Jump to content

Maksladning uten trykktegn


barerobert

Recommended Posts

Snedig problemstilling/nybegynnerspørsmål her nå.

 

Har ladet .308w fra bunn av tabell til topp etter anbefalinger fra kuleprodusenten (Nosler i dette tilfellet)

Ladningene ble ladet med N140 bak 155grn Nosler Custom Competition og COAL ble satt til 71,5mm.

Ladningene strakk seg fra 42,5grn til 46,5grn med 0,5grn steg.

 

Hylsene viser ingen tegn til overtrykk. Hettene ser ut som før, bare med hakket fra stemplet og der er ingen merker etter utstøterarmen på noen av hylsene.

Mikrometeret forteller at det skiller ingenting fra minimumsladningen til maksimumsladningen ved trykkringen. Om noe så var det to hylser midt i tabellen som differensierte med 0,02mm men det antar jeg er feilmarginen i måleutstyret som kan ha spilt inn.

 

Fikk ikke kronografert pga svake lysforhold.

 

Kan jeg fortsette å gå videre til det åpenbarer seg trykktegn eller er det bare sløsing med kruttet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme kule og krutt.

Fikk meget god samling på 44gr, så jeg så ikke noen grunn til å spa på mer krutt..

Jeg som ganske fersk på riflelading ville ikke gått over max oppgitt av produsent.

Er målet høyest mulig fart?

Link to comment
Share on other sites

Ingen endring av trykkring fra 42 til 46grs krutt? Alle trykkringer er feks 12,000mm? Eller alle ladninger har samme gjennomsnitt?

Er hylsene helpressa? Er trykkringen "mindre" før avfyring?

 

At man ikke ser eller merker trykktegn betyr ikke nødvendigvis at de ikke er der :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, trykktegn, som blankt utstøter merke, eller krater i hetta sier ikke "ja nå er du på makslading", de gir enkelt og greit beskjed om at "nå er du -langt- over maks". Velg den ladingen som gir best presisjon, det behøver ikke være maks, eller over maks. Hva skal man med flat kulebane hvis presisjonen er drit? :P

Link to comment
Share on other sites

Var dette med fabrikknye hylser? Messingen har lavere flytespenning og er mer elastisk når den er ny enn dersom

hylsene er skutt 3-4-5 ganger. Hvis en bare halspresser, eller har et trangt kammer kan messingen over trykkringen

ha samme dimensjon som kammeret og du vil ikke få noe annet mål uansett hvor hardt du lader.

 

Metoden med trykkringsmåling med mikrometer fungerer strengt tatt bare med fabrikknye hylser av samme lot.

Ettersom messing arbeidsherdes vil dimensjonsdifferansen mellom helpresset hylse og en overtrykksladning minske for

hver gang hylsa er skutt og ladd..

 

Lest ladeboken?

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er fullt mulig å få overtrykk uten trykktegn. Dessuten, en ladning som går bra i 10 grader Celsius, kan sprenge børsa di i 20 grader....Sier ikke det kommer til å skje, men hvorfor risikere noe! :winke1:

Makes sence! Hadde ikke tenkt på det den veien.

 

Jeg avslører vel meg selv som uvitende nå men det driter jeg i. Hadde jeg ikke spurt hadde jeg kanskje lada for hardt med de konsekvensene det kan få.

 

Da lader jeg opp et nytt sett bare inntil maks og skyter etter den testen M67 beskrev i tråden "Lav ES" for å finne hvor ladningene gir presisjon i mi rifle. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, trykktegn, som blankt utstøter merke

 

Får det på min 22-250 Og 300wm uansett hvilken ladning jeg putter i dem.

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

 

Hei, jeg har også en rifle jeg sliter litt med det samme. Startet på andre sine startladninger og samme COL, fikk utstøtermerke en av faktorene som medvirket til dette var kort hals, slik at det dannet seg "smultring", dreiet halsene og kunne gå opp litt på ladningene. Jeg tror det er sluttstykket i denne rifla som er medvirkende, uten at jeg har funnet noen god forklaring. Min løsning var å lade meg ned til trykktegn forsvant selvfølgelig.

Får du utstøtermerke på fabrikkskudd? :)

Link to comment
Share on other sites

Får du utstøtermerke på fabrikkskudd? :)

 

På 22-250 får jeg på umc fabrikkammo, på 300wm norma jaktmatch.

 

Har ikke god forklaring hvorfor dette skjer, så jeg har gitt blaffen i disse tegnene.

Har ladet i 15 år, i starten synes jeg det var skummelt med ustøtermerker og flate tennhetter.

 

Nå ser jeg på krater i tennhettene, sot rundt tennhettene. Da vet jeg at jeg er over maks så bakker jeg ned. Med nøyaktig 0,5 grs trinn så vet jeg det ikke blir farlig.

Så bruker jeg bare treg krutt

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Samme tendenser som i den "problem" rifla mi, får utstøter merke før jeg får noen andre tendenser til overtrykk. Som sagt jeg ladet meg ned da det var hastighet i massevis uansett og presisjonen var der. Støtbunnen er retta av børsemakser, om det kan være noen grader i utkasteråpningen eller noe, men klarer ikke kjenne noe med naglen.

Link to comment
Share on other sites

I kalibere med høyt makstrykk er det helt vanlig å få utstøtermerker hver gang om en ligger opp mot maks. Iallefall med myke hylser.

Husk at ei maksladning med 6.5-284 f.eks. er hinsides over maks i 6.5x55 - men messing er framdeles messing, og de merkene hylsa får av ei "på maks" ladning i dette kaliberet er de samme som 6.5x55 hylsa får ved samme trykk. Samme i 300WM og 22-250.

 

Rifla bestemmer også slike ting.

Et tennstempelhull som er romt vil gi kratrede tennhetter hver gang - et som er 100% tilpasset vil ikke gi det før laangt over maks trykk.

en utstøter hvis fjør er slakk vil gi utstøtermerker før en med stram fjær, samt variasjon for finish og tilpasning..

Hardt pressede hylser vil gi flatere tennhetter enn halspressede

Mausere vil gi utvidet hylsehode før andre rifler

Noen hylsemerker er mykere, og får lettere merker

samme med tennhetter.

Er det olje i kammeret får en utstøtermerker nesten uansett

osv.

 

Hvis hettene blir lettere og lettere å sette for hver gang hylsen lades så er du over maks. En enkel pekepinn på at du jobber i grenselandet.

Jepp. En kan følge med med mikrometer på hylsehodet, men det er knotete på hylser uten "rebated rim". Jeg bruker en 308 hylseholder til "tolk" for 6.5x55 hylser, går ikke hylsa i den etter en avfyring, er det for kvasst.

Men samtidig, i 338LM aksepterer jeg ikke at hylsene utvider hettelommene, de koster 25kroner stykket. I 6.5x55 derimot koster det meg ikke en kalori å kaste hylsene etter 5-6 omladinger.

Likevel har en lite marginer når en holder på sånn, og skal være klar over det.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei rifle i 6,5x47L,i den ser alle hylsene ut som de har vert lada langt over max uannsett om det er ammo fra butikken eller fra lade benken så tror ikke man skal stole blindt på hvordan hylsa ser ut.jeg testet noen ladninger fra 34gr til 39gr og alle hylsen ser like ut.

 

Blir det merke på fra utstøter på hylsebunnen selv med minimumsladning fra Vihtavuoris tabell?

Tennhetter og generelt utseende forteller ingenting om trykket, men når messingen flyter på bunnen av hylsa da ER trykket for høyt.

 

Hylsebunnen er den mest solide delen av hylsa. Max kammertrykk er max kammertrykk fordi vi gjerne vil ha en sikkerhetsfaktor før ting går til helvete.

Den sikkerhetsmarginen bør man absolutt ikke gå på akkord med.

 

Når det er sagt så tviler jeg sterkt på at fabrikkammo fra Norma eller Lapua er farlig å skyte med, og at man opplever høyt trykk/messingflyt med fabrikkammo

i enkelte våpen er nesten ikke til å komme forbi.

 

Jeg har flere Remington 700 rifler. De fleste av disse gir klar beskjed når trykket er over maks i form av merke på hylsebunn.

Saueren min i 9,3x62 gir ingen trykktegn selv om jeg har vært over maks ihht maks ladevekt fra norma

 

Et lite tips er å skyte over kronograf mens man utarbeider ladedata. Hvis du oppnår samme hastighet som maksladning i en eller annen tabell så stopp.

Hvis man kan jobbe seg opp til maks ladning og likevel ikke får samme hastighet som i tabellen så stopp.

Hvis man får trykktegn med minimumsladning og lav hastighet i forhold til tabell så få børsa sjekket hos børsemaker

 

Et annet tips er å lese ladeboken og faktisk ta til seg noe av det som står der. ;)

Link to comment
Share on other sites

Blir det merke på fra utstøter på hylsebunnen selv med minimumsladning fra Vihtavuoris tabell?

Tennhetter og generelt utseende forteller ingenting om trykket, men når messingen flyter på bunnen av hylsa da ER trykket for høyt

Jeg hadde en S&L 97DL i 6.5-284, to forskjellige løp, som gav utstøtermerker på alle hylser med fabrikkammo, og med hjemmeladninger langt nede på 6.5x55 nivå. Tror ikke et øyeblikk at trykket var for høyt.

 

Et lite tips er å skyte over kronograf mens man utarbeider ladedata. Hvis du oppnår samme hastighet som maksladning i en eller annen tabell så stopp.

Helt enig, og dette bidrar til uttalelsen over - ladinga ble nøye fulgt opp med kronograf. Når en bruker ladninger langt nede i tabellen, QL er enig, og alt stemmer med kronografen - men utstøtermerker like forbanna, da skyldes ikke utstøtermerkene for høyt trykk. Disse kaliberene er laget for høyt trykk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

bare et dumt spørsmål: kammeret er vel alltid tørrpusset?

 

Trodde først det var olje å dritt i kammeret, men etter å pusset med rødsprit deretter tørrpuss uten noe forandring.

 

Men det er ikke 100% av hylsene som får disse merkene, så det er sagt.

Men får ikke nåjja når disse kommer allerde på minimum ladning.

 

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips er å lese ladeboken og faktisk ta til seg noe av det som står der. ;)

 

Ladeboken er som bibelen, gir ingen mening hvis man ikke er inne på det,

Jeg leste ladeboken 2-3 ganger før jeg monterte opp ladesettet, også bla til riktig side under hele lade prosessen. Det gjør jeg enda i dag.

Hvis det dukker opp noe, så kan jeg bare titte på boka. Ofte nikker jeg bare OK og fortsetter.

 

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

At du ikke får målbar forskjell på trykkringen sier mye om metodens brukbarhet.

Det var da en veldig bastant konklusjon basert på et enkelttilfelle. De aller fleste som lærer seg metoden ser ut til å få gode resultater, og hva er egentlig alternativet? Strekklapp-målere koster mye penger og er ikke mulig å bruke på alle konstruksjoner, alternativet da er å lese trykktegn som ser ut til å være omtrent like repeterbar som tarot-kort.

Link to comment
Share on other sites

Blir det merke på fra utstøter på hylsebunnen selv med minimumsladning fra Vihtavuoris tabell?

Tennhetter og generelt utseende forteller ingenting om trykket, men når messingen flyter på bunnen av hylsa da ER trykket for høyt

Jeg hadde en S&L 97DL i 6.5-284, to forskjellige løp, som gav utstøtermerker på alle hylser med fabrikkammo, og med hjemmeladninger langt nede på 6.5x55 nivå. Tror ikke et øyeblikk at trykket var for høyt.

 

Et lite tips er å skyte over kronograf mens man utarbeider ladedata. Hvis du oppnår samme hastighet som maksladning i en eller annen tabell så stopp.

Helt enig, og dette bidrar til uttalelsen over - ladinga ble nøye fulgt opp med kronograf. Når en bruker ladninger langt nede i tabellen, QL er enig, og alt stemmer med kronografen - men utstøtermerker like forbanna, da skyldes ikke utstøtermerkene for høyt trykk. Disse kaliberene er laget for høyt trykk.

 

K

 

Innvendig trykk på hylsebunnen er for høyt i forhold til messingens flytegrense.. 8)

Noen hylsefabrikat/batcher er muligens litt for myke i hylsehodet i forhold til trykkstandard. Tør jeg gjette Norma hylser?

Har opplevd det samme med nye Lapua hylser i en 260 Rem, og Nosler i 338 RUM men dette har vært på ladninger i nærheten av maks.

Dvs, jeg tør ikke gamble på at jeg ikke er på maks og da koster det lite å gå ned litt på ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Noen hylsefabrikat/batcher er muligens litt for myke i hylsehodet i forhold til trykkstandard. Tør jeg gjette Norma hylser?

Selvsagt var det Norma hylser :wink: Men den første setningen din er vel poenget mitt. At de lager dem slik, mange loter, og mange fabrikat, får meg til å tro at det ikke gjør noe. Det er stor forskjell på at messing flyter så mye at en SER en kant, og at et volum messing flyter inn i utkasteråpningen eller utdragersporet.

Noen rifler kratrer jo også uten unntak tennhetter, det skyldes romt hull til tenntemplet. Barnard PLen som jeg har, har ikke utstøter, så utstøtermerker får jeg ikke, og hettene kratrer heller ikke. Denne rifla gir INGEN trykktegn bortsett fra at hevarmsløftet er hardt når en er LANGT over maks... da er også tennhettelommene litt utvidet. De ladningene jeg bruker er 5gr under der hevarmen går tregt opp...

Eneste måten å "sjekke" trykket under dette nivået er at hastigheten er langt over det tabellene oppgir - derfor har jeg ladet meg ned til det tabellene til Lapua oppgir som hastighet for maksladningene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

barerobert, ingen grunn til å gjøre det for komplisert. Start med minimumsladning, lad opp fem skudd. Så øker du med et grain f.eks og lader fem nye. Slik kan du lage deg f.eks tre-fire serier. Men hold deg under maksladning.

Nå tar du fabrikkammo, måler med mikrometer rett over ekstraktorsporet på den ammoen. Så skyter du fabrikkammoen og måler på samme sted. Den utvidelsen du mest sannsynlig vil måle, er den utvidelsen du ikke vil overskride med din egenproduserte ammo. Bare husk at dette gjøres best med hylser som ikke er presset mer enn en gang, eller med fabrikknye hylser, da messingen hardner etter flere pressinger og du kan få feilmåling. Du kan gjerne bruke samme hylsefabrikat på dine egenproduserte, som på den fabrikkammoen som du bruker som mal. Når du har nådd den grensen du har satt deg, har du nådd din maksladning. De patronene som er ladd hardere, må du demontere, ikke skyte opp. Det kan godt hende du kan bruke oppgitt maksladning, men det vet du ikke før du har prøvd. Og igjen, ikke gå over oppgitt maks. Dette er i hvert fall måten jeg har gjort det på.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips er å skyte over kronograf mens man utarbeider ladedata. Hvis du oppnår samme hastighet som maksladning i en eller annen tabell så stopp.

Hvis man kan jobbe seg opp til maks ladning og likevel ikke får samme hastighet som i tabellen så stopp.

Hvis man får trykktegn med minimumsladning og lav hastighet i forhold til tabell så få børsa sjekket hos børsemaker

 

Et annet tips er å lese ladeboken og faktisk ta til seg noe av det som står der. ;)

 

Alle ladningen er skutt over kronograf og de stemmer greit med tabellen :roll:

Børsa er nok bra så tror ikke det hjelper og få den sjekka,den er jo bygget av en flink børsemaker så.

 

Ladeboken skulle jeg lest men med lese og skrive vansker så har det aldri blitt gjort,men har ladet og lest så mye at jeg begynner og forstå hvordan det funker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott at M67 M.FL kom på banen her, den rifla mi som er notorisk til å lage utstøtermerke er en 700 i 6.5x65RWS, jeg vet ikke hva CIP standarden til denne patronen er. Som nevnt lenger opp så ladet jeg meg såpass ned at det ikke kom merker mer, presisjonen er meget god, og farten er over 900 m/s med 140gr kule. Så har sagt meg fornøyd med det, men så var det denne nyskjerrigheten da, samt at andre med samme patron skyter samme kule i nærmere 1000ms uten noen form for trykktegn, da blir man nyskjerrig på å finne årsak i det minste.

Teorier jeg har vært innom:

-Fettete kammer, pussa med rødsprit og tørrpusset. Like forbanna.

-Dårlig pusset løp? Pussa med forrest foam til fingra var blå. Like fobanna.

-For grovt maskinert rundt utstøteråpning e.l ??

-Det er en patron med meget høy trykkstandard, som fører til merke selv om man er innenfor trykkstandard.

-Trangt kammer, tja måtte ta av helsize dia 0,15mm for at jeg skulle klare å presse hylsene nok, det kan likegodt være dia som er litt utenfor standard. Håper da kammeret ble tolket når børsis brosja det...

-Trykket er rett og slett for høyt.

 

Så kan det nevnes at utstøter merket er det første tegnet som kom, hetta var rund og fin i kantene, ikke kratret, samme kraft som må til for å sette ny hette, hylsa strekker seg ikke nevnverdig, hevearmen går som i smør osv. Jeg tok ingen sjangser, gikk ned noe på¨ladingen til merkene forsvant. Noen ideer? :)

 

Beklager off tåpikk Barerobert, men regner med det kan være interessant å prøve å finne årsak. :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke noe svar på mine direkte spørsmål til trådstarter så jeg prøver igjen:

Ingen endring av trykkring fra 42 til 46grs krutt? Alle trykkringer er feks 12,000mm? Eller alle ladninger har samme gjennomsnitt?

Er hylsene helpressa? Er trykkringen "mindre" før avfyring?

Link to comment
Share on other sites

I min Merkel drilling og Schultz classic må eg ned til minimumsladning som er oppgitt i ladeboken, gjeng eg 1 grain opp blir trykket for høgt iflg. trykkring diameteren

Presisjonen blir,på begge våpen, dårlegare om eg gjeng opp i krutvekt

Har ikkje sett antydning til teikn på høgt trykk på nokon av våpena

Link to comment
Share on other sites

Mikrometeret forteller at det skiller ingenting fra minimumsladningen til maksimumsladningen ved trykkringen

En bedre konklusjon vil vel være at du ikke klare å måle noen forskjell, det ligger nok dels i at metoden har begrenset oppløsning og muligens også i teknikk og måleutstyr. Dine ladninger måler 11,95, men hva med uskutt og skutt fabrikk?

 

Selv om jeg mistror trykktegn vil ikke det si at jeg ignorerer de. Med litt erfaring vil de kunne gi en ekstra varsel på at trykket begynner å bli drøyt, problemet kommer når folk tror at 0 trykktegn = forsvarlig trykk. Jeg har faktisk fått trykktegn (merker i støtbunn) på ladninger som i følge både QL og streklapp var godt innenfor det forsvarlige (ca 3000 bar), dette var maxladning i 3006 med N310 og en teori er at den raske trykkoppbyggingen gjorde at selv normal headspace ga samme problem som overdrevet HS kan gi med normale ladninger. Uansett årsak var det et greit punkt å stoppe eksperimentet på :mrgreen:

 

 

Edit: Ser nå at du brukte halspressede hylser. Det er en grunnleggende FEIL i metoden! I teorien skal du fremdeles kunne måle trykk over fabrikk, og for de fleste er vel det godt nok. Og siden du ikke bearbeider messingen kan det tilogmed tenkes at dette gir økt følsomhet, og muligens også en litt bedre innebygget sikkerhetsmargin. I praksis gjør man vel da det samme som når man måler hodeekspansjon, og den regnes jo som relativt pålitelig. Men dette er teoretiske betraktninger, jeg hverken kan eller vil anbefale det uten å ha sett en test fra pålitelige kilder eller kjørt en sammenlikning selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hylsene var halspressa, har nilest og skjønner jo hvor dumt det er.

Alle hylsene var 11.95mm med unntak av to som var 11.93 og 11.96.

Så da vet du ikke om de var 11,95 før de ble skutt heller. Det du da kan ha målt er hvor stor trykkring "forrige ladning" som ble brukt i den hylsa lagde (noe jeg mistenker har skjedd her siden du ikke klarer å finne forskjell på minimum og max ladning ved måling.) En annen ting er at 1/100 mikrometer kansje er "noe grovt" for å gi gode verdier på dette.

Link to comment
Share on other sites

En fin tråd, så fin at det burde være en egen tråd om det å finne fornuftig maks trykk i forskjellige våpen/endre overskrift? Det finns det jo mange mer eller mindre gode måter å beregne/måle. Jeg heller til Ladeboken, kronograf, gode tabeller, og trykkskytingsutstyr som det beste for folk flest selv om diverse trykktegn, hylsemålinger og lignende har en viss verdi for mer erfarne hjemmeladere. De fleste er jo enige i at i gode våpen kommer trykktegn først med overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

En fin tråd, så fin at det burde være en egen tråd om det å finne fornuftig maks trykk i forskjellige våpen/endre overskrift? Det finns det jo mange mer eller mindre gode måter å beregne/måle. Jeg heller til Ladeboken, kronograf, gode tabeller, og trykkskytingsutstyr som det beste for folk flest selv om diverse trykktegn, hylsemålinger og lignende har en viss verdi for mer erfarne hjemmeladere. De fleste er jo enige i at i gode våpen kommer trykktegn først med overtrykk.

Trykkmålingsutstyr er ikke for folk flest ;)

 

Det som er "for folk flest" er å benytte fabrikantens ladedata, benytte kuler og krutt som fabrikken leverer ladedata for. Starte på minimum, jobbe seg opp mot max om det er ønskelig, å stoppe om man opplever noe unormalt. Og uansett stoppe før man passerer maxladningen. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Ok, enig. Trykkskytingsutstyr er vel dyrt, og krever litt studie/for omstendelig for folk flest. Tillater meg å legge til kronograf i innlegget ditt, selv om man ikke må ha en, det er overkommelig.

Link to comment
Share on other sites

Hastighet er jo et produkt av kammertrykk, så jeg mener det er nyttig i tillegg som sammenligningsgrunnlag ved ladevekt, og hastighet i forhold til tabellene. Etter å ha tatt hensyn til forskjeller i pipelengde vil man kunne si(godt nok) at hvis man får høyere Vo enn tabellen når alt annet er likt har man også høyere trykk. Det vil si at man bør nærme seg maks i tabellen med forsiktighet. Ved lavere Vo bør man allikevel ikke overskride dennes maks. For hjemmeladere som er mer interessert enn å bare lade noen få jaktpatroner mener jeg derfor kronograf er å anbefale, men ikke nødvendig. Med litt erfaring lærer man seg også ved hvilket nivå man bør bli skeptisk ved egne våpen/patroner. Det er interessant å se sammenhengen ved kronograf, og trykkskytingsutstyr brukt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Man må uansett nærme seg max i tabellen med forsiktighet ;)

Og siden fartsmålere (kronografer) er måleinstrumenter som ikke akkurat er testa av justervesenet før de er solgt (jeg har de siste par årene brukt ca 5 stk og det er kun 2 av de som gir "samme hastighet", på det meste har jeg skutt over 3 av de samtidig å sammenlignet) så er det enda en x-faktor i tillegg til piper som gir unormalt lav eller unormalt høy hastighet osv.

 

Men en fartsmåler er høvelig å ha uansett. Og selvfølgelig, har du kontroll på at fartsmåleren er rett(eventuelt vet hvor mye feil den vanligvis viser), at pipa di gir standardhastighet (eller x meter over eller under oppgitt hastighet) med fabrikkammo, osv så er du godt på veg. Da kan nok den nevnte metode benyttes.

Men om man er såpass intressert og grundig, så er man kansje ikke lengre i "folk flest" gruppa og kan sikkert også benytte trykkringmetoden. Et mikrometer er vanligvis ikke dyrere enn en fartsmåler. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er greit å få sjekket fartsmåleren mot andre ja. Jeg har brukt trykkringsmåliger mye tidligere, nå gidder jeg ikke det lenger, syns det er mye pedantisk arbeide, men heldigvis er ikke alle enige. Ellers er det helst minst to anerkjente tabeller, og en dose forsiktighet som gjelder for de fleste :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...