Jump to content

Hva er fordelen med klikkpatron?


razumny

Recommended Posts

Jeg ser mange anbefaler klikkpatron for å redusere slitasje på tennstiften, og det kjøper jeg forsåvidt. Det jeg lurer på, er om det er noen annen grunn til å bruke klikkpatron, og ikke e.g. en tomhylse, enn at det er åpenbart at det som er kamret ikke er et skarpt skudd?

Link to comment
Share on other sites

@barerobert: Jeg tror jeg skjønner, men la meg (forsøke) å oversette til n00b:

 

Klikkpatron har noe for seg i randtenningspatroner (e.g. 22LR), men i sentertente patroner (e.g. .308, kal. 12 hagle) har det kun noe for seg ved trening på kjappe omladinger etc.

 

Korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Men det skjer...og har skjedd meg. Tennstempel brakk, og jeg fant det ut på jakt.

 

Ganske kjipt, faktisk. Det var 70 mil, en fjellovergang og to ferjer hjemmefra :-(

 

Årsaken var trolig slitasje pga mye klikk uten klikkpatrob, sa børsemakeren.

 

Så jeg bruker klikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Kort og godt: Bør jeg kjøpe klikkpatron til min cz 455?

 

Nei, hold inne avtrekkeren når du lukker sluttstykket, da spennes slagfjæren pent og pyntelig ned.

Eller ta avtrekk på vanlig måte, det spiller egentlig ingen rolle. Tennstiften slår frem uten å treffe kammerkanten på CZ salongrifler.

Link to comment
Share on other sites

Tennstiften slår frem uten å treffe kammerkanten på CZ salongrifler.

Riktig det gjør den ikke, og tennåla har en generøs radie der den møter tennstiftkroppen, slik at risikoen for brudd er redusert.

Men, ettersom fronten på tennstiftkroppen slår stål mot stål inne i sluttstykket (og selve nåla da må bråstoppe) blir det likevell betydelige krefter i overgangen mellom tennstiftkroppen og tennåla...

Så jeg vil ikke anbefale å klikke så mye med 452/455'en, men heller holde inn avtrekkeren mens man senker hevearmen...

Link to comment
Share on other sites

Stort sett er våpen laget for å tåle utallige tørrklikk. Men der metall møter metall, så vil det nødvendigvis røyne litt på. For noen våpen er det da greit med klikkpatron.

 

Har hatt en litt merkelig hendelse i.f.m tørrklikk på en pistol. Selve anslagsstiften på tennstempelet løsnet og fortsatte ut av løpet og inn i evigheten nede i teppet ett sted. Så det er tydeligvis en del krefter ved roten av tennstiften også, i det den bråstopper.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom fronten på tennstiftkroppen slår stål mot stål inne i sluttstykket (og selve nåla da må bråstoppe) blir det likevell betydelige krefter i overgangen mellom tennstiftkroppen og tennåla...

Så jeg vil ikke anbefale å klikke så mye med 452/455'en, men heller holde inn avtrekkeren mens man senker hevearmen...

 

Det blir en bråstopp ja :wink:

På de 4-5 CZ salongriflene jeg har hatt har jeg aldri greid å knekke/skade et tennstempel, klikking eller ikke. Men, beste metoden er nok som nevnt å føre hevarmen ned mens avtrekker holdes inne.

Forøvrig ser det ut til at vi er temmelig enige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Merkel, altså brytevåpen? Da tror jeg nok at jeg er enig, de er ofte laget for bæring (lette) og ikke for en to -tre verdenskriger mellom hver service.

CZ? Min BRNO mod 2 har et ukjent antall titusner tørrklikk bak seg i løpet av de siste seks decennier uten hendelser. Mens min Firestar+ Spaniakkpistol i 9m takket for laget etter 1500 skudd og omtrent like mange tørrklikk. Den sendte tennstempelsikringen inn i evig pensjon. Altså har klikkpatroner noen ganger noe for seg, og er uansett en billig forsikring. Til gjengjeld krever de ennå høyere bevissthet i forhold til hva som befinner seg i kammeret. Skarp patron , klikkpatron eller ingenting. Har selv hatt en uffen opplevelse der..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...