Jump to content

Å lade for andre...


Fjørhanen

Recommended Posts

Utgangspunktet mitt for snart å begynne å lade, er at jeg skal gjøre dette både for meg selv og en jaktkamerat. Vi forholder oss til bare ett kaliber (6,5), og èn kule. Jeg skal prøve å kopiere patronen (Lapua Trainer) så godt jeg kan, og kanskje skape enda bedre presisjon, iallfall i mitt eget våpen.

 

Vi har begge en Tikka T3 Lite, kjøpt fra samme sted, samme dag. Eneste forskjell er våpennummeret, trodde jeg...For, når jeg nå har begynt å lese ladeboken, står det at hylser skutt i ett våpen, slett ikke behøver å passe i kammeret på et annet - selv om man helpresser hylsene. "Det beste er absolutt å bruke engangsskutte hylser, skutt i eget våpen", står det.

 

Det leder til følgende spørsmål:

1) Hvor sannsynlig er det at det er forskjell i kammerstørrelse på tilsynelatende helt like våpen i samme kaliber?

2) Er den beste løsningen rett og slett at kameraten gir meg hylser han har skutt i sitt eget våpen?

3) Hvis ja på spørsmål 2, vil dette kunne by på extra utfordringer ved min egen ladeprosess, utover at jeg må holde sinnssykt god orden på hva som er mine egne, og hans hylser?

 

Edit: 4) Kan man ta et stk skutt hylse fra hvert våpen og måle de og bruke det som bevis for like eller ulike kammerstørrelser?

 

Det er jo et stort ansvar en tar på seg om en lader for andre, så alle slike spørsmål må klareres både en og ti ganger før det blir aktuelt. Kanskje det ikke er så vanlig å lade for andre?

Link to comment
Share on other sites

Tenker du å lade en enkelt ladning som skal gå likt i begge riflene?

Tenker det at rifler er veldig forskjellige i hvordan de oppfører seg med ammo. Èn rifle kan skyte en patron som en laserstråle hele dagen, mens rifle nummer to ikke liker den samme patronen i det hele tatt.

 

 

Forresten, inb4 ikke lov/lov å lade for andre... :roll:

Link to comment
Share on other sites

1) Hvor sannsynlig er det at det er forskjell i kammerstørrelse på tilsynelatende helt like våpen i samme kaliber?

2) Er den beste løsningen rett og slett at kameraten gir meg hylser han har skutt i sitt eget våpen?

3) Hvis ja på spørsmål 2, vil dette kunne by på extra utfordringer ved min egen ladeprosess, utover at jeg må holde sinnssykt god orden på hva som er mine egne, og hans hylser?

 

Edit: 4) Kan man ta et stk skutt hylse fra hvert våpen og måle de og bruke det som bevis for like eller ulike kammerstørrelser?

1. Det er helt sikkert at kamrene er forskjellige. Det er usannsynlig at det er så forskjellige at det er no eå bry seg om, du helpresser så de passer i det minste kammeret. Eller holder hylsene fra hverandre.

2. Det er den beste løsningen

3. Om du halspresser kan du la alle innstillinger være like, bare hold hylsene separat. Om du helpresser må du justere om diene.

4. ja, men ikke med måleutstyr folk flest har liggende

 

Forskjellene på våpen KAN være stor, men på 2 stk T3 lite er den neppe det, lad, og be happy.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen finner du mellom en hylse avfyrt i Krag og en hylse avfyrt i en Tikka.

Toleransene er mindre på moderne våpen (f.eks. Tikka) enn eldre våpen produsert på Kongsberg.

 

Husker en kompis som stadig måtte låne die-settet mitt for å lade 6,5x55, det var nemlig allmen viten at jeg hadde det trangeste die-settet langs fjorden her, og svigerfaren hans var heller dårlig til å sortere hylser...

Da han hadde ladet ferdig en lot var det bare å sette seg ned for å teste alle patronene i kammeret på Tikka'n.

De som gikk greit ble brukt til jakt, de som gikk tregt ble brukt til oppskyting, de som ikke gikk ble overlatt til svigerfaren som hadde en Mauser altspisende Kongsbergpipe. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen. Siden jeg starta denne tråden har jeg lest at det ikke er tillatt å lade for andre, så da må jeg si at jeg skammer meg litt, her jeg sitter. Det var ikke meningen å fremstå useriøs på noen måte, og jeg beklager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har vel lov å lade for andre, men ikke ta betalt/tjene penger på det? Eller er jeg på feil villspor nå? Om han er med på laderommet, så hjelper vel du egentlig bare til, og det er ihvertfall lov.

 

Edit: http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-005.html Denne er vel ikke 100% enkel å tolke etter bruk som beskrevet her, men tilvirkning for salg krever bevilling, tilvirkning for eget bruk krever ikke. Tilvirking for eget og kompisens bruk uten vederlag tolker JEG til å være eget bruk.

 

Angående forskjellig kammer: Alle våpen har forskjellig kammer. Det går på toleranser. Min Rem700 i 6,5x55 kan ikke skyte patroner som har vært brukt i kompisens sauer 200. Ikke på vilkår, ikke med helpressing engang. Omvendt går alltid helt fint. Men å få inn hylsa i remington'en igjen er bare å glemme. Det samme gjelder engangsskutte hylser på banen. Ikke tingen for meg. Ikke mer enn 1/10 er mulig å kamre, selv etter helpressing vil den 1/10 være vanskelig og lite egnet. Så jeg lager mine egne tomhylser.

 

For å lette mulig sammenblanding, kan jo en av dere skyte Lapuahylser og den andre Norma. Jeg kjører denne konsekvent på mine to 6,5x55. Kragen får alltid bare norma, aldri annet. Remingtonen får hva som helst annet, men det har blitt tynt med noe annet enn lapuahylser etterhvert som annet rask kastes. Slik blir det ikke rot med ladninger, trykk og annet tøv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er én av de få lovene som ikke kan tolkes både hit og dit. Tilvirkning for salg kan ikke missforstås. Om man selger med eller uten fortjeneste blir det samme. Også tap. Er man f eks to stk som spleiser på utstyr og komponenter, der kun den ene lader (til begge), ligner det ikke salg en gang. Om jég hadde puttet kompisladet ammo i rifla mi, blir ett annet spørsmål;-)

Link to comment
Share on other sites

Fant en tråd om lading for salg fra før:

 

viewtopic.php?f=8&t=2278

 

Jeg tolker det også som at det er tillatt å gi bort ammo, og at dette kan defineres som eget bruk.

 

For å lette mulig sammenblanding, kan jo en av dere skyte Lapuahylser og den andre Norma

Godt tips, dette!

 

Er man f eks to stk som spleiser på utstyr og komponenter, der kun den ene lader (til begge), ligner det ikke salg en gang.

Ja, det var nettopp dette som var tanken her. Så får man vurdere om man ønsker et slikt ansvar, og sette den andre inn i hva han gjør når han kamrer en patron ladet av en annen. Vi får ta en prat om det.

Link to comment
Share on other sites

Så får man vurdere om man ønsker et slikt ansvar, og sette den andre inn i hva han gjør når han kamrer en patron ladet av en annen. Vi får ta en prat om det.

Jeg regner med at det er åpenbart for de fleste hva du refererer til, men det er ikke det for meg. Kan du utdype litt?

Link to comment
Share on other sites

Personlig vil jeg ikke bruke annet enn fabrikkammo eller ammo jeg har ladet selv. Vil heller ikke lade for andre.

Selv den mest pedantiske kan gjøre en skikkelig blunder på et eller annet tidpunkt. Når det da evt går galt er det i alle fall meg selv det mest sannsynlig går verst ut over.

Link to comment
Share on other sites

Ja; jeg må gå en runde med meg sjøl om jeg ønsker det ansvaret det er å lade patroner til en kamerat. Jeg er sylfersk i gamet, og begår jeg en stor brukerfeil under prosessen så kan det jo i værste fall gå skikkelig galt. Det hadde vært tungt å leve med. Og nettopp derfor bør man i det minste ha snakket om dette før man inngår en slik avtale, slik at vedkommende en skal lade for, er klar over risikoen.

 

Jeg er skikkelig petimeter på visse ting og derfor tror jeg lading kan være noe for meg, men det virker unektelig lurt å få endel erfaring før jeg lader til kameraten.

 

Selv den mest pedantiske kan gjøre en skikkelig blunder på et eller annet tidpunkt. Når det da evt går galt er det i alle fall meg selv det mest sannsynlig går verst ut over.

Nettopp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sylfersk i gamet, og begår jeg en stor brukerfeil under prosessen så kan det jo i værste fall gå skikkelig galt

Det er et par ting man kan gjøre for å få denne risikoen ned til et mimimum. Særlig om en er fersk i gamet.

- Ikke ha andre krutt i nærheten. Verre med oss som har ei eske med pistolkrutt, og ellers riflekrutt i alle hastigheter

- Være absolutt, IKKE ha krutt stående i kruttmål osv. (jeg har det på 3 uka nå :oops: )

- Bruke ett krutt og bare ett krutt, helst et som er så langsomt at en ikke klarer å overlade vesentlig

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det slik her at det er snakk om lading av kun 6,5. Du vil da kunne lade nesten ALT av kuler med N560. Så overlading vil aldri kunne bli et problem. De letteste varmintkulene vil vel heller ha N550, men det er fortsatt ikke mulig å lade doble ladninger. Du skal ikke være redd for å lade for dere begge mener nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Om man ønsker å utsette seg selv for andres feil eller andre for egen er opp til den enkelte å vurdere, om du har valget mellom å lade selv som helt uinteressert novise eller å få en interessert og vettug venn til å gjøre det for deg er det ikke gitt at selvgjort er best.

 

Når det gjelder tilpassing mot kammer så avhenger det av våpnene. Er forskjellen liten ville jeg justert dien så ammoen passer til begge, du mister noen omladinger på hylsene men sammenliknet med fabrikk er gevinsten som regel betydelig likevel. Er det problematisk mye forskjell i kamrene ville jeg spandert på meg et ekstra diesett (Lees sett koster nesten ingenting) og satt de opp for hvert sitt våpen. Da bør en også skille mellom ammo skutt i forskjellige våpen, feks ved å bruke hvert sitt merke eller kanskje sette et lite kjørnermerke eller drag med fila i støtbunn.

Link to comment
Share on other sites

et lite kjørnermerke eller drag med fila i støtbunn.

8003_3034.jpg

Denne har en fjærbelastet sak som lager ett lite merke ;)

 

Når det gjelder å lade for andre, så synes jeg det er uproblematisk (rent bortsett fra at det er en kjedelig jobb).

Kan nesten virke som om man går litt i retning amerikanske tilstander, der man knapt kan slippe en smyger i fare for å forulempe andre. Hjemmelading er ingen ekstremsport, føler meg helt trygg på mine vanlige "kneipbrød" ladninger.

De mer kreative ladningene ville jeg derimot ikke latt noen andre avfyre, de tørr jeg jo knapt avfyre selv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at sjansen til å gjøre noe feil er liten for min del, med mitt beskjedne behov, men liker dårlig å skulle ha ansvar overfor andre. Bra man har godt tid til å gruble enda litt mer. Takk for gode innspill her nå :)
Er da ganske vanlig å ha ansvar for andre i det daglige, feks sikrer jeg andre i klatreveggen ute og inne. Driter jeg meg ut vil kompisen min i veggen slite noe jævlig men jeg sover like godt av den grunn.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Er enig med de siste taler, jeg, og er langt ifra imot lading for andre av prinsipp. Bare for tidlig for meg, foreløpig. Det er vel med lading som alt annet; når man blir varm i trøya så blir man mer klar for ansvar. Jeg vil bare vite hva jeg driver med først. Har aldri skadet meg å tenke slik før, iallfall :winke1: Skal KOSE meg med ladeboken fremover!

Link to comment
Share on other sites

Edit: http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-005.html Denne er vel ikke 100% enkel å tolke etter bruk som beskrevet her, men tilvirkning for salg krever bevilling, tilvirkning for eget bruk krever ikke. Tilvirking for eget og kompisens bruk uten vederlag tolker JEG til å være eget bruk.

 

Jeg ser det er litt forvirring om dette, og jeg skjønner det. Men dette er fasit:

Begrepet «for salg» er i Ot.prp. nr. 66 (1959-60) kap. IV s. 9 forutsatt å omfatte all tilvirking som ikke er til eget bruk.

 

Det vil da si at om han ikke er delaktig i "produksjonen", så vil ikke dette være lovlig. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Edit: http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-005.html Denne er vel ikke 100% enkel å tolke etter bruk som beskrevet her, men tilvirkning for salg krever bevilling, tilvirkning for eget bruk krever ikke. Tilvirking for eget og kompisens bruk uten vederlag tolker JEG til å være eget bruk.

 

Jeg ser det er litt forvirring om dette, og jeg skjønner det. Men dette er fasit:

Begrepet «for salg» er i Ot.prp. nr. 66 (1959-60) kap. IV s. 9 forutsatt å omfatte all tilvirking som ikke er til eget bruk.

 

Det vil da si at om han ikke er delaktig i "produksjonen", så vil ikke dette være lovlig. Dessverre.

 

Akkurat. Så mye var min tolkning verdt. I praksis håpløst å kontrollere, men det er jo greit å ha en ved siden av som tørker ren hylsehalser inn og utvendig. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...