Øystein Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Ble litt forvirret i går. Jeg har ladet to ladninger med 38 spl som jeg testet på banen i går, og på begge så ekspanderte hylsene såpass at jeg måtte bruke makt for å få dem ut av tønna. Satt mest fast i den tyngste ladningen. Revolver: S&W Model 14-2 Hylser: 1-gangskutte MagTech Kule: Clarry Haglund 158gr SWC Hetter: Federal Ladning 1: 3.3gr N320 Ladning 2: 3.5gr N320 (var en trykkleif, mente N320, ikke N350) Disse er absolutt ikke hissige ladninger. #1 er startladningen til Vihtavuoris ladehefte, mens #2 er startladningen i Ladeboka. Kula er satt ned til krymperilla. Med fabrikkammo har jeg ikke hatt det problemet (med Magtech, S&B og Fiocchi). (det jeg glemte å sjekke var å teste hvert kammer med ett skudd for å se om alle satt like fast etter skudd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Bula kammere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Bula kammere? Hmm, hvordan får jeg sjekka det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Tja, du ser det om du har helt blankpussede kamre og ser gjennom mot godt lys. Om du har bule ved låsehakkene i sylinderen, vil det synes. Men nå kan mye møkk i kammeret også føre til at hylser henger. Annet er at ladedata, ikke altid er så moderate, som de kanskje blir trodd å være. Og settedybde, som varierer i forhold til data, kan gi tidvis stor forskjell i trykk, samt at data, skutt med ei kule (om en lik kulevekt) skjelden gir likt trykk med ei annen kule. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dobrikk Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Disse ladningene er så moderate (så sant mengden krutt som havner i hylsa er som beskrevet) at hylsen burde skli lett ut. Standard feltladning i "gamle dager" var 3,5gr N310 på 158 gr SWC, som er hottere en det som brukes her. Jeg hadde aldri problemer med å få ut hylsene i min model 10 den gang. neste jeg ville gjort var å teste kamrene som du beskriver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Tønna har vært relativ ren. Men jeg lurer på om jeg ser noe krøll i to av kammerene, ser ut som lysrefleksen brytes på litt i forhold til de andre kammerne når jeg ser mot en arbeidslampe. Får teste noen skudd (både hjemmeladet og fabrikk) og se om det er de to den henger i, eller hur. Hvis det er bulk, så hva er løsningen da? Ny tønne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Desverre mest sansynlig ny sylinder, men jeg vet det er mulig å varme opp og kjøle ned slik at metallet får sin opprinnelige (før strekk) fasong igjen. Dette r det nok bare svært få personer, som har kunnskap til å utføre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brassy Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Neida, dette er ikke så vanskelig, gjøres enkelt med en vanlig propanbrenner. Det som er vesentlig ! er at det varmes opp til rett temperatur, før det kjøles ned. Dvs det kreves at det brukes en temp måler som er nøyaktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Tviler på at dette er så enkelt som det påstås... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Jeg tror ikke folk skal prøve seg på slikt, for det første skvetter ikke stål magisk tilbake ved oppvarming, og man risikerer i tillegg å endre materialegenskapene til det verre. Og så var det faren for sprekkdannelse i den deformerte sonen som ikke kan varmes bort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Jeg er svært sikker på at oppvarming og nedkjøling for å få tilbake rett struktur og mål, kun er for de meeeget få. Som i programmet "ikke prøv dette hjemme" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EgilH Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Om det var bulk i kamrene, så burde vel problemet manifestere seg ved bruk af fabrikkammo også, noe trådstarter sier det ikke gjør i første post. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Om det var bulk i kamrene, så burde vel problemet manifestere seg ved bruk af fabrikkammo også, noe trådstarter sier det ikke gjør i første post. Skal teste det på nytt, for sikkerhetskyld. Men har ikke hatt problemer med hylseutstøting av fabrikkammo. Blir trolig også kvitt "problemet" hvis jeg lader ned til ca 3.0grs N320. Men spørsmålet blir jo mer om hvor farlig er en evt bulk for sikkerheten til revolveren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rausheim Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Hadde selv et lignende problem med 38.spl ladninger. Kjør patronene igjennom utstøterdien uten pinnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Om sizedien ikke sizer nok, skaff en ny, eller skaff en LEE carbide factory crimp. Siste sizer ned til fabrikk dim. Men jeg har mer tro på at trykket kan ligge litt over fabrikk og om det da er et par kammer, som har skudd bule, utvider hylsene seg akkurat nok til å tilpasse seg, bulen og derved henge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefire Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Syns det er nokså søkt å snakke om bulk i kammer i sylinder. Dobbeltsjekk kruttvekta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Ta uansett en tusj og merk de kamrene du tror har problemer. Ellers blir det mye gjetning. Har du kontrollveid ladningene dine, eller stoler du på volumangivelsene til LEE? Har aldri opplevd +avvik annet enn da jeg hadde løse skruer. Med selv de ladningene gled fint ut. Hvilket hylsemerke bruker du? Jeg opplever at S&B er tjukkere i godset, og flekser dårligere enn amerikanske hylser. De sprekker faktisk ganske ofte. Selv fabrikkammo. 650'n til kompisen ble ordentlig sur da vi forsøkte S&B 9mm. Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Jeg testveide flere av ladingene (ladet bare 20 med 3,3gr og 30 med 3,5gr). På samtlige serier med 5 skudd så satt hylsene trangt etter skyting. Som sagt så brukte jeg Magtechhylser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Da ville jeg byttet hylser. Magtech er såvidt jeg vet produsert i Brasil med fokus på kostnader. Har også noen helt umulige 9mm med nita hetter. Hjemmelading.no har Starline til kr 220/100,-. Han pleier å være rimelig på frakt. Hvis ikke ville jeg støvsugd noen hylsebøtter etter alternative hylser. Hvis du betaler porto, kan jeg sende deg 50 engangsskutte Blazer (messing, ikke alu) og 50 engangsskutte S&B. S&B er ikke fantastiske de heller, men har aldri opplevd det du beskriver. Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn Tore Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Jeg tror heller ikke noe på at det er sylinderen sm er årsaken all den tid fabrikkammo ikke henger... Bytt hylser og sjekk innstillingene på diene så ordner det seg nok.... Garasjevoodoo med propanbrenner høres ihvertfall ikke ut som noe jeg ville eksperimentert med.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jæger J Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Jeg testveide flere av ladingene ..... Ta en kontroll at vekta er riktig og sjekk igjen hvis kruttmålet fortsatt står innstilt til ladningen Se bort fra dette hvis du har kontroll...ville bare nevne det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted October 30, 2013 Author Share Posted October 30, 2013 Hvis du betaler porto, kan jeg sende deg 50 engangsskutte Blazer (messing, ikke alu) og 50 engangsskutte S&B. S&B er ikke fantastiske de heller, men har aldri opplevd det du beskriver. Øivind Jeg har en god del Fiocchi og S&B hylser liggende (hovedsakelig S&B), bruke Magtechen fordi de var sotert og tilgjengelig Skal prøve en litt slappere ladning og andre hylser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Bytt sizerdia di. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joska Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Blir trolig også kvitt "problemet" hvis jeg lader ned til ca 3.0grs N320. Eg har ikkje prøvd akkurat dei kulene du nevner, men med heimestøypte 158grs SWC Lee brukar eg 3.6grs N320 og Winchester hylser med ørliten krymp. Dette er ikkje "friske" ladningar på noko som helst måte. Noko under 3.5grs N320 resulterer i dårleg forbrenning og ujamne hastigheiter i min S&W 586. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnnybegoode Posted October 30, 2013 Share Posted October 30, 2013 Har også hatt dette problemet med magtech hylser, men da i .357 mag. Bruker nå s&b hylser uten problemer med de samme ladningene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Puss tønna ordentlig blank inni. Det du beskriver kan fort skje med møkkete tønne med karbonringer etter mye skyting med 38. Prøv 4 gr 320 sett ordentlig rullekrymp. Lee FCD ødelegger presisjonen med bly. Om ikke dette hjelper, slugg tønna di og mål dia. Om kulerne er i største laget og må "tryges" inn i tønna blir de også vanskelig å få ut igjen også, selv om kula er borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper-Arne Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Jeg hadde samme problem som deg i 44. Problemet forsvant da tønna var ordentlig ren og når jeg etter slugging av tønne ladet med blykuler med riktig dia. Om det faktisk er bule i tønna di så ville jeg levert det til en kompetent børsemaker og høre hva han sier. Sjekk også at du har skrudd sizerdia i bunnen så hele hylsa blir sizet. Sjekk også at du har ordentlig krymp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 LEE carbide factory crimp ødelegger ikke nødvendigvis presisjonen med bly. Det vil variere med om hylsa med satt kule, har så stor diameter i dette området, at bruk av crimpen sizer kula. Jeg har likevel i ganske mange tilfeller fått bedre presisjon med bruk av denne krympen, selv om jeg ved målinger har sett at kuler kan ha blitt sizet ned (selvfølgelig da moderat). I trådstarters tilfelle er det vel tykkelse hele hylsas lengde, som kan være problem om det har med ammoens dimmensjon å gjøre. Om det er i hylsas kulegreps del det er trangt, ville jeg sjekket diameter på kulene, som benyttes, samt om denne er normal, prøvet meg fram med forskjellige hylse fabrikat. Siste kan variere en god del i tykkelse og skape kamringsproblem i trange kammere. Men jeg har vel ikke fått inntrykk at det er kammring, som er problemet (og da er alt jeg så langt i dette innlegget har skrevet, lite relevant), men at det henger når hylsene skal ut igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Trådstarter bruker vel Clarry's kuler? De er 358 som standard og Lee FCD vil size den ned til 357 - det fungerer iallefall svært dårlig hos meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Og hvorfor vil den size dem ned til .357? Det er en krympe die, som har en carbide ring nederst. Diameter på den ringen er nesten lik fabrikk ammo mål, men ingen av mine sizer hylsa med mindre den er dårlig sizet i utgangspunkt, ELLER, det er overdim kuler (.358 er ikke overdim) evt. tykkere gods i hylsene enn vanlig. Har vel 3-4 av disse krympe diene bare til 38/357 i forskjellige oppsett (550, 650,1050 +) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Mantlede 38 kuler er .357 som Lee FCD er beregnet på, bly er som regel .358 og mye mykere - de aller fleste vil bli sizet ned til 357. Dra ut ei kule og mål, du kan være heldig og ha ei overdim FCD. Jeg trodde heller ikke på dette - jeg fikk efare det "the hard way", på 9mm og 45acp også. Det KAN fremdeles funke bra, men i utgangspunktet er det ikke heldig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Nei, jeg er ikke heldig og har ei overdim LEE carbide sizer. Jeg har mange og bare i 38/357 tre, eller fire, mulig fler. 360 og 359 kuler sizes nok, men 358 og 357 gjør ikke at sizeren klemmer hylsa inn over kula, med en normalt sizet hylse. MEN ei bløt blykule blir faktisk redusert litt i diameter når den settes i hylsa. Hvor mye vil variere med mange faktorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulvster Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 357 går bra selvfølgelig, 358 KAN fungere, men det er å be om problemer. Hardere kuler tåler det naturlig nok bedre, Søk litt på Lee Factory Crimp på castboolits sitt forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Problemet var at ett av kammerene har en liten "bulk" i seg. Fulgte tipsene her om å beskue dem, og etter en test i dag med nye skudd så er det bekreftet at ett av kammerne har nok av en bulk til at hylsa ekspanderer inntil den og blir litt bredere enn resten av kammeret og må ha litt kraft for å komme ut. Så da må jeg vurdere evt ny sylinder etterhvert. Takk for alle tips og hjelp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.