Jump to content

38spl-ladninger og hylser som "sitter fast"


Øystein

Recommended Posts

Ble litt forvirret i går.

 

Jeg har ladet to ladninger med 38 spl som jeg testet på banen i går, og på begge så ekspanderte hylsene såpass at jeg måtte bruke makt for å få dem ut av tønna. Satt mest fast i den tyngste ladningen.

 

Revolver: S&W Model 14-2

Hylser: 1-gangskutte MagTech

Kule: Clarry Haglund 158gr SWC

Hetter: Federal

Ladning 1: 3.3gr N320

Ladning 2: 3.5gr N320 (var en trykkleif, mente N320, ikke N350)

 

Disse er absolutt ikke hissige ladninger. #1 er startladningen til Vihtavuoris ladehefte, mens #2 er startladningen i Ladeboka.

Kula er satt ned til krymperilla.

 

Med fabrikkammo har jeg ikke hatt det problemet (med Magtech, S&B og Fiocchi).

 

(det jeg glemte å sjekke var å teste hvert kammer med ett skudd for å se om alle satt like fast etter skudd)

Link to comment
Share on other sites

Tja, du ser det om du har helt blankpussede kamre og ser gjennom mot godt lys. Om du har bule ved låsehakkene i sylinderen, vil det synes.

Men nå kan mye møkk i kammeret også føre til at hylser henger.

 

Annet er at ladedata, ikke altid er så moderate, som de kanskje blir trodd å være. Og settedybde, som varierer i forhold til data, kan gi tidvis stor forskjell i trykk, samt at data, skutt med ei kule (om en lik kulevekt) skjelden gir likt trykk med ei annen kule.

Link to comment
Share on other sites

Disse ladningene er så moderate (så sant mengden krutt som havner i hylsa er som beskrevet) at hylsen burde skli lett ut.

 

Standard feltladning i "gamle dager" var 3,5gr N310 på 158 gr SWC, som er hottere en det som brukes her. Jeg hadde aldri problemer med å få

ut hylsene i min model 10 den gang.

 

neste jeg ville gjort var å teste kamrene som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Tønna har vært relativ ren.

 

Men jeg lurer på om jeg ser noe krøll i to av kammerene, ser ut som lysrefleksen brytes på litt i forhold til de andre kammerne når jeg ser mot en arbeidslampe.

 

Får teste noen skudd (både hjemmeladet og fabrikk) og se om det er de to den henger i, eller hur.

 

Hvis det er bulk, så hva er løsningen da? Ny tønne?

Link to comment
Share on other sites

Om det var bulk i kamrene, så burde vel problemet manifestere seg ved bruk af fabrikkammo også, noe trådstarter sier det ikke gjør i første post.

 

Skal teste det på nytt, for sikkerhetskyld. Men har ikke hatt problemer med hylseutstøting av fabrikkammo.

 

Blir trolig også kvitt "problemet" hvis jeg lader ned til ca 3.0grs N320. Men spørsmålet blir jo mer om hvor farlig er en evt bulk for sikkerheten til revolveren?

Link to comment
Share on other sites

Om sizedien ikke sizer nok, skaff en ny, eller skaff en LEE carbide factory crimp. Siste sizer ned til fabrikk dim. Men jeg har mer tro på at trykket kan ligge litt over fabrikk og om det da er et par kammer, som har skudd bule, utvider hylsene seg akkurat nok til å tilpasse seg, bulen og derved henge.

Link to comment
Share on other sites

Ta uansett en tusj og merk de kamrene du tror har problemer. Ellers blir det mye gjetning.

 

Har du kontrollveid ladningene dine, eller stoler du på volumangivelsene til LEE? Har aldri opplevd +avvik annet enn da jeg hadde løse skruer. Med selv de ladningene gled fint ut.

 

Hvilket hylsemerke bruker du? Jeg opplever at S&B er tjukkere i godset, og flekser dårligere enn amerikanske hylser. De sprekker faktisk ganske ofte. Selv fabrikkammo. 650'n til kompisen ble ordentlig sur da vi forsøkte S&B 9mm.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg byttet hylser. Magtech er såvidt jeg vet produsert i Brasil med fokus på kostnader. Har også noen helt umulige 9mm med nita hetter. Hjemmelading.no har Starline til kr 220/100,-. Han pleier å være rimelig på frakt. Hvis ikke ville jeg støvsugd noen hylsebøtter etter alternative hylser.

 

Hvis du betaler porto, kan jeg sende deg 50 engangsskutte Blazer (messing, ikke alu) og 50 engangsskutte S&B. S&B er ikke fantastiske de heller, men har aldri opplevd det du beskriver.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du betaler porto, kan jeg sende deg 50 engangsskutte Blazer (messing, ikke alu) og 50 engangsskutte S&B. S&B er ikke fantastiske de heller, men har aldri opplevd det du beskriver.

 

Øivind

 

Jeg har en god del Fiocchi og S&B hylser liggende (hovedsakelig S&B), bruke Magtechen fordi de var sotert og tilgjengelig :)

 

Skal prøve en litt slappere ladning og andre hylser.

Link to comment
Share on other sites

Blir trolig også kvitt "problemet" hvis jeg lader ned til ca 3.0grs N320.

 

Eg har ikkje prøvd akkurat dei kulene du nevner, men med heimestøypte 158grs SWC Lee brukar eg 3.6grs N320 og Winchester hylser med ørliten krymp. Dette er ikkje "friske" ladningar på noko som helst måte. Noko under 3.5grs N320 resulterer i dårleg forbrenning og ujamne hastigheiter i min S&W 586.

Link to comment
Share on other sites

Puss tønna ordentlig blank inni. Det du beskriver kan fort skje med møkkete tønne med karbonringer etter mye skyting med 38. Prøv 4 gr 320 sett ordentlig rullekrymp. Lee FCD ødelegger presisjonen med bly.

 

Om ikke dette hjelper, slugg tønna di og mål dia. Om kulerne er i største laget og må "tryges" inn i tønna blir de også vanskelig å få ut igjen også, selv om kula er borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problem som deg i 44. Problemet forsvant da tønna var ordentlig ren og når jeg etter slugging av tønne ladet med blykuler med riktig dia.

 

Om det faktisk er bule i tønna di så ville jeg levert det til en kompetent børsemaker og høre hva han sier.

 

Sjekk også at du har skrudd sizerdia i bunnen så hele hylsa blir sizet. Sjekk også at du har ordentlig krymp

Link to comment
Share on other sites

LEE carbide factory crimp ødelegger ikke nødvendigvis presisjonen med bly. Det vil variere med om hylsa med satt kule, har så stor diameter i dette området, at bruk av crimpen sizer kula. Jeg har likevel i ganske mange tilfeller fått bedre presisjon med bruk av denne krympen, selv om jeg ved målinger har sett at kuler kan ha blitt sizet ned (selvfølgelig da moderat).

 

I trådstarters tilfelle er det vel tykkelse hele hylsas lengde, som kan være problem om det har med ammoens dimmensjon å gjøre. Om det er i hylsas kulegreps del det er trangt, ville jeg sjekket diameter på kulene, som benyttes, samt om denne er normal, prøvet meg fram med forskjellige hylse fabrikat. Siste kan variere en god del i tykkelse og skape kamringsproblem i trange kammere. Men jeg har vel ikke fått inntrykk at det er kammring, som er problemet (og da er alt jeg så langt i dette innlegget har skrevet, lite relevant), men at det henger når hylsene skal ut igjen

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor vil den size dem ned til .357? Det er en krympe die, som har en carbide ring nederst. Diameter på den ringen er nesten lik fabrikk ammo mål, men ingen av mine sizer hylsa med mindre den er dårlig sizet i utgangspunkt, ELLER, det er overdim kuler (.358 er ikke overdim) evt. tykkere gods i hylsene enn vanlig. Har vel 3-4 av disse krympe diene bare til 38/357 i forskjellige oppsett (550, 650,1050 +)

Link to comment
Share on other sites

Mantlede 38 kuler er .357 som Lee FCD er beregnet på, bly er som regel .358 og mye mykere - de aller fleste vil bli sizet ned til 357. Dra ut ei kule og mål, du kan være heldig og ha ei overdim FCD.

Jeg trodde heller ikke på dette - jeg fikk efare det "the hard way", på 9mm og 45acp også.

 

Det KAN fremdeles funke bra, men i utgangspunktet er det ikke heldig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er ikke heldig og har ei overdim LEE carbide sizer. Jeg har mange og bare i 38/357 tre, eller fire, mulig fler. 360 og 359 kuler sizes nok, men 358 og 357 gjør ikke at sizeren klemmer hylsa inn over kula, med en normalt sizet hylse. MEN ei bløt blykule blir faktisk redusert litt i diameter når den settes i hylsa. Hvor mye vil variere med mange faktorer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet var at ett av kammerene har en liten "bulk" i seg. Fulgte tipsene her om å beskue dem, og etter en test i dag med nye skudd så er det bekreftet at ett av kammerne har nok av en bulk til at hylsa ekspanderer inntil den og blir litt bredere enn resten av kammeret og må ha litt kraft for å komme ut.

 

Så da må jeg vurdere evt ny sylinder etterhvert.

 

Takk for alle tips og hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...