Jump to content

min første pistol/revolver?


Nemo

Recommended Posts

Anbefaler en pistol i 22 lr.

Glem 9mm til du KAN skyte.

Det var igrunnen kortversjonen...

 

Litt dumt med 22 lr i TFS, det er en klubb som er medlem av NFPS, og har kun en klasse for 22. lr, og det er sivilpistol 5.

 

Men som sagt i ett annet innlegg her, CZ eller kloner av denne(BUL, Tanfoglio)

 

En annen faktor vil være hvilken divisjon du ønske rå skyte i. Ønsker du å starte i Production, så må den stå på IPSC sin godkjenningsliste

I Standard er det nesten bare krav til at den skal gå i boksen.

Link to comment
Share on other sites

Din første pistol skal være i kaliber .22 Spør enhver erfaren skytter om det.

 

Det er noen veldig enkle grunner til det:

 

1. Du trenger å trene MYE i begynnelsen. Da er ammoprisen på .22 uslåelig.

2. Et grovere kaliber har kraftigere rekyl. Rekyl har den egenskapen at den "kamuflerer" feilene du gjør.

3. En .22 kan brukes i så å si alle skyteprogrammer.

 

Det er greit nok at det er kanskje er morro å skyte litt grovere noen ganger, men du lærer ikke noe av det.

 

Grey Ghost.

Link to comment
Share on other sites

Finn ut hvilken type pistol som passer deg best før du tar noen bestemmelse. CZ75 med kloner, colt1911 kloner + +. Skal man trene finpistol så holder ikke noen av disse mål, da er man over på Hammerli/Pardini eller noe rimligere i samme stil. Uansett styr godt klar av Glocken (avtrekk fra helvete :D ).

Er selv fersk, og har i løpet av de siste månedene fått endel aha opplevelser med grepsvinkler, skjefteform etc.

Har litt store never, så for meg er en pistol med dobbel stack magasin en ide for å finne noe som passer neven. Prøvde en STI 1911 clone i 9mm (sikkle sikkle) dog med singel stack magasin så akkurat den utgår vel for min del.

Hadde en CZ75 med veksle sett for 22lr på hånd for en meget rimlig penge, men etter å ha prøvd litt forskjelligt så utgår den foreløpig for min del (må jo passe i neven også). Så alt jeg egentlig kan si, er å prøv så mye du makter av forskjellige våpen før du tar noen bestemmelse.

Link to comment
Share on other sites

Som noen har sagt her, prøv grepet på forskjellige pistoler. Kjøp den som passer det best, den du har mest lyst på.

Men du må også tenke på hva den skal brukes til, liten hensikt i å kjøpe en 1911 Single stack når man skal skyte praktisk.

Samtidig er det også liten hensikt i å kjøpe en .22 pistol hvis man har tenkt å skyte praktisk... Annet en for skyting "bak låven" eller på sivilpistol 5 stevner.

:D

 

På treningene til TFS(treningsdagene vil bli offenliggjort i kveld eller morgen) vil det være mulighet å møte opp for å se på/ta på det fleste våpentyper som brukes. Forskjellige former for CZ, Tanfoglio, 2011, Glock,

Sig-Sauer er vel det de fleste bruker.

 

Det er jo også bare å møte opp på de stevnene klubben har, skal vel være 3-4 pistolstevner før jul, og ett riflestevne. Her kan man også se litt hva som brukes, og kanskje få prøveskutt litt(det går sikkert på treningene også da)

 

Glemte å spørre om en ting, er du nybegynner? Du får jo isåfall skutt mye med Glock det neste halve året

Link to comment
Share on other sites

Har meldt meg inn i Trondheim Feltskyttere!

Og skal etterhvert kjøpe meg en pistol!

 

hva anbefaler dere til en 100% nybegynner har tenkt 9mm?

 

Er det production du tenker på?

 

Vurderer du å følge "kjøp en .22 for det gjorde jeg" rådene, må du nesten melde deg inn i en klubb tilsluttet norsk turistforening (NSF) også. 8)

Link to comment
Share on other sites

CS ? er ikkje det ein gass ? Sikkert ikkje så kjekt for dei andre på bana :)

 

Om det er CZ du meiner så kjøpte eg med nettopp ein slik ( CZ85 ) og er veldig happy.

Fekk og med eit vekslesett ( .22 ) og det skyter faktisk utruleg bra.

 

Avtrekket på våpenet er lett å få bygd om til single action med rett avtrekker. Koster ikkje så mykje heller.

Link to comment
Share on other sites

CS ? er ikkje det ein gass ? Sikkert ikkje så kjekt for dei andre på bana :)

 

Om det er CZ du meiner så kjøpte eg med nettopp ein slik ( CZ85 ) og er veldig happy.

Fekk og med eit vekslesett ( .22 ) og det skyter faktisk utruleg bra.

 

Avtrekket på våpenet er lett å få bygd om til single action med rett avtrekker. Koster ikkje så mykje heller.

 

Nå er det vel ikke noe særlig aktuellt for trådstarter å bygge om til single action avtrekk, hvis vedkommende skal ha våpen av typen CZ 85 e.l., for den er mest aktuell for Production klassen, og der må førsteskuddet være DA

Link to comment
Share on other sites

kun en klasse for 22. lr, og det er sivilpistol 5.

Denne klassen er jeg faktisk litt sugen på. Tenk en fullrigget Ruger MKII med alle bjeller & fløyter :)

 

Har tenkt å sette en C-More railway på min Beretta 87 Target.....komp blir vel unødvendig :D

Problemet er å finne et hylster som passer, er f$%& ikke i stand til å finne et eneste hylster til 87 Target i det hele tatt, men nå er det vel et år til neste siv.stevne, så det må vel være mulig å finne noe til da.

Link to comment
Share on other sites

Okei, la meg banne litt i kjerka da, jeg har rygg til å bære det... :lol:

Om du skal skyte Praktisk (NFPS) så dropp velmenende råd om å kjøpe deg en .22lr først!

Er nok en del som ikke gjorde det, slik som meg, og som overlevde elegant fordet.

Et par medaljer har det sannelig også blitt...

 

Skal du skyte Praktisk, så finn deg et våpen som er egnet til det.

Å trene med .22 til en skytesport hvor du ikke vil få bruke den noe særlig likevel

er for tull å regne mener jeg. (ikke så mange som bruker all tid på å trene til SIvilPistol 5)

Og jeg ha noen års erfaring i kursing av nybegynnere og oppfølging i klubben vår.

 

Selv skyter vi innendørs i vinterhalvåret, og da med .22lr så derfor har jeg en,

ellers hadde jeg neppe kjøpt meg pistol i .22lr .

Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å trene håndball dersom det er fortball jeg skal spille :wink:

Alle gode argumenter om å lære å gå før man skal løpe er gode nok til sitt bruk, men bildet halter litt.

For dersom man aldri skal gå, bare løpe, er det vel lite vits å lære å gå!? :lol:

 

Mitt klare råd blir: Finn deg en 9mm som passer nevene og lommeboka di best!

Tren så mye du har tid og råd til, med det våpenet du ønsker å bli god med!

Lykke til med en ny og fantastisk hobby!

Link to comment
Share on other sites

Okei, la meg banne litt i kjerka da, jeg har rygg til å bære det... :lol:

Om du skal skyte Praktisk (NFPS) så dropp velmenende råd om å kjøpe deg en .22lr først!

Er nok en del som ikke gjorde det, slik som meg, og som overlevde elegant fordet.

Et par medaljer har det sannelig også blitt...

 

Skal du skyte Praktisk, så finn deg et våpen som er egnet til det.

Å trene med .22 til en skytesport hvor du ikke vil få bruke den noe særlig likevel

er for tull å regne mener jeg. (ikke så mange som bruker all tid på å trene til SIvilPistol 5)

Og jeg ha noen års erfaring i kursing av nybegynnere og oppfølging i klubben vår.

 

Selv skyter vi innendørs i vinterhalvåret, og da med .22lr så derfor har jeg en,

ellers hadde jeg neppe kjøpt meg pistol i .22lr .

Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å trene håndball dersom det er fortball jeg skal spille :wink:

Alle gode argumenter om å lære å gå før man skal løpe er gode nok til sitt bruk, men bildet halter litt.

For dersom man aldri skal gå, bare løpe, er det vel lite vits å lære å gå!? :lol:

 

Mitt klare råd blir: Finn deg en 9mm som passer nevene og lommeboka di best!

Tren så mye du har tid og råd til, med det våpenet du ønsker å bli god med!

Lykke til med en ny og fantastisk hobby!

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...