Jump to content

Pris på ettersøkavtaler?


gaupejeger

Recommended Posts

Skrev en annen post om hva folk som er ekvipasjer tok for avtaler, og det var mye forskjellige svar.

Jeg har nå tegnet noen avtaler som jeg har "arvet" av en som måtte ta livet av hunden.

Han tok 500kr for en avtale, men da skulle han ikke ha noe for å ut,

En annen variant var 2-300kr og pluss noe tillegg for utrykkning. Jeg har en hund som er 1år nå og er mest ute etter erfaring så jeg drar ut bare for treningens skyld

Link to comment
Share on other sites

I distriktet Østerdalen har det ikke vært noe særlig etterspørsel etter godkjente hunder,har nok en sammenheng med at mange døde hunder fremdeles sporer godt på papiret :(

 

Har skrevet ut noen avtaler for andre,og jeg tar ikke betalt i form av penger,men har sånn uforpliktende sagt jeg vil være med på sluttrensken i elgjakta når flertallet er blitt lei !

Da er det flott med løshund !

 

Og jakt er det nok av !

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut med 1000 kr for avtalen med ettersøks-ekvipasje denne sesongen med elgjakt :shock:

:shock::shock::shock:

AAAAlt for dyrt for det papiret, da blir vel resten gratis da?

Og hvor mange avtaler får griskingen da?

 

For dyrt? Det kjem vel ann på kor mange løyver ein har og om det dekker alle utgifter!

Link to comment
Share on other sites

Måtte ut med 1000 kr for avtalen med ettersøks-ekvipasje denne sesongen med elgjakt :shock:

:shock::shock::shock:

AAAAlt for dyrt for det papiret, da blir vel resten gratis da?

Og hvor mange avtaler får griskingen da?

 

For dyrt? Det kjem vel ann på kor mange løyver ein har og om det dekker alle utgifter!

1000 spenn for KUN et papir, det er alt for dyrt.

Hvis en ikke trenger ettersøk blir det det.

Min mening om saken!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Uten at jeg har sjekket pris på ettersøksavtaler noen gang, så hørtes 1000kr mye ut!

Selv er hunden min Sako og undertegnede godkjent som ettersøksekvipasje, og pr nå har vi ennå ikke hatt noen oppdrag på dette! Har blitt forespurt om å starte opp en ettersøksring her i kommunen, men ønsker ikke å binde meg opp med dette, da jeg selv liker å jakte. Vet det var en annen tråd på dette, men finner den ikke igjen!

Faren er jo å ta på seg for mange avtaler, og evt i værste fall så blir det ettersøk flere steder samtidig!

 

Men at man får dekket sine kostnader ved reise er jo helt greit, hunden og jeg trenger praksis, så jeg vil i allefall ikke kreve gull og grønne skoger for ett ettersøk. I mellomtiden trener vi på blodspor og ferskspor, vi får nok sjansen i høst.

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

100 pr løyve, og ingenting ved utrykkning.

Er dette pr dyr i et jakt lag? Da er det jo endel penger om man har 16 dyr kvoten!

 

Dette er pr dyr uansett om jaktlaget har 2 eller 25 løyver.

Har du 20 løyver så er det vel bare å selge en kalveskrott så dekker du det inn.

 

Da får den som går 150,- i timen ved utrykkning.

Dette betales da ut fra kassa til ettersøksringen.

Og når eg går søk i min arbeidstid eller i helgene så er ikkje det formykje ivertfall.

 

Det er ikkje kvart år vi har igjen penger til vakt tilskudd for å være hjemme og tilgjengelig ca 2 uker hver av jakta.

 

Vi har og med Skytter han skal også ha timeslønn, dekkes av viltfondet i kommunen slik att vi til enkvar tid har med folk vi kjenner og stoler på.

 

 

 

 

Men bevares den som meiner det er dyrt må finne en annen ordning :?

Link to comment
Share on other sites

Tja....

1000 kr er mye penger, eller lite! Alt etter øyet som ser.

Det koster fort mye, mye mere å skaffe egen hund, med alt som det innebærer.

 

Nå betaler vi 1000 kr for å ha denne avtalen, med denne ekipasjen. Det er en engangs-sum for hele jakta. Om han må komme på utrykning ingen, èn eller flere ganger, om det går med èn eller fem timer, så spiller det ingen rolle. Prisen er den samme uansett, 1000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Det var noe bedre tider umiddelbart etter at forskriften ble vedtatt :) .

 

Det ble faktisk betalt 3 lapper for en avtale her i distriktet - og noen skrev selvsagt under så blekket sprutet.

 

Hjorteterrenget som jeg nå jakter i - er takket være forskriften.

 

Jeg averterte i Bondebladet: Ønsker å bli med på hjortejakt. Har to ettersøks-/drivende hunder", og fikk flere henvendelser.

 

Spørsmålet jeg fikk - var: Hvor mye skal du ha for å bli med å jakte :lol: ?

 

Og siden har jeg vært der - og betaler min skjerv selvsagt - og "holder" hunder fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva er dyrt, og hva er billig.

 

Noen som har tenkt på hva det koster av tid og penger å trene en hund frem til godkjenning? Samt aktivisere hunden utenfor jaktsesongen, slik at den forblir en erfaren ettersøkshund? Det er vel et poeng i seg selv er det ikke? Til info er det langt fra gratis, eller billig, om noen skulle falle for fristelsen å tro det.

 

Bare for å sette det litt i perspektiv - hvor mye penger har dere brukt på våpen, jaktklær, riflekikkert, håndkikkert, jaktretter, amunisjon og andre "kjekk-å-ha-duppeditter".? Veldig lett å rettferdiggjøre noen 1000 lapper på slikt er det ikke?

 

Men for all del - jeg kjenner godkjente ekvipasjer, som sikkert stiller gratis. Et par av de jeg kjenner har aldri klepet i ei børse noen gang, ei heller vært på noe jakt av noe slag, eller bedriver noen trening utenfor jakta, av noe slag. KUN et godkjenningsbevis. Er slikt greit?

 

:wink:

 

(PS; Tar 500 pr. avtale, og 220 kr/time pr utrykkning, pluss utgifter til kjøring etc., max 4 avtaler totalt.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, hva er dyrt, og hva er billig.

 

Noen som har tenkt på hva det koster av tid og penger å trene en hund frem til godkjenning? Samt aktivisere hunden utenfor jaktsesongen, slik at den forblir en erfaren ettersøkshund? Det er vel et poeng i seg selv er det ikke? Til info er det langt fra gratis, eller billig, om noen skulle falle for fristelsen å tro det.

 

Bare for å sette det litt i perspektiv - hvor mye penger har dere brukt på våpen, jaktklær, riflekikkert, håndkikkert, jaktretter, amunisjon og andre "kjekk-å-ha-duppeditter".? Veldig lett å rettferdiggjøre noen 1000 lapper på slikt er det ikke?

 

 

 

 

Nettopp!!

Å i lys av den realiteten så er jeg faktisk ganske så bekvem med å betale det jeg gjør. For èn ting er ganske sikkert for tiden; Jeg har verken tia, mulighet eller råd til å anskaffe meg en hund med alt som det innebærer for å få den godkjent til ettersøk, slik som min livsituasjon er nå.

Link to comment
Share on other sites

Og derfor har jeg ingen avtale med noen andre enn mitt eget lag :D .

 

Ingen er villig til å betale for hva det har kostet av tid (og penger) - og ser ingen grunn til å være "Moder Theresa".

 

Også har jeg heller ikke tid/anledning til å binde meg til "utrykninger".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel greit å ikke ha for mange avtaler.

max 4-5

 

Synes ikke avtalen skal være gratis, men skal heller ikke for dyr.

og ikke en skremmende timespris ved utrykning pga folk ikke ringer når de har skutt på dyr og trenger ettersøk.

 

Men folk som da ringer og vil ha ettersøksavtale må regne med å betale litt,

for det koster tid og penger å trene opp en hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Alt for billig. Tar 2000,- for å skrive avtale gjelder hele jakta uansett hvor mange dyr de har pluss 150,- pr. time ved ettersøk. har vert tørke på hunder i kommunen i det siste. Jeg verdsetter jakt såppas mye at hvis jeg må avslutte jakta på eget vald så skal jeg ha noe igjen for det. sammtidig så er det med på å presse di andre valdene som ikke har hund til å kjøpe det selv, så slipper jeg det maset vær høst. De som klager på at det er dyrt får bare ringe noen andre. Enkelt og greit..

Link to comment
Share on other sites

Sogndal ettersøkslag tek kr 110 pr. pr tildelt hjorteløyve og ingenting ved utrykkning.

 

100 % tilgjengeleg heile døgnet frå 10.september til 31.januar for jegerar og alltid fleire ekvipasjar klare til teneste.

Ein haust var 4 ekvipasjar på søk samstundes.

 

Medlemmane i laget syter sjølve for at avtale med laget er gjort dei har hjortejakt.

Alle grunneigarar i våre to kommunar får tilbod om ettersøksavtale med vårt lag.

 

Det er ingen i laget som gjer private avtalar.

 

Kvar ettersøkavtale, gjort privat eller med eit lag, inneber at ekvipasjen til ei kvar tid er disponibel når det blir jakta.

Kva skjer ved sjukdom, reise og skade på hund?

Kva skjer om ein jeger skadeskyt medan hundeførar har tek til på jobb kl 09 om morgonen?

 

Sjå elles mitt innlegg i tråden: "Ettersøk og lys" der eg skriv om økonomi.

Link to comment
Share on other sites

Som jaktleder har jeg på vegne av laget inngått ettersøksavtale med to forskjellige. Ingen av dem skulle ha betalt, men begge kunne til tider være forhindret. (Derav to avtaler) Eneste kompensasjon de forlangte, var en part av viltet de eventuelt måtte spore. Billig? Ja, definitivt, men det bidrar ihvertfall til at jegere virkelig inngår ettersøksavtale og ikke kvier seg for å bruke den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til 45-70gov

Kor langt strekk du deg?

No er eg spent.

 

Søndag er det søk etter bukk med skotskade i bakfot. Søket går i eige vald. Sporet går til ei elv.

Dyret har ikkje gått over. Oppover eller nedover?

Nedover på eit glatt islagt sva 50 - 60 meter. Lite kjekt og uforståeleg at bukken har pressa seg ned her.

Sporinga held fram og nokre gonger har ein så vidt kontakt med hjorten.

Det blei mørkt. Sporing måtte stoppa og blei merka av på GPS. Ekvipasjen går opp att på 600 meter i snøen til bilen.

Tek fatt på køyreturen ned tømmervegen til vanleg veg. Heimreisa tek 1 time.

Neste dag er yrkesdag og pliktig andredagssøk, det er også du klar over.

Ny start. Jegerane blir posta ut og søket startar. Hunden tek sporet. Etter litt sporing får ein bekrefta at det er rett dyr. Dyret unngår postane. Bukken er ein sluing!

Hundeføraren er ein tøffing som har vore ute ei stormnatt før. Han gir seg ikkje så lett.

Det går ned, opp - . Tida og kreftene går.

Utfordringane ved å lukkast ved eit slikt søk er STORT. Mykje mykje større enn hjortejakta.

 

Hundeføraren som alltid går med rifla i handa har no kinnet på kolben!

 

Dette var for 14 dagar sidan i bratta på vestlandet.

Det gjekk med omlag 15 timar. Kostnad: kr 110 pr. tildeltløyve for jaktlaget.

Hundeførar får kr 150 pr. time + dekka reisekostnadar.

Link to comment
Share on other sites

Alle som skal ha rådyrkort på jaktterrenget til jeger & fiskerforeningen må betale 50 kr til ettersøksringen i foreningen (vis de ikke kan vise egen avtale ved henting av jaktkort). Disse 50 kr går til en pot og ekvipasjene får belønning for vanskelige ettersøk, med mindre de var med å jakte når dyret ble påskutt.

 

Jeg synes dette er en kjempefin måte å løse det på, og sånn jeg har forstått det er alle involverte veldig fornøyde med denne ordningen. Vi har 6 stk som vi kan ringe til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har mulighet til å ta seg fri på jobben så synes jeg det er tvilsomt å skrive under på ettersøksavtaler. Er man i den situasjonen må man ha tilgang til en annen ekvipasje som kan ta ettersøket hvis man ikke kan gjøre det selv. Det står vel i forskriftene til viltloven at man skal være tilgjengelig innen et rimelig tidsrom, som er definert som 4 timer.

Påtar man seg ettersøksoppdrag uten å kunne stille opp innen 4 timer så kan muligens dette være brudd på viltloven.Det går bra helt til den dagen noen ringer kl 8 om morgenen, og du svarer at " pga jobb kan jeg ikke komme før kl 5 i ettermiddag". Treffer man den rette da kan man risikere å bli anmeldt.

Ettersøksringen hos oss tar 50 kr pr fellingstillatelse. Den som må ut på ettersøk sender regning til ettersøksringen på kr 200 pr time + kjøregodtgjørelse på 3 kr kilometern.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ingen private ettersøksavtaler, men er med i en større sentral med mange ekvipasjer. Så dersom jeg ikke kan rykke ut pga jobbsammenheng så ringes det til neste tilgjengelige.

 

Får dere virkelig fri altså? Med lønn? Eller må dere bruke fridagene?

 

Jeg jobber for tiden med undervisning (men tidligere jobbet jeg i akuttmottak) og det var helt uaktuelt å forlate pasienter/elever for å gå ettersøk. Ikke nubbesjans til å komme fri der nei.

 

Det kommer jo litt an på hva slags jobb man har og ikke minst hva slags sjef man har...

Link to comment
Share on other sites

Til sevenr. Hei Dette var ei slitsom økt ja, Men ville du vært for uten denne turen om du fikk velge igjenn,se da bort ifra et lidende dyr. Det blir jo også feil å si at det er spenende og moro for mange her når det dreier seg om et skadd dyr.

Noe jakta er veldig mye for meg og hundene mine. Er heldig med å være selvstendig så ta seg tid til dette er ikke noe

tema. Har da kanskje ikke lov til og være med og diskutere dette :?: Jakta er alt. Har også to godkjente hunder så jeg bytter etter første dag om det skulle være nødvendig. Får jeg jakte gratis tar jeg i mot dette med en gang :P

Fortsatt god jakt til alle.

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen av dere som kan være så snill å sette opp et realistisk overslag på hva det koster å få en godkjent ettersøkshund?

 

Pris på innkjøp av valp, registrering, vaksinering, forsikring, fòr, trening osv osv.... Har jeg fått med alt, eller har jeg glemt noe? Hadde satt pris på om dere kunne gjøre det, da jeg har et håp om å kunne skaffe meg hund på sikt :)

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen av dere som kan være så snill å sette opp et realistisk overslag på hva det koster å få en godkjent ettersøkshund?

 

Alt er ca.priser selvsagt.

 

Dette MÅ betales:

:arrow: Valpepris (inklusive registrering, markkur, chip, forsikring fram til 12 ukers alder): Ca. 10000 engangssum

 

:arrow: Vaksinering: 2-300 i året årlig utgift

 

:arrow: For: 400 x 12 = 4800 pr år årlig utgift

 

:arrow: Trening: året rundt i all slags vær, til alle døgnets tider, alltid opplagt og alltid blid. Priceless. Men prisen er til tider HØY

 

:arrow: Blodsporprøve: 2-300 engangssum (hvis du lykkes)

 

:arrow: Fersksporprøve: 2-300 engangssum (hvis du lykkes)

 

:arrow: Registrering i ettersøksregisteret: 250 engangssum

 

 

Dette er tilleggsutgifter: (må ikke, men fornuftig å ha)

:arrow: Forsikring: avhengig av selskap og bikkjas meritter - 800 - 3000 pr år årlig utgift

 

:arrow: Sporkurs: 1-2000? engangssum

 

:arrow: Sporline: 200 forbruksvare

 

:arrow: Sporsele/halsbånd: 200 forbruksvare

 

:arrow: Blod: stor variasjon fra gratis til dyrt. 100 - 400 i årlig utgift

 

:arrow: Ettersøksvest til hund: 85 forbruksvare

 

:arrow: Ettersøksvest til fører: 85 forbruksvare

 

:arrow: Sikter du til viltsporchampionat (N VCH): x antall prøver (ikke alltid man lykkes med en gang vet du...) Du må ha 3 x 1 premie. Reis, påmelding, bensinutgifter, evt. overnatting osv. Samma for utstilling - det er krav om viss premiering for å få N VCH. Pris? 2-3000 for championatet engangssum (har du fått N VCH er det for alltid)

 

:arrow: Skal du utenlands på sporkonkurranser: 2-3000 i rabiesvaksine + test + avlesning + hundepass. Engangssum. Deretter 5-600 i årlig utgift

 

Da er vi oppe i en relativt høy sum - 16000 +++

 

... og da nevner jeg ikke egen ettersøksrifle, god lykt, GPS, TIDEN du legger ned i kjøring, ettersøk, slakting, tilsidesetting av egen jakt, ofte barske arbeidsforhold og ikke alltid like happy "arbeidsgivere".

 

Mener man fremdeles at man skal gjøre ettersøk gratis? Vel er ettersøksarbeid idealisme utført av litt sære folk :wink: - men jeg synes at noen hundrelapper pr søk er en liten pris å betale i forhold til det det koster å få fram en god hund.

Link to comment
Share on other sites

Har ca. ti avtaler og disse er gratis. De betaler ikke noe for ettersøket heller. Mulig jeg er dumsnill, men jeg har forstått det dit hen at man må ha videregående ettersøkskurs for å motta betaling. Disse kursene vokser ikke akkurat på trær, så det blir nok mange år før jeg kan kreve betaling for jobben jeg utfører.

Link to comment
Share on other sites

Johan Møkkerbakken

"må ha videregående ettersøkskurs for å motta betaling"

 

Du får slå deg litt til ro. Eg ventar på ei skriftleg oppklaring her.

Dette er nemneleg ei interessant sak.

 

Vidaregåande ettersøkskurs har til no mange stadar vore svært kostbare.

 

Medan du ventar, kva med å gå inn i eit ettersøkslag?

 

Skal ordninga med seriøse ettersøk fungera her i landet

så må det basserast på ekvipasjar som driv dette av meir proffesjonell karakter.

Tilfeldig idealisme som rår her og der hjå einskilde hundeeigarar og jegerar er for tilfeldigt og usikkert.

Dette er eit handverk som må uførast av fagfolk. Ekvipasjane treng opplæring, erfaring og tid for å bli dyktige.

Hundeføraren må ha kjennskap til hund, jakt, menneske, terreng, lover og forskrifter m.m.

Det blir forventa god kondisjon, ein person som stiller i all slags ver til alle tide så lenge jegerar jaktar på eit dyr.

Vedkommande må vera uthaldane og tolmodig. I fleire tilfeller er hundeføraren den som først oppdagar søkdyret

og kan då fyre av eit skot. Ein rask og god skyttar fullfører kanskje søket her!

 

Hundeførar har eit ansvar for søket over for viltnemnd/politi sjølv om det er ein "privat avtale".

 

Slik eg opplever det, så vil alt dette bli følgt opp og stilt strengare krav til i framtida.

Link to comment
Share on other sites

Skal ordninga med seriøse ettersøk fungera her i landet så må det basserast på ekvipasjar som driv dette av meir proffesjonell karakter.

 

Mulig du får rett idet. Men følgende tanke streifer meg da - dersom vi kommer dithen:

 

Tror du virkelig da, at enhver "tulling", som idag omtrent må presses til å ta 30 treningsskudd, (som forøvrig iflg mange er noe "helvetes tull") og få til den "fantastiske prestasjon", å få 5 skudd innenfor en 30cm sirkel, vil få fortsette å jakte, på dagens "prestasjonsnivå"? (les norske storviltjegre)

 

Innimellom når jeg leser diskusjonen her, så får jeg det inntrykk at jegeren, nei han gjør ingenting galt. Der bør ingenting endres. Vi har bare noen oppblåste egoer av ettersøksjegre, som vi er nødt ti å forholde oss til, og som ikke holder mål, og som attpåtil er så frekke at de forlanger betaling for sine tjenester.

 

Akkja. I det øyeblikk jeg blir pålagt strengere krav ti lå utføre ettersøk for andre, så blåser jeg en lang marsj i andre vald, og konsenterer meg om mitt eget. Så enkelt er det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...men jeg har forstått det dit hen at man må ha videregående ettersøkskurs for å motta betaling.

 

Det har vært mye diskusjon og forvirring rundt dette. Noen har kurs som går over ei helg - andre mener at kurset skal være 35 timer (altså 2 helger) og andre mener at det ikke er et krav.

 

Hva sier så DN?

 

Instruks for prøving og godkjenning av ettersøkshund (Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006.)

”Utdanning av kompetente hundeførere omfatter et videregående kurs i form av et helgekurs på fylkesnivå med egne kursinstruktører. Målet med dette kurset er å utdanne høyt kvalifiserte førere av ettersøkshunder, det vil si profesjonelle ettersøkere. Disse vil bli gitt en grundig innføring i faget ettersøksjakt og gjeldende regelverk. Dette kurset er obligatorisk for alle som mot betaling påtar seg ettersøk eller som stiller seg til rådighet for offentlig myndighet. Personer som har gjennomført dette kurset bør på sikt utgjøre kjernen i et lokalt instruktørkorps.”

 

 

Men på direkte spørsmål svarer DN dette:

"DN ønsker å presisere at kravet om videregående ettersøkskurs ikke er absolutt. Målet er at flest mulig kommunale ettersøksjegere skal avlegge dette kurset, og at det på sikt skal gjelde alle som påtar seg ettersøk på vegne av det offentlige. I kommuner hvor det er personer som har avlagt dette kurset bør disse prioriteres i det praktiske ettersøksarbeidet foran personer uten slikt kurs. Det er viktig å huske at den primære oppgaven mht. ettersøk er å sørge for sikker og rask avliving av det skadde viltet, og at midlertidig mangel på formelt utdannet personell ikke skal være til hinder for det praktiske ettersøksarbeidet.

 

Hilsen

Øyvind Almås Bonesrønning

 

Direktoratet for naturforvaltning

7485 Trondheim

Direkte tlf 73 58 09 14

E-post: oyvind-almas.bonesronning

www.dirnat.no"

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke skrev:

 

Hva sier så DN?

 

Instruks for prøving og godkjenning av ettersøkshund (Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006.)

”Utdanning av kompetente hundeførere omfatter et videregående kurs i form av et helgekurs på fylkesnivå med egne kursinstruktører. Målet med dette kurset er å utdanne høyt kvalifiserte førere av ettersøkshunder, det vil si profesjonelle ettersøkere. Disse vil bli gitt en grundig innføring i faget ettersøksjakt og gjeldende regelverk. Dette kurset er obligatorisk for alle som mot betaling påtar seg ettersøk eller som stiller seg til rådighet for offentlig myndighet. Personer som har gjennomført dette kurset bør på sikt utgjøre kjernen i et lokalt instruktørkorps.”

 

 

Men på direkte spørsmål svarer DN dette:

"DN ønsker å presisere at kravet om videregående ettersøkskurs ikke er absolutt. Målet er at flest mulig kommunale ettersøksjegere skal avlegge dette kurset, og at det på sikt skal gjelde alle som påtar seg ettersøk på vegne av det offentlige. I kommuner hvor det er personer som har avlagt dette kurset bør disse prioriteres i det praktiske ettersøksarbeidet foran personer uten slikt kurs. Det er viktig å huske at den primære oppgaven mht. ettersøk er å sørge for sikker og rask avliving av det skadde viltet, og at midlertidig mangel på formelt utdannet personell ikke skal være til hinder for det praktiske ettersøksarbeidet.

 

Hilsen

Øyvind Almås Bonesrønning

 

Direktoratet for naturforvaltning

7485 Trondheim

Direkte tlf 73 58 09 14

E-post: oyvind-almas.bonesronning

www.dirnat.no"

 

Jeg har faktisk sett et brev der DN ved neste revisjon kommer til å vurdere å forskriftfeste dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk sett et brev der DN ved neste revisjon kommer til å vurdere å forskriftfeste dette

 

Ja den dagen kommer nok. Egentlig ser jeg bare frem til det.

 

Men, samtidig som det innskjerpes krav til ettersøks-ekvipasjer, så kommer det nok adskillig strengere krav til storvilprøve. Det bør iallefall det.

 

Tipper noe ala - 100 dokumenterte skudd, max 5 forsøk på reins-skiva, og kanskje et krav til "jegerprøve", til tross for at man "har jaktet i 100 år"?

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk til Jaktlykke!

 

Eg mangla det svaret frå DN om at "kravet om videregående ettersøkskurs ikke er absolutt".

 

Til ditt spørsmål om fri i arbeidstida:

Sogndal ettersøkslag har nokre hundeførar som er private næringsdrivande.

Einskilde kan jobba fleksitid.

Ein har arbeidsplassen sin nær ei vegstrekkja som er svært utsett for påkøyrsle

og kan ta korte hasteoppdrag før og under jobb.

Me har alltid klart å utføra alle tenester.

 

Ut frå innleggja her trekkjer eg den konklusjonen at me har eit klart, ryddigt og godt forhold til jegerar, jaktlag, grunneigarar, viltnemnd i to kommunar, oppsyn og politi.

 

SPØRSMÅL TIL DYKK SOM DRIV ETTERSØK

Har nokon av dykk ei forsikring som dekkjer skade/ulykke på ein annan sin eigedom/part?

I tilfelle oppgi selskap og kostnad.

 

Dette skjedde oss:

 

Påkøyrt hjort i eit boligfelt på dagtid. Hastesak då hjorten lever og ligg ved kanten av vegen.

XX befinn seg 10 minutt frå staden og tek kontakt med YY som dreg heim etter rifla og hunden.

Begge er raskt på staden.

Hjorten ligg i eit område med stein. Skytevinkel er vanskeleg.

Det har samla seg omlag 100 menneske, gamle og unge, kring dyret.

XX og YY er røynde jegerar, skyttarar og ettersøksfolk.

XX ber folk gå dit/ikkje der/kom her/Nei!/STÅ HER!

--så ringjer han i mobilen: "Klart!" - PANG!

Menneska tok dette som startsignal og står ved dyret som må ha ei kule til.

Ny runde.

Link to comment
Share on other sites

Er vel opp til hver enkelt om de ønsker å ha noe for å skive en avtale. Jeg har ikke tatt noe av mine nære venner.

MEN.........skal jeg gå et ettersøk, som jeg må reise ut på, så forventer jeg å få et par hundre kroner (eller "ei halv ei") for diesel og fremmøte.

Hadde jeg mått ta fri fra jobben, så hadde jeg forlangt kjøregodtgjørelse, og tapt arbeidsinntekt selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...