Jump to content

Er løpet mitt utskutt?


Mas-36

Recommended Posts

Heisann.

 

Har luftet ei rifle jeg ikke har brukt mye(men den er gammel og godtbrukt) de siste dagene. Og det samme skjer hver gang. De 2 første 3 skuddsserier samler 20-30mm neste(fått litt varme i løpet) sprer 5-7cm. Løpet er frittliggende fra rekylklakken og frem. Lar jeg løpet bli helt kaldt igjen blir de neste 2 3 skuddserier kjempe tette igjen før neste sprer.

 

Er det løpet som er utskutt? Løpet er ikke spessielt tynt men typisk amerikansk profil sånn ca 16mm i munningen.

Link to comment
Share on other sites

Puss godt, og se inni, helst med lupe

er det skarpe kanter på bommene, er enden av bommene intakte, kan du se skråen, eller er de eroderte? Er det rust inni, kobber? karbon?

Pusser du med bronsebørste? skyter du varmt?

Hvor mange skudd har den gått?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pusser godt.

Løpet ser ut som løp skal innvendig(ikke noe rust,slitasje eller skader).

Pusser med borepaste/carboncutter og andre middler ikke børster.

Skyter aldri mere enn 10 skudd før pauser.

Skutt ca 30 skudd av meg. Ukjent skudd fra tidligere eiere.

Link to comment
Share on other sites

La meg si det slik. Den som finner møkk i løpene mine når jeg pusser skal jobbe for å finne det :mrgreen:

 

Ja pusser den ut sikkelig ellers skades løpet.

 

Rifla er ikke beddet, men da skulle den vel gått dårlig uansett og ikke etter 2 serier? Og fått igjen presisjonen når løpet var kaldt igjen?

 

Skutt med anlegg foran og bak. (sittende i benk)

Link to comment
Share on other sites

Rifla er ikke beddet, men da skulle den vel gått dårlig uansett og ikke etter 2 serier? Og fått igjen presisjonen når løpet var kaldt igjen

Det du beskriver er sannsynligvis ei typisk litt gammel jaktrifle som vi årlig ser i hopetall på storviltprøvene. Rifler som skyter fine 3 skuddsserier, men verre og verre jo mer en skyter. etter litt prøving går de som ei ræv. Så er de fine neste gang. Du har et presist eksemplar. Smil. Det var slik jaktrifler var før.

 

Vil du ha den bedre, få den beddet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og du er helt 1000% sikker

Selvsagt ikke, men det du beskriver er veldig typisk. Det og løse kikkerter, skjeve lyddempere, og folk som ikke har ide om hvordan de skal skyte - disse står for 99.997% av problemene med norske jaktrifler.

Siden din virker på 1. serie luker jeg ut løs kikkert og skytter, har du demper regner jeg med at du har sjekket at den sitter fast hele tiden.

Da gjenstår beddeproblematikken, selv om halvråtne 70-talls amerikanske løp kan være vriene når de blir varme uansett. Sjekk alle skruer,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke demper på den. Har tenkt tanken å montere det på den da jeg syns 30.06 har litt mere rekyl en jeg liker.

Og alt av skruer sitter som det skal.

 

Tja spørs om jeg ikke får ta en sjangs på det er bedding som skal til. Får høre med smeden min i morgen om han har lang ventetid om dagen :wink: Så får vi se om det blir nytt løp etter jul i den.

Link to comment
Share on other sites

Dra i vei 20 raske. Får du fallende treffpunkt er løpet kaputt.

hmm, har jeg aldri opplevd. Mine utskutte løp slutter å samle, samler bare når de er rene, eller kalde, eller begge deler - aldri sett treffpunkt gå noen vei.

Jeg tviler på at trådstarters 30-06 jaktløp er utskutt. At det er et løp av lav og begredelig kvalitet er meget godt mulig, Winchester fra visse epoker er ikke kjent for kvalitet, ikke Remington heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men om det er et jaktvåpen og det leverer gode 3skuddsamlinger med kaldt løp, så holder det jo for jakt :)

 

Hmm ja jo. Men er greit å kunne skyte prøva samme dag som de siste treningskudda :wink: Eller være med på 1. jaktfeltstevne eller 2 i året(der bommene er skytteren sin feil og ikke våpen) :mrgreen:

 

M67 det der høres jo ut som mitt våpen. Kun gode samlinger når det er kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei børse med utskutt løp, og det oppfører seg omtrent som din, bare litt verre.

 

Den er synlig utbrent i bakkant og de første to skudda går dit de skal meget presist. Etter en eller to serier sprer den så mye at det ikke lar seg gjøre å skyte inn etter. Det er ikke noe annet galt med den.

 

Man kommer langt med den første serien på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og du er helt 1000% sikker det bare er ei bedding som skal til? Har hatt mye ubeddede rifler som aldri har tullet selv om de har fått 15 raske skudd.(så lenge løpene har ligget fritt)

trenger ikke ligge fritt heller :) har en weatherby vanguard .223 med billigste plast stokk fra xxl, som etter 15 raske skudd fortsatt klarer 50 poeng på 5 skudds serie. "gammlingan" på skyte banen va i sjokk at d gikk ann å skyte med ei rifle som hadde løpet helt nede i stokken :)

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg gjordt litt av hvert i dag.

 

På banen testet jeg 3 skudd om en lapp på 100m som første 3 skudd(20mm spredning) Så avfyrte jeg 20 raske skudd mot annen skive så fort jeg klarte å lade og skyte godt. Før jeg tok 3 nye med da veldig varm pipe mot samme klistrelapp. Da var det ca 20cm mellom øverste treff og nederste(lappen lå mellom dette en plass) Så skuddene synker/stiger ikke med varm pipe bare sprer.

 

Tok børsa med til børsemaker som ikke fant skader inne i løpet. Og mente spredningen kom av spenninger i stålet til pipa. Dette skjedde en gang i blandt hos de fleste børseprodusenter. Og han mente bedding ikke ville ha noe å si. Men vi gjør det for det. Løpet skal også kappes og gjenges for demper. Dette kunne endre svingningene/spenningene og gjøre ting bedre eller værre :oops:

 

Så vi får se hva det ble når jeg får den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle en patron gå bra 2-3 serier før den starter å spre? Skulle den da ikke spredd hele tiden? Jeg bare spør for det har jeg aldri vært borte i før?

 

Men ja 3 fabrikkpatroner og 6 ulike hjemmeladinger. De som går bra første serie går bra 2-3 så kommer spredningen. Lar løpet bli kaldt så går de bra igjen osv. De som går dårlig første serie fortsetter bare å gå dårlig(ere).

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa tilbake og testet.

 

Konklusjon. Bedding gjorde ikke noe utslag(men var godt jeg gjorde det nå pga der var det mye komprimert tre rundt rekylklakken som kunne ført til sprekt stokk) Kapping og gjenging til demper gjorde heller ikke utslag.

 

Skudd 1-6 er fortsatt supert der etter er det fortsatt bare sorgen pluss jeg nå sliter med mirage fra demper også :trist: Jaja for bruke den litt som den er så blir det vel nytt løp med tiden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"The model 70 has tree guard skrews and should be tightened in this order. After seating recoil lug properly in Stock, the forward screw should be tightened first. The rear screw, behind the trigger guard, should be tightened NeXT. And last, the center screw should be tightened slightly and then backed off approximately a half-turn to avoid binding the action."

 

... ikke her spenningene sitter da?

Sitatet er fra; The Complete book of Winchester Model 70.

Link to comment
Share on other sites

Om du sliter med mirage kan et tips være å smøre vaselin på løp og demper . det gjorde de før de fikk lov å bruke mirageband på baneskyting

 

Da denne rifla ikke skyter godt med varmt løp så tror jeg ikke det skal bli noe problem :wink:

 

Om demperen er sprett ny, så har det en tendens til å bli litt mindre mirage når demperen er gått noen skudd.

 

Helt ny er den jo ikke er skutt 2-300skudd i den fra før.

 

Og til deg bobby. Er nok ikke det. Har sjekket det og litt til da jeg liker Winchestere godt og vet det kan være ett problem på noen rifler. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg burde sette ei flis eller noe mellom løpet og stokken? Bare for å se hvordan det er med anlegg mot pipa slik amerikanske våpen er orginalt? Se om det skjer noe da.

 

Bankkort eller lignende, evt. bretta. Noen børser liker det visst.

 

Forresten, hvis det er ei jaktbørse og du trenger mer enn 6 skudd treffer du ikke akkurat der du skal.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir mine børser brukt mest på banen så det er viktig de virker der også. :winke1: Men klart 6 skudd holder masse på jakt. Men når du er avhengig av å klare prøva på første forsøk og ikke kan skyte noen testskudd før du tar den uten lange pauser er det ikke noe moro. Det å ta den med på jaktfelt kan jeg også bare glemme slik den er nå. Trene på banen er også noe som blir litt så som så.

 

Men skal teste med noe presset mellom løpet og stokken og se om det har noe å si. Har ett 270win løp liggende til Winchester så skal ikke se bort ifra det blir montert etter jul.

Link to comment
Share on other sites

En aldri så liten digresjon, kjøpte meg en Remington 40X kolbe her om dagen, gammelt stykke treverk. Den har "factory original barrel strain screws".

 

For de av dere som ikke vet hva det er, skruer i forskjeftet i den hensikt å legge press på pipa, det eksakt motsatte av kontaktfri løpskanal.

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare stikke en liten pinne mellom løpet og stokken.

Smooth. I henhold til etablert "kunnskap" skal treffpunktet nå klatre etterhvert som rifla blir varm. Gjør den det?

Ellers så er jo dette stikk i strid med mange andres erfaring, min egen inkludert, der presisjonen nettopp kommer, når løpet blir friliggende. Ingen sannhet uten unntak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er julen kommet. Og da ingen ville kjøpe Winchestern for å bygge seg noe så ender jeg opp med å bygge noe selv på nyåret :mrgreen:

 

Løpet blir byttet til ett pent brukt 270 Win featherweight. Stokken skal byttes i en fra Hogue med full alubedding og varmint løpskannal(til fremtidige løp) så fort det er på lager igjen. Skal også kjøpe nytt underbeslag og en demper som har gjenger som passer det tynne løpet. Kikkert blir også byttet ut når pengene strekker til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...