Jump to content

Ny kikkert til langholdsskyting på bane


Spinnacker

Recommended Posts

Hei. Skal kjøpe kikkert til langholdsskyting (300-600 m), og har prøvd å lete i "jungelen" av kikkerter. Har et budsjett på 5-6000 kr til kikkert.

Har funnet noen kandidater, og håper derfor noen av Dere kan hjelpe meg av riktig valg av optikk til rifla.

Ønsker en kikkert som er optimal for mitt bruk, slik at jeg slipper å angre på at jeg ikke kjøpte en annen kikkert i samme prisklasse, som er mye bedre.

Og hvis noen har erfaringer med noen av disse kikkertene er jeg takknemlig for alle tilbakemeldinger.

(Kikkerten vil kun bli brukt til baneskyting hvis det har betydning)

 

Kikkertene er:

 

-Bushnell Elite 4200 6-24x50mm 30mm

-Burris 8-32X50mm Black Diamond Rifle Scope w/ FREE UPS

-Bushnell Elite 4200 8-32x40 Rainguard

 

Og hvis en ekstra 1000 lapp kan utgjøre merkbar forskjell på kvalitet\bruk, så er jeg villig til å legge til denne også :D

Link to comment
Share on other sites

Ligger en Leupold Mark 4 på salg sidene. 3,5-10x40 Mil dot. Dette ER en langholds kikkert. Får en identisk kikkert med lys om få dager.

Om du har kal 223,308 el 300winmag. Er det et ferdig M3 tårn som passer balestikken til disse kaliberene. Med gitt kule og fart.

Det fine med Leupold kikkertene er deres nye custom shop. Der kan du til en ok pris få target turrets til akkurat den kula du ønsker.

Ergo slipper du å tulle med avstands kort.

Har selvfølgelig en egeninteresse av å få solgt denne kikkerten, men den er en topp kikkert.

Kan nevne at jeg i sommer/høst har solgt bort Meopta, S&B, Zeiss, og snart denne Leupolden. Ønsker meg Hensholdt men kjøpte ny Leupold :D .

Hvis det brukes demper ved skyte trening, er moderat forstørrelse en fordel. Går litt lengere tid før du blir plaget av mirage. Går an å skru ned forstørrelsen sier du, det er ikke min erfarng :) . Langhold skyting krever trening og mere trening, det får du ikke av å sitte å vente på at løpet el demper skal bli kald.

Link to comment
Share on other sites

Til en pris på ca kr 6000 så hadde jeg kjøpt meg en Zeiss Conquest 6,5-20x50. Bra glass, target tårn ( disse repeterer på klikkene ) og sidefokus slik at du slipper å stille fokus fremme på objektivet.

 

Jeg har eid en Bauch & Lomb 4000 6-24 x 40 ( samme som Bushnell Elite ) i noen år og syntes den var helt ok, men den hadde fokus fremme på objektivet og var temmelig "trang" å se igjennom på høy forstørrelse.

 

Zeiss Conquest er i en annen ( og bedre ) klasse synes jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hører flere som anbefaler Zeiss Conquest kikkertene ja. Er det noen norske web. butikker som selger disse innenfor mitt budsjett? Har aldri kjøpt ting fra utland, og er ganske usikker på, hvor mye jeg må betale inkl. toll, mva, frakt og evt. andre avgifter. Ser M67 skriver: -Om du ikke kan betale for både zoom (høy forstørrelse) og kvalitet, prioriter kvalitet.

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Har flere ganger undret meg over kikkerter med f.eks lav zoom er flere tusen kroner dyrere enn kikkerter med høy zoom. Har også hørt flere som har erfart at kikkerter i 2-3000 kr. klassen med høy zoom (x24) ikke har et skarpt bilde på maks zoom.

Det som også er viktig for mitt valg av kikkert, er nøyaktigheten på klikkene.

Kikkerten skal forøvrig brukes på en Tikka T3 super varmint kal. 6,5-55 uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Riktig som det sies, sats på kvalitet.

Med en god kvalitetskikkert kan en riktig god skytter skyte lerduer på 800m, med 10x zoom. De fleste erfarne langholdsskyttere jeg har hørt uttalt seg er enige om at forstørrelse er oppskrytt.

16x er rikelig det.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet teller, enig der! Men så er det dette med pris da.

Med hensyn til forstørrelse, 10 ganger er ikke nok!! .....mener jeg iallefall :wink:

Har du prøvd å sett inn i en 10 ganger etter ei lerdue på 800 meter?

 

Vi har etterhvert fått til ett ganske så aktivt langholdsskyttermiljø her oppe i Trøndelagen, og ser at det er flere og flere som skifter ut kikkertsiktene med maks. 12 ganger med noe større.

 

Om jeg kan komme med en anbefaling på noe som ikke koster skjorta, og som jeg etterhvert begynner å få endel kjennskap til.

 

Burris Black Diamond 8-32x50.

 

Har tatt inn ikke mindre enn 4 stykker ifra http://www.dnrsports.com/.

Har sammenlignet den med flere andre kjente merker, og til den prisen jeg har fått de inn for ( ifra 4050 til 4700 kroner grunnet varierende dollarkurs)så er de så absolutt værdt pengene.

Sammenligningskikkerter har vært: Leupold 8,5-25, Leupold Comp fast 40 ganger, Nightforce 12-42, Zeiss 6-24x56.

Av disse skiller Zeissen seg ut med sin klarhet....skulle bare mangle til den prisen!

Men Burrisen er fullt på høyde, og tildels bedre enn disse andre.

 

Legger ved ett klipp ifra en test på 6mmBr forumet:

Burris Black Diamond 8-32x Zoom

Pros: The 8-32x Black Diamond recently received a complete redesign. It is shorter and lighter, just an ounce more than the Leupold 8.5-25x. And SWFA has lowered the price. Good reliability, quality glass, lifetime warranty, and nice feature set for under $649 (street price). Light transmission and contrast is good. At 32x it was noticeably brighter than a 35x Leupold Comp Scope. Side-Focus Parallax does not induce focus error. Eye relief near constant (3.0-3.5")

Cons: Limited elevation adjustment (39 moa) requires use of +20 moa angled scope base at long distance. Resolution is a grade below Leupold and Nightforce. Side-Focus knob is small and spins a bit too easily. Mildot Reticle is too thick for BR competition use--get the Fine Plex version.

OVERALL: BEST BUY. The least expensive 30+ power premium variable scope on the market. You don't see it much on target rifles, but we think that will change because it offers excellent glass for 65% of the cost of the 8-32x Nightforce BR scope.

 

Du kan se hele testen her: http://www.6mmbr.com/optics.html

 

Lykke til med kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Joa, egentlig ganske enig. Bare poengterer at maks zoom til minst mulig kroner ofte kan være en dårlig deal. Myye heller 10x og kvalitet enn 24x jahitijakt :)

Trives med forstørrelse selv, men nå er jeg ingen erfaren langholdsskytter heller. Bare nok til å finne ut at Leupold VX-1 3-9x40'en min ikke holder lenger :)

Så jeg holder et øye med denne tråden, da jeg er ute etter et lignende sikte i lignende priskategori.

Vurderte lenge en falcon 4-18x56, denne har cm-klikk og får bra omtale. Ligger i ditt prisnivå. Men bestemte meg for å kjøpe ladeutstyr først ;)

 

Bushnellen virker knall på alle områder, det eneste jeg har å utsette er MOA-knepp og litt lite av det. 50 MOA er ikke all verdens, men med 20 ekstra burde du rekke et stykke ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Elite 8-32x40 er uslåelig hvis du også tenker pris. Tør påstå at denne leverer mest av dem du foreslår ift. pris. Må nok stille seg i køen bak Conquest i både skarphet og synsvidde og mørkeegenskaper men det er ikke annet å vente med 40mm objektiv. Til bruk i dagslys på bane har dette lite å si. De jeg har vært borti av disse har vært 100% pålitelige ift. mekanisk kvalitet. Klikkfaste. Skal man sette fingeren på noe må det være at tårnene er lave og knuslete ift. f.eks Conquesten men man får da tak i dem med fingrene. Eliten er minst like klar som Brurris'en som er dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener personlig at det er helt feil å velge en kikkert som har 1/8" klikk for slik skyting. Trådstarter spør om råd til skyting mellom 300-600m, og holde på å klikke da med en kikkert på forskjellig avstand som har 1/8" klikk så vil du bli "møkklei".

Hvis man skulle skyte på "fast avstand" så er det helt iorden, da det bare blir noen klikk +/- med hensyn til været.

 

For meg så er det meningsløst å ratte opp/ned på en kikkert med 1/8"klikk for slik skyting. Så mitt råd er å velge hvertfall en som har 1/4" klikk. Siden vi i Norge bruker cm og meter så er det enkleste (i mitt hodet) en kikkert med 1cm klikk. Men da er du fort over i en annen prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Er mange som anbefaler Zeiss Conquest 6,5-20x50 kikkerten, så jeg tror kanskje det blir en slik en. Hadde vært kjempefint om noen kunne anbefale hvor denne kan kjøpes billigst. Evt. regne ut hva jeg må betale totalt (hvis jeg må ut av landet) for å få denne levert i min postkasse :D

Kunne vært interessant å sammenligne Zeiss Conquest 6,5-20x50 vs. Burris Black Diamond 8-32x50. kvalitet, pris, osv.

Ser også http://theopticzone.com har mange forskjellige Zeiss Conquest 6,5-20x50 kikkerter. Hvilken av disse er evt. den kikkerten jeg må ha til mitt bruk? Ser priser varierer også en del.

Mht. Tikka T3 super varmint har sølvfarget løp, hva mener dere passer best av sølv eller sort farge på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er partisk siden jeg selv har en Conquest men har flere ganger sammenlignet denne med Black Diamond og jeg er glad jeg har Conquesten. Det er min mening at den er klarere. Den har også større tårn enn Burrisen. På Conquesten er det en skrue i senter av tårnet som kan skrus ut med en flat skrutrekker for å nullstille. På Burrisen er det tre settskruer (tipper 1-3mm unnbrakko - de er kjempesmå).

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte nullstiller en kikkerten? Når en skal henge seg opp i detaljer.... så har 6,5-20x50 conquest lite justerings område, spesielt sideveis. Tråd starteren berges nok bra siden han har tikka. Men sako brukere må passe seg. Her gjelder det å få kikkerten mest mulig beint over kassa, da kan en ikke bruke hva som helst av kikkertert montasjer.

Men det er ikke verre enn at jeg savner min store conquest, men ikke nok til å kjøpe ny. Uten at jeg har studert data på burris, regner jeg med at den har stort justerings område.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Drar opp denne i stedet for å lage en ny :)

 

Skal ha et sikte primært til bane -og langholdsskyting, kanskje en skjelden jakttur. Hvor mye fokus setter dere da på 0,1 MIL-klikk og medforstørrende retikkel?

En Bushnell 6-24x50 frister, men vurderer en Zeiss Conquest da denne i det minste har CM-klikk. Jeg ser Roe kategoriserer kikkertsikter med MOA-justering, mil-dot og retikkel i andre plan som den verste kombinasjonen man kan ha. Og dette har Bushnellen....

Maks budsjett= 6000kr. Meopta Tactical er fin, men synes mil-dotene på retikkelet er unødvendig store. Man har Falcon, men her faller ingen av retiklene helt i smak... :roll:8)

Link to comment
Share on other sites

Mhm, med Meopta og Falcon som unntak :)

Conquest'en har ikke cm-klikk nei, det glemte jeg. Må bli en Classic eller Diavari i så fall, men da blir det fort dyrt! Så er det bare om cm-klikkene betyr så mye at det bør være avgjørende ved kikkertsiktevalg til langholdsskyting....

Link to comment
Share on other sites

Nei, betale tusenvis for å få cm-klikk, er ikke direkte lurt.

Men det er definitivt på lange hold det trengs. Tenk å stille fra 100 til 800 meter med 1/4" eller enda verre 1/8" klikk :shock:

Har faktisk vurdert Leupold 40x45 men target dot. Denne har 1/8"klikk, og ikke så mange klikk tilgjengelig heller. Men med god tilt på montasjen, går det vel greit.. Vil vel mye bli brukt rundt 500m, skal evt ha den på en 200str

Drømmen hadde vært 6-24x50 med 1cm klikk, target-tårn og 200 klikk tilgjengelig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Noen som vet leveringstidene på S/B eller Kahles fra Winge for tiden? Hører rykter om at det går latterlig lang tid for å få levert PMII'en eller 624i'en.

 

Tar for øvrig gjerne imot forslag til annen tilsvarende optikk, da det er kun S/B og Kahles jeg er kjent med =) Så lenge det er mil/mil!

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet leveringstidene på S/B eller Kahles fra Winge for tiden? Hører rykter om at det går latterlig lang tid for å få levert PMII'en eller 624i'en.

 

Tar for øvrig gjerne imot forslag til annen tilsvarende optikk, da det er kun S/B og Kahles jeg er kjent med =) Så lenge det er mil/mil!

 

 

Et godt råd: Bestill Kahles`n fra Astrosweden. Da har du kikkerten på døra etter to dager. Fantastisk service og kundebehandling. De har også en mengde annen optikk. Se hjemmesiden deres.

 

http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/kahles/helia-k/505734

 

Prisen på nett er selvfølgelig SEK og med svensk moms. Denne blir trukket fra når de sender til Norge. Selvsagt blir norsk moms lagt på igjen. man ender på ca. 19-20000 norske.

Link to comment
Share on other sites

Hadde bestilt fra Sverige hvis jeg hadde hatt pengene her og nå, men er for tiden avhengig av en nedbetalingsorde, og de sa nettopp på http://www.jaktogfriluft.no" target="_blank at det er 5-7mnd ventetid på S/B. og Winge får jeg ikke kontakt med, en gang. Ang. Khales. Så akkurat nå sitter jeg bare å tvinner tomler og ser svart på hele greia.

 

Pluss at Jaktogfriluft har tydeligvis skrudd opp prisen på PMII 3-12x50'en fra 18490 til 23000, og det er HELT uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

To alternativer:

 

1. spar penger i de mnd og kjøp allikevel fra AstroSweden om noen mnd, så slipper du trøbbel med Winge.

 

2. Gå inn på Schou våpen, de er importør av Kahles. Finn en forhandler på forhandler oversikten og kontakt han. Spørr om avbetaling. Får du sikkert :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-o ... br-2b-mrad" target="_blank

 

Denne du tenker på? Har du erfaringer med den? så jo slettes ikke dum ut! Men de påstår på siden her at den kan konkurrere med S/B, Hensholdt osv. Er det bare blås, eller? Noen som har sammenlignet de?

 

Forresten, er retikkelet i 1. eller 2. plan?

 

Dere skal IKKE se bort ifra at jeg har satt S/B og Kahles på en aldri så liten pedestal, siden det er kun de jeg virkelig kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...