Jump to content

Bullpup igjen - nå basert på Kimber 84


Tolvsju

Recommended Posts

Jeg fullførte nesten et Bullpup-prosjekt for noen år siden, basert på en Remington 7400.

Vekta ble litt i overkant av hva jeg hadde sett for meg, så den ble sendt videre til andre.

Det er nærmere beskrevet her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=29667

 

Denne gang har jeg tatt utgangspunkt i en Kimber 84M Montana i 308W, og laget ny stokk slik at mekanismen kommer helt bak til skulderen når bolten er i bakre posisjon.

 

Det gjenstår ennå en del arbeid, men så lang ser det slik ut:

normal_IMG_0597.JPG

normal_IMG_0598.JPG

 

Vekt: Ca. 2,1 kg uten demper og kikkert, 3-3,2 som vist.

 

Planlegger å lage en hevearm som legger seg rund pistolgrepet, slik at bolten åpnes idet hånden løftes fra grepet. (minner i prinsippet noe om det grepet stangskyttere bruker på boltrifler, blir nesten som en rettrekker :smile: )

 

Så får vi se etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Artig prosjekt, blir det ikkje klumsete å ta lade grep?

 

Det fungerer relativt ok som det er, men jeg holder på å lage ei plate som ligger inntil pistolgrepet. Bakkanten av denne plata henger der hevearmen står nå, forkanten skal opplagres i et rør som er limt på mellom avtrekker og hevearm.

 

Bilder kommer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Lastet opp et par bilder som er tatt underveis:

 

normal_IMG_0478.JPG

Her vises "vogga" som overfører avtrekksbevegelsen. Den svinger på to tapper som er festet i magasinbrønnen.

 

normal_IMG_0589.JPG

Her vises ny rekylklakk. Mekanisme og løp stikkes inn i skjeftet forfra, og låses med en ringmutter. Dette er eneste kontaktpunkt med stokken.

Link to comment
Share on other sites

Den store "bøylen" mellom avtrekkerbøyle, og frontgrep, hvilken misjon har denne? Stive av stokken?

Hvis så er tilfelle. Ville det ikke være mer praktisk å kutte denne, og heller forsterke forstokken ?

Rifla ville sett penere ut, men mistenker deg for å sette funksjon, foran utseende :wink:

Fin tråd :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitat av innlegget over ihht forumreglene. Olesøn

 

Funksjon er viktigst! Det kom også tydelig fram i det forrige Bullpup-prosjektet ;-)

 

Tanken er å montere på en laser under den store bøylen/pistolgrepet, og bruke denne som en hurtig-avstandsmåler for sub-skyting :-)

I tillegg skal jeg lime på litt gummi under bøylen så den fungerer som en "mono-pod"

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første jaktfelt unnagjort - og Måkevinge-bullpupen fikk sin ilddåp i kuling og regn.

 

normal_bilde~0.JPG

 

Må nok se litt på innfestingen/beddingen. Treffpunktet hadde flyttet seg 10cm til høyre og 5 ned siden en test et par dager siden.

 

Håndteringsmessig fungerte dette veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

 

Tolvsju er du Liam Neeson?

 

Du kjenner igjen dypere kvaliteter forstår jeg - veldig bra! :-)

 

“I don’t know who you are. I don’t know what you want. If you are looking for ransom, I can tell you I don’t have money. But what I do have are a very particular set of skills; skills I have acquired over a very long career. Skills that make me a nightmare for people like you. If you let my daughter go now, that’ll be the end of it. I will not look for you, I will not pursue you. But if you don’t, I will look for you, I will find you, and I will kill you.”

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaktefelt igjen sist søndag. Tidligere nevnte treffpunktforandringer dukket opp igjen, og det skyldes nok for mykt skjefte i kombiansjon med endring i skytestilling. Siktet står jo på forskjeftet.

 

Neste skritt blir å lage en bøssing som låser løpet til forskjeftet - rett bak demperen. Så får vi se...

Link to comment
Share on other sites

Ville tenkt ut en annen patent for å ordne den biten der.

 

Mitt forslag er å skaffe 2 stk "omvendte" picatinny kikkertfester. Man skrur disse på løp osv for å kunne montere laser/lys etc. Jeg har ei Kongsberg rolling block som jeg monterte slike på løpet og da festet en scout-kikkert på. Vil tro dette er bedre enn å ha noe mykt plastmateriale mellom kikkertfester og løp/låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Er forskjeftet kraftig nok til å tåle trykket det ville blir utsattfor vist det ble brukt som bakkammer? :)

 

Tja, det er ikke så godt å si. Forskjeftet består av tre lag med vevd glassfiber i epoxy. Så lenge primærblåsten fra munningen tas av noe sterkere, sier magefølelsen at det bør gå. Jo større volumet er jo mindre blir jo trykket.

 

Får passe på å bruke vernebriller under testingen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg endelig dreid en foring mellom løpet og skjefterøret. Det klemmes fast bak mot skjefterøret når jeg strammer til demperen.

 

Prøvde tre kjappe 3-skuddsserier, sittende, liggende, og på sandsekk. Alle hadde samme treffpunkt. Samlinger på 15-20mm på 60m! Fornøyd!

 

Mer erfaring vil samles etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Laaaaangt mellom bildene i denne prosjekttråden etterhvert :wink:

Bare en tanke når det gjelder bullpup. I og med at man har mer eller mindre 2/3 av våpenet klistret til kroppen i det man trekker av, vil ikke puls, kløe i nesen etc. påvirke skytingen mer enn dersom man har et mer fremtungt løp som man etter beste evne prøver å balansere før avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...