Jump to content

Rådyrjakt, haglstørrelse


M67

Recommended Posts

Jeg bruker eley alphamax UK-3 og to rådyr har falt i smellen med disse. Husk at UK3 tilsvarer US-4 størrelse patroner som finnes i mange andre alternative hagltyper. Mange som blander disse enhetene. Tror størrelse sammenblandingen har ført til et ufortjent dårlig rykte for bismuthens virkning. Jeg er på leting etter litt grovere hagl i bismuth eller tungsten-matrix.(3,5-3,8 mm) Grunnen til dette er at US4 er den minste anbefalte harlestørrelsen NJFF anbefaler i bismuth, og da helst tidlig i sesongen når pelsen er tynnere

 

Blypatronene jeg brukte før var 3,25 og 3,5 mm i diameter og 3,5 mm var største tillatte haglstørrelse. Det var alltid knall og fall ved bruk av haglløpet i kombien i motsetning til rifleløpet i 6,5 hvor rådyret gjerne kunne gå noen meter selv ved perforering av lunger.

 

Derfor kjøpte jeg Eley Alphamax nr. 3 som er 3,3 mm i diameter og trodde det skulle ha tilsvarende effekt, det har det ikke. Skal prøve Kent tungsten som ble anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien, og flere andre, har funnet ut at hagl nr. 3 har størst intregning. Grunnen er at haglstørrelse og trykk har et slags kryssniongspunkt der, grovere hagl gir høyere trykk og er følgelig svakere laddet. Har prøvd TungstenMatrix i nr. 3 på flere titalls rådyr og gjennomtregningen er fenomenal. Og jeg har en helt klar oppfatning av at nettopp TungstenMatrix har bedre inntregning enn alt annet, og tror grunnen er at haglene inneholder plast og dermed har mindre overflatefriksjon i viltet. På hare drar de i alle fall helt klart inn mindre pels enn noe annet jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...