Jump to content

Er det norsk importør for sivil HK 416?


MMY

Recommended Posts

Det er mulig det oppereres med flere standarder men Norsklevert H&K 416 upper passer ikke på mine BM lovere, pinnegeometrien er forskjellig.

Det vil si at pinnehull i lower BM og Upper 416 ikke passer sammen.

Mulig de amerikanskproduserte er produsert på en annen måte, de vi har er produsert i tyskland.

Våre C8 lowere og uppere går forøvtig om hverandre med BM.

Ville vel aldrig brukt H&K Underdel med girkasse på mine uppere selv om det skulle passet,

sliter med glede ut Kongens og sparer mine private.

Mine private uppere får jeg jo ikke byttet hos våpenteknisk.

Link to comment
Share on other sites

Mange av dagens IPSC løyper er lagt opp slik at noen våpen ikke når opp pga utforming (dette til tross for at visstnok går en vandre historie om en HK 94 som vant et NM en gang ?) og AR plattformen er pr i dag den med mest muligheter. Det er vel noe av grunnen til at tråden gikk den veien.

 

 

NM er blitt vunnet med både G3 og Mini-14 en gang hver, resterende er AR. Husker ikke hvor, men en eller annen hjemmeside om praktisk skyting e.l. hadde en oversikt om akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Men det er leeenge siden!

 

 

Jeg har skutt alle NM siden 99 eller 00 - og i open har det alltid vært AR øverst. Steinar Haugli var på pallen et år med en openmodda AG, tror det må ha vært 01. Etter det tror jeg ikke det har vært annet en AR på pallen. Roger Jensen og Morten Kløv har vært på topp ti med AUG noen ganger, men det begynner også å bli lenge siden. Nivået i praktisk rifle i dag kan overhodet ikke sammenliknes med hva det var for ti år siden, vinneren i 00 hadde med samme kvalitet på skytinga i dag neppe vært på topp ti en gang.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Folke M. Vant NM i sent på 80 eller tidlig på 90 tallet en gang.

Det var før Praktisk rifle ble forandret (ødelagt) av gjennomregulering i alle bauer og kanter.

Nivået er utvilsomt mye høyere nå men jeg mener det var mere gøy før regelrytternes

inntog.

Var utrolig mye enklere å gjennomføre Stevner innen sporten den gangen.

Dette var før regelverket til IPSC ble stort som et leksikon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bertel O. Steen importerte HK91 til HVPF i gode gamledager. Husker ikke om det var 35 eller 50 våpen som kom inn i dette partiet. 91'ene ble solgt til "militær pris" til sivile. Tror de kostet ca 3500.- som var en mye lavere pris enn de ble solgt for i USA. Sauer var på den tiden på vei inn i DFS. STR-rifla kostet på det tidspunktet litt mer enn dobbelt så mye som en HK91. Tror DFS ble forespurt om de var interressert i HK91 men de svarte ikke på forespørselen.

 

Dere kunne jo spørre BoS om et gruppekjøp fra praktisk. 100 stk sivile HK416 til 12K hadde vel fått bein å gå på.

Link to comment
Share on other sites

BOS har vel strengt tatt bare det militære agenturet på H&K pr. i dag. De har ikke noe salgsapparat i dag som kan ta seg av omsettning av dette våpnet.

For at det skulle kunne være vært bryet for de, så må nok alle praktiske skyttere kjøpe seg et par stykker.

Jevnaker Agentur sitter vel fremdeles på det sivile agenturet som ble overtatt (Kuppet) fra Hajek på Klebu.

Dere skal se at jevnaker Agentur trår til med en skikkelig pris til alle de som er tiltrukket

av dette våpnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

noen som har hørt noe?

 

Pr 12. oktober 2010 er det gledelig å konstatere at det igjen er fremgang i prosessen med å typegodkjenne disse våpnene, ved at Politidirektoratet ihht våpenforskriften har sendt ut på høring godkjennelsen av disse våpnene. Høringsfristen er 12. januar 2011.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en e-post fra innhaver den 19 januar:

Høringsfristen var 12 januar i år. Nå som høringsfristen er ute er det opp til Politidirektoratet og foreta videre grep. Vi håper at dette nå vil være såpass enkelt at man kan komme med en endelig beslutning i løpet av kort tid. Det er også verd å merke seg at det er første gangen det godkjennes våpen etter denne nye regelen, og prosessen videre fremstår ikke som klar.

 

Vi vil legge ut informasjon på våre hjemmesider når ny informasjon fra Politidirektoratet er mottatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fra importørens hjemmeside:

Politidirektoratet har fortsatt ikke besvart vår søknad om typegodkjenning, datert 1.7.2009. Vi fremmet en klage på manglende saksbehandling til Politidirektøren den 3.9.2010 noe som resulterte i at saken ble sendt på høring ihht Våpenforskriftem. Som nevnt var høringsfristen 12.1.2011. Den 18.3.2011 sender vi en ny klage på fortsatt manglende saksbehandling, også denne gang til Politidirektøren. Denne siste klagen er fortsatt ikke besvart, hverken ved besvarelse eller ved at typegodkjenning eller avlag på søknad om typegodkjenning er mottatt.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg skal gå IPSC-kurs snart, og er sugen på en rifle av denne typen hvis jeg består.

Har HKen mye barnesykdommer? Jeg har hørt mye rart om Para TTR også. Vet liksom ikke hva som er bra og ikke :)

 

Vet du om noen guide til .223 IPSC-rifler?

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Tja - etter at listeverket til POD dukket opp med senere endringer og slikt, er det nesten ikke noen vei utenom en eller annen AR variant.

 

Kjøper du en standard AR og monterer åpne sikter, eller en rimelig, lavforstørrende kikkert i sånn 1,25-4X område og en komp pluss 3 magasiner, har du vel omtrent 10000 kroner å handle ammo for(mer viss du går for jernsikter), før du er på prisnivået til HK rifla, uten noe ekstra utstyr som sikter, magasiner og slikt.

 

Ta en titt på Capsicum sine hjemmesider, de er vel pr idag Norges største leverandør på AR plattformen.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Men så er det jo spørsmålet da: *hvilken* AR? :)

Er det en liste over butikker som fører dem noe sted? Så vidt jeg ser så har capsicum bare tilbehør til AR, og ikke selve våpenet.

 

Jeg likte HK sin fordi den SÅ fet ut, men jeg regner med at du kan modde hvilken som helst til å bli carbine.

DPMS PANTHER -IPSC OPEN- 223 Rem. http://pvas.no/?PageID=577 . Er "bare" 10 000 under en HK.

 

Hva var forresten galt med HKen? Bare at den er overpriset?

Link to comment
Share on other sites

Er langt på vei fristet til å si at det ikke spiller noen rolle, hva som står stemplet på siden av de som fåes i Norge...

 

Etter min erfaring (HK416 instruktør i forsvaret, og ditto bruker i utlandet x2) løfter HK416 betydelig mer enn hva gassdrevne våpen gjør og er i tillegg "pussig" i rekylopplevelsen, uten at det er annet enn en høyst subjektiv oppfatning fra min side. Rekylløftet er det fler som har reagert på.

 

Sånn rent generellt finner jeg ikke noe, som HK416 gjør, som jeg ikke kan gjøre med en Bushmaster i sivil sammenheng og da hadde jeg heller brukt de sparte pengene på ammo, enn å brydd meg om hva som er stemplet i aluminiumen på siden.

 

En vanlig Bushmaster XM15 med A2 utstyr holder i lange baner til å begynne med. Skyter du litt med den, finner du antagelig ut at pistolgrepet suger vinter og votter, da kan du bytte dette med noe som er mer passende. Ditto med diverse andre deler, ettersom behovet dukker opp. Begynn fra scratch, skyt og tilpass etter behov - ikke fordi børsa skal se fet ut, kosmetikkpengene kan du bruke på ammo, eller ett .22 sett for rimeligere trening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Capsicum har bushmaster, dpms og JP.

 

20000,- ink tofot, komp, ekstra mag og "grei" optikk for en plain XM-15 V-match. Legger du i litt ekstra får du avtrekk og en handguard som ikke blir så varm (JP/V-Tac).

 

Finner også lite brukt komplett i blandt noe billigere...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er en ny oppdatering, som vel også gjelder for andre som forsøker å få godkjent AR-15er (PVAS med Para TTR, Winge med S&W M&P-15).

 

Etter at vi telefonisk har forsøkt å få Politidirektøren i tale pr telefon fikk vi som en minimumsløsning lagt igjen en beskjed på hans forværelse om hva vårt ærend er samt gjort avtalen om han skulle ringe oss tilbake. Det er med beklagelse vi registrerer at Politidirektøren ikke finner anledning til å ringe tilbake slik som avtalt. Vi får imidlertid et skriftlig svar fra saksbehandlernivå den 8.6-2011:

 

"Som De er vel kjent med er det under utarbeidelse en forskrift om "forbudte og halvautomatiske skytevåpen".

 

Videre opplyses det i brevet fra Politidirektoratet:

 

"Direktoratet har forelagt sitt forslag til forskriftsstekst for Justisdepartementet og vi avventer departementets godkjenning."

 

Vi kan vanskelig forstå at Politidirektoratet skaffer seg fritak fra Forvaltningslovens regler om svar innen rimelig tvil utelukkende fordi et overordnet forvaltningsorgan (Justisdepartementet) skal godkjenne utkastet som er laget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...