Jump to content

russisk støver/"våres" hareunder


cita

Recommended Posts

Ikke russere, men dachser. Som mange andre her sier, hvorfor kjøpe noe sånt, da det fins andre raser med gode egenskaper her i Skandinavia. Stygge er de også :lol:, som det meste som er lagd der borte :lol:

 

Det er ikke tvil om at det fins raser med gode egenskaper her i Skandinavia. Men selv om en rase har gode egenskaper for å jage hare, så er det ikke dermed sagt at den har gode egenskaper for å jage f.eks gaupe. Jeg påstår ikke at russerstøveren er den perfekte harehund, men jeg mener den kanskje har en del egenskaper som gjør den veldig allsidig.

Når det gjelder jakt på gaupe så trenger man blandt annet ekstreme egenskaper til å ta seg fram i dyp snø og i til dels meget vanskelig terreng.

Disse egenskapene mener jeg en russerstøver har i større grad enn de Skandinaviske rasene. Det hjelper jo ikke at bikkja er ekstremt god til å greie ut en vanskelig harafot, hvis den går seg fast i det første berget den kommer til når du har sluppet den på gaupesporet.

 

Da får vi heller leve med at ikke alle syntes den er like "vakker" som en droplete dunker med glassaue :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg fikk beskjed om å styre unna den gangen jeg lurte på russer....

 

 

Kan du utdype dette litt nærmere ????????????

 

Har ikke tenkt å henge ut noen eller si noe mer om det.... var bare ett tips jeg fikk fra noen andre som hadde russere. Men havnet opp med plott å valget av kennel for russer falt bort.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg fikk beskjed om å styre unna den gangen jeg lurte på russer....

 

 

Kan du utdype dette litt nærmere ????????????

 

Har ikke tenkt å henge ut noen eller si noe mer om det.... var bare ett tips jeg fikk fra noen andre som hadde russere. Men havnet opp med plott å valget av kennel for russer falt bort.

 

 

Da synes jeg at du skulle ha latt være å skrive det du skrev , når du ikke kan si va som gjorde at du valgte plott framfor russer da !!!

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen fasit på disse hundene, ingen rase går vel direkte fremfor en annen? Men :moresarcasm: hvis du skal ha en ren gauphund mener jeg at rasevalget du Stian84 ble anbefalt til å gjøre, ble gjort av ufaglærte! (tar utgangspunkt i at du skal ha en gauphund) Hvis du sammenligner rase mot rase har støvern størst potensialet til å bli en bedre gaupehund.

Det har ikke noe med at den sporer bedre etc men den har noen fysiske egenskaper som er bedre. Den har bedre pels (du jakter gaupe om vinteren) og holder større hastighet under selve losen (og toppfart for den saks skyld), dette er egenskaper som er svært viktig under gaupejakt. Hvordan vet jeg dette? For det første så driter jeg i om hundene er gul eller blå, store eller små, om den er renraset eller ei. Jeg er 100% interessert i at hundene skal duge! Når det er sagt så har jeg jaktet gaupe og bjørn sammens med diverse plotthunder, og når det tar av har jeg til dags dato tilgode å se en plott sammens i losen. Det er kanskje et lite tallgrunnlag men de 3-4 forskjellige individene av plotter som har vært med har ikke hengt med til "the bitter end".

 

Snur man på dette har plotten andre fordeler, men det er ikke fordeler som gjør den til en bedre gaupehund. Å plukke opp kaldere spor etc er en fordel under andre jaktformer på som gjerne forgår på barmark. Misunner dette med at man bare slipper plotten på ei bjønneruke som er eks antall timer gammel og lar den fikse resten.

 

Nå prøvde jeg å generalisere disse to rasene, enkelte individer er jo over rasestander i begge rasenen men disse hundene er det langt i mellom og de går det ikke an å dra som eksempler. Nå vet jeg at det ryktes litt om dårlige "avlinger" på noen russerkull, om det er fakta eller rykte vites ikke. Noen som vet? Hvis det er rykte er det synd for jeg stortrives med disse russerne, knallsterke i hode og rolige familiehunder samt gode jakthunder. Hva mere kan mann ønske seg da?

Link to comment
Share on other sites

Bobcat123 : Vis du mener lynxlaika her inne på kammeret er ufaglært i gaupe jakt å Eivind Luraas så lurer jeg på hva som skal til for å få fagbrev i gaupejakt. Valg av rase er alltid vanskelig men egenskaper blir jo første enn ser etter + hva du har erfart sammen med andre under jakt med forskjellige hunder. Vi har 2 russer, 2 laika å 1 plott å ser egentlig ikke noen forskjell på jaget til disse hundene i terrenget som vi bruker vis du slipper 1 hund alene på sporet. 10-20 min så står det fast på en eller annen fjellhylle. Men erfaring med en russer å en plott sammen eller en laika å en plott sammen på sporet får vi opp lostidene å plotten er alltid med helt inn til skuddet går.... Plotten vi bruker lånes fra Sverige så derfor kjøpte jeg plott ( slippe å låne ) :D vis du påstår at russeren din alltid jager driten av en plott så er det bare å ta turen til Tinn så skal jeg ha varme spor å tak over hodet til deg for det vil jeg se :D

Link to comment
Share on other sites

Men erfaring med en russer å en plott sammen eller en laika å en plott sammen på sporet får vi opp lostidene å plotten er alltid med helt inn til skuddet går.... Plotten vi bruker lånes fra Sverige så derfor kjøpte jeg plott :D vis du påstår at russeren din alltid jager driten av en plott så er det bare å ta turen til Tinn så skal jeg ha varme spor å tak over hodet til deg for det vil jeg se

 

At du får opp lostidene på plotten ,når du slipper i sammens med ein russer/laika er jo normalt det . :sarcasm: Driver laikaen dere bruker også på sporet,eller slenger den bare med plotten ??????.

 

Se på filmen til rasmus bostrøm så ser du at plotten ikke klarer å følge jaget til russern ! Russern jager plotten ned i gjørma , på normalt terreng da ! Du kan gjerne få komme å slippe plotten her hvor jeg bor(LIERNE) , så får vi svar på tiltale vil æ tro ! Har selv plott, og den blir langt,langt bak russern ved jag ! Det er ikke samjag engang det !

Va er det som er så jævli spesielt med lynxlaika og eivind luraas ,når det gjelder gaupejakt da ! Finnes vel ikke andre enn de som kan dette med gaupejakt enn de kanskje ????????????? send ivei dem alene med de topp plottene. så får vi se va de duger til på gaupejakt med hund ! :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Tydelig du elsker å lage bråk eller provosere til diskusjon... ga svar på det som bobcat mente var ufaglærte jaktfolk å sa ikke at dem var jævelig spessielle.... forklarte også valget MITT av rase å det er dere som sier jeg har valgt feil så beklager vis dette passet deg dårlig. Hva faen skal du med høy toppfart på en gaupe hund når du må se rett opp for å finne himmelen? Skjønner farten er ett pluss på fotballbaner å når du ser himmel i horisonten...

Link to comment
Share on other sites

Hallo !

Er ikke ute etter å Bråke eller provosere , va får deg til å skrive dette ? at du har valgt feil rase har jeg ikke skrevet ! smaken e som baken(DELT) ! Har dere det så bratt som du sier ! så er det kanskje bedre å gå etter selv ! får jo ikke bruk for hunden da !

at en plott jager senere enn andre støver raser er jo ein kjensgjerning det(av egen erfaring det) ! eller er du av en annen oppfatning av det du , ved normalt terreng! det er jo ikke likt land i norge ,takk å pris for det !

Link to comment
Share on other sites

Veit at en russser eller laika raser ifra en plott i flatt å noe kupert terreng, men i bratt fjell er hastigheten på disse hundene like.... toppfart er ingen egenskap enn trenger i bratt terreng, å jeg har enda til gode å se en gaupe som går i tre i sånne terreng... har skjedd at gaupa har gått seg fast på en fjellhylle å blitt stålos eller lagt seg inn i røysa....

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg tydligvis trampet deg og dine kompiser på tærne, har ikke betvilt deres gaupejaktkompetanse så der tok du litt av. Hvis du leser det jeg skrev og tar deg litt bedre tid så ser du kansje at jeg mente en sammenligning mellom rasene plott og russer, (ikke min hund og din hund!) der står jeg fortsatt på at russern har et større potensial som gaupe hund en plotten.

At dere har toppindivider av plotter, som er over gjennomsnittet for en rase kan du ikke bruke som en fasit! Videre røper du deg litt når du sier at det går like fort for terrenget er vanskelig, det er jeg ening i!Men det er ikke alle som jager i slike fjellsider som dere har! (vi har samme landskap her oppe, av og til lønner det seg og bare gå selv uten hund) Og hva skjer når dere jager i flatere landskap? Som sagt, totalt sett med alle plusser og minuser har du et større potensiale i russerstøveren mener jeg.

Tilbake til Rasmus Bostrøm, har en skarvase av plotter selv pluss at ha låner plotter hos kompiser osv. Hvilken hund er det han foretrekker ikke misforstå han bruker plotter også) på kattejakta? Jo han bruker Helga som er ei russertispe.

 

Hvor forresten står det at min russer jager dritten av alt av plotter og laikaer? Til orientering er det ikke noe unaturlig men min russer, den jager og får tap, den jager og det smeller på post slik som andre hunder.

 

Takker for tilbudet om husly og gaupejakt Stian84, men har mer enn nok gaupejakt å henge fingrene i. Nå er kvoten fylt her, (vi har to skadefellinger evt. igjen) men drar førstkommende mandag over på den årlige Sverige-turen hvor ca 22 gauper (det var kvoten i fjor og det blir minst dette i år) står og venter på oss. Der har vi også gratis husly og noen kjempetrivelige og dyktige svensker vi skal jakte sammens med. Totalt har vi 3 laikaer, 2 russere, 3 jamter, 2-3 plotter (litt usikker på om alle er klar) og en stk fortausmix, blanding av tyskterrier og noe annet - ei jævlig tøff og dyktig bikkje! Ser ut som en jerv som har blitt overkjørt:-)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært mye rundt på gaupejakt de siste åra, mest i Vest-Telemark og nedre Telemark. Jeg har jaktet sammen med norske og russiske støvere, plotter, jemt og laikaer.

Terrenget vi stort sett alltid havner i er av såkalt gaupeland, bratte fjellsider, store steinurer ol.

En tendens jeg har sett er at seriøse, ivrige, spreke og "jaktgale" hundeiere sitter også ofte på gode gaupehunder. Samme hvilken rase de er av. De er de som bruker høsten og vinteren for det den er verdt til forberedelser til gaupejakta, for seg selv og for hunden.

Jeg har selv en laika som jeg trener mye til gaupejakt og som jeg har blitt ganske fornøyd med. Men som meg har hunden noen gode dager og noen ikke fullt så gode.

I går jaktet jeg og hunden sammen med en plott og en russisk støver.

For å gjøre historien kort, aldri har jeg sett ei bikkje gå i berga som denne støveren. Det hadde heller ikke han som gikk med plotten. (King og Tor Kristian) Det gikk opp og ned, over isfosser steinurer og bortetter fjellhyllene, bikkja tok faktisk igjen gaupa i brattlendet der. Postene hørte hvordan ho fresa mot hunden. Eieren til denne hunden trener den spesielt til dette, klatrer fjell og bratt terreng som er for bratte for hunden så den må finne veier rundt ol.

Russeren bruker hodet for å komme etter gaupa i terrenget, og der går et klart skille mellom gode og halvgode gaupebikkjer spør du meg.

Eieren har vært heldig å få et godt emne å jobbe med og hunden har vært heldig med eieren som tar han med på mye rart :D

Nå har jeg en forkjærlighet for laikaen, men skulle jeg ha støver til gaupejakt.

Ja takk, Russisk der også

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært mye rundt på gaupejakt de siste åra, mest i Vest-Telemark og nedre Telemark. Jeg har jaktet sammen med norske og russiske støvere, plotter, jemt og laikaer.

Terrenget vi stort sett alltid havner i er av såkalt gaupeland, bratte fjellsider, store steinurer ol.

En tendens jeg har sett er at seriøse, ivrige, spreke og "jaktgale" hundeiere sitter også ofte på gode gaupehunder. Samme hvilken rase de er av. De er de som bruker høsten og vinteren for det den er verdt til forberedelser til gaupejakta, for seg selv og for hunden.

Jeg har selv en laika som jeg trener mye til gaupejakt og som jeg har blitt ganske fornøyd med. Men som meg har hunden noen gode dager og noen ikke fullt så gode.

I går jaktet jeg og hunden sammen med en plott og en russisk støver.

For å gjøre historien kort, aldri har jeg sett ei bikkje gå i berga som denne støveren. Det hadde heller ikke han som gikk med plotten. (King og Tor Kristian) Det gikk opp og ned, over isfosser steinurer og bortetter fjellhyllene, bikkja tok faktisk igjen gaupa i brattlendet der. Postene hørte hvordan ho fresa mot hunden. Eieren til denne hunden trener den spesielt til dette, klatrer fjell og bratt terreng som er for bratte for hunden så den må finne veier rundt ol.

Russeren bruker hodet for å komme etter gaupa i terrenget, og der går et klart skille mellom gode og halvgode gaupebikkjer spør du meg.

Eieren har vært heldig å få et godt emne å jobbe med og hunden har vært heldig med eieren som tar han med på mye rart :D

Nå har jeg en forkjærlighet for laikaen, men skulle jeg ha støver til gaupejakt.

Ja takk, Russisk der også

 

Du har noen gode poeng her Arieltho! Jeg tenker, hvorfor er det slik at en og samme jeger har alltid hunder i fra bra/god til kjempegod/knallhunder? Mens andre har i fra dårlig/ok til bra/god? Dette beror nok på det du sier om de mest ivrige jegerne får oftest til gode eller meget gode hunder. Fasiten er med andre ord, kom seg ut i skog og mark! Samt ikke vær redd for å låne ut bikkja til en kompis hvis ikke du selv kan være med, det er tross alt mye bedre at hunden brukes i stedet for hundegården.

Link to comment
Share on other sites

Du har noen gode poeng her Arieltho! Jeg tenker, hvorfor er det slik at en og samme jeger har alltid hunder i fra bra/god til kjempegod/knallhunder? Mens andre har i fra dårlig/ok til bra/god? Dette beror nok på det du sier om de mest ivrige jegerne får oftest til gode eller meget gode hunder.

 

Vi er for lettlurte, og for lette til å la oss rive med vettu. Når gaupestammen går opp, øker antall "gaupehunder" eksponentielt. Denne gangen kom oppgangen samtidig med interessen for russerstøver og plotthund, derfor vil vi i årene som kommer se bråtevis med udugelige sådan stå i kjetting rundt omkring etter gaupestammen havarerer. Forrige gang var det russisk flekka det gikk ut over.

 

Litt overdrevet og satt på spissen, selvsagt.

 

Men jeg opplever det litt sjøl. En kamerat har en bra plott som det er skutt en del gaupe for, og en am.fox som er på god vei. En annen kar vi jakter med har en schiller og en plott, og begge fungerer meget bra. I tillegg har vi besøk av en durabelig god og meget erfaren russerstøver og som regel også noen andre hunder som er godt i farta. Selvsagt nedprioriteres da tispa mi, som er sånn nogenlunde i gang men mangler erfaring og trøkk. Tispa mi har vært med på utrolig mye gaupejakt, og lukta på flere daue gauper enn de fleste gaupehunder, men på gaupejakta har hun knapt nok vært ut av bilen før vi er ferdige på ettermiddagen... (Begynner å komme godt i gang på reven nå da, i det minste...)

Link to comment
Share on other sites

I går jaktet jeg og hunden sammen med en plott og en russisk støver.

For å gjøre historien kort, aldri har jeg sett ei bikkje gå i berga som denne støveren. Det hadde heller ikke han som gikk med plotten. (King og Tor Kristian)

Nå har jeg en forkjærlighet for laikaen, men skulle jeg ha støver til gaupejakt.

Ja takk, Russisk der også !

 

Er et svar nok dette , stian84 :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi er for lettlurte, og for lette til å la oss rive med vettu. Når gaupestammen går opp, øker antall "gaupehunder" eksponentielt. Denne gangen kom oppgangen samtidig med interessen for russerstøver og plotthund, derfor vil vi i årene som kommer se bråtevis med udugelige sådan stå i kjetting rundt omkring etter gaupestammen havarerer. Forrige gang var det russisk flekka det gikk ut over.

 

Litt overdrevet og satt på spissen, selvsagt.

 

Heilt sant, bragstad ! :mrgreen::mrgreen:

Men håper folk holder på forskjellige raser i framtia! For da har vi iaf noe å diskutere ! :moresarcasm::moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Er et svar nok dette , stian84 :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Var kanskje ikke det jeg trengte :D men du kan jo høre med TKT ( tor kristian ) om hva han mener om å jakte gaupe i Tinn. Han skreiv dette i en annen tråd her ( Gaupejakta 2011 region 2 ).

 

Trur det er håp når den allerede har hatt los, Stian Ordner seg det greiene der. Bikkja er heldig som blir opplært i "helvetes terreng". Da har den et fortrinn til seinere, når pusen hiver seg opp og utfor (forhåpentligvis ikke altfor bratte) berg!
Link to comment
Share on other sites

Vi får bare håpe gaupestammen vokser:-) slik at vi ikke får dårlige hunder he he.. Vel vi er våres værste fiende, vi dyrker frem det vi har tro på kanskje vel mye av og til bare fordi man lykkes med akkurat den hunden. (har det vært puddel har vi vel dyrket den frem og!) Faren er som sagt da at det kan gå inflasjon rasen og mye dårlig avkom i ettertid, det må vi prøve å unngå..

Avsporing! 3 dager til jeg tar ferie og reiser til søta bror og jager gaupe!!! :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm....noen som husker hvordan det var i forrige århundre?

Sånn midt på 1990 tallet og utover...da Hamilton var det eneste rette... :roll:

 

Det var en gammal kar som hevdet at det spiller null rolle hva hunden heter og hva foreldrene var, blir den preget og trenet riktig så jager den det du ønsker uansett.

Tviler ikke på at Dunker, Hygen og Halden jager rev, gaupe og hare så det fyker etter dem om de fikk sjansen og treningen, den store forskjellen er at russerne er større og mer langbeinte.

Om dette er en fordel i bratt terreng skal jeg ikke mene for mye om, men jeg setter igjen ryggsekken om jeg skal klatre opp i bratta.

 

Ehh....nå har jeg egentlig ikke noe jeg skulle sagt her da, har jo ikke hatt noe med hengeører siden forrige århundre, og det var en Münsterländer... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Er enig med deg stykkjunkeren, for å jage ei katte spiller det ingen rolle hvilken rase det er bare den gjør det! Til dette med langbeinte hunder så har jeg til dags dato ikke sett at det har vært en bakdel, selv i bratta går det bra. Kommer den seg ikke opp eller ned løper den rundt og tar i sporet igjen, dette er kanskje den aller viktigste egenskapen en god gaupehund bør ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...