunker og hygen). Som dere skjønner, er det ikke rasens bakgrunn som betyr noe for meg, men rasens egenskap i skogen.

Jeg mener absolutt ikke at russeren er på noe som helst måte er overlegen som harehund i forhold til våre "nordiske raser", men den har kankje noen fordeler i forhold. For det første er dette en flere hundre år gammel rase som er godt utbredt over et STORT område (omtrent hele det gamle sovjet), noe som vil tilsi at genmaterialet er stort. På alle disse årene er det enkelte egenskaper som er blitt avlet på, blandt annet framkommelighet. Russeren håndterer vanskelige snøføre langt bedre enn de fleste av "våre raser".

Dessuten har russerstøveren vokst fram i verdens tetteste ulvbestand, noe som naturlig fører til at hunder som oppdager ulv i nærområdet direkte kommer til eieren. Dette kan være en ganske grei egenskap å ha på sin hund, spesielt når svenskene snakker om å importere 1 000 ulver til :!::(

(Jeg kaster meg ikke på bølgen å si at russeren løper fra ulven, for det tror jeg ingenting på :lol: )

 

Negative sider ved russeren, er vel at den kommer fra russland (landet der alt er til salgs :roll: ) Dvs. kan vanskelig å vite kvaliteten på hundene som blir hentet inn. Dessuten har jeg inntrykk av at alle russertisper i Norge/Sverige med løpetid blir parra. Dette fordi etterspørselen er stor (foreløpig). Dette er det absolutt ingen rase som tjener på!

Vil derfor anbefale alle som vurderer å gå til anskaffelse av russer om å undersøke bakgrunn til begge foreldrene :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det visste jeg ikke - at russerstøveren løper rett til eieren hvis den merker at det er ulv i terrenget. Det vil jo i så fall bety at de norske harehundrasene får enda en spiker slått inn i kista. Hvem vil vel da fortsatt satse på dunkere hvis det blir fullt av ulv her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det visste jeg ikke - at russerstøveren løper rett til eieren hvis den merker at det er ulv i terrenget. Det vil jo i så fall bety at de norske harehundrasene får enda en spiker slått inn i kista. Hvem vil vel da fortsatt satse på dunkere hvis det blir fullt av ulv her?

 

Det der tror jeg ikke på! At enkelte hunder kan gjøre det er mulig men at en rase som helhet har den egenskapen tror jeg er vas og salgspropaganda.........;)

 

Kan ikke en av dere som eier en russerstøver slippe den i en ulvehei for å få dokumentert det?? Har en kamerat som har to russere å han har ikke noe tro på det han heller!!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Du har PM Magnun Mauser...

 

Lest gjennom tråden nå og klarer ikke helt å dy meg:-) Mye fornuftig som er kommet frem og som jeg sier meg enig i. At disse russerne er i en egen klasse tror jeg ikke på, de har da mandagshunder de som alle andre.

 

Det jeg derrimot har erfart selv og ikke minst sammens med en ihuga gaupejeger her i distriktet er at det virker som katta blir presset litt annerledes en hva andre raser klarer.

Siden begynnelsen av 90 tallet har det vært brukt forskjellige støvere, dunkere og laika (noen av disse hundene har vært knallhunder etter katta) og vi ser gang på gang at katta tar "snarveier" som den ellers ikke ha gjort når den har en russer bak seg. Dette skyldes nok at hunden er en del raskere til beins en tidligere hunder som har vært brukt, katten føler seg mere presset virker det som. Vi kan ikke konkludere dette med sikkerhet siden våre russiske venner ikke har fått jaget nok til å sette to strek under svaret, men hittil mistenker vi dette sterkt. Så det blir morro å se kommende vinter om det fortstetter slik som i fjor.,...

Link to comment
Share on other sites

At hunden blir litt tankefull etter et par ørefiker av ei gaupe, er ikke så merkelig. Men det er ikke slik at enhver hund som får juling av viltet, og som ikke vil jage det samme viltet litt etterpå, faktisk er ødelagt. Mange hunder, kanskje ikke alle, kan komme tilbake som enda bedre jakthunder etterpå, eller i hvert fall like gode. Når jeg skriver "enda bedre", så skriver jeg det fordi hunden i lossituasjon kanskje har lært seg å opptre litt smartere og holde litt mer avstand, og på den måten holde seg uskadet. Det er tross alt bedre med en hund som loser enn en som ligger på operasjonsbordet.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha rovdyr hund i de tradisjonelle rasene, så er det viktig å gå etter rovdyr linjer, dette har de mye mer utpreget i vårt nabo land i øst, her har blant annet avlsrådene egen reveseksjon, snakker du med disse, så vill disse også kunne guide deg til enda "hardere" linjer.

 

Når det gjelder Russeren som harehund, har jeg ikke så mange erfaringer selv, men ut fra anatomien på bikkja, så ser vi at det er en overværsjager. Bikkja er 10-15 cm høyere en våre "vanlige" harebikkjer, mens halsen omtrent er kortere! Sikkert fantastisk de dagene det vitrer bra, men da jager jo de fleste bikkjer. På dager der bikkjene må variere farten mye mer etter forholdene, må ha snuten i bakken og bremse farten, er jeg dog mer skeptisk til Russeren som harebikkje (tror ikke den har noe bedre luktesans en "våre" støvere). Jeg har som sakt ikke noen personlige erfaringer med dette, så om noen kan svare meg på det? Så hadde det vært interresant å sett om mine teorier holdt stikk.

Link to comment
Share on other sites

 

Når det gjelder Russeren som harehund, har jeg ikke så mange erfaringer selv, men ut fra anatomien på bikkja, så ser vi at det er en overværsjager. Bikkja er 10-15 cm høyere en våre "vanlige" harebikkjer, mens halsen omtrent er kortere! Sikkert fantastisk de dagene det vitrer bra, men da jager jo de fleste bikkjer. På dager der bikkjene må variere farten mye mer etter forholdene, må ha snuten i bakken og bremse farten, er jeg dog mer skeptisk til Russeren som harebikkje (tror ikke den har noe bedre luktesans en "våre" støvere). Jeg har som sakt ikke noen personlige erfaringer med dette, så om noen kan svare meg på det? Så hadde det vært interresant å sett om mine teorier holdt stikk.

 

Dette stemmer ikke mye etter mine erfaringer, de går så det griner med nesa nedi bakken, losen går tregere jo mere den må orientere seg etter bakken. Konklusjonen er vel at de er temmelig lik "vårres" harehunder egentlig, forskjellen er bare at når vitringen/sporforholdet er bra går det nok en del fortere enn tradisjonelle harebikkjer, dette pga av anatomien.

 

Det eneste forskjellen jeg virkelig legger merke til når det gjelder russern, er når jeg går i bånd med den, da bruker den overværsteknikken en del men den største egenskapen som gjør forskjell er synet. Har ikke vært borti en hund i min karriere som hundejeger som ser så godt som russern, i løpet av sommerne trasker jeg en del i fjellet sammens med mange forskjellige hundejegere og ditto hunderaser. (laika, vorsther, münsterlander, spetser osv..) de andre hundene er faktisk blinde i forhold! Han er helt rå til å oppdage bevegelse i fjellet!

 

En episode jeg spesielt husker godt var nå i sommer da russern bråstoppet og jeg nesten gikk på tryne, jeg måtte opp med kikkerten for å se hva bikkja stirret på. Ca 1,5-2 km unna holdt en liten reinflokk til på snøen, den gikk frem og tilbake på en liten snøflekk. Prøvde å vekke interessen til de andre bikkjene som var med, de ensa ikke en dritt verken med synet eller nesen. For å kvalitetsikre denne påstanden gikk vi en omvei på tur ned av fjellet for å sjekke dette på nytt. Vi gikk slik at ingen av oss så reinflokken før vi kom på ca 1 km, da gikk vi frem på en høyde for å sjekke dette, først den ene bikkja og så den andre (laika og munsterlander) ingen så eller reagerte, normalt sett vil en laika fange dette trodde vi. Så prøvde jeg russern, etter noen minutter så fanget den blikket på flokken, vi ble rimelig imponert. Jeg sier som jeg sa til de andre at dette er ikke første gangen bikkja oppdager ting på avstand...

 

Om dette er individavhengi eller ei vites ikke, det jeg kan si er at broren til min russer er likens, (vi jakter en del sammens) fanger opp viltet på avstand lenge før føreren, uansett hvilket vilt det er.

Er det noen andre som eier russere som opplever dette? Eller må jeg melde meg på tv-programmet "på den andre siden" :D

Link to comment
Share on other sites

Det var en spennende observasjon. Når jeg tenker etter, tror jeg faktisk at det med synet kan stemme. Altså på de måten at russertispa virker å merke bevegelser veldig kjapt. Men jeg synes laikaene også er kjappe. Det med reinsflokken kan jo også kanskje forklares med at russeren oppdaget dem ved en tilfeldighet første gangen, mens de to andre hundene ikke gjorde det. Og når du hadde gått en runde, visste russeren at reinsdyra var der. For det JEG har merket meg, er at hunder ofte imponerer med terrenggjenkjennelse. Men jeg var jo ikke der da du testet.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt bort i fra at den hadde en fordel andre gangen den "speidet" etter reinen, uansett merkelig at ingen av de andre bikkjene oppdaget de.

Har som sagt gjort en del andre tester for å sjekke om dette med synet på russern stemmer, når jeg ser på peilen at bikkje nærmer seg, gjemmer jeg meg litt, går bare så vidt inntil ei gran el. Så når bikkja kommer løpende vinker jeg bare med en arm, skaper bare litt bevegelse, det bruker å være nok til at russern reagerer og kommer innom meg. Har enda til gode å lykkes med dette eksperimentet vedrørende andre hunder, har prøvd dette med 4-5 forskjellige hunder så det er ikke det store beregningsgrunnlaget, syns bare at russern ser/oppfatter ting meget raskt kontra andre bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Bruttern har en russer unghund.

 

Grunn til at valget ble russer er ulveproblematikken. Har mistet en finne til ulven sjøl. Jævlig opplevelse.

 

Kejo som russeren heter er utstyrt med ulvebeskyttelses-drakt med pigger nedover rygg/kryss samt fult beskyttet hals.

Ser ut som en terminator, men er verdt det.

 

I signaturen min ligger link til ei hjemmeside ( http://www.harajakt.com" target="_blank ) der bl annet kejo`s dagbok blir ført. Den som er interessert i harejakt med russisk støver er hjertelig velkommen til å besøke hjemmesiden :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er i utgangspunktet Finsk støver entusiast, og harejakt er min lidenskap, men pga at vi bor midt i verste ulveland har jeg gått over til Russisk støver.

 

Mitt inntrykk så langt, er at Russisk støver ikke er en dårligere harehund enn andre støverraser, men at den ikke har det varme intense finskstøver målet som kjennetegner finsktøveren.

 

Det som gjenstår å se, er om den er mer ulveresistent enn andre harehundraser...

 

Om noen har hørt om russerstøver som er tatt av ulv, ønsker jeg meg tilbakemelding på dette. Det samme gjelder protector hundevesten med påmontert vargskydd (stålpigger). Er det blitt tatt hund med den på seg?

 

Jakthverdagen er ikke hva den engang var :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis du monterer en russisk støver med stålpigger i et ulverevir, dukker det sikkert opp ett glødehode som anmelder deg til Økokrim for dyremishandling. Ikke av din egen hund, men mishandling av ulven. Det må jo gjøre jævlig vondt å bite i en sånn vest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...