Jump to content

Hvilket kaliber er det beste til det meste?


Rifla

Recommended Posts

Hei

 

Driver å selger ut rifler i div kalibre, lei av alle riflene som tar plass og må skytes opp hver for seg til prøven.

 

Trenger forslag til å lande på ei rifle, tenker på 6,5x55 Tikka t3.

Går for det meste på rådyr jakt, sjelden hjort men har lyst til å ha muligheten åpen.

Ønsker meg ei lett rifle som også kan brukes på fugl uten at jeg sitter igjen med kjøttdeig. Er det noen nevneverdig forskjell på 308 og 6,5x55? presisjon, rekyl, kapping av løp....

Rifla må ha demper, er lei av alltid å måtte bruke hørselvern.

Rifla bør ikke overstige noe særlig over 3kg uten utstyr.

Har ei 30-06 med demper, fornøyd med den!, kan beholde den og kjøpe ei 223 i tilegg.

Eller selge alt å gå for ? til alt!

 

Noen som gjør seg noen tanker erfaringer her?

Fint med innspill fra alle vinkler, og gjerne direkte:-)

Link to comment
Share on other sites

Er dette begynnelsen på nok en 6,5x55 mot alt annet tråd?

 

Men spørsmålet ditt er nesten umulig å svare på. Skal du holde deg her hjemme i skandinavia så er de aller fleste standardkaliberene "best til det meste" som du sier.

 

Selv liker jeg 260Rem i kort kasse og 270Win i lang kasse. Jeg har ingen av dem, men kunne tenke meg disse om jeg skulle bytte bort noe av det andre.

 

Skal du ha bare ei rifle så må du nesten bestemme deg for om den skal være ei storviltrifle som også egner seg for en gås eller storfugl i tillegg. Eller motstatt at du har ei god fuglerifle som holder storviltkravet.

 

Hadde det vært mitt valg hadde jeg beholdt 30-06'en og kjøpt ei småviltrifle i tillegg, da jeg mener at man ikke kan kombinere ei god storviltrifle med ei god fuglerifle!

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for gode svar og råd.

Er veldig glad i 30-06 rifla mi, ble spesielt god å skyte med etter jeg satte på demper.

Er også enkel å lade skudd til selv.

Jeg går mest på jakt i Scandinavia og skyter ikke elg.

Blir rådyr, men ønsker også å kunne bruke rifla på skarv og ender.

Regner med det blir 223 eller 6,5x55.

Her er valgets kvaler, og er for så vidt åpen for 308.

Da er 100.000 dollar spørsmålet hvilket kaliber passer best her?

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å gå tom for ammo under jakta er du det nicket ditt er :mrgreen: En AMATØR. Selv på duejakt og der går det fort litt ammo har jeg aldri klart å gå tom for ammo :wink:

 

Men til TS. Selg rubb og stubb og kjøp deg ei rifle i 270win :wink: Den gjør det 6,5x55 gjør pluss litt til 8)

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å gå tom for ammo under jakta er du det nicket ditt er En AMATØR

Veeeldig OT, men jeg har da gått tom for ammo på jakt mange ganger. Både med rifle og hagle - men drar ikke på en pall patroner heller :wink:

 

Nei det gjør ikke jeg heller :wink: Men 20 rifleskudd holder til storvilt. Stortsett til småvilt også. Hagle kan jo variere men ikke ofte det går 25skudd om dagen der heller :mrgreen:

 

Skal du ut i flere dager tar du med litt mere bare :)

Link to comment
Share on other sites

Behold 30-06 en din, for guds skyld !

Som du sier liker du rifla, og du skyter bra med den. Da er svaret enkelt. Det fins ingen andre kaliber du får mer kuler til. Alle produsenter lager alle mulige vekter, og alle typer kuler.

Null problem å jakte rådyr med, og skulle du dra på rein/hjort/elg/villsvinjakt, passer den helt perfekt. Blir det kun rådyrjakt, kan du lage deg dine egne kombinasjoner kule/vekt/hastighet.

 

Så kjøper du ei rifle til småvilt i tillegg, om du synes 30-06 er for kraftig til det bruket.

Hvis du liker 223 så gå for det. Men det fins også andre kreasjoner. Jeg har ei rifle i 22 Hornet. Smeller litt mer enn 22LR, men "null" rekyl. I hvert fall når en er vant til storviltrifler. Lovlig også på rev. Ruger har i sitt sortement, og jeg har sett flere på Finn og her på Kammeret brukt.

Eller 7 X 39 (var det riktig??) fuglekaliberet som ofte anbefales til toppjakt. Vet ikke om den er lov til rev, men det finner du ut om det er aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har .308 til storvilt og .222 til småvilt. Drasser ikke på æljbørsa når jeg skal prøve å finne fugl. Får følelsen av å skyte spurv med kanon.

 

Helt irrasjonelt selvsagt, siden .308'en kan brukes til alt, men følelsen... .222-rifla er jo lita og nett (Brno Fox), og patronen er nusselig og sjarmerende. Passer liksom til småviltet! Men en skal ikke skue hunden på hårene heller. .22'ene er jo ganske sinte, så det er viktig å bruke riktig kule til jakta.

 

.30-06 MÅ altså ikke byttes ut med noe som helst annet. Løp til en butikk og fikle litt på ulike småviltkalibrede børser og se om det er noe som virker artigere enn noe annet. Så får du vurdere om du skal skaffe deg noe slik. .223 er jo rimelig og greit da.

 

Vil du absolutt bytte ut .30-06'en med kun èn rifle, er jo 6,5x55 et bra valg. Men jeg ser i grunn ikke vitsen, siden .30-06'en gjør alt en 6,5 kan, og i noen tilfeller bedre (hevder mange når man prater om elg).

 

Bare et lite sammenligningsbilde:

20130212_222044_zpsddb4be47.jpg

 

Kosebørsa er helt klart frøken Fox. Nett og lett (ikke så lett lenger da, siden hun la på seg litt da jeg byttet til stokk fra Boyds).

Link to comment
Share on other sites

Å finne en rifle som passe både til hjort og rype er ikke enkelt. 6,5x55 kan sikkert brukes, men jeg er litt skeptisk til å bruke den på rype. Storfugl, rev, rådyr, og hjort passer greit, men da regner jeg med at du også kan bruke 3006. På rypa bør du bruke noe mindre. Muligens 222/223 ladet litt ned med tyngre kuler eller svakere ladning.

Det er sikkert andre som har god erfaring med 6,5, forresten en flott kråkesprenger med 100 grains kuler eller lavere

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er yppelig til rypejakt og annet fuglevilt for den del. I mange tilfeller er den mer egnet en 223Rem som i fabrikkammo ofte er ladet alt for høyt. Stor fart og feile kuler (selv om det er fmj) ødelegger mye i små raske .22 kaliber.

 

Lader man selv derimot så kan 223 og spesielt 222Rem bli nydelige fuglepatroner.

 

Men som ko-stens sier så er det noe med følelsen av å skyte spurv med kanoner når man bruker unødvendig kraftige kaliber til fuglejakt. Litt har det med sikkerhet å gjøre også, selv om man altid skal etterstrebe sikker bakgrunn. Ei 9 grams seksogenhalv kule som tar av på den skrå steinen -som du ikke så under sneen- flyr lenger enn ei 45 grains kule som kommer tuslende i 780ms.

Link to comment
Share on other sites

Skuffet over at ikke 9,3x62 er nevnt her..at 6,5x55 skal være best til det meste har jeg ingen tro på..og gå fra 30-06 ned til 6,5 er heller ikke noe bra valg

aldri bedre og gå fra mer til mindre..med mindre man sliter med rekyl..igrunn lander igrunn alt på hva man selv liker 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...