Jump to content

Rådyrjakt, haglstørrelse


M67

Recommended Posts

Du bør uansett testskyte på ei pappskive,1x1m,for å se skuddbilde.Grove hagl og ingen trangboring er ingen god løsning som regel,det blir ofte et åpent,glissent skuddbilde med dårlig dekning..men prøv ett skudd på 18-20m å se,det vil jeg si er max avstand!Ville gått for tungsten us nr 2 ell 3

Link to comment
Share on other sites

Jakter i et uframkommelig villniss hvor skuddhold over 50m er utenkelig og 30m er langt. Smålei av å slepe på ei diger rifle i et terreng hvor spyd og pil og bue ville vært like effektivt.

Vet at jeg burde hatt ei mer egnet lita lett rifle etc..men kan ikke ha ei rifle til hvert bruk. Når jeg får råd til det er det nok forlengst forbudt..

 

Har ei enkeltløpet hagle, uten trangboring. Om jeg skulle bruke denne på rådyra, så ville jeg uten tvil bruke tungsten/wolfram/hevishot eller liknende, men hvilken størrelse?

Og hva er maks hold med et slikt våpen, slike hagl? 20m? 25m?

 

K

Skal du ut til helga? Du kan få låne min drilling. Det er perfekt til denne jakten, i det terrenget. Regner med du passer på henne med kjærlighet og omtanke,

hvis du vil bruke hagle er 25 meter maks hold. Vanskeligere enn du tror å beregne korte hold! Må trenes på. Bruk hevvishot i tilfelle

b

Link to comment
Share on other sites

Hei M67, og takk for sist.

Hagle på rådyr er et mye omdiskutert tema, og du må lytte til de som bor i den del av landet der det er effektivt og benytte dette eminente våpen til nevnte villt. Det er mange som bor i storskog terreng som har dårlig erfaring, og dem bør man ikke lytte til, når det gjelder haglejakt, og sørlandske eikelier.

Så til saken, jeg har masse erfaring, både med ren hagle, og med drilling. En felle mange går i, er å velge for grove hagel, de gir dårlig dekning, og det er viktig på vårt minste hjortevillt. Glem allt som heter "Buck-shoot", da blir det et hagel i raua, og et i bogen, og kanskje et i halsen og. Jeg bruker konsekvent 2 eller 3er hagel, og som flere her har nevnt er maks 25 meter, jeg vil også mene 30-35 meter er akseptabelt ved rent skuddbildet, men setter man maks 25 meter, vil en feilberegning gå i rådyras fordel.

En annen ting er hastighet på svermen. de fleste 76 og 90 ladninger i cal 12, gir langt lavere hastighet enn trdisjonelle 70mm patroner, dette er et tankekors. det hjelper ikke og treffe rådyret med 40 stk haggel, hvis disse ikke trenger inn til vitale deler. Da er det mye bedre og "bare" treffe med 15 haggel, og penetrere.

Remmington vingmaster og HD er bra alternativer, samme med Elly forrest bismut. Jeg mener på et så stort villt som rådyr, er det viktigere med hastighet/penetrering enn dekningsgrad.

Søk litt på nettet, der er noen norske tester anngående dette med hastighet på haggelpatroner.

 

Men det er lite som slår en god gammel Rotweil Weidemannsheil, men det kan vi jo ikke snakke om :D

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker kun hagle på rådyrjakt. har brukt rio venatrum 2`er hagl i 12/76. jeg har enda tilgode å skyte rådyr. men ut i fra hva jeg har sett av rådyr i fra fjor årets sessong som har møtt en hagl laddning så har jeg tilgode å se ett som ikke faller i smellet. buckshot er som sagt kun dritt om du ikke bruker veldig trange choker, og da skyter du sundt dyret.

Link to comment
Share on other sites

Jakter i et uframkommelig villniss hvor skuddhold over 50m er utenkelig og 30m er langt. Smålei av å slepe på ei diger rifle i et terreng hvor spyd og pil og bue ville vært like effektivt.

Vet at jeg burde hatt ei mer egnet lita lett rifle etc..men kan ikke ha ei rifle til hvert bruk. Når jeg får råd til det er det nok forlengst forbudt..

 

Har ei enkeltløpet hagle, uten trangboring. Om jeg skulle bruke denne på rådyra, så ville jeg uten tvil bruke tungsten/wolfram/hevishot eller liknende, men hvilken størrelse?

Og hva er maks hold med et slikt våpen, slike hagl? 20m? 25m?

 

K

Skal du ut til helga? Du kan få låne min drilling. Det er perfekt til denne jakten, i det terrenget. Regner med du passer på henne med kjærlighet og omtanke,

hvis du vil bruke hagle er 25 meter maks hold. Vanskeligere enn du tror å beregne korte hold! Må trenes på. Bruk hevvishot i tilfelle

b

 

Til helga, er vell i tidligste laget for hagle på rådyr vell :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Gode gamle blyhagl ,nr.3 , kunne sitte i skinnet på motsatt side , etter ett skudd på 20 meter.

I fjor skjøt jeg ett desemberkje med det ene drillingløpet mitt. Kal.20/76 , Kent tungsten/matrix nr.3.

Noen av haglene gikk gjennom bogen ( de som satt litt langt bak) og stod i skinnet på motsatt side. Holdet var vel rundt 20-25 m. Hadde jeg brukt Hevi-Shot eller HD hagl, skulle det nok gitt enda bedre penetrering.

Link to comment
Share on other sites

bruker eley vismuth BB i 12-76. skutt kun ett rådyr med de, datt ned men veivet med hodet i noen sekunder før jeg gav det et skudd nr 2. veit ikke om dette sier noe om bruk av vismuth på rådyr, men tror effeken hadde vært d samme med blyhagel, da holdet var omtrent nøyaktig 30 m. (litt langt, jeg vet) så trur nok vismuth i str BB trygt kan brukes på rådyr :)

Link to comment
Share on other sites

Den sjeldne gangen jeg er så forvirret at jeg tar med hagla på rådyrpost, har den blitt ladd med RIO V vismuth 46gr #BB. Skutt hele to rådyr med disse patronene. Men, de funket da bra. Det var forresten dublee; nr 1, skutt skrått forfra, 17 meter, rett ned og der ble det. Nr 2; skudd i overgang nakke/bog, rett ned, opp igjen, danse litt, død. Skuddholdet var forøvrig 20 meter på den siste. Begge var killinger.

Er ikke redd for å bruke disse igjen egentlig. Men jeg har kjøpt ei pakke HS #B 42gr hvis jeg skulle bruke hagla til rådyr noe mer, noe jeg egentlig tviler på. Liker rifle best.

Link to comment
Share on other sites

Den sjeldne gangen jeg er så forvirret at jeg tar med hagla på rådyrpost, har den blitt ladd med RIO V vismuth 46gr #BB. Skutt hele to rådyr med disse patronene. Men, de funket da bra. Det var forresten dublee; nr 1, skutt skrått forfra, 17 meter, rett ned og der ble det. Nr 2; skudd i overgang nakke/bog, rett ned, opp igjen, danse litt, død. Skuddholdet var forøvrig 20 meter på den siste. Begge var killinger.

Er ikke redd for å bruke disse igjen egentlig. Men jeg har kjøpt ei pakke HS #B 42gr hvis jeg skulle bruke hagla til rådyr noe mer, noe jeg egentlig tviler på. Liker rifle best.

 

Hvor mange hagl traff hvert av dyrene?

Link to comment
Share on other sites

Den sjeldne gangen jeg er så forvirret at jeg tar med hagla på rådyrpost, har den blitt ladd med RIO V vismuth 46gr #BB. Skutt hele to rådyr med disse patronene. Men, de funket da bra. Det var forresten dublee; nr 1, skutt skrått forfra, 17 meter, rett ned og der ble det. Nr 2; skudd i overgang nakke/bog, rett ned, opp igjen, danse litt, død. Skuddholdet var forøvrig 20 meter på den siste. Begge var killinger.

Er ikke redd for å bruke disse igjen egentlig. Men jeg har kjøpt ei pakke HS #B 42gr hvis jeg skulle bruke hagla til rådyr noe mer, noe jeg egentlig tviler på. Liker rifle best.

 

Hvor mange hagl traff hvert av dyrene?

 

tror han brukte to skudd. dublee vill ikke nødvendigvis si at man skyter 2 vilt med et skudd, men gjerne 2 vilt på to kjappe.

tror ingen med hode i behold prøver og skyte 2 in 1 på rådyr :)

Link to comment
Share on other sites

Den sjeldne gangen jeg er så forvirret at jeg tar med hagla på rådyrpost, har den blitt ladd med RIO V vismuth 46gr #BB. Skutt hele to rådyr med disse patronene. Men, de funket da bra. Det var forresten dublee; nr 1, skutt skrått forfra, 17 meter, rett ned og der ble det. Nr 2; skudd i overgang nakke/bog, rett ned, opp igjen, danse litt, død. Skuddholdet var forøvrig 20 meter på den siste. Begge var killinger.

Er ikke redd for å bruke disse igjen egentlig. Men jeg har kjøpt ei pakke HS #B 42gr hvis jeg skulle bruke hagla til rådyr noe mer, noe jeg egentlig tviler på. Liker rifle best.

 

Hvor mange hagl traff hvert av dyrene?

 

tror han brukte to skudd. dublee vill ikke nødvendigvis si at man skyter 2 vilt med et skudd, men gjerne 2 vilt på to kjappe.

tror ingen med hode i behold prøver og skyte 2 in 1 på rådyr :)

 

Brukte selvsagt to skudd :wink: Var ikke mange hagl jeg fant igjen, de fleste gikk rett igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Den sjeldne gangen jeg er så forvirret at jeg tar med hagla på rådyrpost, har den blitt ladd med RIO V vismuth 46gr #BB. Skutt hele to rådyr med disse patronene. Men, de funket da bra. Det var forresten dublee; nr 1, skutt skrått forfra, 17 meter, rett ned og der ble det. Nr 2; skudd i overgang nakke/bog, rett ned, opp igjen, danse litt, død. Skuddholdet var forøvrig 20 meter på den siste. Begge var killinger.

Er ikke redd for å bruke disse igjen egentlig. Men jeg har kjøpt ei pakke HS #B 42gr hvis jeg skulle bruke hagla til rådyr noe mer, noe jeg egentlig tviler på. Liker rifle best.

 

Hvor mange hagl traff hvert av dyrene?

 

tror han brukte to skudd. dublee vill ikke nødvendigvis si at man skyter 2 vilt med et skudd, men gjerne 2 vilt på to kjappe.

tror ingen med hode i behold prøver og skyte 2 in 1 på rådyr :)

 

 

Tenkte ikke at han tok begge i et skudd nei ;)

Men nå er det jo ikke så mange hagl i en #BB uansett liksom, derfor spørsmål om hvor mange hagl som traff...

Link to comment
Share on other sites

Bruker oftest rifle på rådyra men det blir gjerne skutt 3-4 dyr med haglpipa i kombien hver høst. Bruker konsekvent rem HeviShitt 12-76 B (pipa har 3/4 borring). Har skutt ca. 20 dyr med denne kombinasjonen, god fart, gjennomskytning, litt ujevn men veldig tett sverm (skyter med kikkert). Føler meg trygg selv om jeg enkelte ganger strekker holdet en hel del (har godt bra hver gang!)

Med en åpen tut på hagla ville jeg gått for Rem. HeviShitt eller HD i nr.4 og begrenset meg til 25m, max 30 ved rent sideskudd!

Velg en veldig rask patron, 32g er nok hagl, styr unna alt som er lettere enn bly!

Lykke til med jakta!

 

ps. henter deg onsdag

Link to comment
Share on other sites

Mange som setter 25m som max her,men husk hagla er sikkert ren cyl boret..da tror jeg 18-20 er langt nok.25.9 er dato for hagle på rådyr da..

 

Ikke enig med deg der. Husk, haglene har samme hastighet uavhengig av hvilken chokegrad som brukes, og mange tror at rådyra krever trange choker. Jeg har skutt ca 50 dyr med hagle, kun med cylinderboring.Men dekningen bør testes ut på forskjellige hold.Grensen min går ved 25 meter, men det har nok smelt på noe lengre hold også, med godt resultat. Jeg tror at det aller viktigste ved haglskudd på rådyr er : rene sideskudd, helst ikke over 25 meter, og holde langt nok framme på dyret.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg med stor erfaring med hagle på rådyr har testa dette med hagleammo på rådyr. Han går ut ifra at hagla må gå minimum gjennom 240 sider i en telefonkatalog for å gi tilstrekkelig penetrasjon på rådyr. Det tilsvarer visstnok at mesteparten av hagla vil penetrere vitale organer, og finnes igjen under skinnet på motsatt side. For å ha god nok dekning til felling av rådyr ved reint sideskudd, vil han ha minst 12 hagl i et A4 ark. Lengste skuddhold på rådyr (sideskudd, stillestående dyr) med en gitt kombinasjon av våpen, choke og patron, er den lengste avstanden dekningen er minst 12 hagl i et A4-ark, og hagla går gjennom minst 240 sider i en telefonkatalog (Minus en viss sikkerhetsmargin selvfølgelig).

 

Han har testa endel forskjellig, og blitt veldig glad i Remington HeviShot og Remington Wingmaster BB, 2'er og 4'er. Med disse patronene kan man, med våpen de går godt i (spesiellt med spesialchoker til Hevi Shot), skyte rådyr forsvarlig på vesentlig lenger hold enn de vanlig anbefalte 25 meter, men da må man virkelig vite hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig, dette var(er) en patron med forholdsvis lav hastighet!

 

Dett er ikke jeg enig i . Testresultatene fra blyhaggel tida viser 375 m/s for semien til Rottweil. Var faktisk svært få patroner som gikk ut med over 400 m/s . Nitedals Jakt ( den som ble ladet i Norge )32 gram er den raskeste patronen jeg har testet med gjennomsnitt på 420m/s

De aller fleste patronene lå fra 350m/s til 400 m/s for de raskeste

De patronene som leveres med HD haggel nå i over 440 m/s er de beste rådyrpatronene som noen gang er laget , men de skyter trangt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd! Har vurdert det slik at tungsten sprer litt mindre enn bly. Har derfor valgt å prøve TungstenMatrix i US#1 på min første rådyrjakt med hagle. Det er Impact fra Kent, med 36 gr ladning. Hagla har 1/4 og 3/4 boring og jeg bruker det trangeste. Skal ut å prøveskyte i dag, kvelden i forveien, så får vi vel se. Patroneska er da sannelig merket "Game and waterfowl", og jeg spretta ei patron og ble en smule paff over hvor SMÅ haggel det var i den! Men andre som kikket på de syns det så greit ut.

 

Som sagt, det er min første haglejakt på rådyr så jeg har ingen egne erfaringer å bygge på. Innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Husk at du ved å bruke en patron med DRITHARDE haggel som regel får vesentlig tettere sverm enn med myke haggel, så åpen tut er ingen stor begrensning

 

En annen ting med disse "dritharde" hagla, er at du kan være uheldig med tennene til feks svigermor, hvis du er litt uheldig med noen randhaggel. Og det faller i særdeles dårlig jord :?

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en tiur i fjor på 15 meter med remington stål, greit nok at den falt, men at vi måtte sitte under middagen å pelle ut hagl av fuglen regna jeg ikke med.

For å si det slik, så tygde jeg veeeldig forsiktig etter at jeg tygde en stålkule med jekslene :roll:

 

Men at rådyret faller er det vel ikke noe tvil om med tanke på små haggl?

 

Eller er det bedre at jeg bruker eley alphamax 36 gram 3 er?

Link to comment
Share on other sites

Trur dere remington wigmaster 4`er 12/70, fungerer bra på rådyr?

Er litt skeptisk til at det er så små hagl. :?

 

Jeg har skutt mere enn 100 rådyr med hagla, over en periode på ca 20 år, deriblant drivjakt i danmark. der brukte vi BARE 5er haggel, siden det ble skutt på ellt vilt som kom. Dvs duer, ender, fasaner, rev og rådyr.

Rådyra ramla som dugg for solen med 5ere også, men maks avstand var satt til ca 20 meter, og da blir det fort 25 i praksis.

Jeg er mere skeptisk til jegere som dukker opp med for grove haggel, og det er ofte da det blir skadeskyting, gjerne fordi de tror at grove haggel dreper på lengre hold, samt at dem mangler erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Støtter tildels den, Makkieboy. Har selv sett at rådyr har blitt skutt og drept momentant med 4'er hagl på 30 meter. Men, jeg vil ikke bruke så små hagl selv. Jeg ser for meg at inntregningen kan fort bli for dårlig.

En kar på jaktlaget skaut i fjor en killing på 25 meters hold, med buckshot. Det satt to hagl i bogen og ett i bakbeinet. Sistnevnte slo beinet tvert av, så ut som det var skadeskutt med rifle. Men killingen datt rett ned den.

Jeg synes det er greit med en mellomting, 2'er, 1'er eller BB, selv om de dør for både grøvre og mindre hagl. Argumentet for å bruke små hagl, er ofte god dekning. Javel, men skudd på rådyr blir noe helt annet enn fluktskudd etter tiur. Det blir liksom mye mer kontrollert. Så god dekning er ikke noe argument for meg. Lengre hold med stygg-grove hagl? Da mener jeg at dekningen blir for dårlig! Er du heldig sitter det et hagl eller tre der det skal, men er du uheldig, sitter det to hagl der de absolutt IKKE skal sitte. Og med hagl grove som salongkuler, gjør de skade der de sitter, enten det er i vomma, i låret eller i bogen.

 

Den eneste grunnen til at jeg bruker rifla, er at jeg av den lille erfaringen jeg har, tilsier at jeg er litt vel triggerhappy. Skudd på fugl på for langt hold er desverre ikke uvanlig.. Så skal en bruke hagla mener jeg at en må holde seg til vettuge hold, i mine øyne -25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke BB i noen ammo-sortiment. Mener US#1 gikk som britisk 00 en gang i tiden? Har også hatt patroner med kanskje 12-14 haggel liggende uten at jeg skjønte hva de skulle kunne brukes til. Innbruddstyver kanskje??...

Men jeg har nå i allefall åpnet og helt ut haggel fra patroner i str US#1 til US#4 uten at jeg syns det er nevneverdig stor forskjell på disse. Selvsagt er #4 synlig mindre enn #1, men du ser knapt forskjell, om i det hele tatt, på haggel i str tett opptil hverandre. Så nå er jeg vel egentlig mer interessert i utgangshastigheten og hva den kan bidra med. Hvis en stor sverm med haggel rusler for sakte avgårde så tipper jeg det kan ha mindre virkning i målet enn en mindre sverm i samme #, men i høyere hastighet.

 

Nå ligger camonett-ponchoen klar, smygdressen ligger sånn passe møkkete i gangen, patroner ligger på linje ved børsa, ansiktsmaska og hatten likeså. Papirene ligger i lomma, sitteplate er funnet fram. Ny slaktekniv satt i beltet. -Og det er 6 timer til utmarsj! Terrenget starter i ripsbuskene i hagan og jeg føler meg som den rikeste gubben i væla akkurat nå!

 

God jakt i morra!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har alltid vært fornøyd med gode gamle Rottweil Waidmannsheil nr. 3. Da blyforbudet kom, ble det kjøpt inn Eley Alphamax Bismuth 3'er.

 

Opplevde alltid knall og fall med Rottweil, brukte hagleløpet kun opptil 20 - 25 meter. Første dyret med Bismuthen ble skutt på 10 meter, rent sideskudd i hals/bog som vanlig, det satte avgårde. Hmmm, tenkte jeg, kunne vel ikke være dårlig treff på stilletående dyr med bredsiden til og jeg bruker kikkert på kombien. Bikkja kom og gikk sporet 50 meter, der lå dyret dødt. Skuddet satt der det skulle, men da jeg hang opp dyret og skulle dra av pelsen, oppdaget jeg at nesten alle haglene som hadde truffet satt innenfor skinnet på innslagssiden, de rant ned på gulvet når pelsen gikk av, det var 1 - ett - hagl som hadde perforert lungene.

 

Første og siste gang jeg bruker sånn dritt, og jeg kjøpte patronene etter å ha lest NJFF's hefte hvor alternativer til bly ble gjennomgått på en vitenskapelig måte. Egenvekt, hardhet og gjennomtrengingsevne ble framstilt som helt på høyde med bly. Det er mulig vitenskapelige resultater tilsier det, men disse patronene var ikke i nærheten av å gi samme resultat som mine gamle blypatroner.

 

Dette var kun ett tilfelle, men det er ikke bare jeg som har erfart dette og det var en gang for mye for meg.

 

 

 

Eller er det bedre at jeg bruker eley alphamax 36 gram 3 er?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har alltid vært fornøyd med gode gamle Rottweil Waidmannsheil nr. 3. Da blyforbudet kom, ble det kjøpt inn Eley Alphamax Bismuth 3'er.

 

Opplevde alltid knall og fall med Rottweil, brukte hagleløpet kun opptil 20 - 25 meter. Første dyret med Bismuthen ble skutt på 10 meter, rent sideskudd i hals/bog som vanlig, det satte avgårde. Hmmm, tenkte jeg, kunne vel ikke være dårlig treff på stilletående dyr med bredsiden til og jeg bruker kikkert på kombien. Bikkja kom og gikk sporet 50 meter, der lå dyret dødt. Skuddet satt der det skulle, men da jeg hang opp dyret og skulle dra av pelsen, oppdaget jeg at nesten alle haglene som hadde truffet satt innenfor skinnet på innslagssiden, de rant ned på gulvet når pelsen gikk av, det var 1 - ett - hagl som hadde perforert lungene.

 

Brukte samme Rottweil som du, og jeg er helt enig med deg. Men med blyforbud, gikk jeg over til Kent (tungsten matrix) i samme størrelse, og er faktisk godt fornøyd med de.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha kronografert Eley Alphamax Bismuth'en har jeg en mistanke om at den dårlige erfaringen på rådyr er for svake ladninger, ikke nødvendigvis haglene i seg selv. Har brukt Eley'en på ryper og skogsfugl også og syns den både smeller og sparker mindre. Mine Eley Bismuth blir nå kun brukt til fugl, ikke rådyr.

 

 

Brukte samme Rottweil som du, og jeg er helt enig med deg. Men med blyforbud, gikk jeg over til Kent (tungsten matrix) i samme størrelse, og er faktisk godt fornøyd med de.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha kronografert Eley Alphamax Bismuth'en har jeg en mistanke om at den dårlige erfaringen på rådyr er for svake ladninger, ikke nødvendigvis haglene i seg selv. Har brukt Eley'en på ryper og skogsfugl også og syns den både smeller og sparker mindre. Mine Eley Bismuth blir nå kun brukt til fugl, ikke rådyr.

 

Frode

 

 

Brukte samme Rottweil som du, og jeg er helt enig med deg. Men med blyforbud, gikk jeg over til Kent (tungsten matrix) i samme størrelse, og er faktisk godt fornøyd med de.

Tror nevnte Kent-patroner er oppgitt til i underkant av 400m/s.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, da skal jeg kjøpe en pakke med Kent Tungsten for å prøve på rådyr.

 

Brukte samme Rottweil som du, og jeg er helt enig med deg. Men med blyforbud, gikk jeg over til Kent (tungsten matrix) i samme størrelse, og er faktisk godt fornøyd med de.

Tror nevnte Kent-patroner er oppgitt til i underkant av 400m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker eley alphamax UK-3 og to rådyr har falt i smellen med disse. Husk at UK3 tilsvarer US-4 størrelse patroner som finnes i mange andre alternative hagltyper. Mange som blander disse enhetene. Tror størrelse sammenblandingen har ført til et ufortjent dårlig rykte for bismuthens virkning. Jeg er på leting etter litt grovere hagl i bismuth eller tungsten-matrix.(3,5-3,8 mm) Grunnen til dette er at US4 er den minste anbefalte harlestørrelsen NJFF anbefaler i bismuth, og da helst tidlig i sesongen når pelsen er tynnere

Link to comment
Share on other sites

Skaut en bukk med Rem Hevishot 42gr #B i helga. Jeg undervurderte avstanden noe, men det var omtrent 30 skritt bort til der den lå.

 

Jeg skaut to skudd. Hele 8 hagl satt i dyret :shock: 2 i halsen, 3 i beinet og 3 i bogen. Jeg skaut med 1/2 og 3/4 choke. Skytinga følte jeg meg sikker på, og ble paff da den ikke datt rett ned, men begynnte å flyge.

 

Siste gangen med de patrona ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Skaut en bukk med Rem Hevishot 42gr #B i helga. Jeg undervurderte avstanden noe, men det var omtrent 30 skritt bort til der den lå.

 

Jeg skaut to skudd. Hele 8 hagl satt i dyret :shock: 2 i halsen, 3 i beinet og 3 i bogen. Jeg skaut med 1/2 og 3/4 choke. Skytinga følte jeg meg sikker på, og ble paff da den ikke datt rett ned, men begynnte å flyge.

 

Siste gangen med de patrona ihvertfall..[/quote]

 

Halla. En rull med gråpapir, tusjmerke midt på med meters mellomrom, skritte avstand til 25 meter og skyte med forskjellig ammo. Slå ring midt på med 30cm radie og sjekke antall hagl innenfor. Er det mer enn 3 var det skytingen din som var feil... :wink: Urolig belysende å prøveskyte forskjellig ammo... Jeg har vent meg av med super-duper ammo etter at jeg begynte med det, blir store hull i svermen i min hagle.

Edit: Har også vent meg HELT av med slugs (aldri begynt faktisk)! :shock: Treffer i hytt og pine de jeg har forsøkt i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Er det i det hele tatt noen nymoderne patroner som folk faktisk er fornøyde med til rådyr?

 

Trudde remington hevishot/wigmaster var noen av de beste patronene til rådyr jeg :shock:

Var å kjøpte en del patroner på jakt og friluft for litt siden, og sa at jeg skulle ha patroner til rådyr/skogsfugl. Selgeren mente at wigmaster var det aller beste valget, men med en pris på 36 kroner patronen hadde jeg ikke råd til så allverdens mange patroner, så jeg tok med en pakke eley alphamax 3`er også.

Men etter å ha lest litt i denne tråden, virker det som at det bare er nagativt å si om disse patronene.

Ble litt skeptisk til han som hadde skutt rådyr med eley alphamax uten at hagla hadde trengt inn i rådyret, og at haglene bare prella av når han flådde den :?

 

Så hvis det er noen patroner som folk er fornøyde med til rådyr, så må de gjerne dele det med oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 3 rådyr i år med hagle, med avstand fra 10 til 20 meter, bruker Kent Tungstein nr 3, 70 mm 36gr. lungene har vert helt "peppra" med hagel, og kulene har stått i skinnet på motsatt side, noen gjennom. bruker 3/4 chok, alle har gått rett ned i smellen. Så jeg kan trykt anbefale Kent Tungstein, men prøv dem først på papp.

 

Tidligere har jeg brukt Winchester XX 36 gr bly nr 2, de funket de og men vil si at Tungstein har bedre inntrengning, sikkert pga hastigheten har gått opp på nyere patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle prøve meg med hagla på rådyrjakt. Noen som har forslag til ammunisjon som selges idag (er ikke intressert i å høre om "superammunisjonen" som dere hadde før, da dette ikke er lov å buke idag :wink: ), som er bra til dette formålet? Det står jo litt tidligere i tråden, men synes det står mest om bly, og om ammunisjon dere ikke er fornøyd med.. Selvfølgelig skal ammunisjonen testes i hagla før den tas med på jakt, men før jeg kjøper inn ammunisjon for å teste er det greit å ha en pekepinn på hva dere er fornøyd med.. (Må jo selge en nyre eller noe for å ha råd til å teste alt.. :? )

Hagla mi er i kaliber 12-76

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en bukk i helga med wingmaster HD bb 3". Aldri skutt rådyr som har dødd så fort på ett skudd før. Som å skru av en bryter!..

 

Trur det er mange som heller burde trene avstandsbedømmelse og ta en tur på banen før de dømmer denne patrona nord og ned. Fant igjen 29 hagl i dyret som ble truffet i bogen..

 

Avstand er nok en avgjørende faktor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...