Jump to content

Jerven thermo extreme som sovepose forsterkning til vinteren


furuoglyng

Recommended Posts

Vi er alle forskjellig og det er ikke sikkert du vil oppleve det samme som meg. Men de gangene jeg har ligget ut i sovepose med jerven utenpå har jeg blitt usannsynlig klissvåt av kondens. Bare så du er kjent med den erfaringen og. Sier ikke at du ikke skal gjøre det. Ut å kos deg!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Proffen. Lå faktisk ute i natt i tynn sovepose med termo hunter utenpå. Har mange netter ute i denne kombinasjonen. Blir klam på kroppen og soveposen er merkbart fuktig om morgenen, men varmt er det. Tror en bedre løsning å bruke en sovepose som er varm nok i seg selv hvis fukt oppleves som et problem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lånt en Jerven Thermo Extrem av en kompis noen ganger og brukt den i kombinasjon med en billig vår/sommer/høst pose og sovet som en stein i godt under 15 blå. Knallfin pose mener jeg, men det jeg synes er noe herk er at den og soveposen tar så stor plass i sekken, man må jo ha dobbelt opp av både pose og vekt... Nå har jeg en Isbjørn Barents som holder i massevis. Man kan fint dra det litt lenger enn opgitte 10 minus med ullundertøy, en tynn silkepose og bål, og det holder i massevis for min del.

Link to comment
Share on other sites

kanskje det fungerer bedre dessto kaldere det er (blir vel mindre kondens) ?

 

Jeg la en vanlig jerven over soveposen under høstjakta og soveposen BLE våt...og mye kondens på duken.

 

Så nå har jeg kjøpt meg et lett brukanes enmannstelt. Så får jervenduken brukes til det som er hovedformålet.

Link to comment
Share on other sites

kanskje det fungerer bedre dessto kaldere det er (blir vel mindre kondens) ?

 

Nja, det spørs hvor kaldt du har det inne i duken. Pusten din bør f.eks ikke være alt for kald :)

 

Kondens kommer når varm (fuktig) luft treffer en kald overflate, som igjen fører til at luften avkjøles og vannet frigis.

Dvs at det kan være et kjempeproblem i vanlig jerven, mens det sjeldnere er noe problem i forede utgaver, da indre overflate ikke er spesielt kald. Men uansett må man ha et luftehull et sted, for å slippe ut fuktigheten.

Link to comment
Share on other sites

Kondens er jo ett kjent fenomen selv i vanlige soveposer når det er kaldt! (Derav grunnen til at mange bruker dampsperrepose)

Når man da legger seg inn i en totalt vanntett Fjellduk så vil kondens bli ett problem før eller siden.

Det er grenser for hvor mye fôret i en Fjellduk klarer å trekke til seg av fuktighet før det blir ett problem!

Men, bedre med litt fukt enn å ligge å fryse en hel natt hvis man ikke har ett bedre alternativ

Link to comment
Share on other sites

Til en liten oppdatering så fant jeg ut at et vanlig skummgummi liggeunderlag er null isolasjon. Jeg testa på snø en Jerven Hunter thermo med Helsport 1.5 cm tykt skummgummi liggeunderlag inni og Helsport Alta 3 sesongers sovepose i minus 5 celsius og lite vind. Selv hadde jeg på meg balaclava på hodet, en tykk fleece genser og tynne ullsokker. Føttene og kroppen var ellers varm, men gjennom liggeunderlaget kjente jeg noe kulde i ryggen som kunne gjøre meg forkjølt over natta. Jeg lå ca. 1.5 time helt i ro og anbefaler heller et oppblåsbar liggeunderlag. Skal kjøpe meg en Exped Downmat 9 LW med integrert pumpe og duun inni.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tenkte å holde meg unna.. litt redd for å høres ut som en surpomp når jeg kritiserer produkter andre folk liker.

 

MEN, uten å legge noe imellom.. fjellduken thermo extreme er veldig langt unna å være en sovepose! Rett og slett noe dritt.. den blir våt av kondens eller regn (ikke vanntett), man har alt for stort volum med luft rundt kroppen og for tynn isolasjon. Fjellduken er en vindpose,en genial sådan. Men selv om den får ett tykkere lag, så blir det ingen sovepose - uansett hvor mye vitenskapelig sintef skryt som legges på bordet.

Da er det bedre med skikkelig bekledning, beina nedi ryggsekken og vanlig tynn fjellduken utenpå mot vind. Dersom man på død og liv vil unngå sovepose da..

 

Jeg fikk tak i min thermo extreme i 1999 da jeg var jegersoldat og befal i Kirkenes. De som prøvde seg på å spare vekt ved å ta med thermo extreme fremfor sovepose, angret raskt på det når temperaturen tippet minus. Har også i senere tid hatt noen utrivelige døgn i termo extreme både sivilt og i.f.m HV's innsats styrke.. Trodde den ville i det minste holde meg varm om høsten/våren -dengang ei.

Sovepose er sovepose - fjellduken er og blir ett vindtrekk.

 

 

Forresten.. Isolasjon i skummgummi liggunderlag.. selvsagt er det det? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hvis saklig uenighet ikke er bra er det de andre som er surpomper :) Masse granbar, liggeunderlag, sovepose-gjerne med vanntett ytterstoff, og en tarp er det beste kan det synes som.

Link to comment
Share on other sites

Føttene og kroppen var ellers varm, men gjennom liggeunderlaget kjente jeg noe kulde i ryggen som kunne gjøre meg forkjølt over natta.

 

Forkjølelse er et virus, og har ingenting med nedkjøling å gjøre.

 

Du kan lese om fakta og andre myter vedr forkjølelse her:

http://www.dukehealth.org/health_librar ... tch-a-cold" target="_blank

http://www.medicinenet.com/common_cold/ ... ld_weather" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kvalitetsforskjellene på skumgummiunderlag egentlig? Ser xxl har noen dyrere og noen billigere modeller.. Selv bruker jeg et som kostet en femtilapp på Clas ohlson ;)

 

Skal kjøpes inn reinskinn til vinteren da..! Kan godt fryse på tur, men ikke på natta..!

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Ok, tenkte å holde meg unna.. litt redd for å høres ut som en surpomp når jeg kritiserer produkter andre folk liker.

 

MEN, uten å legge noe imellom.. fjellduken thermo extreme er veldig langt unna å være en sovepose! Rett og slett noe dritt.. den blir våt av kondens eller regn (ikke vanntett), man har alt for stort volum med luft rundt kroppen og for tynn isolasjon. Fjellduken er en vindpose,en genial sådan. Men selv om den får ett tykkere lag, så blir det ingen sovepose - uansett hvor mye vitenskapelig sintef skryt som legges på bordet.

Da er det bedre med skikkelig bekledning, beina nedi ryggsekken og vanlig tynn fjellduken utenpå mot vind. Dersom man på død og liv vil unngå sovepose da..

 

Jeg fikk tak i min thermo extreme i 1999 da jeg var jegersoldat og befal i Kirkenes. De som prøvde seg på å spare vekt ved å ta med thermo extreme fremfor sovepose, angret raskt på det når temperaturen tippet minus. Har også i senere tid hatt noen utrivelige døgn i termo extreme både sivilt og i.f.m HV's innsats styrke.. Trodde den ville i det minste holde meg varm om høsten/våren -dengang ei.

Sovepose er sovepose - fjellduken er og blir ett vindtrekk.

 

 

Forresten.. Isolasjon i skummgummi liggunderlag.. selvsagt er det det? :forvirra:

 

 

Amen!!!! Super vindsekk, ræva sovepose!!

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Thermo king Size (tykt for) og en ny thermo hunter med Primaloft

Har brukt den som nødbivuakk og det har gått greit, men det er ingen sovepose.

Har sittet i duken i høgfjellet under regn og sludd og hatt det meget trivelig sammenlignet med de som går frem og tilbake og slår floke.

Jeg synes den gamle med tykkere for er bedre en den med Primaloft, mn det er kanskje bare noe jeg tror og føler

Link to comment
Share on other sites

@fredrik

Bruker kun celleplast underlag på snø, men alltid to oppå hverandre. I mil var erfaringen at to underlag på snø var som natt og dag med hensyn til å få sove godt.

Den underste bør være bred og robust, ala fjellreven eller bamse, den øverste lett og myk med anti gli profiler. Poenget er å unngå å smelte snø med kroppsvarmen..

Slike er robuste og billige sammenlignet med oppblåsbare. Ser ikke nytten med de oppblåsbare utenom at de kan være mykere og mer komfortable..

Link to comment
Share on other sites

R-verdi på liggeunderlag er en svært god veiledning på hvor varmt det er i praksis.

Med et underlag med r-verdi på over 6 er det ikke noe problem å ligge på snø i rundt 10minus.

 

Helsport Alta og flere av Helsport sine poser har etter min mening altfor mye av isolasjonen under kroppen. Mener jeg har lest det er fordi standarden for temperaturrating av poser benytter et altfor dårlig underlag. Jeg ville mye heller hatt så å si all isolasjon i posen oppå der du ikke ligger den flat og heller bruke et oppblåsbart underlag med høy R-verdi.

 

Enig i det som sies om fjellduk. Fin vindpose - udugelig sovepose. Kondens er uunngåelig. Thermoutgavene er svært fine som underlag under soveposen også.

 

Har sovet i helsport Alta pose med ullfrotte og ekstra fleecepose inni i 10minus. Det gikk helt greit men er et stykke fra optimalt.

 

Hadde vært helt genialt om Jerven kom med et pustende stoff også!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Bumper den litt..

 

Hvordan er det å bruke 1.5 cm tykk Helsport FoamMat X-TREM skummplast istedenfor oppblåsbar liggeunderlag om vinteren når det gjelder R-verdi? Kanskje er skummplast et sikrere og mer brukervennlig alternativ mht frossen/defekte ventiler, og punkteringer pga bål eller skarp underlag.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med å bruke fjellduken king size thermo som soveposeforsterkning er også at det blir mye kondens. Lå da i yttergangen på en uisolert fangsthytte i tja, -15.

 

Har også brukt den som dyne om sommeren , merket mindre til kondensen da.

Har et slikt grevlingtrekk som jeg vant , men ikke har brukt enda - er det pustende stoff i det?

 

Underlag:

har ikke noe til over for disse selvoppblåsende underlagene, syns de er både kalde og ukomfortable. Da vil jeg heller ha et Bamse extreme.

 

Har et Ajungilak light pump mat som jeg er godt fornøyd med men til vinterbruk så er nok Exped sine downmat enda et hakk bedre

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallåis,

For noen dager siden testa jeg min jerven thermo extrem med Alta sovepose, og et 1.5 cm. tykt helsport foam mat extreme skummplast liggeunderlag inni duken i nærmere minus 20 celsius i to timer. Bekledningen måtte helt fra de tykkeste ullvang sokker + brynje netting tøy med tynn devold genser på overkroppen + vanlige longs, til to fleece gensere med foret vinterbukse, balaclava og lue på hodet for at jeg skulle føle meg noenlunde varm. Liggeunderlaget inni jervenduken fungerte helt topp uten at jeg kjente kulde fra bakken, men en ansiktsmaske hadde ikke vært dumt til frosne kinner. Et ekstra par tykke ullsokker ville også vært en fordel pga litt kulde smerte på tærne mine.

 

Jeg konkluderer at en fornuftig person blir nødt til å investere seg en skikkelig sovepose i toppklassen som tåler extrem kulde. Ikke noe midt i mellom med soveposeforsterkning eller like før toppmodellen, men selveste toppmodellen av extremposer. For å overnatte ute i kulda ville jeg ikke experimentere om to tynne soveposer eller en jervenduk som soveposeforsterkning vil holde mål. Det er som å experimentere med livet, og her hvor jeg holder meg til kan temperaturer veldig fort synke helt ned til mye under -30 eller -40 celsius.

 

Jervenduken gir selvsagt kondens, og den kan bare brukes til å holde seg varm til jakt posteringer eller som regntett soveposeforsterkning om sommeren eller høst på høyfjellet der man ikke kan sette opp tarp mot regn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil bare si at en fjellduk aleine aldri får blitt sovapåsa...der er vi alle enige.

Med en brukbar sovapåsa inni å et bra liggeunderlag kommer man langt.

Men man kommer veldig mye lenger med en zippo lommevarmer inni der i tillegg :-)

Den brenner i ca. 8-10 timer, å gir utrulig bra varme.

Men skar man ut i kulda for å overnatte så invester i en skikkelig sovapåsa å evt. en tarp duk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...