Jump to content

Selge alle pistoler og kjøpe nye


CmdrKeen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg eier to pistoler og har så smått planer om å selge begge, for å kjøpe noen andre. Risikerer jeg å komme borti en slem byråkrat om jeg en periode står uten våpen? Kan våpenkontoret hevde at jeg ikke er våpeneier og dermed handler første våpen om igjen, så jeg må ha aktivitet tilsvarende 6 mnd prøveperioden på plass?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo må du vise til aktivitet for å bytte våpen likt mot likt. Det lønner seg å søke først med henvisning til at du skal selge det gamle så snart du har fått innvilget søknad og kjøper nytt. Jeg vet det er gitt avslag på nytt våpen og pålegg om å selge det gamle pga manglende dokumentert aktivitet.

 

Skal bli spennende å se hvor det blir av våpenkontorene i den nye politiordningen.

Link to comment
Share on other sites

Melder du deg ut av pistolklubben er det 6 måneders karantene (Litt usikker på om kravet om en haug med oppmøter fortsatt står).

 

 

Men, dette er irrelevant om du selger ut og søker på nye med en gang siste er solgt eller fortsetter i klubb og opprettholder aktivitet. (Sørg for at aktivitet er ok, i ditt tilfelle er det nok absolutt enklest med en aktivitetserklæring fra pistolklubben din).

Link to comment
Share on other sites

I Sogn og Fjordane virkar det kul umogleg å få innvilga ny søknad på tilsvarande våpen før ein har selt dei gamle. Eg stod utan våpen i eitt av programma eg skyt mest store delar av sesongen pga. dette, kort sagt jæ**** irriterande. Det var greiare før.

Link to comment
Share on other sites

Ifht. til regelverket har eg aktivitét som grensar mot konkurranseskyttar, men det verkar som at dette var lite relevant. Eg kan heller ikkje sjå at det skal vere nødvendig å vere klassifisert som konkurranseskyttar for å få innvilga nytt våpen før ein sel det gamle, dette er nokså normal praksis hjå andre våpenkontor har eg forståing av.

Link to comment
Share on other sites

Er du klassifiser som konkurranseskytter og har 10 starter siste år (I fjor/siste 12 måneder, begge går), tar du nytt våpen som reservevåpen. Når du selger det gamle blir det nye hovedvåpenet.

 

Slik har jeg alltid gjort det, og da våpenkontoret i år har gitt klar beskjed at nytt våpen ikke lenger innvilges før det gamle er solgt. Er dette ikke noe å diskutere lenger her på Sunnmøre, i tillegg virker det som om dette kom ovenfra etter måten hun sa det (Ikke hennes egen ide, og ikke slik hun har gjort det frem til da). Så vi vil nok få se det lande over med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Både som konkurranseskytter og jeger er det lite formålstjenlig å stå uten våpen dersom du selger først.

Det er jo ingen automatikk i at du finner det nye våpenet med en gang og dermed kan du bli gående uten jakt/konkurransemuligheter.

 

 

Jeg har en rekke ganger byttet våpen uten å selge det gamle først ( hvertfall 4-5 ganger).

 

Det jeg har gjort da er å skrive på søknaden "Jeg forplikter meg til å avhende det våpenet jeg har i dette kaliberet fra før".

Null problem å få godkjent de søknadene heromkring i alle fall :-)

Link to comment
Share on other sites

Ifht. til regelverket har eg aktivitét som grensar mot konkurranseskyttar, men det verkar som at dette var lite relevant. Eg kan heller ikkje sjå at det skal vere nødvendig å vere klassifisert som konkurranseskyttar for å få innvilga nytt våpen før ein sel det gamle, dette er nokså normal praksis hjå andre våpenkontor har eg forståing av.
Hva du syntes er nødvendig og ikke er de nok ikke så intressert i. De er har sef. mulig å være fleiksible og gjør det slik du beskriver, og mange gjør det. Du er derimot ikke noe krav på det, slik du har hvis du oppfyller kriteriene for konkurranseskytter.

 

Når det er sagt vet jeg at de ofte har brent seg på dette, da mange "somler" med å avhende det gamle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Forventer for øvrig at denne tråden blir 15 sider lang.

Til tross for at TS har fått riktig og utfyllende svar FLERE ganger OG har takket for hjelpen så kommer det svar til stadighet ja! :lol:

Nå runder vi vel snart side to med mitt vektige off-topic svar....

 

Her i Lillehammer er det vært vanlig å søke først med begrunnelse av å selge etterpå.

Det er jo forsåvidt ikke LOV å unnlate å følge det du skriver i en søknad om våpen så du MÅ jo selge etterhvert.. Våpenkontoret her FØLGER OPP sånne søknader! :)

Link to comment
Share on other sites

Slik har jeg alltid gjort det, og da våpenkontoret i år har gitt klar beskjed at nytt våpen ikke lenger innvilges før det gamle er solgt. Er dette ikke noe å diskutere lenger her på Sunnmøre, i tillegg virker det som om dette kom ovenfra etter måten hun sa det (Ikke hennes egen ide, og ikke slik hun har gjort det frem til da). Så vi vil nok få se det lande over med tiden.

 

Berre for å utfylle det Vingemutteren skriv (som er heilt korrekt):

Det gjeld våpenkontoret på Sunnmøre, og saken er å bytte til nytt våpen med samme bruksområde (sett bort i frå at du er "konkurranseskyttar" og kan søke om reservevåpen).

I egenskap av å vere formann i ein klubb fekk eg telefon frå våpenkontoret angåande ein konkret søknad, og eg vart bedt om å vere oppmerksom på/kunngjere for medlemmane våre at praksisen på Sunnmøre heretter (om lag eitt år sidan) vert slik om du skal ha nytt våpen til same bruksområde:

 

1) Du må selge det gamle før du søker om nytt.

 

eller

 

2) Du kjøper ny hos autorisert våpenhandler og dei stadfester (i eit brev du legg ved søknaden) at dei tek det gamle i innbytte.

 

--

Slik eg forstod det kom denne prakisisen av at dei hadde hatt fleire tilfeller der dei hadde innvilga søknader der det stod at "den gamle vert selt" utan at dette skjedde. Og at dette var vanskeleg/tidkrevande for våpenkontoret å følge opp/sjekke i ettertid. Kan forsåvidt ha forståelse for det.

Link to comment
Share on other sites

8) Jepp, og som du så av mitt innlegg ELSKER jeg akkurat dette! Diskusjonene her på kammeret er som regel meget givende og lærerike! :D

 

Det er ikke mange DUMME spørsmål som blir stilt og svarene florerer i mengder og retninger så alle problemer blir over-belyst.

Link to comment
Share on other sites

8) Jepp, og som du så av mitt innlegg ELSKER jeg akkurat dette! Diskusjonene her på kammeret er som regel meget givende og lærerike! :D

 

Det er ikke mange DUMME spørsmål som blir stilt og svarene florerer i mengder og retninger så alle problemer blir over-belyst.

Forutsetter at dette er ironi og spør derfor hvorfor du er her da, hvis det er så ille?
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i andre innlegg så har jeg tydeligvis en snodig form for humor.

 

Dette var nok IKKE ironi da jeg elsker å lese (og evt skrive) om våpen og våpensaker.

Hadde jeg vært ironisk så hadde jeg neppe tatt med hva som skjer på 'mitt' våpenkontor i Lillehammer!

Det som egentlig er litt spesielt her på forumet er at det finnes så mange med forskjellige erfaringer. Dette selvsagt fordi loven IKKE er lik fra sted til sted og våpenkontorene rundt i vårt lange land jobber vidt forskjellig! Derfor er det ikke noe fasit-svar og diskusjonene kan bli underholderne og lærerike. Verdt å få med seg med andre ord!

 

Så om TS fikk sitt svar etter tre-fire innlegg vil jeg jo gjerne lese de neste 15 sidene jeg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...]Så om TS fikk sitt svar etter tre-fire innlegg vil jeg jo gjerne lese de neste 15 sidene jeg! :wink:

Er vel derfor man henger her inne år etter år, man lærer alltid noe nytt. Skjelden det man trodde man skulle lære, men ny innsikt er skjelden galt :-)

Link to comment
Share on other sites

Spot on! Det er nok derfor jeg gidder å svare de samme spørsmålene gang på gang! Greit for meg å få påminnelser om alt som rører seg i skytter-Norge og i hodene på nye og gamle kammerbrukere!

Jeg vil jo (topic) selvsagt råde alle til å beholde de våpnene de har og heller kjøpe flere!

Hvis du har kaliberene fra før så er det jo bare delta på FLERE konkurranser sånn at du kan søke om reservevåpen!

Erfarne skyttere på kammeret lider nok av at de har MANGE reservevåpen! 8)

Link to comment
Share on other sites

"nok derfor jeg gidder å svare de samme spørsmålene gang på gang"

 

Er det derfor?

 

Eller er det av samme grunn som meg:

 

At demensen er i gjenge - og årsak til å huske hva jeg har svart tidligere - begynner å bli vanskelig?

Men håper at det bare er noe med antall innlegg å gjøre :roll::D

Link to comment
Share on other sites

Joda, selvsagt har jeg et snev av Alzheimers som gjør at jeg ofte MÅ lære alt på nytt :lol:!

Dette vet alle mine skytterkolleger i Lillehammer Pistolklubb men det framgår kanskje ikke så tydelig her på kammeret.

Og jeg brukte et dumt ord som jeg ikke mente og angrer på; gidder. Dette er gøy og da blir det dumt å bruke ordet 'gidder'! :roll:

Link to comment
Share on other sites

:? Her gjelder det jo å prioritere riktig. På et skytterforum må man vel gå ut fra at alle er våpenidioter som ELSKER alle våpen og aldri kan få nok?

Joda, jeg forstår at lommeboka kan sette grenser. Like så kan samboer holde deg i øra. (Derfor finnes 'konekvitteringer', bare spør når du kjøper noe dyrt!)

Men utgangspunktet må jo være å få fylt et par våpenskap? :mrgreen:

(Ingen som klager på off-topic her enda heldigvis!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...