Jump to content

Er det norsk importør for sivil HK 416?


MMY

Recommended Posts

Og pga pris tviler jeg på den noensinne vil bli noe særlig populær. Vil bare være aktuell for veldig spesiellt interesserte. Vet ikke (tviler nesten) på om det i det hele tatt er noen som gidder å ta seg bryet med å få den godkjent...

 

hvorfor betale 25-30k for en MR223 når en BM til halve prisen er like bra til bruken (praktisk)?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke forskjell i plasseringen på hullene hvor man trer låseboltene gjennom da?

Leste et sted at man ikke kunne bruke mil Hk416 upper på en sivil lower da hullene ikke var på samme sted.

Dermed skal det jo ikke være mulig å sette en mil fullauto lower på en sivil 416 topp.

 

Edit: fant linken hvor jeg hadde lest det. HER

Hullet til bakre låsebolt er flyttet 6mm frem.

Link to comment
Share on other sites

:-)

Fikk akkurat mail fra Bushmaster - får sendt over 5 stk av disse til 16" topper dvs Short Stroke Gas Piston kits :-). Når jeg sier "sendt" så mener jeg at det går med Fedex i dag..

 

uknfhbli69.jpg

 

Forskjellen mellom "Short Stroke " og vanlg gass etter 90 skudd:

 

dluz4n39bb.jpg

 

Prisen blir 3750,- inkl.

 

I tillegg kommer 10 "complete" lowers, uppers, ARMS montasjer, flip-up front sikter for V-Match, noen ekstra complette sluttstykker, lower kits osv.

 

hilsen Jørn, Practac

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tja, antageligvis får man en sivil-versjon av HK 416 med lignende restriksjoner som HK SL 8 - 4* geværet har! (Sivil-versjonen av G36)

Tenker først og fremst på restriksjonene på magasin-kapasiteten. (Les mere på Jevnaker agentur sine sider.) Eneste veien rundt er kanskje noen piratproduserte magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Tja, antageligvis får man en sivil-versjon av HK 416 med lignende restriksjoner som HK SL 8 - 4* geværet har! (Sivil-versjonen av G36)

Tenker først og fremst på restriksjonene på magasin-kapasiteten. (Les mere på Jevnaker agentur sine sider.) Eneste veien rundt er kanskje noen piratproduserte magasiner.

 

MR223 er nå lagt ut for salg i Tyskland. Og 30-skuddsmagasiner er tydeligvis tilgjengelige. Den tyske våpenloven har blitt betydelig oppmyket etter at SL-8 ble produsert. Nå vet jeg ikke om Frankonia har for vane å legge ut våpen som bare kanskje er å få tak i.

 

Men om noen vil gidde få godkjent et våpen som i basisutgave koster omtrent det samme som en trimmet amerikaner MED optikk, og som p.g.a. rare løsninger ikke vil ta annet enn latterlig dyrt originalt ekstrautstyr, det gjenstår å se. Nå som CTR-02 har blitt godkjent, har jeg vanskelig for å skjønne at ikke MR223 skulle bli det, nettopp med tanke på at det er bygd etter tyske krav som virker veldig like de norske. Ting tyder jo på at det finnes noen postere her som ønsker seg det.

Link to comment
Share on other sites

Eh... Fornuft og følelser....

To forskjellige ting.

 

Har alltid fulgt følelsene mine. Gir f... i hvor "best" den er til det, det og det. Den gir meg god følelse. Bilen min, Land Rover Defender, uff a meg! Alle kritiserer meg for en forferdelig bil.

Jeg byttet ut en XC70 stasjonsvogn til kr 740.000,- med en Defender varebil til 500.000,- (800.000 med seter) OG jeg er SÅ SUPERHAPPY!

 

Eks min M1A / M-14, eks andres FN-FAL. Ikke egnet for å høste toppplasseringer. Meget egnet for tilfredsstillelse.

 

JEG har ingen følelser for HK, men for all del, om noen har det så bør de får det!

 

PS!

Bruktverdien på en særing som Defender er særs høy (for ikke å nevne M-14), tipper dette gjelder for en sivil HK også...

Er det DA et dumt kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Joda kjøper den. Greit for helt veldig spesiellt interesserte

Men poenget mitt er at hvorfor skal du som forhandler gidde å ta inn og prøve å få en typegodkjent ei rifle som yttterst få vil ha? Med de kostnader og arbeid det medfører.

Og jeg tror bruktverdien blir veldig LAV på en MR223. Hvem er potensielle kjøpere? Praktisk skyttere og evt samlere. Jeg tipper ved evt bruktsalg, så man må man under 20k for å få en solgt til vanlige praktiskskyttere. Dvs ett stort tap. Det fordi til vår bruk gir feks en JP eller lign modell ei bedre rifle til en billigere penge. Dvs for å evt få en grei pris er man avhengig av å få en annen som er like spesiellt interessert som deg selv.

Jeg har hatt flere våpen som du beskriver (spesielle), SIG 229, HK Mark 23 etc og de er ikke lette å selge igjen.

 

PS har ikke prøvd den, men jeg liker Defenderen. Og det er nok en bil jeg ville vurdert hvis jeg skulle opp i prisklassen 300k+

Link to comment
Share on other sites

Den sivile versjonen av 416 heter MR223....

Men ifølge innlegg på HKPRo er det store spørsmål om den i det hele tatt vil bli solgt.

 

HKPro er vel først og fremst rettet mot det amerikanske markedet, og der er det vistnok en del restriksjoner på import av utenlandske våpen som rammer f.eks H&K.

Link to comment
Share on other sites

Det er som sakt her før primært prisen som er problemet til MR223

35- 40 000 kan man vel estimere som utsalgspris her på berget.

Kan vel bare være enig med de som mener at dette er totalt skivebom

fra H&K.

Er meget fornøyd med 416 men ville aldrig lagt ut 35-40000 for en.

Men det skal vel sies at som importør burde Jevnaker være forpliktet til

å prøve og få den godkjent.

Ser vel for meg at POD vil ta imot denne riflen på markedet med

åpne armer.

Man skal vel ikke se bort fra at H&K etterhvet vil se nytten av og få solgt

MR223, og setter ned prisen til et akseltabelt nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

MR223 dvs den sivile versjonen av HK416 skiller seg en del fra den originale versjonen da HK har valgt å endre på plasseringen på låsepinnene mellom øvre/nedre låskasse dvs den er verken kompatibel med AR15 eller en original 416. Den er rett og slett en egen modell fra HK, men da laget i en propritær versjon.

På det amerikanske markedet finnes det noen uppere til salgs med jevne mellomrom, men til den nette prisen av ca 5000 USD...

 

Så det å eie en "original, sivil 416" blir ikke helt det samme når det faktisk er en helt egen modell....

 

Colt gjorde noe av det samme med "large pins" til sine AR våpen i forhold til at man ikke skulle kunne bytte deler med en M16..og det gjorde jo bare markedet for 3dje parts deler bedre da man så måtta lage "large pins" avtrekke også. :-/

 

En HK223 vil altså ikke være kompatibel med en Milspec/milspec kompatibel AR15 og man vil få problemer med ettermarkeds-deler om det behovet skulle dukke opp.

En norsk 416 bruker en "commercial" buffer tube mens de amerikanske bruker Milspec tuben. Forskjeftet er HK sitt eget og AR15 forskjefter kan ikke brukes.

 

Er vel lite sannsynelig at noen kjøper en HK416 klone for å bytte deler/race den, men det er jo en svakhet at en del av delene er HK-spesifike. Vet ikke hvordan avtrekker mekanismen er bygd opp på sivil modellen dvs om man feks kan sette et JP avtrekk i den.

 

Er en MR223/HK416 mer driftssikker enn en AR15/M16 ref "gas piston" systemet? Uten tvil. En del militære tester viser at 416 er rå i forhold til M16/M4 driftsikerhet/funksjon.

Har dette noen betydning? For militære - ja. For sivile som skyter IPSC - nei.

Det er ikke noe problem å få en AR15 til å være like driftsikker og mer presisi enn en 416. Dette fordi ettermarkedsdeler kan sørge for det og fordi vi skyter Praktisk - vi bedriver ikke krig i et ørken scenario hvor det kan være lenge mellom hver puss av riflen.

Er en MR223/HK416 mer presis enn det vi får fra Armalite, Bushmaster, Colt, DPMS, StaArms osv (ser dere hvor fint jeg satt dette opp i kronologisk rekkefølge for å ikke skape interessekonfliket mellom forhandlere?)

 

Vedr eieskap av en "416 klone" - vel, smaken er som baken - brei.

 

/J

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en upper fra 416 passer ikke på en std BM lower, til info.

Dette var noe av det første jeg måtte teste, sorry det passer ikke.

Mulig delene kan moddes til og gå sammen, dette har vel plumbo oversikt over?

Dumt og bruke 40-50 000 på en upper som ikke passer.

Link to comment
Share on other sites

en upper fra 416 passer ikke på en std BM lower, til info.

 

:?: Ok - spiller liten rolle da dette ikke er en konfigurasjon vi får se mye til :-).

Vedr import av HK416 uppere fra USA - det er helt avhengig av hva de nye forskriftene sier.

Når det er sagt - det er ikke lett å få HK ut av USA. Tror dette er pga egne restriksjoner vedr eksport.

Sjekket for noen år siden på muligheten til å hente hjem noen HK94 i 9mm med 16" løp, men fikk da nei pga eksport restriksjoner.

 

En annen sak er at State Dep siden april har sagt NEI til all eksport av 5,56 NATO og 7,62 NATO våpen i fra USA.

Har snakket med flere eksportører og det er konsekvent NEI fra State Dep.

 

Vi får våre våpen direkte fra produsent som igjen kjører dette direkte mot State Dep dvs garanterer at Practac får 223 merkede våpen.

Tror regelen gjelder våpen dvs ikke våpendeler. Tidligere har fått inn gjengede løp tiltross for at VÅPEN med gjengede løp ikke er lovlig for eksport.

 

/J

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt. 416 uppere passer på milspec lowere som BM etc, hvis man bytter hanen i loweren:

You simply need a full length hammer (DPMS or LMT make hammer w/o the notch), not one with a notch cut in the top.

 

I've got 4 lowers ready to roll with the 416 I'm holding on to.

 

1 Rock River National match w/ADCO pin upgrade on the XXXXX reciever.

(has over 1K med/med heavy use a la Pat Rogers course)

 

2 LMT lowers w/Full auto modified hammers

only 50 rounds or so apiece to test out

 

1 colt lower w/FA hammer.

 

KNS Gen II pins on the guns minus the LMT's.

 

It's no problem, in my limited experience & small sample of guns, to swap out the modified FA hammers or just drop in the RRA NM trigger.

Don't let that keep you from grabbing it.beer

 

 

DZ

Link to comment
Share on other sites

Egentlig en rar diskusjon.

Akkurat som at målet med enhver praktisk rifle er å gjøre den til en AR-15.

 

Eier jeg en Volvo, er det Volvo deler som gjelder.

Eier du en HK, er det HK deler som gjelder.

 

Selvfølgelig kan man kjøpe andre felger, stereo, setetrekk, styling-kit, osv, fra andre fabrikanter MEN det er VOLVO delene og systemet ingeniørene har bestemt at de fungerer sammen på, som gjør den til en VOLVO.

 

-Hvorfor gjøre en Volvo til Nissan???

-Hvorfor gjøre en HK til en Bushmaster eller JP????

-Hvorfor gjøre en 416 til en AR?

 

-har du en SL-8 har du det, og jobber på den plattformen. Samme med SIG.

 

De som skyter praktisk er med i IPSC / NFPS. De er ikke med i AR15.com

Sporten er verken designet eller tilpasset AR-15.

Det er andre årsaker enn AR-15 desigents fortreffelighet og egenskaper (eller mangler på) som gjør at AR-15 dominerer IPSC i USA.

AR-15 "hysteriet" i Norge skyldes tilgjengelighet først og fremst.

 

De aller fleste jeg kjenner som driver med praktisk driver med dette fordi det er gøy, underholdende og morsomt.

De velger våpen utifra andre kriterier enn at "US Champ brukte modell xx".

 

Jeg skyter bl.a. M1A og har det fantastisk gøy med det.

Standardklassen har mange AG-3 skyttere, AG-3 er neppe den mest "egnede" for klassen (og langt fra en AR). Men skytterne har et våpen de har trent med og behersker - og sikkert har et nært forhold til. Det er dette som gjør de til vinnere.

 

Verdt å tenke på at det er ikke alle som kjører rallcross som gjør det pga det er så morsomt å kjøre 20min på banen, men like mye for de 11mnd med skruing og hva det gir deg....

Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting.

 

Har vært på fabrikken til HK i USA nettopp. Den er i 2etg til Wilcox Industries, utenfor Boston.

Der lages alle amerikanske HK våpen nå, og en rekke modifikasjoner som bl.a. Norges forsvar jobber med utvikles der.

 

Sjekk video på denne siden: http://www.jag.as/viewpage.php?page_id=51

-eller bilder på denne linken: http://www.jag.as/photogallery.php

 

Selv om HK sin avdeling ikke vises i denne videoen (den er "lukket") er dette den mest imponerende fabrikken jeg har besøkt. World-Wide.

Skal dit i slutten av januar igjen for å se på utvikling/ produksjon av nye produkter.

 

Mvh

Jon Andre

Link to comment
Share on other sites

Egentlig en rar diskusjon.

Akkurat som at målet med enhver praktisk rifle er å gjøre den til en AR-15.

 

Det kan du si men situasjoene er vel at 90% av alle rifler i en match er en eller annen AR versjon.

Det er nå likevel slik at man ofte tar utgangspunkt i en rifle som kommer et minima av deler dvs eks magasiner og sikter. Ut over det er den klar for banen og skyter under 1 MOA på 100 meter.

Deretter følger egne ønsker om å kunne skyte fort å presist både på korte og lange hold. Noen våpen er da mer egnet til å konfigurere til slikt enn andre og hvorvidt det er markedskrefter eller annet så er netto resultatet at AR plattformen har mye å tilby. Nå er det nesten uten unntak picatinny standard som brukes så nesten "alt kan monteres på alt", men det hjelper ikke i stort når utvalget er lite - både i modeller og lagerført.

 

Tilgjengligheten spiller klart en rolle og hadde man hatt et amerikansk lovverk så hadde man sett langt fler produsenter/modeller i konkurranse.

Slik er det ikke og nesten halvparten av modellene på listen til POD er utgåtte modeller eller mangler importør. Og i noen tilfeller priser det seg rett og slett ut.

Vi har i tiden vi har holdt på levert ekstrautstyr til HK,SIG, FAL osv, men i svært lite volume - fordi det ikke finnes nok av dem på markedet eller at de ikke er egnet i en match om man ønsker å heve seg. Skytteren er den som treffer, men vekt/lengde osv spiller jo også en rolle :-).

 

Mange skyter IPSC av ren glede til utfordrende løyper uten å tenke på plasseringer etc mens mange også legger en del energi i konkuranse delen av dette.

Og et poeng er at hvis du kjøre bil race så kjører du mot liknende biler , og du kjører ikke en Volvo 244 mot en Porsche 911 om du ønsker å oppnå plassering på en asfalt bane.

 

Mange av dagens IPSC løyper er lagt opp slik at noen våpen ikke når opp pga utforming (dette til tross for at visstnok går en vandre historie om en HK 94 som vant et NM en gang ?) og AR plattformen er pr i dag den med mest muligheter. Det er vel noe av grunnen til at tråden gikk den veien.

 

I Norge har vi helt klart hatt godt av mer mangefold blandt modeller - og IKKE bare AR våpen. Se bare hvordan feks amerikanerene kjører 3-gun matches. Disse er jo også tilpasset klasser type "long guns M1A og 7,62" slik at ikke "race guns" i AR og 223 skal dominer. Blir vel for "taktisk" for det norske skytemiljøet :-).

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Mange skyter IPSC av ren glede til utfordrende løyper uten å tenke på plasseringer etc mens mange o

 

Og akkurat der vil jeg rette litt kritikk mot de beste IPSC-skytterene. Jeg får følelsen etter å prata med mange, at de ikke helt skjønner at det går ann å skyte IPSC uten å ha ønske om å vinne...

Når de ser på ett våpen, er det første de ser på om det er mulig å vinne NM med det. Hvis ja, er det ett ok/bra våpen, hvis nei er det bare noe tull/ubrukelig.

De mener det sikkert ikke slikt, men det er ofte inntrykket de gir meg.

 

Itillegg har vi NFPS som heller ikke liker at folk bruker enkelte lovlige (etter IPSC reglene) våpen men som ikke er "egnet" (i den forstand at man kan vinne eller konkurrere seriøst med dem). (ref. US Carabine og SP89)

 

Personlig mener jeg at sålenge våpnet er lovlig etter reglene, burde man få lov til å velge det med det selv om det ikke er ett "vinnende" våpen.

 

Edit: glemte ett "ikke" :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en upper fra 416 passer ikke på en std BM lower, til info.

Dette var noe av det første jeg måtte teste, sorry det passer ikke.

Mulig delene kan moddes til og gå sammen, dette har vel plumbo oversikt over?

Dumt og bruke 40-50 000 på en upper som ikke passer.

 

 

Da må det være noe eget med de norske 416ene.....

Flere i USA bruker 416 uppere på colt og andre lowere.

 

Jeg har da brukt HK416 topp på min xm15 lower uten noe problem, så dette skal være greit.

Men har du først utlevert en 416 så gidder du da ikke og bruke en sivil lower.

 

Skulle ønske at HK tok til fornuft og leverte Semi topper med mil spec til det sivile marked :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...