Jump to content

Ettersøksbelysning på våpen-grønn laser eller ledlys???


Bergur

Recommended Posts

Ser at det er noe laserbelysning på markedet. Noe av det ser ut til å tåle minusgrader dårlig. Og det er dyrt i forhold til det meste av av vanlig belysning. Har laserbelysning noen fordeler??

Flere typer kraftige ledlykter kan også forsynes m grønt eller rødt filter.

Noen som har erfaring m laser kontra led???

 

Ettersøksjegere i kommune kan få dispensasjon for bruk av slik belysning.

Mod.

Link to comment
Share on other sites

Ber om de som skriver videre i tråden forholder seg til tema!! Har du behov for å diskutere alt som har m paragrafer rundt dette, så start en ny tråd.

 

Ettersøksjegere i kommune kan få dispensasjon for bruk av slik belysning. Ok?

 

Nyttige innspill i forhold til tema mottas m takk!....

 

Lett moderert i formen.

Mod.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eneste negative med laseren er at den jeg har sett så blir lyskjeglen litt smal, kontra min led lykt som lyser bra opp og har godt skytelys opp til 80m.

Men laseren gir utrolig godt lys så lenge man finner lyskjeglen.

Antar at led lyktene bruker mindre strøm, og betydelig billigere og kjøpe inn.

Link to comment
Share on other sites

"Laserlys" har jeg ikke prøvd, men jeg har lekt litt med en billig lykt med grønn LED (fra DX.com selvfølgelig..) og må bare si at det er utrolig hvor bra grønt lys funker. Ikke ser jeg noen reaksjon hos hjort og rådyr når jeg setter lys på de heller.

Som en bonus virker det som om det grønne lyset er mye snillere med nattsynet enn hvit lys.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Bergur.

Beklager at jeg prøvde å hjelpe deg med å ikke bryte loven....

Men du burde kansje skrevet at du er ettersøksjeger i kommunen din og hadde mulighet for å få dette godkjent :wink:

ikke skriv mellom linjene, vi menn er somregel ikke i stand til å lese mellom linjene sjønner du

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ble litt krass i dag. Ble litt i overkant irritert over at det jeg gledet meg til å lese viste seg å handle om helt andre ting enn det tråden ble startet som. Sjøl har jeg ikke tid til å skrive off topic i andres tråder, og heller ingen interesse av det. Mangler vel derfor litt forståelse.

 

Bludo@ Takk for at du tar ansvar for at andre ikke forvilles til å gjøre noe ulovlig. Har du tenkt noe i baner av nedenstående når du leser andres tråder?:

 

Hvis andre hadde startet denne tråden og jeg hadde lest den så ville jeg kanskje ha spurt meg selv hvorfor vedkommende starter en slik tråd. Naturlig det. Jeg hadde trolig kommet til at det kan være mange årsaker. F.eks. kunne det være en som har ansvaret for en utredning vedr belysning til ettersøk for Direktorat for Naturforvaltning, eller det kunne være en innkjøpsansvarlig for ettersøkslaget i kommunene. Det kunne vært en som hadde lest om laser pekere brukt av militære styrker og som hadde noen spørsmål. Og sikkert mange andre plausible årsaker til å starte en tråd. Så hvorfor skulle jeg plutselig kaste meg inn i debatten og begynne å diskutere juss, som ikke har noen sammeheng m det praktiske spørsmålet som ble stilt?

 

De fleste her inne er våpeneiere. Det betyr at de er minimum 18 år. De har ikke noe spesielt på rulleblad og er vel ellers nogenlunde oppegående:):) (Jeg liker i alkefall å tenke det...:))

 

Moderator/ Stykkjunkeren@ Min ordbruk i innlegg tidlig i dag var litt i overkant. Ser det, og greit at moderator justerer. (Les fjerner hele innlegget m unntak av info om at kommunale ettersøksjegere kan bruke lys) Men det er vel også et ansvar å forsøke å passe på at folk holder seg til saken i stedet for å bruke opp andres tid på off topic? Det er faktisk en del av det her inne. Noen må ha veldig god tid...

 

Nå ønsker jeg å bruke denne tråden på det den ble startet som. Igjen takk til dere som har bidratt m noe konkret!:) Håper også at folk kan tenke litt på det i framtida i forhold til andre tråder. Snart slutt på søndagen men ønsker alle ei fin uke!:)

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Kan dele noe, ikke fra Norge så det er sagt. Grisetakling i Sverige derimot.. Prøvde meg først med ledlenser t7, ekstremt bra lys. Men baconet forsvant på et nanosekund når lyset kom på.. Irritasjon.. Lånte meg et slikt laserLys fra ikke nevnt fabrikat, hu hei baconet ble stående gitt(rettere sagt liggende).. Og ja, nattsynet takler dette bedre.. Kun mine erfaringer for hva de måtte være verdt..

Link to comment
Share on other sites

Absolutt.. Grønt får dyra til å beite rolig vidre, virker ikke som deres øyne fanger dette lyset overhodet i forhold til normalt hvitt lys. Og laseren har enorm rekkevidde med nullrandsone. Helt rått etter min mening. Eneste er at det er et par varianter som ikke er begeistret for ned mot null grader. Mens en oppdatert utgave takler -15 ihvertfall.. Litt dyre ennå synes jeg, men har du lyst og lov, klin til....

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har selv testet (ikke til jakt) denne laseren som det linkes til over av "jhgrov1" og den funker! Med laser lyser du opp punktet den treffer og ikke alt rundt. Skal den brukes i minusgrader må du ha modellen som heter Sub Zero. Under ligger en link til modellen jeg testet og du kan lese litt mer informasjon om den der (dette er ikke ment som reklame for forhandleren, men var en av de første som kom opp i et Google søk).

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3065

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje mykje erfaring med dette, men har såvidt prøvd litt. For eit år sia sat eg med ei raud LED-lykt i handa og prøvde å skyte gris. Det var to småttisar. Dei sto og såg på meg i fleire minutt og lurte vel på kva slags tulling eg var. Å skyte med lykt i handa ga eg opp... Før jul så brukte eg eit grønt laserlys montert på børsa. Slo på lyset rett før eg skaut. Såg ingen reaksjon frå dyret på lyset. Ikkje den beste statistikken, men trur ikkje gris bryr seg så mykje når det gjeld lys.

Link to comment
Share on other sites

Et par jaktkompiser benyttet grønt "laserlys" på grisejakta i fjor høst.

De opplevde at grisene ikke reagerte på det grønne lyset.

Jeg hadde en vanlig Ledlenser, og grisene la inn firhjulstrekket i samme øyeblikk lyset kom på.

Heller ikke mye å lage statistikk av, men tydeligvis reagerer de ikke særlig på grønt lys.

Husker ikke data på utstyret de benyttet, men det kostet noen tusenlapper.

Lyset var skikkelig kraftig

 

I Sør Afrika brukte de rødt lys på hyener og sjakaler og de hevdet at rovdyr ikke reagerer på rødt lys.

Link to comment
Share on other sites

I forsvaret brukte vi rødt og grønt filter på lommelykta når vi skulle være forsiktige i forhold til FI, f.eks. når kart skulle leses i bekkmørtn. Mye av hensikten var å bevare nattsynet, men jeg mener bestemt at rødt og grønt også var mindre synlig utenfra, uten at jeg skal banne på det. Noen som vet noe om grønt og rødt i forhold til vanlig lys? Hvorfor oppfattes det annerledes?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på grønt lys men er sikkert det samme som med rødt lys :?:

Kan være jeg husker feil, men leste noe om dette tidligere. Vi har flere syns-nerver i øyet som ser variasjoner av farger. De som blir brukt som "nattsyn" blir ikke brukt til å se rødt med og da bruker vi ikke de som er aktivt nattsyn slik at det aktive nattsynet "viler" seg når det blir brukt rødt lys og er upåvirket av rød fargen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

Har etter mye lesing på nett og d eg har opplevd selv si at kløv vilt ikkje reagerer på grønt lys.

Menst fugler reagerer på d.

 

Eg villa hadt en håndholdt lykt med grønt lys for speiding. Og montert en grøn laser på våpenet med trykbryter som man kan aktivere ved skud sjanse

 

Hilsen en med lykte mani

Link to comment
Share on other sites

Mi erfaring under ettersøk av hjort

Kraftig LED riflelykt med 2 x 3,7 volt batteri gir svært godt skytelys ut til 80 meter under dårlege lysforhold. Sikkert verktøy!

Grønt lasersikte skremde hjort som var to hundre meter unna. Strålen var årsaken.

Mitt raude lasersikte var av svakare karakter og fungerte ikkje ved låg temperatur.

 

Min konklusjon

LED-lykt. LED-lykt. LED-lykt.

Augene på dyr blir gule eller blågrøne som gjer dei svært lette å oppdaga på natta.

Dyra står ofte roleg i lyset. Mi riflelykta har sterkare samla stråle enn hovudlykta, MagicShine.

Gløym trykkbrytar.

Av/på brytar er bak på lykta og blir tent når handa tek i forskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

I forsvaret brukte vi rødt og grønt filter på lommelykta når vi skulle være forsiktige i forhold til FI, f.eks. når kart skulle leses i bekkmørtn. Mye av hensikten var å bevare nattsynet, men jeg mener bestemt at rødt og grønt også var mindre synlig utenfra, uten at jeg skal banne på det. Noen som vet noe om grønt og rødt i forhold til vanlig lys? Hvorfor oppfattes det annerledes?

 

Rødt lys er synelige lyset med minst enegi, i mangel på bedre uttrykk.

Det betyr i praksis at det er det som bærer kortest.

I motsatt ende av skalaen er blått lys,noe du muligens har lagt merke til når en etat med dårlig tid kommer kjørenede.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...