Jump to content

Da har det uvirkelige virkelig hendt!


Steyr81

Recommended Posts

Nå er ikke jeg noen jurist.. men tror den der grisebankingen kunne slått litt imot deg.

 

Selv ville jeg trukket blankt - forskanset meg på barnerommet og derifra ringt politiet.

Tviler på at jeg ville gått til angrep på vedkommende, tar man èn også viser det seg å være flere.. kanskje med kniv.. dessuten vet man aldri med dopskaller :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du har som vanlig borger lov til å anholde/holde fast kriminelle hvis du tar dem på fersk gjerning, eller forfølger dem på ferske spor. Du har ikke lov til å bruke vold, annet enn til selvforsvar, eller for å forsvare tredjepart. Og bruk av makt/vold skal stå i forhold til den kriminelles handling!! 'Ikke skyte spurv med kanon!' Grisebanker du en inbruddstyv, og ikke klarer å bevise selvforsvar, kan jeg nesten garantere at tyven melder deg, og du får straff.. Tyven får kanskje tilogmed tilkjent erstatning... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på det dere skriver om rettssikkerhet for tyven osv. En nabo av meg overrasket en fyr i stua(!) kl 03 en natt forleden. Tyven stakk sporenstreks uten å få med seg noe, men jeg bare tenker at hvis jeg hadde overrasket noen i min stue på den måten så hadde jeg grisebanket fyren og lagt ham i jern til politiet kom. Kunne jeg blitt straffet for dette? :shock::lol:

 

Jeg fanget en innbrudstyv i sommer jeg. Han hadde gått inn en åpen dør hos min mor, og min mor oppdaget ham i gjesterommet. Jeg la ham i bakken og satte meg på ham jeg... (Slik man lærte i friminuttene på barneskolen) Og ventet til onkel politi kom... de tok meg pent i hånda og sa takk :D

 

Dog var det nok litt feige lag... tynn ungutt med narkoproblemer og litt sint lubben (120kg) trønder med militær og kampsport erfaring. Syns nesten synd på slampen. :twisted: men jeg passet på å ikke bruke mer makt en det som var nødvendig.'

 

forøvrig er det veldig behagelig å ha alarm, slik at vekteren kan bekrefte at alt ser ok når den pluttselig går...

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke lengre den ordrette definisjonen av nødverge, men essensen er at man (i en selvforsvarssituasjon) ikke skal bruke mer makt enn det som er nødvendig for å avverge skade på egen eller andres person. I utgangspunktet høres dette greit ut, men av erfaring kan jeg fortelle at dette fort blir "advokatmat" i retten. Det som er problemet er at det forventes at man skal kunne foreta en objektiv vurdering av hva som er tilstrekkelig maktutøvelse i en situasjon hvor man frykter for egen eller andres sikkerhet. I tillegg er det ofte svært vanskelig å huske det nøyaktige hendelsesforløpet etter en hendelse hvor adrenalinet har flommet, og det hele koker ofte ned til hvem som har størst troverdighet. For å kunne påberope seg berettiget nødverge må man også bevise at man ikke hadde noen annen utvei som feks det å kunne rømme fra stedet.

 

Det kan tilsynelatende virke som om slike regler er til for å beskytte den som forbryter seg på annen manns eiendom eller person, men sannheten er at dette er et viktig prinsipp for å hindre at nødvergeretten ikke blir misbrukt. Så hvis man befinner seg i en situasjon hvor man ovverasker en inbruddstyv, så vil mitt råd være at man prøver å observere, anskaffe signalement og først og fremst kontakter politiet for å få avverget situasjonen. Hvis man opplever en direkte konfrontasjon, så bør man forsøke å komme seg unna ved hjelp av de midler man har til rådighet. Det er surt å måtte oppleve den krenkelsen som et innbrudd faktisk er, men jeg tror de fleste vil foretrekke dette fremfor det rettslige etterspillet som vil komme hvis man går ut over det som nødvergeretten faktisk gir rom for.

Link to comment
Share on other sites

Mente ikke det med grisebankingen så veldig bokstavelig, men tror det er fare for at jeg kunne blitt mektig irritert, eller rett og slett sint. Ser jo at det er en forskjell på å f.eks. sette seg oppå noen og holde dem fast, kontra det og sette seg oppå dem og så ommøblere trynet deres med knytteneven... :D

 

Men kan veldig godt forestille meg den følelsen av å ha blitt krenket. En gang ble jeg frastjålet cd-spilleren i bilen min, og følelsen da jeg satte meg inn og så ledningene som stakk ut var spesiell. Antagelig 100x verre å ha sånt uty innendørs i ditt eget hjem.

 

Den ultimate nedverdigelsen må vel være å ta en tyv i huset ditt for deretter å måtte betale erstatning til svinet! :lol:

 

Forøvrig så håper jeg at våpnene som denne tråden egentlig handler om, kommer til rette på ett eller annet vis!

Link to comment
Share on other sites

En gang ble jeg frastjålet cd-spilleren i bilen min, og følelsen da jeg satte meg inn og så ledningene som stakk ut var spesiell.

Da skulle du opplevd det jeg opplevde en morgen for en del år siden da jeg kom ut på parkeringsplassen på studentbyen for å starte bilen min. Bilen var åpnet, parkeringspengene som lå i midtkonsollen var borte og det var en flekk av noe klissete, hvitaktige "greier" på setetrekket av saueskinn. Ellers intet tatt eller skadet.

 

Det setetrekket ble nokså kjapt pensjonert...

Link to comment
Share on other sites

En gang ble jeg frastjålet cd-spilleren i bilen min, og følelsen da jeg satte meg inn og så ledningene som stakk ut var spesiell.

Da skulle du opplevd det jeg opplevde en morgen for en del år siden da jeg kom ut på parkeringsplassen på studentbyen for å starte bilen min. Bilen var åpnet, parkeringspengene som lå i midtkonsollen var borte og det var en flekk av noe klissete, hvitaktige "greier" på setetrekket av saueskinn. Ellers intet tatt eller skadet.

 

Det setetrekket ble nokså kjapt pensjonert...

 

Må jo ha vært en sinnsykt pen bil du hadde, siden noen bare MÅTTE legge igjen hobbyflekker på setet....eller var det sauen som var så forbannet opphissende kanskje... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det lovligt med alarm sirene med ekstrem høy sirene Type kvalmende høyt?

 

Forsiktig med sånne ting, har to bekjente som har prøvd seg i den retning.

 

Tilfelle nr 1 hadde innbrudd på hytta ca hver mnd, monterte derfor "alarm".

Nærmere bestemt trykkluftdrevet tåkehorn fra ett fraktskip...... Utløst ved hjelp av snubletråd så han var sikret at drittsekkene var inn i rommet når den gikk av.

Funka som bare det, men dommen han fikk var høyere enn hva innbruddstyven fikk.

 

Tillfelle nr 2 hadde stadig innbrudd/tyveri i en litt spesiell bil til tross for alarm, rattlås osv.

Løsningen her var å montere ett setetrekk, under setetrekket var det en kryssfinerplate, gjennom plata var det banka noen titalls, utrettete havfiskkroker :?

 

Samme sak, det funka, men han angrer på at det gjorde det.

 

Synd at slikt ikke er lov for å forhindre tyveri, synes ikke huseiere bør straffes om de med vilje har satt opp noe som skader eller skremmer tyven når han kommer inn i huset. "Privat område, ferdsel på eget ansvar". Hadde jeg kommet hjem, og funnet noe i huset mitt, som snoket rundt i sakene mine, så hadde jeg nok først og fremst blitt jævli skremt og følt meg truet, og jeg hadde nok handlet deretter.

Link to comment
Share on other sites

Synes slettes ikke det er synd at slikt ikke er lovlig.

 

Den dagen jeg roter meg bort på høyfjellet og må bryte meg inn i en hytte, setter jeg pris på at det ikke er tåkelurer eller selvskudd der.

 

Hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg må stjele en bil for å redde mitt elllers andres liv, vil jeg ikke sette meg på fiskekroker.

Link to comment
Share on other sites

Synes slettes ikke det er synd at slikt ikke er lovlig.

 

Den dagen jeg roter meg bort på høyfjellet og må bryte meg inn i en hytte, setter jeg pris på at det ikke er tåkelurer eller selvskudd der.

 

Hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg må stjele en bil for å redde mitt elllers andres liv, vil jeg ikke sette meg på fiskekroker.

 

 

Hmm, den dagen du går bensintom og bryter deg inn i båthuset mitt så bør du helst la være å helle innholdet av den bensinkanna som står der på tanken, den har nemlig ikke 2% oljeblanding som det står på lappen, men nærmere 12% maursyreblanding... :roll:

 

Stikk heller oppom huset og spør meg om en kanne med ren bensin. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hmm, den dagen du går bensintom og bryter deg inn i båthuset mitt så bør du helst la være å helle innholdet av den bensinkanna som står der på tanken, den har nemlig ikke 2% oljeblanding som det står på lappen, men nærmere 12% maursyreblanding... :roll:

:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En gang ble jeg frastjålet cd-spilleren i bilen min, og følelsen da jeg satte meg inn og så ledningene som stakk ut var spesiell.

Da skulle du opplevd det jeg opplevde en morgen for en del år siden da jeg kom ut på parkeringsplassen på studentbyen for å starte bilen min. Bilen var åpnet, parkeringspengene som lå i midtkonsollen var borte og det var en flekk av noe klissete, hvitaktige "greier" på setetrekket av saueskinn. Ellers intet tatt eller skadet.

 

Det setetrekket ble nokså kjapt pensjonert...

 

Hehe! Du følte deg litt "invadert" du og kanskje? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Synes slettes ikke det er synd at slikt ikke er lovlig.

 

Den dagen jeg roter meg bort på høyfjellet og må bryte meg inn i en hytte, setter jeg pris på at det ikke er tåkelurer eller selvskudd der.

 

Hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg må stjele en bil for å redde mitt elllers andres liv, vil jeg ikke sette meg på fiskekroker.

 

Kan vel bare si , at så langt tenkte jeg ikke :|

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ville bare gi en siste oppdatering om saken.

Snakket med politiet, de ser saken som vanskelig å løse uten videre spor/tips...

 

Snakket også med våpenkontoret.. 8)

Tror nesten han vart litt skræmt da jeg klasket en bunke søknader i bordet. :lol:

Begynnte å bable om den nye våpenforskriften, og begrensninger på antall jaktvåpen. Men etter litt "diskusjon"

kom vi frem til at jeg skulle komme tilbake til uken. Skulle sikkert ordne det greit. Eneste som var vanskelig virket det som

var en 458 socom. :(

 

Hadde bare forsikringsselskapet og fått ut fingeren nå så..

 

PS: Alarm kommer til uken.

Link to comment
Share on other sites

Synd at ikkje politiet kunne finne ut av denne saken din. Det er litt tragisk, i og med at dei hadde jo funne våpen hos "kjente" av polititet også. Skurkers rettigheiter er way out of range. Tilbake til litt knuffing i kjelleren på politihuset og gapestokk, så hadde kanskje det blitt litt betre..

Men bra at du får fylt opp igjen våpenskapet, og ikkje så dumt med å invistere i alarm..

 

Lykke til Steyr81, får håpe du får godkjent 458`en også. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...