Jump to content

Mauser Tubegun


Barskekarsten

Recommended Posts

Merk før du leser dette at: Dette kommer til å ta lang tid og er en idee som ikke er basert på så mye fakta.

 

Jeg trenger et prosjekt så derfor lurer jeg på dette:

 

Hvordan ville det vært å lage en tubegun på basis av en mauser kasse?

 

Noe som ser omtrent sånn her ut www.tubegun.net

De der er basert på rem 700 kasser.

Sånn jeg skjønner det går prinsippet ut på at en limer en låskasse inn i en metallblokk som utgjør stokk og kikkertskinne i et. Omtrent som en rund baut aluminiums bedding. Resten av fordelene står det om på den siden der.

 

Ideen min er å ta en 2 tomms rørbeta å lage selve yttersiden av.

Låskassa festes opp med en eller to foringer som jeg dreier og lodder eller sveiser fast på innsiden av røret. Låskassa fester jeg så med locktite i første omgang. De har typer som sitter helt til 200 grader C og så løsner de. Da kan jeg få låskassa hel ut ved hjelp av steikeovnen. Da blir ikke kassa varmebehandlet noen gang så stålet vil være identisk og ikke vri seg.

 

Freser ut hull til hevarm og avtrekk.

Hevarmen lager jeg sånn at den kan skrues av og på bolten

Da kan røret kan gå helt bak til en kolbekappe. Med bolten fast sittende inni

Magasinet blender jeg bare av så det blir enketlskudds.

Boltstopperen fungerer jo fra siden så den fjærner jeg bare. Bakenden av bolten kan støte mot en kloss inne i røret i steden for.

 

Det jeg ikke veit nok om er hvordan en mauserkasse ser ut. Jeg har aldri eid en og aldri tatt en frahverandre. Jeg har skjønt såpass at mye av det som stikker ut er loddet på og kan fjærnes eventuelt dreies eller slipes av. Jeg har bare sett bilder fra siden og der ser det ut som det er en del ting som stikker ut under kassa. Fks magasin og festeskruer. Grunnlaget mitt er bare katalogen til Landrø...

 

Spørsmålet er om foringen(e) som holder låskassa vil være umulige å lage? = at en foring vil få for lite anleggsflate mot låskassa.

Har låskassa en krunglete fasong eller er det store partier som er runde?

Noe er det bare å frese/trekke et kilespor til så det ikke ligger ann mot foringen

Kan den eventuelt dreies rund og fortsatt ha den styrken den trenger?

Ingen festeskruer eller magasinfjærer eller dill er nødvendig.

 

 

Grunnen til mauserkasse er at det er billig og da mener jeg veldig billig i forhold til en rem 700.

Dette skal maskineres når jeg har tid og ork. Stålet er TPL vare så det er bare mauseren som kommer til å koste penger i prosjektet. Det er derfor passelig i min studentøkonomi.

Pluss at det kan bli en presis, snålt utseende børse for morro til slutt.

 

PS: Det er jo fult mulig at jeg aldri får ut fingeren for å gjennomføre men drodling rundt ideen er jo gøy.

Link to comment
Share on other sites

noe av grunnen til at remintonkassa brukes til dette re jo nettop at den er sylindrisk med unntak av noen få områder.

en mauser har diverse utfresninger og flater, i tillegg til at du blir nødt til å frese vekk rekylklakken som er en integrert del av kassa. jeg ser for meg at en realistisk løsning er å frese/dreie vekk alt som stikker utenfor den sylindriske delen av låskassa, og så maskinere en sylinder kassa kan stabiliseres inni.

sikkert ikke verdens beste løsning, men du kan lime inn kassa med beddemasse for å stabilisere det ytterligere, og fylle ut hulrommene som utfresingene i kassa vil skape i sylinderen/tuben.

 

jeg er skrotnisse selv, og ser absolutt sjarmen i å stabilisere en billig mauser for å bedre presisjonen!

du kunne jo i tillegg forsøke å gjøre noe lignende med pipa, i stedet for å skifte den?

 

lykke til,og ikke hør på de som sier at du ikke må legge så mye arbeid i noe gammelt skrot!

 

om det blir noe av håper jeg på en prosjekttråd meg bilder og forklaringer!

Link to comment
Share on other sites

Joda - slikt arbeid er verdt bryet.

 

Har tenkt og tegnet en del på en variant av dette selv - så får vi se om tiden strekker til.

 

Til tube-gun ville jeg dreid ned diameteren til noe mindre enn det sylindriske partiet fremst på kassen, men latt en skulder stå igjen som rekylklakk. Bakre låsekassebro bør kanskje bygges på slik at den får samme diameter som den neddreidde fremre del av kassen.

 

Det kommer litt an på hvilken Mauser du kommer over, men noen av de gamle er sinnsykt hardt herdet, da må du enten gløde - eller slipe.

 

Avtrekket, enten du bruker originalt eller Timney el. l., bør kunne bruke original innfesting, med riktig fresing/friboring.

Magasinbrønn kanskje også, selv om den like gjerne kan modifiseres for å festes i alu-blokken.

 

Kanskje skal du lage løpsbytte-system med det samme???.....

Link to comment
Share on other sites

Angående løpsbytting:

Jeg vurderte å starte med å lære å bytte løp og sånt men da var det så mye spesialverktøy som brotsjer og sånt som koster fantastisk med penger. + at jeg ikke har peilig på det. Dette kan jeg få til for under 1000 lappen + optikk og det er relativt lett maskinering.

 

Som alle andre som søker på http://www.practicalmachinist.com og http://www.homegunsmith.com Skulle jeg selvfølgelig hatt en ferdig CAD tegning av en mauserkasse så jeg bare kunne tegnet resten og visst at det ville passe før jeg kjøpte delene. Men det skader jo ikke å ha en mauser i skapet uansett. Så får jeg heller bli den som lager tegninsgrunnlaget.

Link to comment
Share on other sites

Artig konsept. Jeg skaper vel kanskje litt storm akkurat nå, men hvorfor bruke en Mauser? Om utseende har prioritet foran presisjon og funksjon skal jeg ikke si et pip til (heller ikke om den ugunstige profilen som medfører mengder av merarbeid og ikke optimal innfesting), men om det dreier seg om presisjon har jeg flere betenkeligheter. Det første blir å finne en Mauser som har iboende potensial til å bli veldig presis - dét er nemlig ikke gitt uten videre (mye rart å finne i gamle mausere om man går dem etter i sømmene). En annen ting er om man vil ha tvungen mating, slik mausere har. Jeg ville ikke hatt det i ei slik rifle. Og så er det magasinet, som må velges og tilpasses kassa. Våpensmias variant (til NM-149) kan naturligvis benyttes, men jeg synes disse magasinene er skranglete og ikke helt pålitelige. Med andre magasiner enn disse antar jeg at kassa må maskineres, mens det til andre låskasser, eksempelvis Remington 700, finnes flere ferdige løsninger. Denne kassa er dessuten sylindrisk, hvilket skulle borge for solid og stiv innfesting, og dermed ha bedre presisjonspotensial enn Mauser.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er om man vil ha tvungen mating, slik mausere har. Jeg ville ikke hatt det i ei slik rifle.

 

Enig, med Mauser-type kontrollert mating går det ikke så lett å bare blende av til enkeltskudd. Man må ha magasin for å få patronrilla til å skli riktig inn under utdrageren, det går ikke å bare legge en patron foran bolten. Det vil si, det går men bare med unødig mye makt og med fare for skade på utdrageren.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er om man vil ha tvungen mating, slik mausere har. Jeg ville ikke hatt det i ei slik rifle.

 

Enig, med Mauser-type kontrollert mating går det ikke så lett å bare blende av til enkeltskudd. Man må ha magasin for å få patronrilla til å skli riktig inn under utdrageren, det går ikke å bare legge en patron foran bolten. Det vil si, det går men bare med unødig mye makt og med fare for skade på utdrageren.

hvor lett det er å gjøre noe med aner jeg ikke men jeg skyter selv med en enkeltskuddsmauser.fungerer fint det.

Link to comment
Share on other sites

Pris er svaret på mauser.

Om det går til helvete er det ikke så mye å gråte over. Og det passer studentøkonomi.

 

Tenkte vel å beholde toppen av magasinet/1 skudd i magasinet men bare kappe av fjøra og anna ræl for å slippe å frese hull til det i røret. Gutta på MAK industries tenkte vel noe av det samme når de starta.

Ser det med utdrageren ja.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er om man vil ha tvungen mating, slik mausere har. Jeg ville ikke hatt det i ei slik rifle.

 

Enig, med Mauser-type kontrollert mating går det ikke så lett å bare blende av til enkeltskudd. Man må ha magasin for å få patronrilla til å skli riktig inn under utdrageren, det går ikke å bare legge en patron foran bolten. Det vil si, det går men bare med unødig mye makt og med fare for skade på utdrageren.

hvor lett det er å gjøre noe med aner jeg ikke men jeg skyter selv med en enkeltskuddsmauser.fungerer fint det.

 

Det går sikkert an å slipe bort masse gods fra utdrageren, men jeg ville ikke prøvd selv :)

Link to comment
Share on other sites

det er ikek alle mauserutdragere man må slipe ned. noen funker fint som de er pga at utdrageren enten er slitt, er myk, eller rett og slett funker. men på de fleste må man som folk sier gjøre noe med det for å få det til å funke uten unødig bruk av makt(har vært borti noen mausere som totalt nekta å sleppe utdragerkloa over rimmen på patronen man dytta inn i kammeret, så der måtte man fram med pussestokk)

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert an å slipe bort masse gods fra utdrageren, men jeg ville ikke prøvd selv :)

 

Hva koster en utdrager da? 100kr? 1 reserve utdragere og noen timer surfing, lesing og tenking så får en til dette, ihvertfall om en mener at en kan bygge tubegun på egen hånd. Har og sett ferdige utdragere som tilater lading rett i kammeret, husker bare ikke hvor :oops:

 

Til topic; Hva med å feste låskassen og løpet i røret vha et mellomstykke som klemmes mellom låskasse og løp? Og la det henge fritt inne i røret ellers?

Link to comment
Share on other sites

Tanken var å dreie en foring som passer over bakre låskassebro og en som passer over fremre. Rekylklakken og andre ting som stikker ut kan en frese ut plass til men det minsker jo anleggsflata. Derfor lønner det seg nok å slipe/dreie av utstikkende deler en ikke trenger. Det en ikke får gjort noe med er partier som er frest ned fra største diameter. Der får jeg bare fylle med lim etter beste evne. Det er mye slit å lage noe som har rar innvendig form med vanlig manuelle maskiner.

 

Er det ikke så at den bakre brua har mindre diameter en den framre?

Så at jeg i teorien kan trekke kassa ut forover om den må ut igjen.(Forutsatt at hele tversnittet av den bak er mindre enn den foran på alle pungter)

Link to comment
Share on other sites

Førte del er skisset

 

normal_Tube2.JPG

 

Trur de utfresingene jeg har tegna er alle som trengs.Nå er det bare mål igjen.

 

Neste del er at jeg trolig ikke får eie en mauser før den nye forskriften trer i kraft.

Oslo politiet er ikke akkurat hyggelige å ha med å gjøre. Jeg har jo ikke noe anna en jakt å registrere på da dette ikke er noe "konkuransevåpen" slik de ser det. Var på politikammeret i Trondheim(bor her men her folkeregisteradresse Oslo) og snakka med en venneligsinnet betjent men konkluderet med at det var lettest å vente. :cry: '

 

 

Eventuelt om noen vil låne bort en mauser kasse for å lage tegninger?

 

Neste spørsmål er hvordan dere som driver å mekker våpen i heimen ordner dere med søknader og slikt i praksis. Hva som må betales for og hva som bare er å "søke" om uten gebyr.

Dette kvalifisere vel til større ombygging og må nok søkes om.

 

Om jeg skulle bytte pipe måtte det være best å kjøpe noe brukt: Gammal banepipe i .308 eller slikt. Om jeg da fks skulle omkamre til .300 Winmag...Må jeg da ha 1 søknad på å kjøpe et .308 løp og så en ny en på å omkamre til .300 Winmag?

Dette ligger jo litt fram i tid heldigvis. Kansje de gjør det lettere å få nye piper i et rundskriv snart.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykket kommer inn bakfra:

Tar av kolbekappa/kolben og trer det inn.

Boltstopperen blir en kloss inne i røret som følger med kolbekappen. Bakenden av sluttstykket kommer til å støte mot den.

Hevarmen: Sveiser/lodder fast en mutter på sluttstykket og skrur hevarmen på når sluttstykket er inne.

 

Er jeg heldig kan jeg kansje få godkjent hevarmen som vital del så jeg slipper å fjerne sluttstykket hver gang.

(Forskejeftet er jo vital del på en hagle men jeg skal fint greie å spenne hanene uten)

Link to comment
Share on other sites

Slipe av utdrager er ikke noe problem. Fikk under jakt feilmating med det resultat at patron satt i kammer og fikk ikke utdrageren til å gli over rilla igjen. Måtte avbryte jakte og finne meg en pussestokk for å få patronen ut igjen. Viktig : demonter slutstykke og sett en patron i kammeret, slip av utsiden av utdrageren IKKE DEN DELEN SOM GÅR MOT PATRONEN!!!!! VÆR FORSIKTIG DET ER IKKE MANGE TIENDELENE SOM SKAL TIL. Da er det bare og slipe litt, prøve, og slipe litt til hvis den ikke går på første forsøk. Jeg har slipt alle mine mausere og flere til ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prosjektet har lagt seg litt på is også.....

Konklusjonen var at en må lage en styggelig avansert form på foringene mellom kassa og røret for at en skal vinne no.

Da må jeg få fatt på en CNC fres for å lage no sånt.

Eventuelt måtte jeg fylle ut masse med beddemasse og da går vinninga opp i spinninga.

Men ideen synes jeg var morsom nok!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Slipe av utdrager er ikke noe problem. Fikk under jakt feilmating med det resultat at patron satt i kammer og fikk ikke utdrageren til å gli over rilla igjen. Måtte avbryte jakte og finne meg en pussestokk for å få patronen ut igjen. Viktig : demonter slutstykke og sett en patron i kammeret, slip av utsiden av utdrageren IKKE DEN DELEN SOM GÅR MOT PATRONEN!!!!! VÆR FORSIKTIG DET ER IKKE MANGE TIENDELENE SOM SKAL TIL. Da er det bare og slipe litt, prøve, og slipe litt til hvis den ikke går på første forsøk. Jeg har slipt alle mine mausere og flere til ikke noe problem.

Hei! Skulle gjerne hatt et bilde som viser hvor det skal slipes. En kompis som sliter med mauseren sin, og han skal til NM Nordisk om 2 dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...