Jump to content

ENORM misnøye mot statskog-Rypejakt Indre Troms


gordon setter

Recommended Posts

Vil gjerne vite hva resten av landet nå mener om Statskog og deres måte å gå fram på i forhold til rypejakta.

Grunnen er et misnøyen er enorm her i Troms. I år er kvota på 2 liryper og 3 fjellryper, og vi hadde et ok rypeår i fjor selv om det overhodet ikke kom fram. I år er det bedre en i fjor igjen.

Kvota er fortsatt veeeldig lav, og ikke nok med det, prisene har økt enormt på jaktkort, områder man har jaktet i har nå blitt delt inn i soner, og det er innført rapporteringsplikt innen et hvis antall dager, skal man bytte sone må man gi beskjed før man går inn i ny sone.

 

FØR, dere svarer, les denne artikklen.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article8181301.ece" target="_blank" target="_blank

 

OG om mulig så vil jeg ha et ærlig svar på om folk følger kvota? overalt hører jeg og vet at veldig få om noen bryr seg om kvota, er vel ingen som går ut på 8 timers jakttur og skyter en og to ryper alt etter kvota og går rundt og ser på at det letter fulg rundt deg når bikkja står i stand, eller man kommer over store flokker med fjellrype som løper på bakken forran deg. Situasjonen her nord er ikke som sørpå, den er god, men jegerene boikotter tellingene og da blir det kanskje stillingskrig mellom statskog og jegerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med en følelse av at Statskog vil ha flest mulig jegere (PENGER) og at det skal skytes minst mulig ryper. I mine øyne selger de i dag et produkt som ikke står i samsvar med prisen. De siste årene har jeg ikke kjøpt kort på staten pga dette forvaltningsregimet og er svært usikker på om jeg gidder i år. Hører fra venner og kjente at det er bra med fuggel, Men Statskog gjør ingenting med kvotene. Det er for jævlig å gå rundt å føle seg som en kriminell fordi man har skutt 3 liryper på en dag....

 

Stopper her....før jeg blir usakelig... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes telle og taksteringen her på berget har blitt et hysteri som bare blir værre og værre for hvert år som går..! Med det mener jeg at det er helt greit, og det er fornuftig å ha en bestandsvurdering av fugl foran hver sesong, men det er for lite områder som taksteres å da blir bestandsvurderingen ikke grundig nok! Man har alt for mange områder som man ikke bestandsvurderer over hodet, men som man freder eller legger begrensninger på uten at man har noe som helst slags grunnlag for å gjøre det. På toppen av det hele legger man også på de fleste steder omtrent de samme begrensingene på fjellrype som på lirype, uten at fjellrypa er bestandsvurdert over hodet selv om man vet at det kan være stor forskjell mellom disse artene i samme sesong. Man reduserer ikke hjortekvota om det er lite elg heller...

 

Priser på småviltjakten stiger å tilgangen minker for hvert år som går.. Det er forskjellige årsaker til det også, men jeg personlig synes småviltjakta begynner å få de samme tendensene som vi har i Norske lakseelver. Det er i ferd med å bli en rettighet for de som har "litt mer" enn andre, mens allemansretten vingeklippes mer og mer..

Link to comment
Share on other sites

... jegerene boikotter tellingene og da blir det kanskje stillingskrig mellom statskog og jegerne.

Hvorfor boikotter jegerne tellingene? På Sølvverkskogene til Statskog i Buskerud var det kø av jegere som ville delta på taksering. Der er takseringen i regi av NJFFs fylkeslag som i forkant holdt takseringskurs for nye ekvipasjer. Kanskje det kunne være mulig med en slik revitalisering også i Troms?

 

Jeg vet ingenting om rypeforholdene i Troms, men om jeg var ansvarlig hos Statskog for fastsetting av kvoter og ikke hadde gode nok data så ville jeg valgt en meget forsiktig linje. Det er nok av steder hvor man har brydd seg lite om å ha kontroll med uttak kontra kortsalg og hvor det nå knapt er en fjør igjen å finne.

Link to comment
Share on other sites

...jeg vet ingenting om rypeforholdene i Troms, men om jeg var ansvarlig hos Statskog for fastsetting av kvoter og ikke hadde gode nok data så ville jeg valgt en meget forsiktig linje.

 

Statskog opererer med 90 prosent sikkerhet når de oppgir tallene (bestands vurdering).

I området rundt Altevann i Bardu kommune er det en solid oppgang fra 22 ryper per kvadratkilometer i fjor til 37 i år.

http://www.mynewsdesk.com/no/statskog/pressreleases/rypetellinger-viser-oppgang-899098

 

Den forsiktige linjen velges kanskje for ikke å fornærme forvalterene av skrinne terrenger sørpå (?)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg stusset på var det gordon setter skriver om at jegerne i Troms boikotter takseringsarbeidet. Hvis det er tilfelle så er datagrunnlaget dårligere enn det burde være. Statskogs vurderinger av kvoter ut fra eksisterende datagrunnlag er det de selv som svarer for.

For øvrig er Statskog forvalter av terreng over hele landet, både velfylte og skrinne. Jeg tviler på at de vil velge en forsiktig linje i Troms for å unngå å fornærme seg selv...

Link to comment
Share on other sites

For folk som aldri har vært i indre troms, finnmark eller slike områder er dette kanskje vanskelig å forstå.

Men områdene er så enorme at jakt vil ikke ha noen innvirkning på bestanden, vær, mørketid osv spiller også i større grad inn her nordpå og gjør sesongen kort. Etter første uka, så går du omtrent alene i fjellet uansett hvor du er.

Tradisjonen er stor når det kommer til jakt, og jegerne føler seg tråkket på, vi ser ikke noen hensikt i slike kvoter. Hadde man hatt en fast kvote på feks 8 ryper pr dag uansett gode/dårlige år så ville man kanskje forstått.

I dag har alle her null respekt og alle jakter som før, det er umulig for statskog å føre kontroller i slike områder, og folk gir rett og slett f... i statskog, og forskere i 20 åra som skal lage nye systemer for hvordan man skal forvalte rype.

Link to comment
Share on other sites

Re: Gordon-Setter: "For folk som aldri har vært i indre troms, finnmark eller slike områder er dette kanskje vanskelig å forstå."

 

I sammenheng med den pågående sivilisasjons-utvidelsen, og det store apparat som forestår denne, så er det å forvente at direktiver og forordninger vil øke på alle områder.

En lokal rypebestand uten en bestemt jaktkvote er i den sammenheng uhørt.

Praktiske forhold som lite jegere, mørketid eller dårlig vær er besværlig, men ikke relevant.

Det skal være tilrettelegging, men kan virke som snubletråder også..

Link to comment
Share on other sites

37 ryper pr. 1000 daa er brukbart, men slettes ikke noe å juble over. Det finnes faktisk mange terreng i sør med tettere bestand enn det.....(og selvsagt mange med dårligere) Når det er sagt, mener jeg at kvoter bør settes etter takst og jegertetthet. Dersom bestanden da bedrer seg bør selvsagt kvotene øke. Og det er lenge siden jaktkortprisene til Statsskog gjenspeilte politikken om allmennhetens adgang til jakt... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

fikk ikke med meg prisene på statskog kort, men personlig syns jeg ikke 2+3 ryper per dag er ille.

vi kjører samme begrensning her hvor jeg bor. og det er nok for meg. jeg jakter ikke rype for å fylle opp fryseren, men mer for opplevelsen og naturen. Er man så heldig å få 2 per dag, så er det 6ryper fordelt over en langhelg.. om jeg så jakter 10 helger i sesongen, så blir jo det 60 ryper i fryseren. da er jeg mer enn fornøyd. Har jeg i tillegg mulighet til å jakte fjellrypa så klager jeg ihvertfall ikke:)

¨

går det ikke ann å kjøpe sesongkort hos statsskog? kan vel ikke være såå ille pris?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Lite provoserer meg mer en folk som jakter rype med hund, og fyller fryseboksen til seg selv og i flere tilfeller naboen

sin også.

Vi har ingen behov for og jakte og skyte rype idag annet enn opplevelsen rundt dette.

Er det for lite mat med 2 -3 ryper pr dag, så er det fullt mulig for de flest jegerne og suplementere fra Rema 1000.

Link to comment
Share on other sites

 

Men områdene er så enorme at jakt vil ikke ha noen innvirkning på bestanden...æ

 

I dag har alle her null respekt og alle jakter som før, det er umulig for statskog å føre kontroller i slike områder, og folk gir rett og slett f... i statskog...

 

A) Jakta har en STOR innvirkning på bestanden og dagskvote er en god måte slik at flest mulig jegere får anledning til rekreasjonsjakt. Jakt på rype er rekreasjon( og nydelig mat til jegeren og familien) .

 

B) Det at evt jegere som du hevder gir f... Slike holdninger særlig på ett åpent forum vil ytterligere styrke jaktmotstaderenes syn. Med rette... :wink:

 

C) Er det feil i takseringen eller andre forhold som gjør at kvotebegrensningene er feil så bruk NJFF, lokale krefter til en dialog og få endret praksis med demokratiske virkemidler.

 

Norge har en lang jaktradisjon som har en solid forankring i befolkningen. Dine holdninger ødelegger fort vår sympati vedrørende jakt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det. Men folk gir f.. Tro meg. Å skyte to ryper kan ha skjedd i løpet av ti til tjue minutter. En stand med et kull og man har to i sekken. Kanskje flere. Skal man da gå hjem. Virker som mange her ikke driver med jakt noe særlig siden de er godt fornøyd med to ryper i sekken etter en jaktdag :winke1:

 

Fyller heller ikke sekken som før med 20-30 ryper om muligheten byr seg, men skyter med god samvittighet 7-8 ryper når jeg først er på jakt, er man heldig kommer det annet vilt i sekken en rype også.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Lite provoserer meg mer en folk som jakter rype med hund, og fyller fryseboksen til seg selv og i flere tilfeller naboen

sin også.

Vi har ingen behov for og jakte og skyte rype idag annet enn opplevelsen rundt dette.

Er det for lite mat med 2 -3 ryper pr dag, så er det fullt mulig for de flest jegerne og suplementere fra Rema 1000.

 

Hvorfor blir du provosert av at folk jakte med hund?? Har det noe med den her saken å gjøre?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blir du provosert av at folk jakte med hund?? Har det noe med den her saken å gjøre?

 

 

Så lenge folk holder seg til kvotene må de gjerne bruke hund.

 

Men det er ingen hemmelighet at de som jakter med hund har en fordel, og når

denne fordelen brukes sammen med intensjonen om og skyte så mange ryper som

overhodet mulig på kortest mulig tid, DA provoserer det meg.

Jeg nevner hund, fordi alle jegerne jeg kjenner som er slike "overhøstere" bruker hund.

Og vi vet vel alle at det er mange av disse blodtørstige jegerne.

 

Som sakt, i vårt århundre handler det om opplevelsen og spenningen; vi har mat i overflod, og

trenger ikke og jakte for og overleve.

Link to comment
Share on other sites

Men folk gir f.. Tro meg. Å skyte to ryper kan ha skjedd i løpet av ti til tjue minutter.

Fyller heller ikke sekken som før med 20-30 ryper om muligheten byr seg, men skyter med god samvittighet 7-8 ryper når jeg først er på jakt, er man heldig kommer det annet vilt i sekken en rype også.

 

Håper du prøver å fyre noen opp og har på troll hatten med den komentaren.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser at jakt med hund er litt utsatt her. Jeg jaktet "støkk" før og skjøt bra med ryper.

Etter at jeg begynte med hund så er det trening av hund i fokus og ikke fangst, så til meg er det omvendt av hva som sies her.

 

Hva trener du hunden til, og hva skal den brukes til når den er ferdig trent? Hvis jakt, hvor vil da fokuset ditt være når

det ikke er mer og trene på med hunden?

Og gå til anskaffelse av en jakt hund også trene den opp til jakt for så og si at fokuset ikke er på jakt blir litt dumt.

 

Jeg sier ikke at alle med hund overhøster, men at en solid gjenganger er at de som overhøster jakter med hund.

 

Det er ikke til og stikke under en stol at jeg ikke er serlig begeistret for jakt med hund.

Jeg har også husdyr, så vet at man kan virkelig elske disse skapningene og de setter positive spor i livet.

Men er de et nødvendig verktøy i dagens jakt sammenheng? Trenger man og jakte med hund for og finne fugl?

Gode turkammerater kan de godt være, men kan ikke den turen være uten børsa på ryggen?

 

Jeg er en ivrig fjell/tur gåer i Troms, og har sett veldig lite ryper i år.

Fra første til siste jakt dag er fjellene og liene fulle av jegere med hund som skyter alt de ser her, og ja

det ødelegger mye for de av oss som søker den spenningen jakta kan framstille.

 

En hagle vs. rype er vel i utgangspunktet feigt nok, slenger man på masse ekstra på vår side av "kampen" som feks hund,

blir det for meg bare nedslakting. Den dagen buejakt blir velkommen, blir børsa liggende hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Tror (og håper..) det er opptil flere troll i tråden.. :lol:

 

Men siden jeg jakter med hund, klarer jeg ikke helt å la være å gi mitt bidrag.

Ser man på film, så ser jakt med hund lett ut. Hunden søker av store områder, den står til jeger kommer opp, setter seg på kommando og apporterer perfekt. I praksis er de aller fleste hundene middelmådige eller knapt det. De går ut av hånd og søker på egenhånd, de støkker og ramper, og de står ikke lenge nok til at jeger kommer opp. Om de gjør det, så er det langtfra sikkert at de setter seg på kommando, og kommer i veien for jegerens skuddbane slik at han ikke kan skyte.

I tillegg har man en del som ser på jaktprøvene som viktigere enn jakt, og trener mer hund enn de jakter.

Så mitt inntrykk er at hundejegere, og spesielt da jegere som ikke er lokale og kjente i terrenget, skyter færre fugler enn lokale jegere uten hund. Noe jeg også har lest om tidligere, uten at jeg kan presentere noen link til dokumentasjon.

 

Jeg har sett lange kjeder med støkkjegere gå sammen, og skyter på alt som flyr opp. De har ingen hunder å ta hensyn til, og kan skyte på overflyvere, gjenliggere og i alle situasjoner uten å tenke på at bikkja er i veien eller å vie det minste av konsentrasjon på bikkja. Lokalkjente støkkjegere kan såvisst ta ut mye fugl fordi de er kjent i terrenget. Spesielle forhold som f.eks flekkjakt kan utnyttes, og sesongen blir ofte utnyttet lengre da man bor i nærheten av terrenget.

 

Mitt poeng er at det er drittsekker i begge leire, og det er fornuftige jegere i begge leire. Fornuft er ikke noe man hverken får eller mister av å kjøpe seg hund. Det er holdningen og det som sitter mellom øra på den enkelte jeger som teller. Og man trenger såvisst ikke hund for å finne fugl. Men for min egen del beriker det dagen å se samarbeidet med hunden. Uansett om man feller fugl eller ikke. Den store forskjellen slik jeg ser det, er at de aller fleste hunder, udresserte og rampete om så er, vil finne igjen skadeskutt fugl. Selv om de ikke apporterer korrekt, så vil nesa fungere og de i svært mange situasjoner finne igjen fugl man ellers ikke hadde funnet. Kanskje de til og med finner en og annen som en støkkjeger ikke har funnet.. :winke1:

 

Jeg vil ikke bastant frigjøre hunde jegere for all skyld, like lite som jeg vil legge skyld på støkkjegere. Jeg vil bare påpeke at inntrykkene endres med øynene som ser. Og de som virkelig har skylda er de grådige jegerne, og disse finnes det av i begge leire.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ser at jakt med hund er litt utsatt her. Jeg jaktet "støkk" før og skjøt bra med ryper.

Etter at jeg begynte med hund så er det trening av hund i fokus og ikke fangst, så til meg er det omvendt av hva som sies her.

 

Hva trener du hunden til, og hva skal den brukes til når den er ferdig trent? Hvis jakt, hvor vil da fokuset ditt være når

det ikke er mer og trene på med hunden?

Tror du virkelig at trening av en stående fuglehund, er en engangsjobb? En god fuglehund må trenes det meste av året, hele hundens jaktliv. Og de med gode stående fuglehunder, deltar årlig også på jaktprøver. De jakter også ferre dager, på grunn av jaktprøvene.

 

Kjenner personlig støkkjegere som skyter mer ryper (og skogsfugel), enn det de fleste vanlige jegere klarer med hjelp av en middels, eller dårlig fuglehund. Jeg skjøt også flere fugl, som støkkjeger, enn det jag har gjordt etter at jeg skaffet meg hund.

 

Desverre er det en del støkkjegere, som tror at jegere med hund "robber" terrengene for fugl. Spessielt de, som er fra andre steder. Selv om noen få gjør det, er de et lite mindretall. De fleste med hund, skyter mindre fugel, enn en lokalkjent god støkkjeger! Og jeg har opplevd flere lokale jegere, som "robber" terrengene, enn at de utenbygs jegerene gjør det. Dette du kommer med, er mer en myte, enn fakta!

Link to comment
Share on other sites

fikk ikke med meg prisene på statskog kort, men personlig syns jeg ikke 2+3 ryper per dag er ille.

 

Er man så heldig å få 2 per dag, så er det 6ryper fordelt over en langhelg.. om jeg så jakter 10 helger i sesongen, så blir jo det 60 ryper i fryseren.

¨

går det ikke ann å kjøpe sesongkort hos statsskog? kan vel ikke være såå ille pris?

Dagskoter på 2-3 ryper betyr ikke, at du (over alt) kan samle et gjennomsnitt for hele jakt turen! En del steder er de nøye, på dette med dagskote. Og får du kontroll i terrenget, er du ille ute om du bærer på flere, enn koten tilsier. Og vanlige år, i vanlige terreng, så kan en ikke forvente å få ryper hver dag. Spessielt ikke for de tilreisende, som er avhengig av gunstig vær når de er i terrenget.

 

Det er nok mange som jakter både 10 dager (og mer), som kun sitter igjen med kun et ensiffret antall ryper. Og dette med dagskoter (hvis det taes bokstavelig), er med på å ødelegge. Greit med kote, for da for hele turen.

 

Har ikke sjekket prisene i år. Men et sesongkort hos Statsskog koster gjerne 2 - 3 tusen kroner. Men du får ikke lov til å jakte, før det er gått 3-6 uker. Skal du jakte tidligere, må du kjøpe dyre dagskort, 3 dagers kort, eller ukes kort. Et ukes kort kan koste over 2 tusen kroner. Og da blir fuglene dyre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...