Jump to content

PPC våpen


Ken Adams

Recommended Posts

ER meldt på til PPC skytingen i morgne og driver med klargjøring og pakking. Tok en runde innom ppc1500.no sidene og ble nå litt stressed.

 

Har tent skyte PPC1500 med min Glock 19, ikke ideelt våpen (har ikke noe egnet hylster til min Shadow) men da dette er første stevnet tenkte jeg fokusere mest på å gjøre alle andre prosedurer enn selve skytingen riktig denne gang.

Glocken burde som jeg kan si, vare ihht reglene.

 

Så melde jeg meg på P5, standard revolver 2,75" tenkte bruke min Spesialfelt revolver. Denne er lett på avtrekket og jeg har da montert et strips på hammeren for å forhindre SA avtrekk som ikke holder 1360g.

Men når jeg nå sjekker reglene får jeg ikke utføre utvendige modifieringer i denne våpenklassen.

Som jeg da tolker reglene kan jeg ikke bruke denne revolveren i denne klassen, eller har jeg feil?

 

Da tenkte jeg som så at jeg bruker min G19 eller G26 i noen klasse med 48/60 skudd i steden. men disse våpnene har justerbare bakre sikter og virker heller ikke vare brukandes, eller har jeg feil?

 

ja, jeg burde kunne reglene men har ikke skutt PPC siden kurset sommeren 2012 :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Om du er interressert i å bruke Shadowen, så kan du låne komplett utstyr til den hos meg. Har belte med hylster og 4 mag-holdere, om 4 x magasin om du trenger det. Jeg har start i morra kl 10:00. Om du ikke har start samtidig så er det ikke noe problem, jeg bruker ikke Shadowen min for tiden, og lurer på om jeg skal selge den komplett etterhvert.

 

-Kjell

Link to comment
Share on other sites

4" og 2,75" "Standard revolver" må i hht WA Rulebook §3.5 og §3.6 "Must have single and double action capability and must be capable of lifting 2 ½ lbs. (1135 g) when gun is cockedfor single action firing." Så man har ikke anledning til å fjerne SA, men den behøver ikke holde mer enn 1135 gram, og ikke 1360 g som er avtrekkskravet til felt i Norge. Det er lov å polere / tune avtrekk, men strips på hanen, triggerstopp og andre modifikasjoner er ikke lov. Intensjonen for disse klassene er spesifikt uthevet i siste del av følgende setning "In determining whether a specific firearm meets the spirit and intent as well as the letter of this Rule, it should be remembered that this is meant to be a totally stock firearm." En liten turn på hanefallfjera kan være nok til å komme innenfor kravet - den vil ofte påvirke SA også.

2013 versjon av WA rulebook kan lastes ned fra WA sine sider eller hjemmesiden til Oppegård SL: http://www.oppegaardsl.no/wp-content/up ... 0_2013.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Kom på et lite tips for å lage seg en enkel avtrekksvekt. Ta et malerullehåndtak for de små malerullene (uten malerulle) og heng på en 1,5 liter flaske som kan fylles med vann slik at hele stasen veier f.eks 1150 gram. Da har du en perfekt fleksibel avtrekksvekt for relevante avtrekksvekter opp til 1,7 kg. En normal digital kjøkkenvekt er god nok til justering av loddet - legg deg litt over kravet så slipper du overraskelser på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Shadowen i Pistol 1500 og scoret 1303p som jeg er meget fornøyd med. Den er ikke 100% innskutt (går noe høyt og noe til venstre dette jag jeg har vant meg bort med de avtrekksfeil jeg gjorde år jeg fikk den og som den er justert etter) Har ikke trent noe som helst på barikade, liggende eller knæstående skyting og ha rkun gjort den en gang før ved PPC kursen sommeren 2012.

 

48match med snubben, scoret 428p i P5. Det ble til at jeg brukte revolveren som den er satt opp til spesialrevolver, med strips. Skall se om det holder å stramme fjæra litt for at den skal klare kravene.

 

Var uansett meget gøy :D 48matchen gikk raskt og det var nesten mer action der enn i 1500matchen.

Link to comment
Share on other sites

Vi bør (skal) holde oss til det internasjonale regelverket og i størst mulig grad unngå nasjonale tilpasninger. Under NM på Kurud fulgte vi WA 1500 regelverket uten noen nasjonale tilpasninger og vi gjør også det under Winter Cup,en. Jeg er klar over at det er en diskusjon som går hvorvidt man skal gjøre nasjonale tilpasninger til WA reglementet, men vi i Oppegård SL er av den oppfatning at det er WA1500 reglementet som gjelder, inntil fagkommitte pistol eventuelt bestemmer noe annet. En nasjonal tilpasning av reglementet vil vanskeliggjøre deltagelse utenfor Norge og vi ser at skal PPC som attraktiv skytegren bør vi ha mulighet til å konkurrere utenfor Norge også. Så vi tillater bare felt og spesialvåpen der de er i hht WA1500 sitt reglement. Så langt har det vært uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Ken Adams, vi vil prøve at vi kjører 3 stk 480 matcher på neste WC runde, og at vi får inn 600 matchene som en del av 1500 matchene. 480 matchene er utrolig morsomme og veldig raske å gjennomføre. De er heller ikke så krevende i forhold til dagslys/ kunstig lys i og med at lengste avstand er 25 yards.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. 48 matchen gikk jo i fint med kunstig lys, så det er jo null stress. :D

 

Er litt synd våpenreglene krasjer med feltreglene, i hvert fald så lenge ppc ikke er ervervsgrunnlag. Skal vi få opp interessen for PPC må vi nok åpne opp for NSF feltvåpenregler. Sitter selv med ett våpen per feltgren men fikk problemer med å følge PPC reglene nå sist helg. Mine våpen er jo optimert mot felt.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen som går inn i IPSC production classen kan brukes til Standard Pistol 5" / "Dist. Pistol" (P6) 60 skudd. Felt revolvere (maks 6") og felt pistoler går inn i hhv P1 og P2 (150 skudd). Mange Glock modeller og 1911 med 5" og faste sikter går inn P7 (48 skudd) og P6 (60 skudd), og det meste går inn Open klassen P8 (60 skudd). En "råtuna"/maltraktert spesialrevolver kan brukes til P1 (evnt P8), men er vel ikke helt optimalt på 50 yards. Men det burde være muligheter .... Nå er det vel ikke et mål i seg selv at alle skal skyte alle divisjoner, men nøkkelen er vel å få så mye aktivitet at man kan søke om reservevåpen.. - og holde disse unna børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Ja, våpenreglene i PPC er nermere IPSC enn NSF. (blir IPSC kurs utpå vintern håper jeg) og da åpner de topp flere muligheter for erverv som også kan brukes till PPC. Reservevåpen er også en løsning.

 

Jeg kritiserer på ingen måter noen regler, klubber eller forbund. Jeg bare konkluderer med at det er vanskelig å skyte PPC hvis man bruker feltvåpen og hvis man har ambisjoner utover å vare listefyll.

 

Uansett, gøy var det og det blir mer PPC fremover! :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av di våpna som jeg har til feltskyting som jeg kan bruke til ppc?

Pardini GT45 9mm 6" løp,helt orginal

S&W m28 bygget av Børselars med LPA sikter og 6,5" L.Walther løp.

S&W 686 2.5", orginale sikter, men den røde plasten er fjernet fra forsiktet og det er slipt ned slik at det er 90 grader på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av di våpna som jeg har til feltskyting som jeg kan bruke til ppc?

Pardini GT45 9mm 6" løp,helt orginal = P1500

S&W m28 bygget av Børselars med LPA sikter og 6,5" L.Walther løp. = Open p.g.a lengden som er maks 6" i R1500. En annen ting er at du vil slite med å finne bra hurtigladere til N-ramma.

S&W 686 2.5", orginale sikter, men den røde plasten... = Hvis du har stiftet korn kan du bytte hele saken til et Partridge korn, og da er våpnet ok for SR2,75"

 

Mange som aldrig har vært bortig PPC ser ut for å lage seg litt våpenregler :wink: Så her er kortversjonen:

P1500 og R1500 er våpen med maks 6" løp som folk ofte har "kryddret" mer en feltvåpen for Militær og revolverfelt, altså relativt frie klasser, men en standard S&W 686 eller lignende kommer du også langt med.

Skulle løpet være for langt eller noe annet snodig, så har vi en klasse som heter OPEN, og den er nettopp ÅPEN. Bortsett fra avtrekksvekt.

Standardklassene er strenge, her er intensjonen at det skal være "ut av esken" våpen.

Men man får f.eks. sette på et LPA baksikte i SR6", eller bytte korn fra rød-rampe til Partridge (av den enkle grunn at selv ikke S&W har oversikt over hva de har levert), men man får ikke frese nye spor for å feste siktet.

Link to comment
Share on other sites

Ppc skyttern- jeg har en 686 4" SSR revolver. Denne kjøpte jeg brukt, den har interchangeable front sight system og det sitter et hi-viz korn på den. Er denne da godkjent til den standard 4" øvelsen. Aner ikke om det kornet ble levert originalt, men som du sier. Det har vel ikke S&W fabrikken heller.....?

 

 

 

Edit; jeg googlet et bildesøk på 686 SSR og da dukker det opp bilder med mange slags frontsikter, også Hi-viz så da bør det vel gå greit gjennom en evt sikkerhetskontroll?

Link to comment
Share on other sites

Uh... Der har du en varm potet.

 

Revolveren din heter jo SSR som står for Stock Service Revolver eller Standard 4" på norsk. Revolveren ble altså laget for SSR klassen, men ikke i PPC. Målet var/er først og fremst SSR klassen i IDPA.

I begynnelsen var den ikke godkjent i PPC fordi våpen fra custom byggere, herunder også S&W Preformance Center, ikke er lov i standardklassene. Mener å huske at dette også var tilfelle i IDPA. Dermed flyttet S&W revolveren over fra sin PC avdeling til "katalogvarene" i Pro Series.

Revolveren har vært diskutert opp og ned, hva det egentlig har blitt til må jeg nesten forhøre meg litt om. Eller for å si det som det pleier å være, svenskene er negative mens resten av verden ikke ser noe problem.

 

Nå må du ikke ta dette som et forsøk på å rakke ned på revolveren din, men jeg skal plukke den litt fra hverandre for å fortelle hvor mye "custom" den inneholder, eller hvor lite :wink:

Det er en 4" 686, inni finner du smidde avtrekksdeler, og utenpå finner du en litt annen løpsprofil.

Det var det!

Smidde avtrekksdeler det kan du få på en haug med 686. Bra saker, men ikke så veldig spesielt. Smidde deler satt inni alt før i tiden, kun avsporet av et ikke så genialt forsøk med rustfritt, før Smith gikk over til støpte deler, som i mine øyne også er bra saker.

Ikke kan jeg fatte hva slags fordeler løpsprofilen på SSR revolveren skulle gi, for løpet ellers er trekt i samme gamle maskin som alle .38/357 S&W piper.

Det er dessuten helt lov å starte med en urgammel S&W med "sugerørspipe", og det gjelder også for haugen av varianter som bærer frem til dagens full lug piper.

 

Så jeg regner med at ingen her i landet vil nekte deg å starte med revolveren.

Det forferdelige kornet bør du bytte uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En ting til...

Hvis du har esken til revolveren så skal det være klistret på en lapp på den ene kortsiden. Der er det en mengde med koder bestående av to bokstaver eller en bokstav og et tall.

Det kan f.eks se noe slik ut: 05-A2-MD-GR-B2-SR-SA- osv...

Har du disse kan jeg fortelle deg hvilket korn revolveren din ble levert med.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tok en titt på regelverket til PPC og fant dette:

 

Revolver 1500 og Pistol 1500 (Single action skyting er kun tillatt på 50 yards!)

Match 1

7 yards

6+6 skudd stående, 20sek., omlading etter de første 6 skuddene.

15 yards

6+6 skudd stående, 20sek., omlading etter de første 6 skuddene..

Match 2

25 yards

3x6 skudd, 90sek., 6 knestående, 6 barrikade venstre, 6 barrikade høyre.

Match 3

50 yards (Single action tillatt) 4x6 skudd, 165sek., 6 sittende, 6 liggende, 6 barrikade venstre,

6 barrikade høyre.

Match 4

25 yards

2 omganger med 6+6 skudd, 35sek., stående, omlading etter de første 6 skuddene."

 

Vil det da si at en pistol som f.eks Sig X-six Supermatch som har SAO-trigger ikke kan benyttes i PPC1500?

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at man har våpenet i hylster for så å trekke og skyte på signal?

 

Hvordan fungerer det med en SAO pistol?

Uladd, og lader når skytesignalet kommer?

Ladd med hanen nede?

Ladd med spent hane og sikring på?

 

Er det noen fine konkurransehylstre som passer til en lang SIG (P220 X-six)

Link to comment
Share on other sites

For pistol starter man med hylstret våpen, uten skudd i kammeret. Sleidebevegelse gjøres etter at våpnet er rettet mot skivene.

Dette er pr. i dag ikke en regel i PPC, men nå gjør man slik i alle land tilsluttet WA1500.

Det er fordi at i en del land er det forbudt å starte skytegrener med ladd og hylstret våpen. ...sorry, mente pistol. Merkelig nok er det helt OK i disse landene å starte med en ladd revolver i hylsteret :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til Standard 5,5" faste sikter kan du nesten ikke gjøre noe. Polere litt på avtrekket, bytte til andre faste sikter og sette på "base pads" på magasinene (ikke +2 bunn eller lignende).

"Glock-sokk" er også tillatt ...og det er vel det hele.

 

Til Standard 5" kan noe mer, f.eks. så er tri-set sikter lov.

 

Til P1500 og Open kan du nesten gjøre hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

Hva er best til standard revolver 2,75" om man ønsker en revolver som også kan brukes i spesialfelt?

 

Det beste er bruktmarkedet :?

For pr. i dag produseres det ikke revolvere til den klassen.

Før hylekoret setter igang. Jada, S&W har 2,5" 686 på nettsidene, men de produseres for tiden. Manhurin samme historien, produksjonen der er i alle fall ikke rask.

Det finnes andre 2,5 tommere men de har et hull for lite i tønna eller mangler justerbare sikter.

 

Olav har jo helt rett i mine øyne :D En mod 19 eller 66 er topp, men lykke til i å finne en. Husk er den kappet og saget i så er det en Spesialrevolver, ikke en PPC-revolver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...